آشنایی با کوین و کاربرد آن در کریپتوکارنسی

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 6 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰

امروزه به علت افزایش معاملات در کریپتوکارنسی، ارز دیجیتال شکل‌های متفاوتی پیدا کرده است. کوین یکی از این اشکال است. اما چرا امروزه آشنایی با کوین و استفاده از آن برای افراد زیادی حائز اهمیت شده و این موضوع توجه عده زیادی را به خود معطوف کرده است؟ در ادامه به چیستی کوین، تفاوت آن با توکن و البته نقش و کاربرد کوین در کریپتوکارنسی می‌پردازیم پس با ما همراه باشید.

 کریپتوکارنسی (cryptocurrency) چیست؟

قبل از اینکه با کوین‌ها آشنا شویم بهتر است کمی درباره کریپتوکارنسی و ارزهای دیجیتال توضیح دهیم. کریپتوکارنسی در واقع ارزهای رمزنگاری شده‌ای هستند که معمولاً توسط هیچ دولت یا مرجع مرکزی دیگری صادر یا کنترل نمی‌شوند. آن‌ها توسط شبکه‌های همتا به همتا از رایانه‌هایی که دارای نرم‌افزار رایگان و منبع باز هستند، مدیریت می‌شوند.

موضوع دیگری که توجه علاقه‌مندان به حوزه کریپتو را به خود جلب کرده بلاک‌ چین است.بلاک چین ارز دیجیتال شبیه ترازنامه یا دفتر کل بانک است. هر ارز دارای بلاک چین خاص خود است، که یک رکورد مداوم و دائماً تأیید شده از هر تراکنش منفردی است که با استفاده از آن ارز انجام شده است.برخلاف بانک، یک بلاک چین بین شرکت‌کنندگان کل شبکه ارز دیجیتال توزیع می‌شود. همچنین هیچ شرکت، کشور یا شخص ثالثی کنترل آن را در دست ندارد و هر کسی می‌تواند شرکت کند.

در واقع بلاک چین یک فناوری پیشرفت است که به تازگی از طریق چندین دهه علم کامپیوتر و نوآوری های ریاضی امکان پذیر شده است.

کوین چیست؟

زمانی که بیت کوین برای اولین بار عرضه شد، معیاری را برای معنای Coin بودن تعیین کرد. ویژگی‌های واضحی وجود دارد که کوین‌های کریپتو را از توکن‌ها متمایز می‌کند که شبیه به پول‌های دنیای واقعی است. کوین با ویژگی های زیر تعریف می شود:

1. روی بلاک چین خود عمل می کند.

یک بلاک چین تمام تراکنش‌هایی را که شامل کوین اصلی آن می‌شود، پیگیری می‌کند. وقتی با اتریوم به شخصی پول پرداخت می‌کنید، رسید آن به بلاک چین اتریوم می‌رود. اگر همان شخص بعداً با بیت کوین به شما پول پرداخت کند، رسید آن به بلاک چین بیت کوین می‌رود. هر تراکنش با hashing محافظت می‌شود و توسط هر عضو شبکه قابل دسترسی است.

2. به عنوان پول عمل می کند.

یکی از اهداف بیت کوین جایگزین شدن برای اسکناس‌ها بود. این مسئله  باعث ایجاد Coinهای دیگر از جمله ETH، NEO و Litecoin شد. امروزه می‌توانید از بسیاری از شرکت‌های بزرگ مانند آمازون، مایکروسافت و تسلا، کالا و خدمات را با استفاده از کوین‌های کریپتو خریداری کنید. بیت کوین اخیراً در کنار دلار آمریکا به ارز رسمی السالوادور تبدیل شده است.

3. قابل استخراج است.

شما می‌توانید Coinهای کریپتو را از دو طریق بدست آورید. یکی از طریق استخراج سنتی در سیستم اثبات کار است. شکارچیان بیت کوین از این روش برای افزایش درآمد خود استفاده می‌کنند. مشکل این است که بیت‌کوین زیادی برای استخراج باقی نمانده است، بنابراین این روند هر روز سخت‌تر می‌شود.

