وایت پیپر کاردانو: معرفی پروژه کاردانو، هدف پروژه، بررسی معماری و نقشه راه آن

وایت پیپر کاردانو
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 10 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۲۰ دی ۱۴۰۰

کاردانو به عنوان یکی از 10 ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار شناخته می‌شود و از زمان عرضه خود از سال 2015 تا به امروز یکی از سریع‌ترین رشدها را در صنعت ارزهای دیجیتال داشته است. بسیاری از متخصصان این حوزه، کاردانو را نسل سوم ارزهای دیجیتال می‌دانند و آنطور که بنظر می‌رسد می‌تواند در ساخت یک اکوسیستم بلاک چین عظیم، با امثال اتریوم مقابله کند. اگر شما در جستجوی وایت پیپر کاردانو هستید، باید بگوییم که این شرکت هیچ وایت‌ پیپری را ارائه نداده است.

با همه‌ی این‌ها خوشبختانه یک سری اسناد در اکوسیستم کاردانو موجود است که این فناوری را با جزئیات کامل توضیح داده‌اند. ما در این مطلب از وبلاگ بیتستان همه‌ی آنچه که شما باید در مورد وایت پیپر ارز Ada بدانید را پوشش داده‌ایم. تمامی جزئیات مرتبط با ارز کاردانو از جمله هدف پروژه، جزئیات فنی پروژه و معماری آن، نقشه راه کاردانو و معرفی تیم توسعه دهنده در این مطلب آورده شده است.

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

  • معرفی پروژه کاردانو
  • تعریف مشکل و توضیح محصول
  • جزئیات فنی پروژه و معماری بلاک چین کاردانو
  • نقشه راه کاردانو
  • ارز دیجیتال آدا
  • معرفی تیم توسعه دهنده
  • جمع‌بندی

وایت پیپر کاردانو

کاردانو به عنوان یکی از بهترین ارزهای دیجیتال بازار در سال 2021 نامگذاری شده و در حال حاضر طیف وسیعی از سرمایه‌گذاران را به خود جذب کرده است. این پلتفرمِ مبتنی بر بلاکچین در سال 2015 توسط یکی از بنیانگذاران اتریوم، چارلز هاسکینسون تأسیس شد. با اینکه کاردانو در ابتدا فقط به عنوان یک دفترکل توزیع شده (DLT) راه‌انداز شد، اما در حال حاضر برای پرداخت کالاها و خدمات نیز استفاده شود و به عنوان جایگزینی برای ارزهای فیزیکی جهانی در نظر گرفته شده است.

با همه‌ی این‌ها هنوز وایت پیپر ارز Ada در دسترس نیست و هیچ سند یا پی دی اف به عنوان وایت پیپر ارز Ada از طرف چارلز هاسکینسون، بنیانگذار کاردانو منتشر نشده است. وایت پیپر در واقع گزارشی از عملکرد یک طرح یا پروژه است که در آن به طور کامل و جامع در مورد اینکه قرار است این پروژه چه مشکلی را حل کند، صحبت می‌شود. همینطور دراین گزارش معرفی کاملی از پروژه صورت می‌گیرد، نقشه‌ای دقیق از آینده پروژه و برنامه‌های آن ارائه می‌شود و توضیحاتی از خود محصول و فناوری پشت آن آورده می‌شود. ما قبلا در مطلبی جداگانه به معرفی وایت پیپر و هدف آن پرداخته‌ایم. پیشنهاد می‌کنم برای اطلاعات تکمیلی مطلب مربوطه را مطالعه کنید.

 

خوشبختانه یک سری اسناد در اکوسیستم کاردانو موجود است که تقریبا تمامی موارد مورد نیاز وایت پیپر ارز Ada در آن توضیح داده شده است. ما در زیر به‌طور مختصر به معرفی پروژه کاردانو پرداخته‌ایم و در مورد اینکه قرار است چه مشکلاتی را حل کند صحبت نموده‌ایم. همینطور توضیحاتی درمورد جزئیات فنی آن و توکن آن داده‌ایم.

