هاوینگ بیت کوین (Bitcoin Halving) آینده‌ی کریپتوکارنسی را دگرگون می‌کند!

پاداش استخراج بیتکوین
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 5 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۱ بهمن ۱۳۹۹

 
 

⇑ روزشمار هاوینگ بیت‌کوین ⇑

پاداش استخراج بیت کوین، هر ۲۱۰,۰۰۰ بلاک، نصف می‌شود؛ این پاداش، از ۱۲.۵ بیت‌کوین، به ۶.۲۵ بیت کوین کاهش پیدا خواهد کرد.
تاریخ دقیق نصف شدن پاداش بیت کوین:
06:57:28 – 2020/05/12

هاوینگ بیت کوین (Bitcoin Halving)، که برخی به اشتباه به آن هالوینگ بیت کوین می‌گویند، برنامه‌ای زمان‌بندی‌شده، برای سازماندهی و کنترل فرآیند استخراج بیت کوین است.
این برنامه از پیش طراحی شده، با توجه به تحت تاثیر قرار دادن قیمت بیت کوین و هزینه استخراج بیت کوین، اهمیت زیادی برای سرمایه‌گذاران و ماینرهای این رمزارز محبوب دارد.
این مقاله، از چیستی تا اثرگذاری نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین (هاوینگ بیت کوین) را به بررسی خواهد گذاشت.

هاوینگ بیت کوین چیست؟

به وجود آمدن بیت کوین و معرفی آن در June سال ۲۰۰۹، انقلابی شگرف در صنعت مالی به وجود آمد. این ارز دیجیتال، رفته رفته ارزش بیشتری پیدا کرد و افراد مختلفی برای تصاحب آن اقدام کردند؛ برخی با خرید بیت کوین و برخی دیگر نیز با استخراج بیت کوین!
اما برای اینکه این دارایی دیجیتال، در طولانی مدت با افت قیمت روبرو نشود، روش‌های به خصوصی در نظر گرفته شده است. فرآیند استخراج به وسیله پروتکل اثبات کار و فرآیند هاوینگ بیت کوین، از این دست روش‌ها هستند.
هاوینگ بیت کوین، فرآیندی برای کنترل عرضه و تقاضا بیت کوین و به تبع آن، کنترل قیمت بیت کوین است؛ طی این فرآیند، پاداش حاصل از استخراج بیت کوین، تقریبا هر چهار سال یکبار نصف می‌شود.
تعداد کل بیت کوین‌ها، محدود به ۲۱ میلیون بیت کوین است؛ از این تعداد محدود، در حال حاضر (بهمن‌ماه ۹۸)، بیش از ۱۸ میلیون بیت کوین در گردش است.برنامه از پیش طراحی شده‌ و ادامه دارِ ساتوشی ناکاماتو، خالق بیت کوین، به این صورت تعریف شده است که پس از استخراج هر ۲۱۰,۰۰۰ بلاک، کارمزد استخراج بیت کوین نصف شود و تا حدود سال ۲۱۴۰، یعنی زمانی که آخرین بیت کوین استخراج می‌شود، این فرآیند ادامه پیدا کند. این یعنی با هر بار انجام هاوینگ بیتکوین، نرخ تولید بیت کوین های جدید کاهش پیدا می‌کند.

اصلا چرا باید پاداش استخراج بیت کوین کاهش پیدا کند؟

چرا تغییر پاداش استخراج؟ چرا پاداش ماینینگ ثابت باقی نماند؟ کاهش پاداش استخراج، برای ماینرها ناعادلانه نیست؟
پاسخ تمام این سوالات، در قانون عرضه و تقاضا نهفته است.
اگر بیت‌کوین‌ها خیلی سریع تولید شوند، یا محدودیتی در تعداد بیت کوین‌های تولیدی وجود نداشته باشد، در نهایت تعداد زیادی بیت کوین در گردش خواهیم داشت که ارزش بسیار کمی دارند.
یکی از مشکلات عمده‌ی ارزهای فیات تولید شده توسط بانک‌های مرکزی، چاپ بی‌رویه پول، در نتیحه‌ی مشکلاتی مثل کسری بودجه دولت است. همانطوری که در سال‌های گذشته و در کشور خودمان شاهد نتایج چاپ بی‌رویه پول بودیم، این عمل بانک‌های مرکزی، منجر به کاهش ارزش پول و افزایش تورم خواهد شد.

بیت کوین را می‌توان با طلا مقایسه کرد. تنها مقدار مشخصی طلا در جهان وجود دارد و با استخراج هر گرم طلا، استخراجِ بیشتر، سخت‌تر و سخت‌تر خواهد شد.
در نتیجه‌ی این عرضه‌ی محدود، برای ۶ هزار سال، طلا ارزش خود را حفظ کرده است.
این برنامه‌ای است که برای بیت کوین هم در نظر گرفته شده است.

با نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین، چه اتفاقی می‌افتد؟

البته که اصلی‌ترین سوالی که اکثر سرمایه‌گذاران بیت کوین و افرادی که به ماینینگ بیت کوین مشغولند در سر دارند این است که “با نصف شدن پاداش بیت کوین، شاهد افزایش قیمت بیت کوین خواهیم بود یا نه؟”؛ پاسخ این است که هیچ‌کس به طور قطع نمی‌داند.
در سال ۲۰۱۶، تا یک هفته پس از کاهش پاداش بلاک بیت کوین، تغییر خاصی در قیمت بیت کوین مشاهده نشد. در زمان هاوینگ پیشین، وقتی که هر بیت کوین چیزی در حدود ۶۵۰ دلار معامله می‌شد، حدود یک هفته پس از هاوینگ، قیمت مبادله به ۶۷۵ بیت‌کوین تغییر کرده بود؛ تغییری که چندان قابل توجه نبود.
همچنین، در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۲ وقتی که برای اولین بار شاهد نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین بودیم، قیمت بیت کوین چیزی در حدود ۱۳.۴۲ دلار بود. در آن دوره، با اینکه به نظر می‌رسید هاوینگ بیت کوین، تاثیری روی قیمت آن نداشته باشد، اما یک هفته پس از این رخداد، قیمت بیت‌کوین به ۲۳۰ دلار جهش پیدا کرد.
هرچند، ناگفته نماند که برخی این جهش قیمتی را به عوامل فاندامنتال دیگری مرتبط می‌دانند.
به هر روی، هنوز استدلال‌هایی به نفع هر دو سناریوی قیمتی وجود دارد.
برخی در مورد افزایش قیمت، مطمئن و برخی دیگر معتقد به عدم تغییر قیمت هستند.
– عده‌ای ادعا می‌کنند که موضوع هاوینگ، به خوبی برای جامعه بیت‌کوینی شناخته شده است؛ در نتیجه این موضوع نه کسی را شگفت زده خواهد کرد و نه با ایجاد شوک قیمتی، تاثیر مهمی روی قیمت خواهد گذاشت.
– برخی نیز با تکیه بر موضوع کاهش عرضه‌ بیت کوین در نتیجه‌ی هاوینگ بعدی، افزایش قیمت بیت کوین را به سبب افزایش تقاضا در برابر عرضه حتمی می‌دانند.
اینکه کدام گروه درست فکر می‌کند را تاریخ مشخص خواهد کرد؛ اما نکته‌ی قابل توجهی که وجود دارد، هر دو گروه معتقدند که این رخداد، به کاهش قیمت بیت کوین منجر نمی‌شود.

هر چند وقت یک بار هاوینگ اتفاق می‌افتد؟

همانطور که می‌دانید زمان اضافه شدن هر بلاک جدید به شبکه‌ی بلاک‌چین، حدود ۱۰ دقیقه است. در این صورت، طی هر ساعت، حدود ۶ بلاک جدید به شبکه‌ی بیت‌کوین اضافه می‌شود. از طرفی، زمان هاوینگ بیت کوین، پس از پیدا شدن هر ۲۱۰ هزار بلاک جدید به وقوع می‌پیوندد. با یک حساب سرانگشتی، می‌توان  پیدا شدن هر ۲۱۰ هزار بلاک جدید را حدود ۴ سال تخمین زد و این یعنی هر ۴ سال یکبار، شاهد نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین خواهیم بود.

چقدر بیت کوین برای استخراج باقی مانده است؟

به طور میانگین، روزانه شاهد استخراج ۱۴۴ بلاک بیت کوین هستیم. ۲۴ ساعتِ ۶۰ دقیقه‌ای که هر ۱۰ دقیقه، یک بلاک جدید را به شبکه بلاکچین اضافه می‌کند و ۱۲.۵ بیت‌کوین پاداش دارد! این یعنی تا هاوینگ بعدی بیت کوین، روزانه ۱۸۰۰ بیت‌کوین جدید تولید می‌شود.
در حال حاضر (بهمن ۹۸)، بیش از ۱۸ میلیون بیت‌کوین، از مجموع کل ۲۱ میلیون بیت‌کوین، تولید شده است.
البته‌، این واقعیت که تا کنون ۲۱ میلیون بیت کوین تولید و استخراج شده است، به این معنا نیست که دقیقا ۲۱ میلیون بیت کوین وجود دارد. باید این نکته را هم در نظر گرفت که تعداد زیادی بیت کوین گم شده وجود دارد که هیچگاه قابل بازگشت به شبکه نیستند و در برخی تخمین‌ها تعدادشان حدود یک سوم کل بیت‌کوین‌ها در نظر گرفته می‌شود.
اما به هر حال، می‌توان به طور قطع ادعا کرد که در حال حاضر، چیزی در حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بیت کوین دیگر برای استخراج باقی مانده است.

آینده بیت کوین در نتیجه هاوینگ بیت کوین

هاوینگ یا نصف شدن پاداش بیت کوین، هر تاثیری که روی قیمت بیت کوین داشته باشد، یک نکته را نباید فراموش کرد؛ بیت کوین، به گونه‌ای طراحی شده است که ارزشمند باشد.
موضوعاتی مثل هاوینگ بیت کوین، به طور ذاتی تلاشی است برای حفظ و افزایش این ارزش.
این نکته را در ذهن داشته باشید که تنها مقدار مشخصی بیت کوین وجود دارد (۲۱ میلیون) و عرضه‌ی این مقدار محدود، از طریق فرآیندهایی مثل هاوینگ بیت کوین کنترل می‌گردد تا ارزش بیت کوین از بین نرود.
امیدواریم که این مقاله، دید روشن‌تری در مورد چیستی هاوینگ بیت کوین، تاریخ دقیق هاوینگ و… به شما ارائه کرده باشد.
با اینحال، ممکن است هنوز سوالات یا نظراتی در این باره در ذهن داشته باشید که می‌توانید از طریق کامنت‌ها با ما و دیگران مطرح کنید.

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.