روش دیگر اثبات سهام است که رویکرد مدرن‌تری برای کسب کوین است. از نظر مصرف انرژی سبک‌تر است و انجام آن آسان‌تر است. Cardano یکی از بزرگ‌ترین کوین‌هایی است که از این سیستم استفاده می‌کند.

توکن چیست؟

برخلاف کوین ها، توکن‌ها زنجیره بلوکی خود را ندارند. در عوض، آن‌ها روی بلاک‌چین‌های دیگر ارزهای دیجیتال مانند اتریوم کار می‌کنند. برخی از رایج‌ترین توکن‌هایی که در اتریوم مشاهده می‌شوند عبارتند از BAT، BNT، Tether و استیبل کوین‌های مختلف مانند USDC.

اگر تراکنش‌های کریپتو کوین توسط بلاک چین انجام شود، توکن‌ها به قراردادهای هوشمند متکی هستند. آن‌ها مجموعه ای از کدها هستند که معاملات یا پرداخت‌های بین کاربران را تسهیل می‌کنند. هر بلاک چین از قرارداد هوشمند خود استفاده می‌کند. به عنوان مثال، اتریوم از ERC-۲۰ و NEO از Nep-۵ استفاده می‌کند.

یکی دیگر از تفاوت‌های قابل توجه بین توکن‌ها و کوین‌ها، این است که آنان چه می‌توانند باشند؟ در حالی که Coinهای کریپتو اساساً نسخه‌های دیجیتالی پول هستند، توکن‌ها می‌توانند دارایی یا اسناد باشند.

شما می‌توانید توکن‌ها را با کوین خریداری کنید، اما برخی از توکن‌ها می‌توانند ارزش بیشتری نسبت به هر یک از آن‌ها داشته باشند.
به عبارت ساده، یک توکن نشان دهنده چیزی است که شما دارید، در حالی که یک کوین نشان دهنده چیزی است که شما قادر به داشتن آن هستید.

تفاوت بین توکن وکوین چندان زیاد نیست، اما اگر نادیده گرفته شود، می‌تواند مشکل ساز باشد. باید به چیزی که می‌خرید توجه کنید. اگر یک محصول باشد، اغلب به Coin نیاز دارید. اگر یک سرویس است، معمولاً توکن‌هایی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

برای آشنایی بیشتر با توکن‌ها می‌توانید مقاله زیر را مطالعه کنید

تفاوت کوین و توکن چیست؟

تفاوت کوین و توکن چیست؟

یک Coin، به عنوان یک واحد پول، بسته به شرایط فعلی بازار، می‌تواند با ارزش توافق شده معامله شود. صرافی‌های غیرمتمرکز و سوآپ‌های اتمی نیز جایگزین‌های مناسبی برای تجارت کوین و توکن هستند.

تقریباً همه در مراحل اولیه ورود به کریپتوکارنسی یک توکن را با یک کوین اشتباه گرفته‌اند. واقعیت این است که کوین و توکن در سطوح پایه و بنیادی بسیار شبیه هستند. آن‌ها هم ارزش را نشان می‌دهند و هم می‌توانند پرداخت ها را پردازش کنند. همچنین می‌توانید کوین‌ها را با توکن‌ها تعویض کنید و بالعکس.

تفاوت اصلی بین کوین و توکن در این است که کارهایی وجود دارد که می‌توانید با توکن انجام دهید نه با کوین. از سوی دیگر، برخی از بازارها کوین را می‌پذیرند نه توکن.
این شبیه به مقایسه سرمایه گذاران و معامله گران است. همه معامله گران سرمایه گذاری می‌کنند، اما همه سرمایه گذاران معامله نمی‌کنند.
بسیاری از شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها در صنعت بلاک چین تصمیم می‌گیرند قبل از ساختن بلاک‌چین خود، سرمایه جمع‌آوری کنند، و این اغلب از طریق عرضه اولیه کوین (ICO) انجام می‌شود.
معمولاً توکن‌های ICO در ازای بیت‌کوین یا اتریوم ارائه می‌شوند، اما برخی از استارت‌آپ‌ها ارزهای فیات یا سایر ارزهای دیجیتال را نیز به عنوان پرداخت در هنگام جمع‌آوری سرمایه پذیرفتند. در برخی موارد، توکن‌ها نماینده پروژه آینده هستند و قرار است زمانی که بلاک چین به کار گرفته شد، با کوین‌های بومی مبادله شوند.

