متاورس چیست و چقدر به آن نزدیک شده‌ایم؟

متاورس چیست؟
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 6 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰

بسیاری از تخیلات انسان دیروز، امروز جزو جدایی‌ناپذیر زندگی مردم شده‌اند. یکی از این افکار رویایی که حالا تبدیل به واقعیت شده است، تکنولوژی متاورس (Metaverse) است. خیلی از ایده‌های بزرگ دنیای تکنولوژی در ابتدا مسخره می‌شدند اما بعد از گذشت مدت کوتاهی با افتادن بر سر زبان‌ها استقبال مردم هم از آن‌ها بیشتر شد. درحال حاضر متاورس یکی از ترندهای اصلی بازار ارزهای دیجیتال است که تقریبا همه‌جا به گوش می‌رسد. اما متاورس چیست و چرا نباید فرصت ورود به آن را از دست بدهیم؟

فهرست

متاورس چیست و چقدر به آن نزدیک شده‌ایم؟

متاورس (Metaverse) یا فراجهان، اصطلاحی‌ست که اولین بار توسط نیل استفانسن (Neal Stephenson) نویسنده‌ی مشهور ژانر علمی-تخیلی استفاده شد. این کلمه به دنیایی کاملا مجازی و سه‌بعدی، شبیه به دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم گفته می‌شود.

متاورس (Metaverse) ترکیب دو کلمه‌ی Meta و Universe است که می‌توان آن را به فرادنیا هم ترجمه کرد. متاورس دنیایی مجازی است که با استفاده از یک دستگاه هوشمند که به اینترنت دسترسی داشته باشد می‌توان به آن وارد شد و در آن زندگی کرد.

متاورس با هدف انتقال زندگی روزمره به دنیای مجازی طراحی شده است. در واقع متاورس شبیه‌سازی دنیای واقعی در واقعیت مجازی است. در متاورس می‌توان از جزئی‌ترین کارها مانند گشت‌و‌گذار در طبیعت تا خرید و فروش و ساخت خانه شخصی را مانند زندگی واقعی انجام داد.

متاورس دقیقا کجاست؟

متاورس در اینترنت قرار دارد و بر بستر بلاک‌چین و اینترنت نسل ۳ (Web3) توسعه داده شده است. متاورس دنیایی مجازی است که بااستفاده از اینترنت و ابزار بخصوص (مانند هدست‌های واقعیت مجازی) می‌توان در هرجایی از دنیا به آن وارد شد و از امکانات آن بهره برد.

در واقع با متاورس بجای پرسه زدن در اینترنت، می‌توان در آن زندگی کرد. فارق از تمام قید و بندهای زندگی واقعی می‌توان در متاورس به گشت و گذار پرداخت و از شهری به شهر دیگر بدون بیرون رفتن از خانه سفر کرد. درحال حاضر پلتفرم‌های متاورسی متعددی وجود دارند که هرکدام از توکن‌های بومی خود برای سرویس‌هایشان استفاده می‌کنند.

متاورس از چه تکنولوژی‌هایی بهره می‌برد؟

متاورس چیست و تکنولوژی‌های متاورس
تکنولوژی‌های استفاده شده در (metaverse)
  • اینترنت

متاورس بوسیله اینترنت ممکن شده است و برای ورود به این جهان مجازی، نیاز به دسترسی به اینترنت هست. امروزه بطور تقریبی ۵ میلیارد نفر به اینترنت دسترسی دارند و روز به روز بر تعداد این افراد اضافه می‌شود

  • واقعیت مجازی (VR)

تکنولوژی‌ای که متاورس از آن برای شبیه‌سازی دنیای واقعی استفاده می‌کند، واقعیت مجازی (Virtual Reality) نامیده می‌شود. در حقیقت کل دنیای متاورس یک واقعیت مجازی است.

  • واقعیت افزوده (AR)

واقعیت افزوده (Augmented Reality) به معنی اضافه کردن عناصر بصری به واقعیت مجازی است. این عناصر از اجزای جدایی‌ناپذیر واقعیت مجازی در متاورس هستند.

  • هوش مصتوعی (AI)

حوزه‌ی هوش مصنوعی روزبه‌روز در حال پیشرفت است. هوش مصنوعی قرار است نه تنها زیرساخت‌های متاورس را فراهم کند بلکه بصورت مستقیم نیز در متاورس حضور داشته باشد.

  • دارایی‌های دیجیتال (رمزارزها)

در متاورس دارایی‌های افراد بصورت رمزارزها خواهد بود. بسیاری از دنیاهای متاورس توکن دیجیتال بومی خودشان را دارند و خرید و فروش و  همچنین تمامی مختلف امور مالی مختلف دیگر در متاورس از طریق این توکن‌ها قابل انجام خواهد بود.

چه شرکت‌هایی به متاورس ورود کرده‌اند؟

شرکت‌های متاورسی

  • متا (فیسبوک سابق)

شرکت فیسبوک با تغییر نام کمپانی به متا (Meta) رسما به دنیای متاورس ورود کرد. این شرکت هم‌چنین هدست واقعیت مجازی اوکیولس (Oculus) را هم با قیمت ۳۰۰ دلار عرضه کرده است.

