چرا بلاک چین کاردانو در کریپتوکارنسی اهمیت حیاتی دارد؟

بلاک چین کاردانو
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 6 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ بهمن ۱۴۰۰

بلاک چین کاردانو توسط چارلز هاسکینسون، که یکی از بنیان‌گذاران اتریوم است، به وجود آمد. در این مقاله سعی داریم به بررسی این رمزارز با نماد اختصاری(ADA)، ارتباط آن با اتریوم و دیگر ارزهای دیجیتال بپردازیم. کاردانو از نظر مارکت کپ یکی از ارزهای مهم کریپتوکارنسی است. در ادامه‌ی این مقاله به میزان ثبات، مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری این پلتفرم پرداخته خواهد شد.

کاردانو چیست و چگونه کار می‌کند؟

کاردانو یک پلتفرم بلاک چین open source است که توسط رمز ارز دیجیتال ADA پشتیبانی می‌شود و به طور گسترده برای میزبانی سیستم‌ها و برنامه‌های غیرمتمرکز جهانی استفاده می‌گردد.
برخلاف بیت کوین (BTC)، کاردانو فاقد وایت پیپر معتبری بود که بتواند موقعیت خود را در حوزه مالی کریپتو از پیش تعیین کند.

هدف کاردانو این است که پایدارترین پلتفرم بلاک چین از نظر اکوسیستم باشد. برخلاف سیستم اثبات کار که در حال حاضر توسط بیت‌کوین و اتریوم استفاده می‌شود، بلاک چین کاردانو از یک مکانیسم اجماع اثبات سهام به نام Ouroboros استفاده می‌کند. اتریوم نیز از طریق ارتقاء شبکه بلاک چین اتریوم ۲ به سمت سیستم اثبات سهام حرکت می‌کند.

Road map کاردانو

Road map کاردانو 

توسعه اکوسیستم کاردانو از یک فرآیند پنج مرحله‌ای پیروی می‌کند که در آن هر مرحله، مجموعه‌ای از عملکردها را نشان می‌دهد که باید به طور متوالی در طول زمان اجرا شوند. پنج مرحله یا دوره نقشه راه کاردانو عبارتند از بایرون، شلی، گوگن، باشو و ولتر که در ادامه به هریک خواهیم پرداخت.

بایرون: اکتشاف

دوره بایرون نشان دهنده دو سال توسعه (۲۰۱۷-۲۰۱۵) است که در آن اولین نسخه بلاک چین کاردانو راه اندازی شد و ارز رمزنگاری شده ADA شروع به کار کرد. توکن داخلی ADA به نام آدا لاولیس، از یک ریاضیدان انگلیسی که به خاطر کارش به عنوان یکی از اولین برنامه نویسان کامپیوتر شناخته می‌شود، نام‌گذاری شد.

دوران بایرون در مورد تشکیل یک جامعه و مشارکت مردم در ساخت بلاک چین آینده بود که منجر به اولین پیشرفت‌های حیاتی فناوری شد.

شلی: غیرمتمرکزسازی

دوران شلی به رشد و توسعه اکوسیستم موجود کاردانو اختصاص دارد. این شبکه در سراسر دوران بایرون فدرال شد، اما با ادامه دوران شلی، گره‌های بیشتری توسط جامعه کاردانو اداره خواهند شد. یکی از اهداف اصلی این مرحله، تمرکززدایی شبکه گره با مشارکت بیشتر شرکت کنندگان در شبکه است و هدف آن دستیابی به امنیت و استحکام بیشتر است.

این مرحله همچنین شاهد معرفی یک سیستم پاداش و اصول شرط بندی است که کاربران را به مشارکت در اکوسیستم کاردانو تشویق می‌کند.

گوگن: قراردادهای هوشمند

عصر گوگن نشان‌دهنده معرفی قراردادهای هوشمند و برنامه های کاربردی غیرمتمرکز (DApps) در بلاک چین کاردانو است. این مرحله از توسعه به موازات دوران شلی اجرا می‌شود و بر ایجاد یک زبان توسعه قرارداد هوشمند و پلت فرم اجرایی، Plutus، متمرکز است.