بیایید برخی از مهم‌ترین تمایزات بین توکن‌ها و کوین ‌ها را بررسی کنیم.

آشنایی با محبوب‌ترین کوین‌ها

محبوب‌ترین کوین‌ها

محبوب‌ترین ارزهای رمزنگاری شده، بر اساس ارزش بازار، بیت کوین، اتریوم، بیت کوین کش و لایت کوین هستند. سایر ارزهای رمزنگاری شده معروف عبارتند از Tezos، EOS و ZCash. برخی شبیه بیت کوین هستند. برخی دیگر مبتنی بر فناوری‌های متفاوتی هستند یا ویژگی‌های جدیدی دارند که به آنها اجازه می‌دهد کارهایی بیش از انتقال ارزش انجام دهند.

کریپتو انتقال دارایی آنلاین را بدون نیاز به واسطه مانند بانک یا پردازشگر پرداخت ممکن می‌سازد و امکان انتقال آن به صورت جهانی را فراهم می‌کند.

چرا بیت کوین همچنان مهم‌ترین ارز دیجیتال است؟

علی‌رغم هزاران رقیب که به وجود آمده اند، بیت کوین از نظر استفاده و ارزش اقتصادی همچنان بازیکن غالب است. هر کوین (BTC) تا فوریه ۲۰۲۲ تقریباً ۴۴.۰۰۰ دلار ارزش داشت و ارزش بازار آن بیش از ۸۳۰ میلیارد دلار بود.

برخی دیگر از ارزهای دیجیتال مهم چیست؟

پس از بیت کوین بسیاری از ارزهای رمزنگاری شده اهمیت پیدا کرده اند. به عنوان مثال، Dogecoin یک کوین مبتنی بر میم بود که زمانی به شهرت رسید که مدیر عامل تسلا، ایلان ماسک، این توکن را در رسانه های اجتماعی تبلیغ کرد. به غیر از Dogecoin و سایر موارد ذکر شده در بالا، چندین فورک بیت کوین دیگر نیز وجود دارد، مانند Bitcoin Gold و Bitcoin SV. از دیگر Coin های مهم می توان به ریپل (XRP)، سولانا، USD Coin و Tezos اشاره کرد.

سرمایه گذاری روی کوین یا توکن؟

برخی از توکن‌های مبتنی بر بلاک چین هدفی متفاوت از پول دارند. توکنی می تواند که به عنوان بخشی از یک پیشنهاد اولیه کوین (ICO) صادر شده باشد که نشان دهنده سهمی است که در یک پروژه بلاک چین یا مالی غیرمتمرکز (DeFi) است. همچنین اگر توکن‌ها به ارزش شرکت یا پروژه مرتبط باشند، می‌توان آنها را توکن‌های امنیتی نامید.

یک ارز دیجیتال یا پول نقد دیجیتال که مستقل از هر بلاک چین یا پلتفرم دیگری است، ویژگی کلیدی یک کوین است.
کارشناسان بازار می‌گویند که اگر سرمایه‌گذار بخواهد محصولی را بخرد، کوین بهترین گزینه است و اگر یک سرویس باشد، می‌توان از توکن‌های کاربردی استفاده کرد.

ادول پاتل، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران Mudrex گفت که کوین های رمزنگاری شده بلاک چین های خاص خود را دارند، اما توکن‌ها بر روی بلاک چین‌های موجود ساخته می‌شوند. وی افزود: هر دو دارایی دیجیتال هستند و هر دو کاربرد خود را دارند.

امروزه، در حالی که بسیاری از کاربران کریپتو این تفاوت‌ها را درک می‌کنند و قدردانی می‌کنند، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران غیرعادی ممکن است متوجه این تفاوت نشوند، زیرا همه دسته‌های توکن تمایل دارند در صرافی‌های کریپتو به روشی مشابه معامله کنند.

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.