وایت پیپر لینک چیست؟ آشنایی با مهم‌ترین موارد وایت پیپر چین لینک

وایت پیپر لینک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 9 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۳ بهمن ۱۴۰۰

ChainLink یک میان افزار بلاک‌چین است که به قراردادهای هوشمند اجازه می‌دهد تا به منابع کلیدی خارج از زنجیره مانند فیدهای داده، APIهای مختلف وب و پرداخت‌های سنتی حساب‌های بانکی دسترسی داشته باشند. در واقع چین لینک موجب می‌شود که دنیای مجازی و امکانات موجود در آن با دنیای واقعی گره بخورد. شبکه چین لینک بر بستر اتریوم راه‌اندازی شده و در وایت پیپر آن، جزئیات بسیار دقیقی از نقشه راه، نوع ساختار و عملکرد و … ذکر شده است که در این مقاله از بیتستان قصد داریم اطلاعاتی که وایت پیپر لینک قرار دارد و باید از آن‌ها اطلاع داشته باشید را خدمتتان بیان کنیم. با ما همراه باشید.

وایت پیپر لینک

قراردادهای هوشمند جایگزینی مناسب برای توافقنامه‌های قانونی سنتی و قراردادهای دیجیتال هستند تا بسیاری از صنایع را متحول کنند. متأسفانه به دلیل پروتکل‌های اجماع موجود در بر بلاک‌چین که برای اعتبار سنجی کاربرد دارند، اجازه نمی‌دهند که این نوع قراردادها بتوانند ارتباط مناسبی با دنیای واقعی برقرار کنند و همه کاربران در حوزه‌های مختلف از آن بهره‌مند شوند.

البته این مشکل (عدم ارتباط قراردادهای هوشمند با دنیای واقعی) توسط قابلیتی به نام اوراکل‌ها رفع شده است. اوراکل‌ها خدمات متمرکزی هستند که باعث می‌شوند تا قراردادها هوشمند بتوانند در شبکه‌های مالی و اداری سنتی ورود پیدا کنند. چین لینک نیز یک اوراکل غیرمتمرکز است که وظیفه بسیار سنگین ارتباط دنیای مجازی با دنیای واقعی را بر عهده دارد.

در وایت پیپر لینک به این مورد اشاره شده است که این شبکه چگونه عملکردی دارد و اصلا هدف از توسعه و ساخت آن چیست؟ اگر شما نیز به دنبال این هستید که بدانید این شبکه چگونه کار می‌کند و چه ویژگی‌ها، امکانات و خدماتی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با بیتستان همراه باشید؛ چرا که به صورت جامع و کامل نکات مهم و کلیدی ذکر شده در وایت پیپر ارز چین لینک را خدمتتان بیان خواهیم کرد.

وایت پیپر لینک؛ معرفی پروژه:

Chainlink یک سیستم اوراکل غیرمتمرکز است. از زمان ایجاد اتریوم و استفاده روزافزون از برنامه‌های غیرمتمرکز در سال ۲۰۱۷، قراردادهای هوشمند به تدریج کاربرد خود را ثابت کردند. برنامه‌های غیر متمرکز متنوع هستند و بر امور مالی، بیمه، روش‌های حاکمیتی و موارد دیگر تأثیر می‌گذارند.

درست است که قراردادهای هوشمند بسیار کارآمد و مفید هستند و مزایای بسیار زیادی نیز دارند، اما یک ضعف بسیار بزرگ دارند. ضعف بزرگ قراردادهای هوشمند این است که برای اجرایی شدن، به داده‌های خارج از زنجیره نیاز دارند.

ایده Chainlink این است که یک سیستم اوراکل غیرمتمرکز ایجاد کند، تا:

  • همیشه در دسترس باشد
  • در برابر دستکاری‌های احتمالی ایمن باشد
  • اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی را ارسال و دریافت کند

بر اساس این ویژگی‌ها، هر برنامه غیر متمرکزی که به دقت بالایی از قابل اطمینان بودن داده‌های خارجی در قراردادهای خود نیاز داشته باشد، می‌تواند از خدمات ارائه شده توسط اوراکل‌های Chainlink بهره‌مند شود.

