همه‌چیزهایی که تازه‌واردهای بازار ارز دیجیتال باید بدانند

تازه واردهای بازار ارزهای دیجیتال بخوانند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 6 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۷ اسفند ۱۴۰۰

در این مقاله قرار است درباره بازار ارزهای دیجیتال، وضعیت قانون‌‌گذاری، راه‌های کسب درآمد در این بازار و همچنین مدیریت سرمایه و ریسک صحبت کنیم و همچنین نکات مهمی که برای بستن یک سبد سرمایه‌گذاری باید بدانید را بیان کنیم. پس اگر به بازار کریپتوکارنسی‌ها علاقه‌مند هستید با ما همراه باشید.

معرفی کلی ارزهای دیجیتال و بازار آن‌ها

ارزهای دیجیتال دارایی‌هایی مجازی هستند که با رشد روزافزون تکنولوژی شکل گرفته‌اند. این رمزارزها که از تنوع بسیار بالایی برخوردارند، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و شغلی فراوانی را در سال‌های اخیر ایجاد کرده‌اند. از معروف‌ترین این رمزارزها می‌توان به بیت کوین و اتریوم اشاره کرد.

بیت کوین در ابتدا برای برطرف کردن نظارت‌های دولتی روی بازارهای سرمایه و امنیت پایین این نهاد‌ها شکل گرفت و بعد از مدتی پروژه‌های متفاوت‌تری مانند اتریوم به دنیا عرضه شدند که علاوه بر این مسائل، قصد دارند تا به جزئی‌ترین بخش‌های زندگی روزمره هم نفوذ کنند. بنابراین کم‌کم مفاهیمی مانند استخراج، قراردادهای هوشمند، صرافی‌های آنلاین و … شکل گرفتند.

با گسترش سرویس‌های ارائه شده توسط پروژه‌های بلاکچینی و ارزهای مختلف، افراد بیشتری در سراسر جهان به این بازار جذب شده و شروع به سرمایه‌گذاری کردند. پس از فراگیری جهانی حوزه رمزارزها، کشورهای مختلف مجبور به بررسی بیشتر این بازار جدید شده و سعی کردند قوانین مناسبی را برای آن وضع کنند. 

وضعیت ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف چگونه است؟

رویکرد اول تمام کشورها مقابله با این حوزه جدید بود؛ چرا که با توجه به غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال، کنترل آن‌ها توسط دولت‌ها هم سخت‌تر از هر نوع دارایی دیگر است. با این حال با گذشت زمان اکثر کشورهای توسعه‌یافته به این نتیجه رسیدند که رویکرد ممنوعیت و تحریم نمی‌تواند راه‌حل مناسبی باشد؛ چون متوجه شدند که نه تنها امکان بلوکه کردن آن از نظر فنی وجود ندارد بلکه استفاده از پتاسیل‌های بالقوه این حوزه سود بیشتری را به دنبال خواهد داشت. از این رو اغلب کشورها رویکرد خود را عوض کردند؛ کشورهای توسعه‌یافته‌ای مانند هلند و سایر کشورهای اروپایی و همچنین چین در حال راه‌اندازی ارزهای دیجیتال بانک مرکزی خود هستند. السالوادور هم اولین کشوری بود که بیت‌کوین را پول رسمی کشور اعلام کرده و معتقد است ارزهای دیجیتال می‌توانند مشکلات اقتصادی آن‌ها را حل کنند. با این وجود، هنوز بسیاری از کشورها مانند کشور ما موضع مشخصی در برابر این حوزه جدید اتخاذ نکرده‌اند و در حال بررسی بیشتر هستند. 

 

با وجود بلاتکلیفی حوزه‌ ارزهای دیجیتال، شرکت‌های بزرگ زیادی روی این ارزها سرمایه‌گذاری کرده‌اند و حتی تعداد زیادی رمزارزها را به عنوان روش پرداخت پذیرفته‌اند که در ادامه بیشتر به این موضوع پرداخته‌ایم. 

چه شرکت‌ها و کسب‌کارهایی رمزارزها را به عنوان روش‌های پرداخت می‌پذیرند؟

جدای از کسب‌و‌کارهای فراوانی که با گسترش این حوزه شکل گرفته‌اند،‌ در سال‌های شرکت‌های بزرگ دنیا هم کم‌کم به پذیرش رمزارزها روی خوش نشان داده‌اند. در بسیاری از کشورهای پیشرفته تقریبا پذیرش بیت کوین و رمزارزها امری معمول است. از شرکت‌های بزرگی که رمزارزها را می‌پذیرند می‌توان به تسلا،‌برگر کینگ، کی‌اف‌سی،‌ Twitch و… اشاره کرد.