معرفی پروژه کاردانو

وایت پیپر کاردانو

کاردانو یک پلتفرم اپن سورس مبتنی بر بلاک چین است که توسط رمز ارز دیجیتال آدا پشتیبانی می‌شود و به طور گسترده برای میزبانی سیستم‌ها و برنامه‌های غیرمتمرکز جهانی استفاده می‌گردد. اکوسیستم کاردانو در سال 2015 توسط چارلز هاسکینسون، یکی از اعضای بنیانگذار اتریوم تأسیس شد. برخلاف بیت کوین، کاردانو فاقد وایت پیپر معتبر برای تعیین موقعیت خود در حوزه مالی ارز دیجیتال می‌باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد کاردانو می‌توانید مطلب “کاردانو چیست؟ (همه‌چیز درباره رمزارز ADA)” را مطالعه کنید. در این بخش از وایت پیپر کاردانو می‌رسیم به تعریف مشکلاتی که بلاکچین کاردانو با هدف حل آن‌ها وارد عرصه‌ی ارزهای دیجیتال شده است.

تعریف مشکل و توضیح محصول

بیت کوین را می‌توان نسل اول و اتریوم را نسل دوم ارزهای دیجیتال نامید که موارد استفاده از بلاک چین را تا قراردادهای هوشمند نیز گسترش داده است. ارز دیجیتال آدا نیز به عنوان نسل سوم ارزهای دیجیتال خود را معرفی کرده و هدف خود را مقابله با مشکلات مقیاس و زیر ساختی که برای اولین بار در بیت کوین ایجاد شده، اعلام نموده است. به طور کلی کاردانو به دنبال حل بسیاری از مشکلات فعلی صنعت بلاک چین است که از بین آ‌نها می‌توان به مقیاس‌پذیری، عملکرد بین سیستمی و پایداری در پلتفرم‌های ارزهای دیجیتال اشاره کرد.

اولین مشکل مربوط به کندی شبکه‌ها و کارمزدهای بالا به دلیل حجم تراکنش‌ها می‌باشد. الگوریتم کاردانو از پروتکل اوروبوروس به عنوان راه حلی برای مشکلات مقیاس پذیری استفاده می‌کند. اوروبوروس از رویکرد اثبات سهام (Proof Of Stake) با یه اختصار «PoS»برای صرفه جویی در هزینه‌های انرژی و امکان پردازش سریع‌تر تراکنش‌ها استفاده می‌کند. به جای داشتن یک کپی از بلاک‌چین‌های مجزا در هر گره (همانطور که در بیت کوین رایج است)، بلاک چین کاردانو تعداد گره‌ها را در یک شبکه با انتصاب رهبرانی که مسئول تایید تراکنش‌ها از مجموعه‌ای از گره‌ها هستند، ساده‌تر می‌کند. بعدا گره رهبر، تراکنش‌ها را به شبکه اصلی هل می‌دهد.

به شکل ساده‌تر فرآیند اوروبوروس را می‌توان به شکل زیر شرح داد:

  • شبکه به طور تصادفی چندین گره را انتخاب می‌کند تا بلوک‌های جدید استخراج کنند. این گره‌ها به عنوان اسلات لیدر (Slot Leader) شناخته می شوند.

وایت پیپر ارز Ada

  • بلاکچین به اسلات‌هایی تقسیم می‌شود که به هر کدام یک اپیک (Epoch)می‌گویند.

فرآیند اوروبوروس

  • اسلات لیدرها این توانایی را دارند که اپیک خاص خود را استخراج کنند یا اپیک را تقسیم‌بندی کنند. هر شرکت‌کننده‌ای که به استخراج یک اپیک یا بخشی از یک اپیک کمک کند، برای خدمات خود پاداشی دریافت می‌کند.

وایت پیپر ارز Ada

  • یک اپیک را می توان تا بی نهایت تقسیم کرد. این بدان معناست که بلاک چین کاردانو، از نظر تئوری، بی‌نهایت مقیاس‌پذیر است و امکان اجرای هر تعداد تراکنش مورد نیاز را بدون برخورد با گلوگاه ممکن می سازد. شما می‌توانید جزئیات بیشتر را در پی دی اف وایت پیپر کادانو که در انتهای مطلب قرار داده‌ایم، مطالعه کنید.

