همه‌چیز درباره تفاوت کوین و توکن، کدام یک گزینه‌ی بهتری برای سرمایه‌گذاری هستند؟

تفاوت توکن و کوین
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 6 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۷ اسفند ۱۴۰۰

در بازار ارزهای دیجیتال آلت‌کوین‌ها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند: کوین‌ها و توکن‌ها. اما تفاوت این دو توکن چیست؟ کدام یکی برای سرمایه‌گذاری گزینه‌ی بهتری است؟ در این مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخ داده و با تفاوت این دو مفهوم بیشتر آشنا شویم.

برای اینکه سرمایه‌گذاری موفقی در بازار ارزهای دیجیتال داشته باشیم، بسیار مهم است که با مفاهیم این حوزه ‌آشنا باشیم و مثلا اگر قصد خرید آلت کوینی را داریم باید بدانیم که این رمزارز چه کاربردهایی دارد و آیا ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر. برای فهم این مسئله نیاز داریم تا ابتدا با دو مفهوم توکن و کوین آشنا شده و تفاوت آنها را با یکدیگر بدانیم.

همه‌چیز درباره تفاوت کوین و توکن

همه‌چیز درباره تفاوت توکن و کوین
توکن و کوین چه تفاوتی با هم دارند ؟

با رشد روزافزون دنیای کریپتوکارنسی مفاهیمی به گوش می‌خورند که تقریبا تازه هستند و نیاز به روشنگری بیشتری در آن‌ها به چشم‌ می‌خورد. یکی از این موارد تفاوت توکن و کوین ارز دیجیتال است. برای فهم تفاوت این دو در بازار ارزهای دیجیتال ابتدا نیاز داریم معنی هر یک را بدانیم.

کوین چیست؟

کوین چیست؟
کوین چیست و چه کاربردی دارد ؟

کوین‌ها دارایی‌های دیجیتالیی هستند که شبکه‌ بلاک‌چین اختصاصی خود را دارند. بسیاری از کوین‌ها قابلیت استخراج داشته و تعداد محدوتری از آن‌ها در دنیای بلاک‌چین در گردش است. هم‌چنین کوین‌ها دقیقا کارکردهایی مشابه پول واقعی دارند.

برای مطالعه بیشتر راجع‌ به کوین به این مطلب مراجعه کنید

کوین چیست و چه کاربردهایی دارد؟

توکن چیست؟

توکن چیست؟
آشنایی با توکن‌ها و مزایای آنها

توکن‌ها هم دارایی‌های دیجیتالی هستند اما برخلاف کوین‌ها، شبکه بلاک‌چین اختصاصی ندارند و برای همین روی بلاک‌چین کوین‌ها توسعه داده می‌شوند. عرضه‌ی توکن‌ها در دنیای رمزارزها بسیار بیشتر است و همین امر منجر به کاهش ارزش آن‌ها در بازار کریپتوکارنسی می‌شود. توکن‌ها در انواع مختلفی مانند توکن‌های پرداختی، سهامی، NFTها و… وجود دارند و عملکرد آن‌ها محدودتر از کوین‌ها است.

برای مطالعه بیشتر راجع به توکن‌ها به این مطلب مراجعه کنید

همه‌چیز درباره توکن‌ها

مزایای کوین‌ها

  • شبکه بلاک‌چین اختصاصی خود را دارند
  • عرضه‌ی محدودتر داشته و ارزش ذاتی آن‌ها بیشتر است
  • کارکردی مشابه پول واقعی دارند.
  • خیلی از کوین‌ها قابلیت استخراج (Mining) دارند

مزایای توکن‌ها

  • هزینه‌ی ساخت پایین‌تر نسبت به کوین
  • عدم نیاز به توسعه‌ی بلاک‌چین اختصاصی
  • کارکردهای فراوان در صنایع بازی (Gaming) و NFTها

معایب توکن‌

  • عرضه‌ی زیاد توکن‌ها توسط تیم سازنده
  • بخاطر هزینه‌ی ساخت کم نسبت به کوین‌ها، ممکن است توکن‌های تازه عرضه شده کلاهبرداری باشند

کاربردهای توکن

توکن‌ها بسته به اهدافی که برای آن توسعه داده شده‌اند، کاربردهای متفاوتی دارند. مثلا توکن پرداختی تتر (Tether) دقیقا معادل یک دلار آمریکا بوده و یک توکن با قیمت ثابت (Stable Coin) است. این توکن در خرید و فروش رمزارزها و هم‌چنین پرداخت‌های گوناگون، کارکرد بسیار فراوانی در دنیای کریپتوکارنسی دارد.

