تزوس (Tezos) چیست؟ (همه چیز درباره توکن XTZ)

تزوس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 3 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۹ خرداد ۱۴۰۰

تزوس یک شبکه بلاک چین غیرمتمرکز است که از قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) پشتیبانی می‌کند. توکن این شبکه XTZ است که در سال ۲۰۱۷ از طریق پروژه عرضه اولیه سکه وارد بازار شد.

تاریخچه تزوس

بنیان‌گذاران اولیه این شبکه یک زوج به نام‌های آرتور بریتمن (Arthur Breitman) و کاتلین بریتمن (Kathleen Breitman) هستند. وایت پیپر تزوس در آگوست سال ۲۰۱۴ توسط آرتور بریتمن منتشر شد و شبکه تزوس نیز در سپتامبر ۲۰۱۸ به صورت رسمی راه‌اندازی شد.

بنیان‌گذاران تزوس با برگزاری عرضه اولیه سکه (ICO) در سال ۲۰۱۷ بیش از ۲۳۲ میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کردند. جمع شدن این مقدار سرمایه در آن زمان تزوس را به یکی از بزرگترین پروژه‌های عرضه اولیه تبدیل کرد و این رویداد به صورت بین المللی خبرساز شد. 

با این حال موفقیت تزوس در ICO کوتاه مدت بود. مدتی بعد بین رئیس بنیاد تزوس، یوهان گورس و بریتمن‌ها، درباره بودجه جمع آوری شده اختلاف نظرهایی ایجاد شد. این مسئله باعث شد اعتماد سرمایه‌گذاران به پروژه از دست برود و منجر به افت موقتی ارزش آلت کوین تزوس شد. سرانجام ، گورس در فوریه ۲۰۱۸ این پروژه را ترک کرد و با این اقدام انتشار پلتفرم تزوس با تاخیر مواجه شد. بعد از این تعویق واگذاری توکن‌های XTZ به سرمایه‌گذران نیز به تاخیر افتاد و منجر به شکایت بسیاری از آنان شد.

با این حال کاتلین در سال ۲۰۱۸ در نهایت توکن‌های XTZ را توزیع کرد. بعد از آن اولین تست نت تزوس در ژوئن ۲۰۱۸ اجرا شد و شبکه اصلی آن نیز در سپتامبر سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی شد.

 

نحوه کار تزوس

Tezos یک شبکه بلاکچینی خود اصلاحگر (Self-Amendment) است. این ویژگی بدین معناست که تزوس برای بروز رسانی خود نیازی به اجرای فورک و تبدیل شدن به دو بلاکچین مختلف را ندارد. بنابراین این موضوع از چند دسته شدن جامعه‌ی این شبکه و توسعه‌دهندگان جلوگیری می‌کند.

یکی از مهم‌ترین مزایای تزوس نسبت به رقبا نحوه اداره آن است؛ در تزوس فرآیند تصمیم گیری‌ها درباره شبکه‌ به صورت کامل به کاربران واگذار می‌شود. برای ارتقای این شبکه توسعه‌دهندگان پیشنهادات خود را ارائه می‌دهند و دارندگان توکن تزوس برای تصویب و یا رد این پیشنهاد رای می‌دهند؛ بعد از اتخاذ تصمیم نیز این به روز رسانی‌ها اجرا می‌شوند. فرآیند رای گیری زمانی آغاز می‌شود که یک توسعه دهنده پیشنهادی برای ارتقا ارائه دهد. 

 

فرآیند بیکینگ در شبکه تزوس

شبکه Tezos از فرایندی به نام بیکینگ (Baking) برای تایید بلاک‌های جدید استفاده می‌کند و شرکت کنندگان برای شرکت در فرآیند بررسی بلاک‌ها باید مقداری توکن تزوس داشته باشند. به افرادی که قصد شرکت کردن در بیکینگ دارند نیز بیکر (Baker) گفته می‌شود و چند هفته پیش از آغاز رای‌دهی به آن‌ها اطلاع داده می‌شود تا توکن‌های خود را برای ضمانت آماده کنند. بعد از تایید بلاک‌‌های جدید بیکرها توکن خود را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند و اگر در این فرآیند اشتباهی رخ داده باشد توکن‌های سهام‌گذاری شده آنان به عنوان مجازات ضبط خواهد شد.

برخی از ویژگی‌های بیکرها به صورت زیر است:

  •  بیکرها باید حداقل ۵۱۲ توکن XTZ را در شبکه به عنوان وثیقه قرار دهند.
  • در صورتی که یک بیکر در تایید بلاکی تقلب کند این وثیقه را از دست می‌دهد و این مکانیسم امنیت شبکه را تضمین می کند.
  •  پاداش بیکرها برای تایید هر بلاک ۱۶ XTZ است.
  • بیکرها با توجه به میزان سهم توکن خود در شبکه حق اضافه کردن یک بلاک را دریافت می‌کنند.

 

خرید توکن XTZ

توکن XTZ در بیشتر صرافی‌های بزرگ در دسترس است. برای خرید این توکن همچنین می‌توانید از سایت صرافی بیتستان اقدام کنید. بعد از خرید نیز شما می‌توانید از کیف پول‌های معروفی مانند اتمیک والت، کیف پول سخت‌افزاری لجر نانو اس و Trezor برای نگهداری دارایی خود استفاده کنید.

تزوس در حال حاضر ۳۵امین رمزارز لیست شده در وب‌سایت کوین مارکت کپ است و با قیمت ۳/۹۹ دلار معامله می‌شود. 

تزوس

 

سخن پایانی

تزوس در سال ۲۰۲۰ عملکرد خوبی از خود نشان داد و افراد فعال در این حوزه را به آینده خود امیدوار کرد. در حالی که عده‌ای اعتقاد داشتند افزایش قیمت سریع این توکن کوتاه مدت است اما رکوردهای قیمتی که ثبت کرد منجر به برطرف شدن سو ظن‌ها شد. با این حال سرنوشت نهایی این رمزارز و شبکه آن به ارزش نوآوری‌هایی که در فناوری‌اش ارائه می‌دهد بستگی دارد.

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.