فرآیند اوروبوروس

اوروبوروس روش قابل اثباتی را برای انتخاب تصادفی اعتباردهنده ارائه می‌دهد و اطمینان حاصل می‌کند که همه دارندگان توکنی که آدا را در بلاک چین کاردانو به اشتراک می‌گذارند، شانس مناسبی برای استخراج یک بلوک و دریافت پاداش دارند. این امر نیاز به توان محاسباتی بیش از حد در شبکه‌های بلاک چین اثبات کار (PoW) را از بین می‌برد و یک مدل سهامداری منصفانه را تضمین می‌کند که در هیچ پروتکل بلاک چین PoS دیگری یافت نمی‌شود.

کاردانو همچنین از معماری بازگشتی درون شبکه ای (RINA) برای مقیاس‌بندی شبکه خود استفاده کرده است. معماری بازگشتی بین شبکه‌ای (RINA) یک معماری جدید برای شبکه‌های کامپیوتری است که به عنوان جایگزینی برای معماری مجموعه پروتکل‌های اینترنتی رایج فعلی پیشنهاد شده است. هاسکینسون گفته است که می‌خواهد پروتکل‌های کاردانو به استانداردهای TCP/IP، پروتکل غالبی که در اینترنت برای تبادل داده استفاده می‌شود، برسد.

از دیگر مشکلاتی که کاردانو به دنبال حل آن‌ها است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• استفاده از ریاضیات برای ارائه یک بلاک چین مطمئن که کمتر مستعد حملات باشد.

• جداسازی لایه‌های حسابداری و محاسباتی

• ایجاد مکانیزم رای‌گیری امن برای دارندگان توکن

 اما بعد از صحبت در مورد مشکلاتی که کاردانو می‌تواند حل کند به این موضوع بررسی جزئیات فنی در وایت پیپر کاردانو می‌پردازیم.

جزئیات فنی پروژه و معماری بلاک چین کاردانو

بلاک چین کاردانو از دو لایه اصلی CSL و CCL تشکیل شده است که به عنوان اجزای اساسی هر تراکنش عمل می‌کنند. لایه CSL جایی است که توکن می‌تواند به صورت آنی ارز دیجیتال آدا را با حداقل هزینه تراکنش، ارسال و دریافت کند. لایه محاسباتی کاردانو (CCL) نیز مجموعه‌ای از پروتکل‌ها است که ستون فقرات بلاک چین محسوب می‌شوند و به اجرای قراردادهای هوشمند، اطمینان از امنیت و سایر عملکردهای پیشرفته کمک می‌کنند. کد اپن سورس کاردانو با استفاده از هسکل، یک زبان برنامه نویسی ایمن و شناخته شده جهانی نوشته شده است.

این دو لایه بلاک چین کاردانو به اکوسیستم اجازه می‌دهد تا به طور فعال تغییراتی را برای پشتیبانی از تراکنش‌های سریع‌تر و ایمن‌تر اجرا کنند و در عین حال هرگونه متادیتای بی ربط را حذف نمایند. سرفصل بعدی وایت پیپر کاردانو بررسی نقشه راه آن است.

نقشه راه کاردانو

برخلاف سایر فناوری های بلاک چین، کاردانو هنوز در ابتدای راه است و نسبتا جدید می‌باشد. کاردانو در سال 2017 معرفی شد و چندین سال اول فقط در حال توسعه بوده است. کاردانو پنج مرحله مجزا را برای بلاک چین خود در نظر گرفته است و توسعه اکوسیستم کاردانو از یک فرآیند پنج مرحله‌ای پیروی می کند. هر مرحله مجموعه‌ای از عملکردها را نشان می‌دهد که باید به طور متوالی در طول زمان اجرا شوند.

اگر چه این 5 فاز مجزا از هم هستند، اما بسیاری از بخش‌های هر فاز به موازات یکدیگر اجرا می‌شوند. هر فاز قبل از اینکه تکمیل شود، فرآیندهای مختلفی را طی می‌کند. تحقیقات آکادمیک زیادی در هر مرحله از فرآیند انجام می‌شود و نمونه‎‌سازی نیز بخش مهمی از هر فرآیند می‌باشد. هر قطعه کد اپن سورس به دقت آزمایش می‌شود تا مشخصات فنی از پیش تعیین شده را قبل از پیاده‌سازی برآورده نماید.

در حالی که مراحل نقشه راه کاردانو اغلب به تعویق می‌افتند اما چارلز هاسکینسون و توسعه‌دهندگان کاردانو کاملاً به توانایی خود در اجرای نقشه راه همانطور که وعده داده‌اند، اطمینان دارند. پنج مرحله توسعه‌ی کاردانو عبارتند از بایرون، شلی، گوگن، باشو و ولتر.