توکن‌ها بطورکلی کارکردهایی محدودتر و خاص‌تر از کوین‌ها دارند. البته عملکرد آن‌ها با کوین‌ها مشابه هست و هردو را می‌توان خرید و فروش کرد. توکن‌ها هم‌چنین برای تامین نقدینگی یک پروژه رمزارزی بعنوان ایردراپ به افراد داده می‌شوند تا در صورت اقبال همگانی، توجه سرمایه‌گذاران نیز به این پروژه جلب شود.

هم‌چنین توکن‌ها امروزه به لطف پیشرفت صنعت متاورس (Metaverse)، NFT و بازی (Gaming)، کاربردهای فراوانی در این حوزه‌ها علی‌الخصوص NFTها دارند. در واقع کاری که در صنعت NFT اتفاق می‌افتد، توکنایز کردن (Tokenize) دارایی‌های دنیای واقعی مانند املام و هم‌چنین آثار هنری و … است.

مراحل ایجاد یک توکن ارز دیجیتال

مراحل ساخت یک توکن
ساخت یک توکن چه مراحلی دارد

۱. تعیین اهداف و خصوصیات توکن:

توکن‌ها انواع مختلفی دارند مانند توکن‌های پرداختی،‌ سهامی، کاربردی و… بنابراین برای ایجاد یک توکن باید اول نوع توکن را انتخاب کنیم و هم‌چنین هدف از ایجاد توکن را تشریح کنیم. هم‌چنین خصوصیاتی مانند میزان عرضه‌ی کل (Total Supply)، نام توکن و سمبل آن را باید در این مرحله مشخص کنیم.

۲. توسعه‌ی کد قرارداد هوشمند:

توکن‌ها روی بستر بلاک‌چین با استفاده از کدهای برنامه‌نویسی به نام قرارداد هوشمند (Smart Contract) کار می‌کنند. این کدها نحوه‌ی کارکرد توکن و نقل و انتقال آن در شبکه و … را ساماندهی می‌کنند.

۳. آزمایش توکن روی یک بلاک‌چین تستی:

در این مرحله جهت اطمینان از کارکردن کدهای نوشته شده و قبل از پرداخت هزینه‌ی بیشتر برای بارگذاری توکن روی بلاک‌چین اصلی، ابتدا روی بلاک‌چین‌های تستی مانند Rinkeby آن را تست کنیم تا در صورت وجود خطا بتوانیم با هزینه‌ی کمتر و در وقت مناسب آن‌ را اصلاح کنیم.

۴. استقرار روی بلاک‌چین:

برای استقرار توکن روی بلاک‌چین باید قرارداد هوشمند را در قالب یک تراکنش به بلاک‌چین فرستاد. این عمل با چند کلیک ساده امکان‌پذیر خواهد بود.

معروف‌ترین کوین‌ها کدام‌اند؟

معروف‌ترین کوین‌ها
آشنایی با معروف ترین کوین ها
  • بیت کوین (BTC)

بیت کوین شناخته شده‌ترین و پرچم‌دار بازار ارزهای دیجیتال بوده و مهم‌ترین کوین تمام بازار رمزارزها است. بلاک‌چین اختصاصی بیت کوین قدیمی‌ترین بلاک‌چین دنیای کریپتوکارنسی است.

  • اتریوم (ETH)

اتریوم با نماد ETH دومین کوین برتر بازار از نظر سلطه (Dominance) و قدمت است. بلاک‌چین اتریوم میزبان تقریبا ۷۰درصد توکن‌های بازار ارزهای دیجیتال است.

  • کاردانو (ADA)

کاردانو از بلاک‌چین‌های نسبتا متاخر بازار کریپتوکارنسی است که بخاطر مقیاس‌پذیری بالا و سرعت تشکیل بلوک سریع برای تراکنش‌های رمزارزی استفاده می‌شود.

  • سولانا (SOL)

سولانا یکی‌دیگر از کوین‌های مطرح این روزهای بازار رمزارزها است که هزینه‌ی تراکنش‌های بلاک‌چینی آن پایین بوده و توکن‌های مطرح بسیاری روی بستر آن توسعه داده شده‌اند.

