معرفی انواع روش‌های استخراج ارز دیجیتال

انواع روش‌های استخراج رمزارز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 6 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۳ اسفند ۱۴۰۰

با افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال در جهان، روزبه‌روز افراد بیشتری به این دنیای جذاب و جدید علاقه‌مند می‌شوند. بسیاری از این افراد با هدف کسب سود و درآمد، جذب این حوزه می‌شوند. آن‌ها احتمالا عبارت استخراج بیت کوین و یا به صورت کلی‌تر استخراج ارز دیجیتال به گوششان خورده و بدون داشتن دانش کافی تصمیم می‌گیرند که به یکی از ماینرهای رمزارز تبدیل شوند. اما باید بدانید که راه‌های زیادی برای انجام این کار پیش روی شماست و هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

حتما تا به حال درباره استخراج بیت کوین با کامپیوتر یا استخراج ارز دیجیتال با موبایل شنیده‌اید. اما آیا امروزه استخراج بیت کوین با کامپیوتر کار به صرفه‌ای است؟ به صورت کلی استخراج ارز دیجیتال با دستگاه‌هایی مانند موبایل و یا لپ تاپ به صرفه نیست. برای مطالعه بیشتر در ادامه با ما همراه باشید.

اگر قصد دارید که در دنیای کریپتوکارنسی کسب درآمد کنید، جای خوبی آمده‌اید، زیرا در این مقاله می‌خواهیم چند راه برای به دست آوردن رمزارز یا استخراج ارزهای دیجیتال را برایتان توضیح دهیم.

ماینینگ چیست؟

ماینینگ چیست؟

ماینینگ یا استخراج ارزهای دیجیتال، یکی از راه‌های ورود به بازار ارزهای دیجیتال و به دست آوردن کریپتوکارنسی است. ماینینگ (Mining) در لغت به معنای استخراج و در دنیای کریپتوکارنسی‌ها به معنای تولید رمزارزهای جدید از طریق تایید تراکنش‌ها است؛ به فردی که ماینینگ را انجام می‌دهد، ماینر گفته می‌شود. 

انواع روش استخراج ارز دیجیتال چیست؟

  •  استخراج با GPU: روش بعدی استخراج با GPU است که طی آن، از واحد پردازش گرافیکی کامپیوتر برای استخراج استفاده می‌شود. 
  •  استخراج با CPU: ماینینگ ارز دیجیتال با CPU یا استخراج بیت کوین با کامپیوتر و استخراج ارز دیجیتال با موبایل ابتدایی‌ترین روش‌های استخراج هستند که از طریق توان سخت‌افزاری سیستم پردازنده کامپیوتر (CPU) و موبایل نیز قابل انجام‌اند. اما در حال حاضر به دلیل بالا رفتن سختی شبکه اکثر رمزارزها، از جمله بیت کوین، استفاده از این روش توجیه اقتصادی ندارد و منسوخ شده است.
  •  استخراج با دستگاه ASIC: اگر راجع به استخراج رمزارزها کنجکاو باشید حتما راجع به دستگاه استخراج بیت کوین و یا قیمت دستگاه استخراج بیت کوین سرچ کرده‌اید. دستگاه ASIC یا روش ماینینگ ارز دیجیتال با ASIC، تخصصی‌ترین روش استخراج به شمار می‌رود و این دستگاه‌ها را می‌توان یکی از متدوال‌ترین نوع دستگاه استخراج بیت کوین، دستگاه استخراج اتریوم و به صورت کلی ماینینگ رمزارزها دانست. این روش در واقع، استفاده از دستگاه‌های ماینینگی (Mining Rig) است که مخصوص استخراج ارزهای دیجیتال مختلف ساخته شده‌اند. 
  • استخراج ابری (cloud mining): در این روش، شما با اجاره کردن و یا خرید قدرت پردازش دستگاه‌های ماینینگ یک شرکت و با پرداخت مبلغی پول به صورت ماهیانه، بسته به میزان قدرت سخت‌افزاری خریداری شده، پاداش حاصل از استخراج را دریافت می‌کنید.

استخراج رمزارز با GPU

در روش استخراج ارز دیجیتال با GPU و یا روش استخراج بیت کوین با GPU، از توان واحدهای پردازنده گرافیکی (GPU)، برای ماینینگ استفاده می‌شود. این روش نسبت به روش ماینینگ با CPU به صرفه‌تر است زیرا GPU ها سرعت پردازش بالاتری دارند و در نتیجه توان محاسباتی بیشتری از CPU ها ارائه می‌دهند. با این وجود استفاده از این روش، همانند روش قبلی، برای بسیاری از رمزارزها مقرون به صرفه نیست.

یکی از راه‌حل‌های این مشکل، ایجاد ریگ‌های استخراج کارت گرافیک (GPU mining rig) است. ریگ استخراج، مجموعه‌ای از GPU های متصل به هم، برای افزایش توان سخت‌افزاری ماینر است. 

یک ریگ کارت گرافیک استاندارد، متشکل از یک پردازنده، مادربرد، خنک‌کننده ، قاب ریگ و البته تعدادی (معمولا ۲ تا ۸) کارت گرافیک است.