بایرون: این مرحله در مورد تشکیل یک جامعه و مشارکت مردم در ساخت بلاکچین بود که منجر به اولین پیشرفت‌های حیاتی این فناوری شد. مرحله‌ی بایرون معماری پایه شبکه را ایجاد می‌کند و عملکرد اولیه را آزمایش می‌کند تا شبکه به درستی اجرا شود.

شلی: مرحله‌ی شلی به رشد و توسعه اکوسیستم موجود کاردانو اختصاص دارد. این شبکه در دوره‌ی بایرون انجام شده است اما با ادامه‌ی دوره‌ی شلی گره‌های بیشتری توسط جامعه کاردانو اداره خواهند شد. یکی از اهداف اصلی این مرحله تمرکززدایی در شبکه بلاک چین با مشارکت بیشتر شرکت‌کنندگان در شبکه است و هدف آن دستیابی به امنیت و استحکام بیشتر می‌باشد. این مرحله همچنین شامل معرفی پاداش است که کاربران را به مشارکت در اکوسیستم کاردانو تشویق کند. در حال حاضر، کاردانو مرحله شلی خود را پشت سر گذاشته است.

گوگن: مرحله‌ی گوگن شامل معرفی یک پلتفرم قرارداد هوشمند و برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز (Dapps) است که به موازات مرحله‌ی شلی توسعه می‌یابد. همینطور مرحله‌ی گوگن بر ایجاد یک زبان برنامه نویسی به نام پلوتوس برای قرارداد هوشمند و پلتفرم اجرایی آن متمرکز است. پس از پیاده‌سازی پلوتوس کاربران قادر خواهند بود تا بدون دانش فنی قبلی، قراردادهای هوشمند کاربردی را در شبکه کاردانو ایجاد و اجرا کنند. این مرحله همچنین شامل معرفی یک زبان برنامه‌ نویسی جدید به نام مارلو برای قراردادهای مالی ساخته شده بر روی پلوتوس است.

باشو: مرحله‌ی باشو به بهبود اساسی شبکه کاردانو از نظر عملکرد، مقیاس‌پذیری و بهینه‌سازی اختصاص دارد.

وُلتِر: ولتر آخرین مرحله از نقشه راه کاردانو است که سیستم‌های رای‌گیری و خزانه‌داری را معرفی می‌نماید. در این مرحله سیستمی ایجاد می‌شود که توسط مشارکت‌کنندگان شبکه پشتیبانی می‌شود و به کاربران این امکان را می‌دهد تا پیشنهادات خود برای بهبود شبکه را به اشتراک بگذارند. با تکمیل این مرحله شبکه‌ی غیرمتمرکز کاردانو ساخته می‌شود که مستقل از مدیریت و نظارت شرکت IOHK کار خواهد کرد. بجای آن شرکت‌کنندگان مسئول آینده‌ی کاردانو خواهند بود.

ارز دیجیتال آدا

توکن آدا نام ارز دیجیتال بومی شبکه کاردانو می‌باشد که بر روی بلاک چین کاردانو بر اساس اصول علمی و ریاضی و توسط متخصصان حوزه‌های رمزنگاری و مهندسی طراحی شده است.نام این ارز از آدا لاولیس ریاضیدان قرن نوزدهمی که به عنوان اولین برنامه نویس کامپیوتر شناخته می شود، گرفته شده است. هر کاربری در هر نقطه ای از جهان می‌تواند از آدا برای ذخیره ارزش یا ارسال و دریافت وجوه استفاده کند. حداکثر عرضه ADA به 45 میلیارد توکن محدود شده است و هر تراکنش به طور دائم، ایمن و شفاف در بلاک چین کاردانو ثبت می شود.

هر دارنده آدا سهامی در شبکه کاردانو دارد و به مشارکت در اجرای موفقیت آمیز شبکه کمک می‌کند. به مرور زمان، آدا برای انواع برنامه‌ها و خدمات در پلتفرم کاردانو نیز قابل استفاده خواهد بود.