آشنایی با معروف‌ترین توکن‌ها

معروف‌ترین توکن‌ها
معرفی معروف ترین توکن‌های ارزدیجیتال
  • تتر (Tether)

معروف‌ترین توکن پرداختی بازار ارزهای دیجیتال است. بخاطر ثابت بودن قیمت آن روی ۱ دلار، به آن لقب دلار دیجیتال هم داده‌اند.

  • BNB

توکن بومی بلاک‌چین بایننس اسمارت چین است. این بلاک‌چین سرعت بسیار بالایی در تراکنش‌ها دارد.

  • شیبا اینو‌ (Shiba Inu)

میم‌کوین مطرح و ترند بازار ارزهای دیجیتال است. این توکن به تازگی به حوزه‌ی متاورس هم وارد شده است و تیم توسعه‌دهنده‌ی آن اهداف بزرگی برای این میم‌کوین در سر دارند.

  • Curve (CRV)

Curve از بزرگ‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز بازار کریپتوکارنسی است و توکن اصلی آن CRV نام دارد. این توکن روی بستر اتریوم قرار دارد.

  • YFI

Yearn Finance یکی دیگر از توکن‌های صنعت DeFi است که روی بلاک‌چین اتریوم توسعه داده شده است.

مهم‌ترین تفاوت‌های توکن و کوین

همانطور که اشاره شد کوین‌ها کارکرد پول واقعی را داشته و تعداد عرضه‌ی کل (Total Supply) محدودتری نسبت به توکن‌ها دارند. هم‌چنین کوین‌ها عموما بلاک‌چین اختصاصی خود را دارند مانند بیت کوین، اتریوم، سولانا و … اما توکن‌ها روی بلاک‌چین‌های دیگر مستقر هستند. هم‌چنین تعداد عرضه‌ی توکن‌ها بسیار بیشتر و در برخی توکن‌ها نامعلوم است، یعنی سازنده آن می‌تواند به تعداد دلخواه از آن را عرضه کند که این مسئله قطعا موجب کاهش ارزش توکن می‌شود.

توکن‌ها همچنین انواع مختلفی دارند و کارکرد آن‌ها خاص‌تر است که در برخی مواقع می‌توان بعنوان مزیت به آن نگاه کرد. مثلا می‌توانیم بجای نگه‌داری دلار کاغذی، توکن پرداختی تتر را خریداری کنیم و در کیف‌پول مان نگه‌داری کنیم.

توکن یا کوین، کدام یک ارزش سرمایه‌گذاری دارند؟

بطورکلی توکن‌ها و کوین‌ها عملکردی مانند یکدیگر دارند و روی هردو می‌توان سرمایه‌گذاری کرد. هم‌چنین می‌توان هردو را خرید و فروش کرد و در شبکه بلاک‌چین انتقال داد. اما یک‌سری پارامترهای فاندامنتالی وجود دارند که پروژه‌های رمزارزی را ارزش‌گذاری می‌کنند.

این پارامترها حجم بازار و میزان توکن یا کوین در گردش و هم‌چنین صرافی‌هایی که این آلت‌کوین‌ها در آن لیست شده‌اند هستند. بسیاری از توکن‌ها ممکن است میم‌کوین باشند و ارزش ذاتی‌ای نداشته باشند و کار خاصی ارائه ندهند. بنابراین اگر بدون تحقیق توکن بخریم، احتمال اینکه یک توکن بدون‌ آینده باشد وجود دارد.

اما توکن‌های نام‌آشنای بازار کریپتوکارنسی که در صرافی‌های خوبی لیست شده‌اند و مدتی‌ هست که در بازار فعالیت می‌کنند عموما تفاوتی از نظر ریسک سرمایه‌گذاری با کوین‌های ارز دیجیتال ندارند.

جمع‌بندی

بطورکلی بیش از ۱۷هزار رمزارز در بازار کریپتوکارنسی وجود دارد که بسیاری از آن‌ها توکن بوده و تعداد زیادی هم کوین هستند. این دو نوع از آلت کوین‌ها بیشتر تفاوت‌های کارکردی دارند اما در کل هرکدام پروژه مخصوص به خودشان را داشته و برای حل یک مشکل در دنیای کریپتوکارنسی بوجود آمده‌اند. هم توکن‌ها و هم‌ کوین‌ها هر دو در صورت داشتن مشخصات فاندامنتالی خوب، سرمایه‌گذاری‌های خوبی برای آینده محسوب می‌شوند.

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.