پلتفرم چین لینک، اولین و تا به امروز، موفق‌ترین اوراکل غیرمتمرکز صنعت بلاک‌چین محسوب می‌شود که توانسته است به عنوان یک پل قابل اعتماد بین دنیای مجازی و دنیای حقیقی باشد. از طریق چین‌لینک به راحتی می‌توان داده‌های موجود مثل آب و هوا، نتایج رویدادهای ورزشی، قیمت ارز و دارایی‌های فیات و دیجیتالی و هر نوع اطلاعات آماری را برای برنامه‌های مبتنی بر بلاک‌چین فراهم کرد.

همان طور که می‌دانید، برنامه‌های غیر متمرکز از اجتماع چندین قرارداد هوشمند ساخته می‌شوند و برای داشتن عملکرد صحیح و قابل اعتماد، به مجموعه‌ای از داده‌ها نیاز دارند که بخش اعظمی از این داده‌ها، در خارج از زنجیره (بلاک‌چین) هستند. برای وارد کردن این داده‌ها به داخل زنجیره به صورت کلی ۲ راه عملی موجود است:

  1. استفاده از واسطه‌های سوم شخص؛ که در صورت انتخاب کردن این روش، ماهیت بلاک‌چین به صورت کلی زیر سوال می‌رود!
  2. استفاده از اوراکل و میان افزارهای بلاکچینی، که به صورت کاملا هوشمندانه، منطقی، غیرمتمرکز، دقیق و خودکار داده‌ها را از منابع خارجی به بلاک‌چین منتقل می‌کند.

اوراکل‌ها در واقع مجموعه‌ای از گره‌های غیر متمرکز هستند که داده‌های موجود در خارج از زنجیره (برون زنجیره‌ای (offchain)) را از منابع خارجی دریافت کرده و از طریق اجماع میان هم، مطمئن‌ترین داده را وارد شبکه بلاک‌چین می‌کنند. داده‌های وارد شبکه شده به صورت مستقیم و در قالب یک تراکنش به قراردادهای هوشمند ارسال می‌شوند تا فعالشان کنند.

طبق وایت پیپر لینک، این شبکه (Chainlink) در دسته دوم جای دارد و به صورت منطقی و هوشمندانه داده‌های موجود در دنیای واقعی را وارد شبکه بلاک‌چین می‌کند.

وایت پیپر لینک؛ تعریف مشکل و توضیح محصول:

همان طور که در بخش قبل گفتیم، قراردادهای هوشمند قراردادهایی هستند که برای اجرا در شرایط خاص برنامه ریزی شده‌اند. تا به امروز، قراردادهای هوشمند برای همه چیز از ایجاد محصولات جدید ارز دیجیتال تا توسعه دارایی‌های ارز دیجیتال نو به کار گرفته شده‌اند. با این حال، موردی که همچنان وجود دارد، این است که اکثر قراردادهای هوشمند برای اجرای صحیح باید به داده‌های منبع خارجی تکیه می‌کنند.

Chainlink برای رفع این مشکل ایجاد شد تا به عنوان پلی بین قراردادهای هوشمند بلاک‌چین و منابع داده خارجی عمل کند. Chainlink که در سال ۲۰۱۷ وارد صنعت رمزنگاری شده، تاکنون توانسته به چشم‌انداز خود جامه عمل بپوشاند. چین لینک از سال ۲۰۲۰، به دنبال پشتیبانی از تمام شبکه‌های قرارداد هوشمند مبتنی بر بلاک‌چین است.

نقشه راه چین لینک

جزئیات فنی پروژه و معماری شبکه:

طبق وایت پیپر Chainlink، این شبکه برای تسهیل ارتباط بین قراردادهای هوشمند و منابع داده خارجی، فرآیند اجرایی خود را به سه مرحله مجزا تقسیم کرده است که عبارتند از:

  • Oracle Selection

ابتدا، کاربران Chainlink یک قرارداد سطح سرویس (SLA) پیش‌نویس می‌کنند که مجموعه‌ای از داده مورد نظر را مشخص می‌کند. سپس نرم افزار از SLA برای تطبیق کاربر با اوراکل‌هایی که می‌توانند داده‌ها را ارائه کنند، استفاده می‌کند. پس از تنظیم پارامترها، کاربر SLA را ارسال می‌کند و ارز رمزنگاری شده LINK خود را در یک قرارداد Order-Matching سپرده گذاری می‌کند، که پیشنهادات اوراکل‌ها را می پذیرد.