معرفی تیم توسعه دهنده

معرفی تیم توسعه دهنده‌ی یکی دیگر از بخش‌های مهم وایت پیپر کاردانو است. در روزهای اولیه اتریوم، یکی از بنیانگذاران آن، چارلز هاسکینسون، نیاز به یک بلاک چین استانداردتر و مقیاس پذیر را را احساس کرد. به این ترتیب هاسکینسون با پیشینه ریاضی خود شروع به فکر کردن در مورد راه‎های علمی‌تر برای ساخت یک بلاک چین کرد. در این مدت، هاسکینسون با جرمی وود، همکار سابق خود در اتریوم که به دنبال ایجاد یک پلتفرم بلاک چین و قراردادهای هوشمند بهتر بود، ارتباط برقرار کرد. این دو با هم شروع کردند و کاردانو را پیشنهاد دادند.

اگرچه هاسکینسون و وود متفکران اصلی کاردانو و پلتفرم قراردادهای هوشمندی هستند اما آنها مالک بلاکچین کاردانو نیستند و آن را اداره نمی‌کنند. در واقع، ذینفعان مختلفی در پروژه دخیل هستند که عبارتند از:

Cardano Foundation: به عنوان یک نهاد غیرانتفاعی و نگهبانی برای کل پروژه عمل می‎کند تا به بازاریابی و تضمین امنیت بلاک چین کمک کند.

IOHK: این شرکت تحقیق و توسعه که در سال 2015 توسط چارلز هاسکینسون و جرمی وود تأسیس شد، به طراحی و مهندسی بلاک چین کاردانو کمک کرده است.

Embargo: به عنوان یک نهاد سرمایه‌گذاری بزرگ برای حمایت مالی از کاردانو و کمک به توسعه آن عمل می‌کند.

جمع‌بندی

با اینکه هنوز وایت پیپر ارز Ada در دسترس نیست و هیچ سند یا پی دی اف به عنوان وایت پیپر ارز Ada از طرف چارلز هاسکینسون بنیانگذار کاردانو منتشر نشده است، اما دارای شجره‌نامه‌ی چشم‌گیری است. این پروژه هنوز سال‌های اولیه خود را سپری می‌کند و در حالی که کاربرد اولیه آن به عنوان یک ارز دیجیتال گزارش شده است اما بلاک‌چین کاردانو قصد دارد فراتر ارزهای دیچیتال به یک لایه کنترلی توسعه یابد تا خدماتی که امروزه در اکوسیستم ارزهای دیجیتال وجود ندارد را ارائه دهد.

هر دو پروژه‌ی کاردانو و اتریوم اهداف و آرزوهای مشابهی دارند، چرا که هر به دنبال این هستند که پلتفرم اصلی بلاک چین غیرمتمرکز جهان برای ساخت ابزارها و پروتکل‌های جدید باشند. زمانی که هاسکینسون خالق کاردانو، پروژه اتریوم را ترک کرد، در واقع نیاز به نوع دیگری از بلاک چین را تشخیص داده بود که مقیاس پذیرتر و ایمن‌تر باشد. چرا که معتقد بود کاردانو که هرگز نمی‌تواند این دو مورد مقیاس‌پذیرتر و ایمن‌تر بودن را داشته باشد. در حال حاضر، اتریوم مشکلات خاصی در مورد مقیاس‌پذیری دارد و در حال بهبود آن می‌باشد. در حالی که اتریوم در بازار، سرمایه‌ای ده برابر کاردانو جذب کرده اما کاردانو نیز شروع قابل توجهی داشته است و نمی‌توانیم آن را انکار کنیم. شما عزیزان می‌توانید اطلاعات جزئی‌تر در مورد وایت پیپر کاردانو را در پی دی اف زیر مطالعه کنید.

نحوه خرید ارز دیجیتال آدا

بیتستان به عنوان یک صرافی آنلاین بستر امنی را برای خرید و فروش رمزارزهای دیجیتال فراهم کرده است. شما می‌توانید به صورت 24 ساعته از خدمات خرید و فروش این مجموعه بهره‌مند شوید و به سادگی، بیتکوین و سایر رمز ارزها را بخرید و یا بفروشید. توجه کنید که این امکان برای شما عزیزان فراهم شده است از پشتیبانی کارشناسان مجرب ما نیز بهره‌مند شوید. شما می‌توانید از طریق صفحه چت آنلاین روی وب سایت و یا تماس با شماره تلفن مجموعه با ما در ارتباط باشید.

کاردانو
برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.