پس از پیاده سازی، Plutus کاربران را قادر می‌سازد تا بدون دانش فنی قبلی، قراردادهای هوشمند کاربردی را در شبکه Cardano ایجاد و اجرا کنند. این دوره همچنین شاهد معرفی Marlowe، یک زبان دامنه خاص (DSL) برای قراردادهای مالی ساخته شده بر روی پلوتوس است.

علاوه بر این، دوره گوگن پشتیبانی از دفترکل چند ارزی را اضافه می‌کند که کاربران را قادر می‌سازد تا توکن های قابل تعویض و غیرقابل تعویض با پشتیبانی بومی جدید ایجاد کنند.

باشو: مقیاس‌بندی

دوره باشو به بهبود عملکرد اساسی شبکه کاردانو از نظر عملکرد، مقیاس پذیری و بهینه سازی اختصاص دارد. با تخلیه کار از زنجیره اصلی بر روی یک زنجیره جانبی، می‌توان از زنجیره‌های جانبی به عنوان یک تکنیک به اشتراک‌گذاری برای افزایش ظرفیت شبکه استفاده کرد. آن‌ها همچنین می‌توانند برای آزمایش ویژگی‌های جدید بدون به خطر انداختن امنیت بلاک چین استفاده شوند.

ولتر: حکومت

عصر ولتر آخرین مرحله از نقشه راه کاردانو است که به ایجاد یک سیستم حکومتی متکی‌ به خود که توسط مشارکت کنندگان شبکه پشتیبانی می‌شود اختصاص داده شده است. این مرحله سیستم‌های رای گیری و خزانه‌داری را معرفی می‌کند و به کاربران امکان می‌دهد پیشنهادات بهبود شبکه را به اشتراک بگذارند. پس از فرآیند رای‌گیری، بخشی از تمام هزینه‌های تراکنش برای تولید پول نقد برای فعالیت‌های توسعه تجمیع می‌شود.

تکمیل این مرحله نشان‌دهنده یک شبکه کاردانو غیرمتمرکز است که مستقل از مدیریت IOHK کار می‌کند. این بدان معنی است که بلاک چین کاردانو (cardano blockchain) کاملاً غیرمتمرکز خواهد بود و پس از ایجاد هر دو مکانیسم رای و خزانه‌داری دیگر توسط IOHK مدیریت نخواهد شد. در عوض، جامعه مسئول آینده کاردانو خواهد بود، با هر آنچه که برای گسترش و تکامل شبکه به لطف بنیاد امن و غیرمتمرکز IOHK نیاز دارد.

ADA، توکن بومی کاردانو

ADA توکن داخلی بلاک چین کاردانو است که در لایه تسویه کاردانو قرار دارد. حداکثر عرضه ADA به 45 میلیارد توکن محدود شده است که در طول زمان آزاد می‌شود. این محدودیت سخت برای عرضه توکن ویژگی کاهش تورم را برای ADA تضمین می‌کند.

درست مانند هر ارز دیجیتال محبوب دیگری مانند بیت‌کوین (BTC) و اتریوم، ADA را می توان با ارزهای فیات مانند دلار ایالات متحده مبادله کرد و در کیف پول‌های کریپتو ذخیره کرد. علاوه بر کیف پول بومی کاردانو کیف پول‌های دیگری Daedalus،Yoroi و خدمات کیف پول شخص ثالث نیز از ذخیره سازی و انتقال ADA پشتیبانی می‌کند.

ADA به عنوان یک تبادل امن که روی Ouroboros، گروهی از پروتکل‌های اجماع اثبات سهام، اجرا می‌شود، ساخته شده است. علاوه بر این، گفتیم که بلاک چین کاردانو می‌تواند سایر ارزهای دیجیتال، توکن‌های غیرقابل تعویض، قراردادهای هوشمند و برنامه‌های کاربردی را میزبانی کند.

کاربرد توکن ADA در بلاک چین کاردانو چیست؟

کاربرد توکن ADA بلاک چین کاردانو چیست؟

محبوب ترین روش پرداخت در دنیای کریپتوکارنسی، انتقال همتا به همتا (P2P) بین فرستنده و گیرنده است. در این نوع تراکنش، فرستنده می‌تواند توکن‌های موجود ADA را مستقیماً بدون هیچ واسطه‌ای به آدرس کیف پول گیرنده ارسال کند. با افزایش محبوبیت، کسب‌وکارها شروع به ادغام درگاه‌های پرداخت اختصاصی ADA کرده‌اند که به مشتریان امکان می‌دهد با ADA خرید آنلاین انجام دهند.