با وجود این که این روش از CPU ماینینگ به صرفه‌تر است، اما همچنان ماینینگ ارز دیجیتال با GPU برای رمزارزهایی مانند بیتکوین و با سختی شبکه بالا مناسب نیست؛ استفاده از این روش برای استخراج کریپتوکارنسی‌های جدیدی که هنوز سختی شبکه بالایی ندارند، به صرفه‌تر خواهد بود. 

استخراج ارز دیجیتال با CPU

همان‌طور که پیش از این بیان شد، در این روش به عنوان مثال یک ماینر بیت کوین، برای استخراج بیت کوین با کامپیوتر، از توان سخت‌افزاری سیستم پردازنده کامپیوترش استفاده می‌کند. در حال حاضر این روش برای استخراج ارز دیجیتال یک روش منسوخ شده است زیرا سرعت استخراج با CPU و یا استخراج بیت کوین با کامپیوتر، بسیار پایین است و بدون سودرسانی قابل توجهی می‌تواند ماه‌ها به طول انجامد. از طرفی نیز با توجه هزینه زیادی که برای تامین برق و خنک‌کننده سیستم در این روش مصرف می‌شود، CPU ماینینگ اصلا به صرفه نیست.

با این تفاسیر، چرا هنوز هم افرادی از این روش برای ماینینگ ارز دیجیتال استفاده می‌کنند؟

یک جواب قانع‌کننده، می‌تواند این باشد که در ابتدا که سختی شبکه اکثر رمزارزها پایین بود، هر ماینر بیت کوین با یک رایانه و یا لپ‌تاپ به راحتی می‌توانست این کار را انجام دهد و تنها چیزی که نیاز داشت یک سیستم با پردازشگر CPU بود؛ با این وجود در حال حاضر به دنبال افزایش تعداد ماینرها، سختی این فرآیند یا سختی شبکه اکثر ارزهای دیجیتال نیز بیشتر شده و استخراج رمزارز نیازمند قدرت سخت‌افزاری بیشتری است. بنابراین بهتر است که برای ماینینگ، از این دیوایس‌ها استفاده نکنید زیرا لپ‌تاپ و یا کامپیوتر شما احتمالاً طی چند ساعت داغ می‌شود و می‌تواند آسیب ببیند.

شنیدنِ این‌که استخراج کریپتوکارنسی بسیار آسان است، CPU ماینرهای زیادی را به خود جلب می‌کند، زیرا آن‌ها فقط می‌خواهند که در کوتاه‌ترین زمان به پول برسند و متاسفانه جزئیات این روش را مورد بررسی قرار نمی‌دهند.

mining
استخراج رمزارز با دستگاه ASIC

شاید در گذشته و در ابتدای پیدایش بیتکوین، دو مورد ابتدایی که در بالا شرح داده شد، بهترین روش استخراج بیت کوین برای یک ماینر بیت کوین بودند. در آن زمان هنوز ماینرهای زیادی وارد این صنعت نشده بودند، بنابراین برای جلوگیری از استخراج بیش از حد نیازی نبود تا سختی شبکه افزایش یابد و توان سخت افزاری یک پردازنده ضعیف مانند CPU هم برای این کار کافی بود. اما در حال حاضر و به دنبال افزایش تعداد ماینرها و ایجاد استخرهای استخراج، شبکه مجبور است تا برای جلوگیری از استخراج تمام بیت کوین‌ها، فرآیند ماینینگ را سخت‌تر کند. به این ترتیب دیگر توان CPU و GPU ها جواب‌گوی اهداف ماینرها نمی‌باشند.

در حال حاضر و به منظور حل این مشکل، دستگاه‌هایی تحت عنوان «ASIC» وارد بازار شده‌اند که به منظور بالا بردن سرعت استخراج و سودرسانی بیشتر به ماینرها، چندین پردازنده را با یکدیگر ترکیب می‌کنند و دستگاهی با توان سخت‌افزاری بالا را ایجاد می‌کنند. 

با وجود به صرفه‌تر بودن استفاده از روش ASIC ماینینگ، اما این دستگاه‌ها در ابتدا با مخالفانی روبه‌رو بوده‌اند. از آن‌جا که ASIC ها دارای قدرت پردازش بسیار بالایی هستند، ماینری که توان خریدن چنین دستگاه گرانی را داشته باشد، از نظر سرعت استخراج و درآمد، بر رقبای خود پیشی خواهد گرفت. یک فارم استخراج پر از دستگاه ASIC ماینر را تصور کنید که با چه سرعتی می‌تواند رمزارز استخراج کند!
همین موضوع باعث شد تا سایر ماینرهایی که قدرت خرید بالا برای تهیه چنین دستگاهی ندارند، استخراج رمزارز برایشان به صرفه نباشد و با چنین دستگاه‌هایی مخالفت کنند.