جالب است بدانید که سرمایه‌گذاری روی رمزارزها و استفاده از این ارزهای جدید برای پرداخت تنها مزیت‌های ارزهای دیجیتال نیستند، بلکه مزایای دیگری هم دارند که مهم‌ترین آن‌ها ارائه روش‌های متعدد برای کسب درآمد از این حوزه است. اگر شما هم مشتاقید تا راه‌های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال را بدانید، ادامه مقاله را از دست ندهید. 

راه‌‌های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال

خرید و فروش رمزارزها و سرمایه‌گذاری از راه‌های اصلی کسب درآمد در این حوزه هستند. نوسان‌گیری (DayTrading) هم یکی دیگر از روش‌های کسب درآمد در این حوزه است که البته احتیاج به تخصص در تحلیل تکنیکال بازار دارد.

همینطور پروژه‌های فراوانی بوجود‌ آمده‌اند که امکان کسب درآمد از ارزهای دیجیتال را ساده‌تر کرده‌اند مانند سیستم Play To Earn که با بازی کردن می‌توان ارز دیجیتال دریافت کرد. حوزه‌های NFT و Metaverse‌ها هم بازارهای نوظهور دنیای  کریپتوکارنسی محسوب می‌شوند. 

جدا از تمام این‌ها، اگر شما به تکنولوژی‌های جدید علاقه دارید و از صرف زمان برای کشف پیچیدگی‌های فناوری‌های نوظهور مانند بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال لذت می‌برید، با تولید محتوا در این زمینه هم می‌توانید به درآمد برسید. 

 

در بالا گفتیم که سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال یکی از راه‌های کسب درآمد در این حوزه است، اما بهتر است بدانید که سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن پرداخته‌ایم:

انواع سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی از نظر نقدشوندگی

بطورکلی ۳ نوع سرمایه‌گذاری از منظر نقدشوندگی داریم:‌ کوتاه مدت، میان مدت، بلند مدت. 

در سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت در بازه‌های یک هفته الی یک ماه به سرمایه‌گذاران سود می‌دهند. سرمایه گذاری میان‌مدت سرمایه‌گذاری‌هایی هستند که بیش از یک ماه و تا ۳ الی ۶ ماه بطول می‌انجامند. سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت بیش از ۶ماه بوده و می‌توانند تا سال‌ها توسط سرمایه‌گذاران دست نخورده باقی بمانند. 

بین این سه نوع سرمایه‌گذاری،‌ بیشترین سود در سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت بوده و بعد از آن به ترتیب میان مدت و کوتاه مدت را شامل می شود. ناگفته نماند به سرمایه‌گذار‌های بلند‌مدت رمزارزهای هولدر می‌گویند. 

هر کدام از این نوع سرمایه‌گذاری نیاز به دانش و اطلاعات دارند و مدیریت سرمایه‌ یکی از اولین چیزهایی است که بعد از آشنایی با ارزهای دیجیتال باید در مورد آن بدانیم.

مدیریت سرمایه در بازار رمزارزها

برای اینکه سرمایه‌‌مان را که با زحمت به دست آورده‌ایم به راحتی بر باد ندهیم باید یک سری مولفه‌های مهم را در نظر بگیریم. اولین مورد ریسک بازاری هست که قصد سرمایه‌گذاری در آن را داریم. و دوم اینکه هیچ‌وقت تمام سرمایه‌مان را در یک بازار نبریم بلکه با توجه به میزان ریسک‌پذیری ۱۰ الی ۳۰ درصد از دارایی‌هامان را به سرمایه‌گذاری اختصاص دهیم.

مدیریت ریسک در بازار ارز دیجیتال

در بازارهای مالی برای کسب سود قطعا به ریسک نیاز داریم، اما می‌توان با یک‌ سری متدها، می‌توان ریسک سرمایه‌گذاری را  تا حدودی کاهش داد. مدیریت ریسک به همین موضوع می‌پردازد. برای این که ریسک کم‌تری را تجربه کنیم باید علاوه بر تحقیق دقیق قبل از خرید رمزارز مورد نظر، تعیین کنیم که تا چه حد ضرر را می‌پذیریم و حد ضرر برای سرمایه‌گذاری‌هامان در نظر بگیریم.

حد ضرر شاخصی‌ست که در بازارهای مالی نشان می‌دهد کجا باید از یک معامله خارج شوید یا در صورت خرید یک سهام یا کوین در بازار ارز دیجیتال، چه زمانی و در چه قیمتی باید سرمایه‌تان را نقد کنید و ریسک بیشتری را از حد ضرر نپذیرید.

چه زمانی برای خرید و فروش مناسب است؟

برای اینکه بدانیم چه زمان باید ارز مورد نظر را بخریم نیاز داریم تا کمی تحلیل تکنیکال بازار را بلد باشیم. البته این بسته به هدف سرمایه‌گذاری هم دارد. آیا قصد هولد کردن یک ارز را داریم یا میخواهیم برای کوتاه مدت یا میان مدت سرمایه‌گذاری مان را انجام دهیم؟ تمام این شاخصه‌ها کمک می‌کنند تا بهترین تصمیم را بگیریم.

