اصلاح مصوبه استخراج رمزارز در دستور کار هیات وزیران: منتظر قوانین جدید باشیم؟

اصلاح مصوبه استخراج رمزارز توسط دولت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 3 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۲ بهمن ۱۴۰۰

اصلاح مصوبه استخراج رمزارز در دستور کار هیات وزیران قرار گرفته و بر اساس متن پیشنهادی ارائه شده به مجلس، صدور هرگونه مجوز برای استخراج رمزارز از سمت وزارت صنعت معدن و تجارت، تنها در صورت تایید وزارت نیرو انجام خواهد گرفت. در صورت تایید، متن پیشنهادی جایگزین مصوبه مرداد ماه ۹۸ خواهد شد. در ادامه جزئیات بیشتری از اصلاح مصوبه استخراج رمزارز توسط دولت در اختیارتان قرار خواهیم داد. با بیتستان همراه باشید.

به گزارش پیوست، متن پیشنهادی جدید که در دستور کار هیات وزیران قرار گرفته، در صورت تصویب، جایگزین مصوبه مرداد ماه ۹۸ خواهد شد. در این متن پیشنهادی، وظایف هر دو سازمان صنعت معدن و تجارت (برای کنترل استخراج رمزارز) و وزارت نیرو مشخص شده است.

کل متن پیشنهادی جدید با مصوبه قبلی تفاوت دارد، تنها بند اول که مربوط به ریسک فعالیت در این حوزه است، تغییر پیدا نکرده. درست است که فعلا متن پیشنهادی تصویب نشده، اما ردپای وزارت صمت و وزارت نیرو کاملا مشخص و آشکار است.

در متن پیشنهادی جدید ذکر شده که تمامی فعالیت‌های صورت گرفته در این حوزه اعم از واردات، تولید، فروش، نصب تجهیزات و سایر خدمات تنها در صورت دریافت مجوز از وزارت صمت و هماهنگی وزارت نیرو قانونی و مجاز خواهد بود.

در یکی از تبصره‌های این پیش نویس ذکر شده که برای صادر شدن مجوز مراکز استخراج رمزارز، ابتدا باید تاییدیه‌های لازم از سمت وزارت نیرو دریافت گردد. اگر استخراج کنندگان قصد دارند که از سوخت‌های فسیلی برای استخراج رمزارز استفاده کنند، دریافت مجوز باید از سمت وزارت نیرو اتفاق بیفتد.

برای کنترل میزان مصرف برق توسط ماینرها و مراکز استخراج رمزارز و همچنین پیش‌بینی میزان مصرف، اقدام ذکر شده در بالا صورت خواهند گرفت. پیش‌بینی شده که درگیر کردن وزارت نیرو و نفت در چرخه صدور مجوز برای استخراج کنندگان رمزارز، عملاً موجب سخت‌تر شدن صدور مجوز برای فعالان این بازار خواهد شد.

مشخص شده است که برای استخراج رمزارز در مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی، وزارت صمت می‌تواند صلاحیت صدور مجوز را به سازمان منطقه واگذار کند.

ثبت تمامی فعالیت‌های مراکز استخراج در سامانه:

واردات، تولید و فروش تجهیزات استخراج رمزارز از سوی مراکزی که اقدام به اخذ مجوز قانونی کرده‌اند، باید در سامانه‌های ذی‌ربط مثل بهین‌یاب ثبت شود. در صورت واگذاری دستگاه ماینر و همچنین تغییر در تعداد و نوع تجهیزات در مراکز استخراج رمزارز، ثبت شدن تمامی تغییرات در سامانه ضروری است.

در متن پیشنهادی جدید ذکر شده است که استفاده از دستگاه‌های غیر استاندارد ممنوع است.همچنین استفاده از انشعاب برق و گاز برای استخراج ارزهای دیجیتال ممنوع بوده و وزارت خانه‌های نیرو و نفت باید ظرف مدت ۳ ماه نسبت به قطع موقت انشعاب‌های برق یا گاز مراکز استخراج متخلف اقدام کنند.

همچنین این وزارتخانه‌ها باید علاوه بر بهای خدمات مصرفی بر اساس قیمت متوسط ریالی برق و گاز صادراتی، مبلغی معادل سه برابر بهای خدمات مصرفی از دارندگان انشعاب که مبادرت به استفاده غیرمجاز کرده‌اند و پنج برابر بهای خدمات مصرفی از هر شخصی که بدون دریافت هرگونه انشعاب اقدام به مصرف غیرمجاز کرده است دریافت کنند.

در پیش نویس پیشنهادی، تاکید شده که مراکزی مثل شورای تامین استان‌ها و شهرستان‌ها، نیروی انتظامی و کلیه‌ی دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارت ارتباطات، صمت، اطلاعات، گمرک، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با وزارتخانه‌های نفت و نیرو موظفند برای شناسایی مراکز استخراج غیر قانونی و متوقف کردن فعالیتشان اقدامات لازم را انجام دهند.

به گزارش پیوست، یکی از تفاوت‌های پیش‌نویس جدید، ترکیب شدن آن با مصوبه مربوط به تخصیص نحوه تامین برق و گاز مراکز استخراج رمزارز است. در مصوبه فعلی هیچ اشاره‌ای به چگونگی تخصیص برق یا گاز برای مراکز استخراج نشده، بلکه تامین برق یا گاز برای این مراکز به صورت مفصل در مصوبه دیگری ابلاغ می‌شود.

تامین انرژی مورد نیاز مراکز استخراج ارزهای دیجیتال:

طبق پیش نویس جدید، مراکز استخراج می‌توانند برای تامین انرژِی مورد نیاز خود، اقدام به احداث نیروگاه تجدیدپذیر کنند یا برق مورد نیاز خود را از این نیروگاه‌ها تهیه نمایند. سرمایه‌گذاری در طرح‌های بهینه‌سازی مصرف برق یا استفاده از انرژی صرفه‌جویی شده یا خرید برق از بورس انرژی به صورت مستقیم یا از طریق خرده‌فروشی، جز در زمان محدودیت شبکه برق، از روش‌های پیش‌بینی‌شده در این مصوبه پیشنهادی است.

همچنین احداث نیروگاه حرارتی (خارج از شبکه) برای تامین انرژی مورد نیاز جهت استخراج رمزارز یکی دیگر از روش‌های پذیرفته شده در مصوبه جدید است، اما قرار شده جزئیات هر کدام از این روش‌ها در آیین نامه‌های مجزایی ابلاغ شود.

در پیش نویس جدید، نیز پیش‌بینی شده که مراکز استخراج به عنوان یک واحد تولید و صنعتی محسوب خواهند شد و مشمول مقررات مالیاتی می‌شوند.

طبق گزارش پیوست، با این که این مصوبه برای قانونی شدن فرایند استخراج رمزارزها تدوین شده، اما به دلیل زیاد بودن محدودیت‌های ایجاد گشته، استخراج کنندگان رمزارز قانونی بسیار محدود شده‌اند.

منبع: peivast

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.