  • گزارش داده

این مرحله جایی است که اوراکل‌ها با منابع خارجی ارتباط برقرار می‌کنند و داده‌های دنیای واقعی درخواست شده در SLA را به دست می‌آورند. داده‌ها پس از جمع‌آوری، توسط اوراکل‌ها پردازش می‌شوند و به قراردادهای در حال اجرا در زنجیره بلاک‌چین بازگردانده می‌شوند.

  • جمع‌آوری نتایج

آخرین مرحله شامل محاسبه نتایج داده‌های جمع‌آوری شده و برگرداندن آن به یک قرارداد جمع‌آوری است. قرارداد جمع‌آوری پاسخ‌ها را می‌گیرد، اعتبار هر کدام را ارزیابی می‌کند و با استفاده از مجموع تمام داده‌های دریافتی، یک امتیاز وزنی به کاربر می‌دهد.

توجه داشته باشید که شبکه چین لینک با اوراکل‌هایی که روی بلاک‌چین کار نمی‌کنند و به طور مستقل مسئول جمع آوری داده‎های دنیای واقعی درخواست شده توسط قراردادها هستند، تعامل دارد.

همان طور که می‌دانید، در شبکه چین لینک هر نود یک اوراکل جداگانه است. بالا بودن میزان و تنوع نودها در چین لینک باعث می‌شود که:

  1. به پاسخ‌هایی که اکثریت ارائه می‌دهند، اطمینان بیشتری کرد
  2. در صورت به مشکل خوردن برخی گره، گره‌های دیگر وظایف محول شده را به خوبی انجام دهند

کل فرایند موجود در چین لینک، دقیقا از زمانی که یک قرارداد هوشمند اطلاعات و داده‌هایی را درخواست می‌کند، شروع می‌شود. قرارداد هوشمند داده‌های مورد نیاز خود را در قالب قرارداد درخواست (Requesting Contract) منتشر می‌سازد، چین لینک نیز این درخواست را تایید می‌کند و اقدام به ایجاد یک قرارداد دیگر با نام قرارداد توافق‌نامه سطح خدمات (Service Level Agreement) می‌نماید.

طبق وایت پیپر لینک، این قرارداد از ۳ بخش مهم تشکیل شده است که عبارتند از:

  • قرارداد اعتبار (reputation contract)

قرارداد اعتبار (reputation contract) اقدام به سنجش سوابق نودها می‌کند تا عملکرد و اعتبار آن‌ها در گذشته را ارزیابی نماید. اگر نودی سابقه مناسب و قابل اطمینانی نداشته باشد، حذف خواهد شد. برای اطلاع از لیست و وضعیت عملکرد هر نود، می‌توانید به سایت‌هایی مانند market.link مراجعه نمایید.

  • قرارداد تطبیق سفارش (match order contract)

در مرحله دوم، نودها تمایل خود جهت جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات درخواست شده را اعلام می‌کنند. تعداد مشخصی از نودها برای انجام درخواست انتخاب می‌شوند. نودهای انتخابی باید از یک نرم افزاری به نام چین لینک کور (Chainlink Core) استفاده کنند تا موارد ذکر شده در قرارداد هوشمند برای منابع برون زنجیره‌ای قابل خوانش باشند.

درخواستی که ترجمه شده، به یک API منتقل می‌شود تا اطلاعات و داده‌ها را از منابع مورد نظر دریافت نماید. این اطلاعاتی دریافت شده دوباره توسط نرم افزار Chainlink Core به زبانی که داخل زنجیره بلاک‌چین قابل خواندن است، ترجمه شده و در داخل قرارداد جمع آوری جای می‌گیرد.

  • قرارداد جمع‌آوری (Aggregating contract)

طبق وایت پیپر لینک، در این مرحله پاسخ تمامی نودها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد تا یک نتیجه قابل اعتماد و مطمئن به دست آید. این مرحله یکی از بخش‌های جالب و پراهمیت در سازوکار چین لینک است. شبکه چین لینک همه پاسخ‌های ارائه‌شده را تحلیل کرده و سپس پاسخی که بیشترین توافق در مورد آن وجود دارد را به عنوان پاسخ صحیح انتخاب می‌کند.