برای آگاهی از تحلیل تکنیکال روزانه بیت کوین و رمزارزها،گزارش‌های روزانه بازار کریپتوکارنسی بیتستان را دنبال کنید.

گزارش روزانه بازار کریپتوکارنسی

چگونه اولین سبد سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال‌مان را بچینیم؟

یک سبد سرمایه‌گذاری به خاطر تعداد بسیار بالای کوین‌های موجود در بازار باید تعداد زیادی رمزارز را شامل شود. و چون هر رمزارز در پروژه‌های مختلفی فعالیت می‌کند می‌توانیم با پیدا کردن پروژه‌های مطرح، رمزارز برتر آن پروژه را در سبدمان قرار دهیم.

همچنین برای چیدن سبد سرمایه گذاری باید ارزهای ترند بازار را پیدا کنیم و رد پول‌های سنگین را در بازار بگیریم تا متوجه شویم سرمایه‌های بزرگ بازار به چه رمزارزهایی در حال سرازیر شدن هستند در نتیجه میتوانیم اطمینان داشته باشیم که سبدی سودده در طی زمان خواهیم داشت.

 

جدا از تمام موارد ذکر شده، سوال مهمی که برای هر فعال در حوزه رمزارزها پیش می‌آید این است که پشتوانه اصلی ارزهای دیجیتال چیست؟ 

پشتوانه بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

پیش از این، اشیای گرانبها مانند طلا پشتوانه پول‌های چاپ شده توسط دولت‌ها بودند، اما با گذشت زمان و چاپ بی‌رویه و بدون پشتوانه پول توسط دولت‌ها ارزهای فیات هم پشتوانه فیزیکی خود را از دست دادند و در حال حاضر می‌توان گفت قدرت و نفوذ دولت‌های مختلف پشتوانه پولی است که چاپ می‌کنند. در سیستم ارزهای دیجیتال و به طور ویژه بیت‌کوین هم پشتوانه فیزیکی وجود ندارد. تکنولوژی، پذیرش مردم، دولت‌ها و شرکت‌های مختلف، فرآیند دقیق و حساب‌شده کنترل تورم در این بلاک‌چین پشتوانه این ارز است. 

چطور یک پروژه رمزارز را بررسی کنیم؟

برای بررسی یک پروژه باید حجم بازار و تعداد ارزهای در گردش آن را در نظر داشته باشیم. هم چنین می توانیم با استفاده از رسانه های مجازی ببینیم چه ارزی در دنیا ترند هست.  یکی‌ دیگر از شاخصه‌های مهم و قابل استفاده برای بررسی پروژه یک رمزارز وایت‌پیپر ارزهای دیجیتال است که در واقع شناسنامه‌ی آن به حساب می‌آید. برای مطالعه دقیق‌تر چیستی وایت‌پیپر به بیتستان مراجعه کنید.

چرا ارزهای مختلف داریم و این ارزها چه فرقی با یکدیگر دارند؟

با گسترش روزافزون بلاک‌چین‌ها پروژه‌های مختلفی در بازار عرضه شده اند که هر کدام برای یک فعالیت بخصوص بوجود آمده‌اند. برخی قصد دارند مشکلات سیستم انتقال پول را حل کنند. برخی در زمینه های ورزشی و بازی های رایانه ای فعالیت دارند. و بیش از ۱۷ هزار رمز ارز در بازار وجود دارند که حوزه های بسیار وسیعی را شامل می شوند. 

چه هزینه‌هایی در زمان انجام یک تراکنش پرداخت می‌شود؟

همانطور که می‌دانید، معاملات ارزهای دیجیتال به صورت غیرمتمرکز انجام می‌شوند و هیچ سیستم مرکزی برای بررسی تراکنش‌ها وجود ندارد. در شبکه‌های بلاکچینی این وظیفه بر عهده ماینرها است. ماینرها هم، برای انجام این کار از کسانی که تراکنش می‌زنند، هزینه دریافت می‌کنند که تحت عنوان هزینه شبکه هم شناخته می‌شود. علاوه بر این، صرافی‌های رمزارزی مختلف هم برای انجام تراکنش‌ها مقدار کمی کارمزد (که بسته به هر صرافی متفاوت است) دریافت می‌کنند.

پس برای انجام هر تراکنش رمز ارزی کارمزد صرافی‌ها و هزینه شبکه باید پرداخت شود. 

تا اینجا سعی کردیم، هر آنچه برای آشنایی بیشتر شما با دنیای پیچیده رمزارزها لازم بود در اختیارتان قرار دهیم. اگر سوالی غیر از این مباحث دارید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.