کاربرد بلاک چین بیت کوین چیست؟

کاربرد بلاک چین بیت کوین چیست؟
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 4 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۴ اسفند ۱۴۰۰

بلاک چین بیت کوین یک فناوری است که بیت کوین از آن برای تراکنش‌های امن و ناشناس استفاده می‌کند. در ادامه به بررسی شبکه بلاک چین خواهیم پرداخت. بلاک چین سیستمی است از ثبت اطلاعات به گونه‌ای که تغییر، هک یا تقلب سیستم را دشوار یا غیرممکن می‌کند. سال ۲۰۲۱ با به وجود آمدن ETF بیت کوین، به ما نشان داد که امنیت این ارز دیجیتال تا چه حد مهم است. در ادامه با ما همراه باشید.

بلاک چین چیست؟

بلاک چین بیت کوین نوعی DLT است که در آن تراکنش‌ها با رمزنگاری تغییرناپذیر به نام هش ثبت می‌گردند. این بدان معنی است که اگر یک بلوک در یک زنجیره تغییر کند، بلافاصله مشخص می‌شود که دستکاری شده است؛ یعنی اگر هکرها بخواهند یک سیستم بلاک چین را خراب کنند، باید هر بلوک در زنجیره را در تمام نسخه‌های توزیع شده تغییر دهند.

بلاک چین‌هایی مانند بیت کوین و اتریوم با اضافه شدن بلاک‌ به زنجیره به طور مداوم و پیوسته در حال رشد هستند که به طور قابل توجهی به امنیت دفتر کل غیرمتمرکز می‌افزاید.
در گذشته تلاش‌های زیادی برای ایجاد پول دیجیتال صورت گرفت، اما همیشه شکست خورد. این به این علت بود که افراد نمی‌توانستند اعتماد کنند که سرمایه‌ی خود را به دست فرد دیگری بسپارند. اگر کسی ارز جدیدی به نام دلار X بسازد، چگونه می‌توانیم اعتماد کنیم که X دلار از شما برای خود نمی‌دزدد؟

برای حل این مشکل نوع خاصی از پایگاه داده به نام بلاک چین طراحی شده است. اکثر پایگاه‌های داده معمولی، مانند پایگاه داده SQL، فردی مسئول دارند که می‌تواند ورودی‌ها را تغییر دهد. فضای بلاک چین بیت کوین متفاوت است زیرا هیچ کس مسئول چنین وظیفه‌ای نیست و این پایگاه تنها توسط افرادی که از آن استفاده می‌کنند اداره می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با بلاک چین می‌توانید به صفحه‌ی زیر مراجعه کنید.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که در ژانویه 2009 ایجاد شد. هویت فرد یا افرادی که این فناوری را ایجاد کرده اند هنوز یک راز است. بیت کوین نسبت به مکانیزم‌های پرداخت آنلاین سنتی نوید کارمزد تراکنش‌های کمتری را می‌دهد و برخلاف ارزهای صادر شده توسط دولت، توسط یک پایگاه غیرمتمرکز اداره می‌شود.

بیت کوین به عنوان یک نوع ارز دیجیتال شناخته می‌شود و از رمزنگاری برای حفظ امنیت آن استفاده می‌کند. هیچ بیت کوینی به صورت فیزیکی وجود ندارد، بیت کوین‌ها در یک دفتر کل نگهداری می‌شوند که همه به آن دسترسی دارند (اگرچه هر رکورد رمزگذاری شده است). تمام تراکنش‌های بیت‌کوین توسط حجم عظیمی از محاسباتی که از طریق فرآیندی به نام «ماینینگ» انجام می‌شود؛ تأیید می‌شوند.
بیت کوین توسط هیچ بانک یا دولتی صادر یا پشتیبانی نمی‌شود، و همچنین بیت کوین به عنوان یک کالا ارزشمند نیست. این رمزارز باعث راه اندازی صدها ارز دیجیتال دیگر شده است که در مجموع به آنها آلت کوین گفته می‌شود. بیت کوین معمولاً هنگام معامله به صورت اختصاری BTC خوانده می شود.