نقشه راه چین لینک:

چین‌لینک یک اوراکل جوان است و برنامه‌های زیادی برای توسعه آن در نظر گرفته شده است. طبق وایت پیپر لینک، ۵ فاز برای توسعه شبکه چین‌لینک مشخص شده که عبارتند از:

  • فاز اول: راه‌اندازی شبکه اصلی (mainnet)

اولین شبکه اوراکل غیر متمرکز چین لینک بعد از سپری شدن مراحل امنیتی و بازبینی‌های دقیق، در ماه می سال ۲۰۱۹، بر روی mainnet اتریوم راه‌اندازی شد.

  • فاز دوم: راه‌اندازی پیشخوان قیمت

در این فاز، قابلیت دسترسی اکوسیستم قراردادهای هوشمند به اطلاعات و دیتاهای یک بازار مالی غیر قابل دستکاری توسط سرویسی به نام پیشخوان قیمت به وجود آمد. به سبب همین امکان، مجموعه وسیعی از برنامه‌های غیر متمرکز (DeFi) ایجاد شد.

  • فاز سوم: راه‌اندازی سیستم گزارش دهی برون زنجیره‌ای چین لینک

بعد از گذشت یک سال از توسعه اصلی و طی شدن مراحل آزمایشی، سیستم گزارش دهی برون زنجیره‌ای چین لینک موسوم به (OCR) در ماه فوریه سال ۲۰۲۱ راه اندازی شد. راه اندازی سیستم گزارش دهی برون زنجیره‌ای چین لینک به عنوان یک نقطه عطف بسیار مهم در در مقیاس پذیری شبکه اوراکل‌های غیر متمرکز چین لینک به حساب می‌آید.

  • فاز چهارم: عرضه نسخه دوم وایت‌ پیپر

دومین نسخه وایت پیپر لینک در ماه آوریل ۲۰۲۱ منتشر شد که در آن مشخص گشته، اوراکل‌های محاسباتی نوعی قراردادهای هوشمند هیبرید ایجاد خواهند کرد تا فشار محاسبات داده‌ها را از روی زنجیره بردارد. در واقع می‌توان گفت که این وایت پیپر منتشر شده، بر پذیرش قراردادهای هوشمند با استفاده از محاسبات برون زنجیره‌ای پایه گذاری شده است.

  • فاز پنجم: راه‌اندازی سیستم VRF

VRF چین لینک یا همان تابع تصادفی قابل تأیید، در ماه می سال ۲۰۲۱ راه اندازی شد. این تابع برای حفظ امنیت قراردادهای هوشمند و ایجاد خروجی غیر قابل دستکاری و سانسور در برنامه‌های غیر متمرکز از داده‌های تصادفی درون زنجیره‌ای بهره می‌گیرد.

ارز دیجیتال چین لینک

ارز دیجیتال چین لینک:

توکن اصلی شبکه چین لینک، LINK نشانه نام دارد. این توکن برای کمک به تامین مالی رشد پروژه طراحی شده و مشابه بیت‌کوین (BTC) و اتریوم (ETH) است. هر دوی این ارزهای دیجیتال روی بلاک چین‌های مربوطه‌ی خود کار می‌کنند.

از توکن اختصاصی این شبکه می‌توان برای پرداخت هزینه خدمات درون شبکه‌ای استفاده کرد. توکن LINK در دسته ارزهای ERC۲۰ قرار می‌گیرد. این توکن قابلیت انتقال و فراخوانی استاندارد ERC223 را هم داراست. بر اساس این قابلیت، قراردادهای هوشمند قادر خواهند بود که توکن‌های لینک را دریافت و پذیرش نمایند.

توکن LINK در سال ۲۰۱۷ با قیمتی زیر ۲۰ سنت راه‌اندازی شد و تا سال ۲۰۱۹ زیر ۱ دلار باقی ماند. در سال ۲۰۲۰، قیمت به سرعت شروع به افزایش کرد. در واقع، قیمت از زیر ۲ دلار در اوایل سال ۲۰۲۰ به ۳۶ دلار در ۲۰ فوریه ۲۰۲۱ رسید. با وجود افزایش تند و سریع LINK، ارزش این رمزارز، از بالاترین سطح خود یعنی ۳۶ دلار کاهش یافته و نتوانسته دوباره به آن سطح بازگردد.