روش ماینینگ ابری (Cloud Mining) برای استخراج ارز دیجیتال چه کاربردی دارد؟

امروزه یکی از محبوب‌ترین روش‌های ماینینگ، استخراج ابری (Cloud Mining) است. خرید و نصب تجهیزات ماینینگ مانند ASIC، علاوه بر هزینه‌بر بودن، نیازمند داشتن دانش فنی زیادی است؛ همچنین با توجه به هزینه برقی که در این راه مصرف می‌شود، ممکن است انجام چنین کاری در خانه و ملک شخصی مقرون به صرفه نباشد. استخراج ابری، در واقع روشی برای به دست آوردن و یا ماینینگ رمز ارز است که یک ماینر را قادر می‌سازد بدون نیاز به خرید، پیاده سازی و نصب تجهیزات ماینینگ، به استخراج ارز دیجیتال بپردازد.

شرکت‌هایی هستند که برای حل این مشکل، توان سخت‌افزاری خود را به ماینرها می‌فروشند. بدین ترتیب ماینرها با پرداخت مبلغی ماهیانه به یک شرکت یا فارم استخراج و استفاده از دستگاه‌های ماینینگ آن شرکت، دیگر مجبور نیستند شخصا دستگاه‌ها را خریداری کنند.

افراد یا شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ابری، معمولاً دارای تجهیزات ماینینگ عظیم و چندین مزرعه استخراج هستند که علاوه بر داشتن تجهیزات لازم، تخصص کافی برای استخراج رمزارز را دارند.  

با این حال این روش ریسک‌هایی را نیز به همراه دارد؛ برخی شرکت‌ها ممکن است از شما پول تجهیزات را دریافت کنند و پس از آن دیگر کلا ناپدید شوند. همچنین این شرکت‌ها به ازای نگه‌داری تجهیزاتی که به شما فروخته‌اند کارمزد دریافت می‌کنند و در واقع شما با توجه به پولی که برای کرایه تجهیزات داده‌اید، سود کمتری دریافت می‌کنید. در آخر توصیه‌ای که می‌توانیم به شما ارائه دهیم این است که قبل از انجام هر کاری، کلیه جوانب و اعتبار آن شرکت را بسنجید.

بهترین روش برای استخراج ارز دیجیتال، یا ماینینگ چیست؟

بهترین روش برای استخراج ارز دیجیتال، یا ماینینگ چیست؟

نمی‌توان به این سوال یک پاسخ قطعی داد و این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال آیا می‌توانید برای استخراج اتریوم یا استخرج بیتکوین و دیگر ارزهای دیجیتال، در شروع راه مقدار زیادی پول برای این کار اختصاص دهید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، چه مقدار می‌توانید هزینه کنید؟ آیا می‌توانید یک ریگ استخراج تهیه کنید؟

در نظر گرفتن این سوالات می‌تواند به شما برای انتخاب بهترین روش استخراج، کمک کند. 

اگر می‌خواهید یک ریگ استخراج راه‌اندازی کنید استفاده از GPU ماینینگ روش مناسبی است و در صورتی که پول کافی برای هزینه کردن داشته باشید و آدم ریسک‌پذیری هم باشید، دستگاه‌های ASIC انتخاب خوبی هستند. در نهایت اگر می‌خواهید دردسر خریدن و نصب تجهیزات ماینینگ را نداشته باشید، استخراج ابری بهترین گزینه برای شماست!

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان
سوالات متداول:
آیا استخراج بیت کوین با کامپیوتر و یا استخراج اتریوم با کامپیوتر به صرفه است؟
در ابتدا که سختی شبکه اکثر رمزارزها پایین بود، هر ماینر با یک کامپیوتر و یا لپ‌تاپ به راحتی می‌توانست این کار را انجام دهد. اما در حال حاضر به دنبال افزایش تعداد ماینرها، سختی این فرآیند یا سختی شبکه اکثر ارزهای دیجیتال نیز بیشتر شده و استخراج رمزارز نیازمند قدرت سخت‌افزاری بیشتری است.
ماینینگ چیست؟
ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال به معنای تولید رمزارزهای جدید از طریق تایید تراکنش‌ها است و به فردی که ماینینگ را انجام می‌دهد، ماینر گفته می‌شود.
استخراج ابری چیست؟
استخراج ابری، در واقع روشی برای به دست آوردن و یا ماینینگ رمز ارز است که یک ماینر را قادر می‌سازد بدون نیاز به خرید، پیاده سازی و نصب تجهیزات ماینینگ، به استخراج ارز دیجیتال بپردازد.

۵ دیدگاه برای “معرفی انواع روش‌های استخراج ارز دیجیتال

  1. حجت محمدپور دوستکوهی گفته:

    درود و سپاس اطلاعات مفیدی بود
    شما شرکت های معتبر ماینینگ ابری را می شناسید در ایران داریم یا خارجی هستند

  2. حجت محمدپور دوستکوهی گفته:

    درود و سپاس اطلاعات مفیدی بود
    شما شرکت های معتبر ماینینگ ابری را می شناسید در ایران داریم یا خارجی هستند

    • عباس کافی گفته:

      موفق و پرسود باشید
      ممنون از اظهار لطفتون دوست گرامی
      خیر اطلاعات قابل ارائه‌ای در این زمینه نداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.