بلاک چین بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

تفاوت بلاک چین و بیت کوین چیست؟

به طور خلاصه ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین و اتریوم توسط فناوری به نام بلاک چین اداره می‌شوند. در ابتدایی‌ترین حالت، بلاک چین لیستی از تراکنش‌هایی است که هر کسی می‌تواند آن را مشاهده و تأیید کند. به عنوان مثال، بلاک چین بیت کوین حاوی رکوردی از هر بار ارسال یا دریافت بیت کوین است. ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین که به آنها قدرت می‌دهد، انتقال ارزش آنلاین را بدون نیاز به واسطه مانند بانک یا شرکت کارت اعتباری ممکن می‌سازد. بلاک چین بیت‌کوین می‌تواند حدود هفت تراکنش جدید را در ثانیه پردازش کند. این سیستم بیت کوین را با مشکل مقیاس پذیری مواجه می‌کند.

مشکل مقیاس پذیری بلاک چین بیت کوین چگونه حل می‌شود؟

مقیاس پذیری مانع مهمی است که پذیرش گسترده‌ی ارزهای دیجیتال را محدود می‌کند. در این زمینه، شبکه لایتنینگ با انجام تراکنش‌ها و تسویه‌حساب‌های خارج از زنجیره، کارمزدهای پایینی را دریافت می‌کند و موارد استفاده جدیدی مانند پرداخت‌های خرد فوری را امکان‌پذیر می‌کند، زمان پردازش را تسریع و همچنین هزینه‌ها را کاهش دهد.
شبکه لایتنینگ لایه دومی است که به بلاک چین‌بیت کوین (BTC) اضافه شده است که امکان تراکنش‌های خارج از زنجیره را فراهم می‌کند. کانال‌های پرداخت متعدد بین طرفین یا کاربران بیت کوین لایه دوم را تشکیل می‌دهند. کانال شبکه لایتنینگ یک روش تراکنش دو طرفه است که در آن طرفین می‌توانند از یکدیگر پرداختی دریافت کنند.
لایه دو مقیاس‌پذیری برنامه‌های بلاک چین را با مدیریت تراکنش‌های خارج از شبکه اصلی بلاک چین (لایه اول) افزایش می‌دهد، در حالی که همچنان از الگوی امنیتی غیرمتمرکز قدرتمند شبکه اصلی بهره می‌برد.

تفاوت بلاک‌چین با بیت‌کوین چیست؟

بلاک چین یک پایگاه داده‌ است، در حالی که بیت کوین‌ها به صورت ناشناس معامله می‌شوند. بلاک چین کاربرد بسیار گسترده‌تری دارد، در حالی که بیت کوین فقط برای مبادله با ارزهای دیجیتال محدود شده است. بیت کوین فقط برای انتقال ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود، در حالی که بلاک چین اطلاعات اختصاصی، دارایی‌های دیجیتال، حقوق و غیره را منتقل می‌کند.
اگر فردی هستید که از درگاه های پرداخت آنلاین برای ارسال، دریافت یا ذخیره ارز استفاده می‌کنید، باید رابطه بین بیت کوین و بلاک چین را بدانید. با این حال، بلاک چین کاربردهای مختلفی به جز تنظیم بیت کوین دارد.

امنیت بلاک چین بیت کوین چگونه تامین می‌شود؟

Bitcoin blockchain security

فناوری بلاک چین بیت کوین از هش رمزگذاری برای ایمن سازی داده‌ها استفاده می‌کند و عمدتاً بر الگوریتم SHA256 برای ایمن سازی اطلاعات تکیه می‌کند. آدرس فرستنده (کلید عمومی)، آدرس گیرنده، تراکنش و جزئیات کلید خصوصی وی از طریق الگوریتم SHA256 منتقل می شود. اطلاعات رمزگذاری شده که رمزگذاری هش نامیده می‌شود، در سراسر جهان منتقل شده و پس از تأیید به زنجیره بلوکی اضافه می‌‌گردند.
به عبارت دیگر هر زنجیره در فضای بلاک چین بیت کوین از بلوک‌ها تشکیل شده است که در فناوری بلاک چین نقش اساسی دارد. آنها حاوی تمام اطلاعات مربوط به یک تراکنش هستند. هر بلوک یک nonce و هش منحصر به فرد دارد و نه تنها به صورت خطی ذخیره می‌شود، در واقع، از نظر زمانی، همیشه در انتهای بلاک چین قرار دارد. با افزایش زنجیره، بازگشت به عقب و دستکاری یا مختل کردن زنجیره دشوار است.

سخن پایانی

به‌طورکلی اگر کسی بخواهد شبکه بلاک چین را هک کند، به‌قدر باید به صرف هزینه‌های گزاف بپردازد که پول و زمانش را صرف چنین ریسکی نمی‌کند. امروزه افراد می‌توانند بدون نگرانی به افزایش درآمد در این پایگاه غیرمتمرکز بپردازند.

بیت کوین

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.