معرفی تیم توسعه دهنده:

پلتفرم چین‌لینک که به عنوان یکی از شبکه‌های پیشتاز در حوزه ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود و توانسته به سبب مکانیزم مناسبی که دارد، به عنوان پل بین واقعت و دنیای مجازی بلاک‌چین مطرح شود. در این بخش از وایت پیپر لینک قصد داریم شما را با توسعه دهندگان این شبکه آشنا کنیم.

  • سرگی نازاروف

نازاروف هم بنیان‌گذار و مدیرعامل چین لینک است که سابقه بسیار خوبی در صنعت بلاک‌چین دارد. وی قبل از این که اقدام به راه‌اندازی و توسعه چین‌لینک کند، یک صرافی ارز دیجیتال به نام Secure Asset Exchang و یک سرویس ایمیل غیرمتمرکز به نام CryptoMail را راه‌اندازی کرده بود.

  • استیو الیس

استیو الیس نیز به عنوان یکی از هم بنیان گذاران چین لینک است که در حال حاضر مدیریت بخش فنی این پلتفرم را بر عهده دارد. وی قبل از این که به تیم توسعه دهنده چین لینک بپیوندد، در صرافی نازاروف یعنی Secure Asset Exchang مشغول به فعالیت بود.

  • آری جولز

آری جولز نیز سومین فرد مهم تیم توسعه دهنده پلتفرم چین لینک است که به همراه نازاروف و الیس جزو پایه‌گذارن اصلی این شبکه به حساب می‌آید. وی همچنین وایت پیپر لینک را نیز تدوین کرده است.

آری جولز استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه Cornell Tech و مدیر بنچمارک آی‌سی‌۳ (IC3) است و در حال حاضر، به‌عنوان مشاور در پروژه چین لینک فعالیت دارد.

در تیم توسعه دهندگان چین‌لینک، افراد دیگری نیز حضور دارند که می‌توان به این افراد اشاره کرد:

  1. اندرو میلر (Andrew Miller)
  2. هادسون جیمسون (Hudson Jameson)
  3. جیک بروکمن (Jake Brukhman)

جمع‌بندی:

Chainlink یک شبکه اوراکل غیرمتمرکز است که قرار است نقش مهمی در ارتباط دنیای واقعی با فناوری‌های بلاک چین ایفا کند. چین لینک در سال ۲۰۱۹ بر روی بلاک‌چین اتریوم راه اندازی شد، اما به نظر می‌رسد که آگنوستیک باشد. بنابراین، می‌تواند با سایر بلاک‌چین‌ها نیز کار کند.

در وایت پیپر لینک به صورت کامل و با جزئیات دقیق اشاره شده است که این شبکه چگونه می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین دنیای واقعی و مجازی عمل کند و قراردادهای هوشمند را توسعه دهد.

وایت پیپر ارز چین لینک با همکاری استیو الیس، آری جولز و سرگی نازاروف نوشته شده  و نسخه ۱.۰ آن در ۴ سپتامبر ۲۰۱۷ منتشر گشته است. توجه داشته باشید که چین لینک یک وایت پیپر جدید منتشر کرده و جزئیات برنامه ریزی شده به منظور توسعه شبکه و ایجاد شبکه‌های اوراکل را در آن اعلام داشته است.

طبق اطلاعات مورد در وایت پیپر ارز چین لینک، این شبکه قابلیت‌های بسیار زیادی را داراست که تیم توسعه دهندگان آن نیز همواره در صدد افزایش و بهبود قابلیت‌های این شبکه هستند.

در این وایت پیپر جدید چین لینک آمده است که اوراکل‌های محاسباتی نوعی قراردادهای هوشمند هیبرید ایجاد خواهند کرد تا فشار محاسبات داده‌ها را از روی زنجیره بردارد. در لینک‌های زیر می‌توانید هر دو نسخه وایت پیپر لینک را دانلود نمایید.

منابع: coinhousekraken

این رمزارز را می‌توانید در قالب یک شبکه پرسرعت و امن همین حالا از بیتستان خریداری کنید. امکان خرید و فروش این ارز دیجیتال در صرافی بیتستان موجود است و می‌توانید با بهترین قیمت، معامله خود را انجام دهید.

چین‌ لینک
برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.