Cardano به ازای هر تراکنش به طور متوسط ​​۰/۱۶ ADA کارمزد دریافت می‌کند. این محاسبه بر اساس دو عامل است:

  • اندازه تراکنش
  • کارمزد استاندارد برای هر تراکنش

در نتیجه کارمزد تراکنش بر اساس ارزش دلاری معامله افزایش خواهد یافت.

کاربران همچنین می‌توانند با سنجش اعتبار تراکنش‌های پرداخت در بلاک‌چین کاردانو، توکن‌های ADA را کسب کنند.
توجه داشته باشید که کیف پول‌های ADA را نمی‌توان با چندین استخر جفت کرد. به خوانندگان توصیه می‌شود که تحقیقات خود را انجام دهند و مزایای بلندمدت را در هنگام معاملات ارزهای دیجیتال شناسایی کنند.

پاداش‌ها یا بازدهی ADA معمولاً از پیش تعیین شده‌اند و از استخری به استخر دیگر متفاوت هستند. هر کیف پول را می‌توان تنها با یک استخر جفت کرد. به کاربران توصیه می شود قبل از هر گونه سرمایه گذاری یا تعهد در مورد استخرهای سهام ADA تحقیقات خود را انجام دهند.

کاردانو چه تفاوتی با بیت کوین و اتریوم دارد؟

ADA خود را اولین ارز دیجیتال نسل سوم می‌نامد و هدف آن مقابله با مشکلات مقیاس و زیرساخت است که برای اولین بار در بیت کوین ایجاد شد. اتریوم، یک ارز دیجیتال نسل دوم است که حجم معاملات را گسترش داد اما همچنان مشکل مقیاس‌پذیری دارد. همینطور cardano به قراردادهای هوشمند به طور خاص، حل مشکلات مربوط به مقیاس پذیری، قابلیت همکاری و پایداری در پلتفرم های ارزهای دیجیتال می‌پردازد.

Ouroboros از رویکرد اثبات سهام (PoS) برای صرفه جویی در هزینه‌ها و امکان پردازش سریع‌تر تراکنش‌ها استفاده می‌کند. به جای داشتن یک کپی از بلاک چین‌های مجزا در هر گره (همانطور که در بیت کوین رایج است)، بلاک چین کاردانو تعداد گره‌ها را در یک شبکه با انتصاب رهبرانی که مسئول تایید و تایید تراکنش‌ها از مجموعه ای از گره‌ها هستند، ساده می‌کند.

کاردانو همچنین از RINA (پلتفرم مبتنی بر اینترنت بازگشتی) برای مقیاس‌بندی شبکه خود استفاده کرده است. این شبکه برای اولین بار توسط جان دی توسعه داده شد.

هدف کاردانو فعال کردن نقل و انتقالات زنجیره‌ای متقابل از طریق زنجیره‌های جانبی است که معاملات بین دو طرف خارج از زنجیره را انجام می‌دهد. همچنین در حال بررسی راه‌هایی برای موسسات و افراد است تا به‌طور انتخابی داده‌های مربوط به تراکنش‌ها و هویت‌ها را فاش کنند تا امکان استفاده از ارزهای دیجیتال برای معاملات و تراکنش‌های روزانه فراهم شود.

پیش‌بینی آینده‌ی بلاک چین کاردانو چیست؟

در آینده، پروتکل‌ها در بلاک چین‌های کاردانو کدگذاری می‌شوند. همانطور که گفتیم بنیاد کاردانو توسط یک جامعه توسعه دهندگان قوی به رهبری هاسکینسون و توسط سرمایه گذاران در سراسر جهان حمایت می‌شود. جامعه بر ساخت ابزارهای مالی در دنیای واقعی تمرکز می کند که می تواند به ADA کمک کند تا افزایش قیمت ها را بر اساس میزان تقاضا محقق کند.

در نقشه راه از پیش تعیین شده، ADA توانسته است بیشتر ارزهای دیجیتال را از نظر عملکرد قیمت و ارزش بازار تحت الشعاع قرار دهد.

 

کاردانو

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.