  • مایکروسافت

مایکروسفات این غول دنیای رایانه‌ها نیز قصد دارد به متاورس ورود کند. البته هنوز مشخص نیست که پلتفرم مورد استفاده‌ی این کمپانی چه خواهد بود.

  • شرکت بازی‌سازی Epic Games

شرکت بازی‌سازی Epic Games، سازنده‌ی بازی‌های محبوبی مانند Fortnite، نیز به تازگی حدود ۱ میلیون دلار برای توسعه متاورس خود بودجه اختصاص داده است.

معروف‌ترین توکن‌های متاورسی:

توکن‌های متاورسی محبوب

  • Decentraland (Mana)

توکن اصلی متاورس Decentraland که به نام MANA نامیده می‌شود در خرید و فروش و تبادلات Decentraland مورد استفاده قرار می‌گیرد. هم‌چنین برای استفاده از سرویس‌های درون دسنترالند نیز از این توکن استفاده می‌شود.

  • The Sandbox (Sand)

سندباکس یک دنیای متاورسی است که در آن امکان بازی کردن و همچنین خرید و فروش زمین وجود دارد. توکن رسمی این پلتفرم Sand نامیده می‌شود.

  • Axie Infinity (AXS)

اکسی اینفینیتی یک متاورس با قابلیت بازی کردن و کسب درآمد آنلاین است. NFTها نیز نقشی کلیدی در متاورس Axie Infinity دارد. توکن اصلی آن AXS نامیده می‌شود.

  • Enjin Coin (ENJ)

این پروژه در حوزه‌ی بازی‌های P2E و NFT فعال است. امکان ساخت بازی‌های رایانه‌ای یکی از امکانات این رمزارز است. هم‌چنین یکی از پروژه‌های توکن ENJ،‌ دنیای متاورس است.

  • Theta Network (Theta)

این پلتفرم به ساخت زیرساخت‌های دنیای متاورس کمک می‌کند. این شبکه بخاطر همکاری و کمک به پروژه‌ها برای ورود به دنیای متاورس مشهور است.

متاورس چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

متاورس چه خدماتی ارائه میدهد؟

  • خرید و فروش زمین (Land)

  • هنر دیجیتال (NFT)

  • اقتصاد مجازی (Virtual Economy)

  • بازی‌ کردن و کسب درآمد (Play To Earn)

  • آموزش‌های مجازی (Education)

کاربرد متاورس در صنعت‌های مختلف

  • صنعت بازی‌های رایانه‌ای

  • کسب و کار

  • آموزش

  • گردشگری

  • برگزاری کنسرت‌

چگونه وارد متاورس شویم؟

درحال حاضر پلتفرم‌های متاورسی متفاوتی وجود دارند که معروف‌ترین آن‌ها Decentraland، The Sandbox و… هستند. یکی از اساسی‌ترین مراحل برای ورود به متاورس خرید زمین است. با خرید زمین می‌توانید مانند دنیای واقعی کسب‌و‌کارهای مختلفی در آن راه انداخته یا به ساخت خانه‌ی شخصی بپردازید.

در متاورس زمین بخریم؟

خرید زمین در متاورس از چند لحاظ گزینه‌ی خوبی برای سرمایه‌گذاری است. از طرفی با اقبال بیشتر افراد به دنیای متاورس، قیمت این زمین‌ها می‌تواند بصورت تصاعدی رشد کند. هم‌چنین می‌توانیم با ساخت و ساز خانه یا بناهای دیگر در زمین شخصی و فروش آن‌ها کسب درآمد داشته باشیم. یا حتی مکانی آموزشی ساخته و از این راه در متاورس درآمد داشته باشیم.

مراحل خرید زمین در متاورس:

مراحل خرید زمین در متاورس

1- انتخاب یک پلتفرم متاورسی:

برای خرید زمین در متاورس ابتدا باید پلتفرم متاورسی مورد نظرمان را انتخاب کنیم. همانطور که اشاره کردیم، پلتفرم‌های مختلفی امروزه وجود دارند که هرکدام ویژگی‌های منحصربفرد و توکن مخصوص به خودشان را دارند.

2- ایجاد کیف‌پول ارز دیجیتال:

در این مرحله باید یک کیف پول ارز دیجیتال ایجاد کنید که دارایی‌های دیجیتال شما را نگه‌داری کند. کیف‌پول متامسک گزینه‌ی مناسبی برای ورود به متاورس است زیرا از بلاک‌چین‌های مختلف پشتیبانی می‌کند.

3- وصل کردن کیف‌پول به بازار (Market Place) پلتفرم متاورسی مورد نظر:

بعد از اینکه کیف‌پول رمزارزی خود را ایجاد کردید باید آن را به بازار متاورس مورد نظر وصل کنید. برخی از زمین‌ها در دسنترالند یا سندباکس بصورت مستقیم قابل خریداری هستند اما برخی را باید از وب‌سایت OpenSea خریداری کنید.

4- خرید توکن مورد پذیرش در پلتفرم متاورسی:

باتوجه به پلتفرم انتخابی بسیار ضروری است که توکن مورد پذیرش در پلتفرم مورد نظر را خریداری کرده و در کیف‌پول خود داشته باشید تا برای خرید زمین از آن استفاده کنید.

5- خرید زمین انتخاب شده:

در نقشه‌ی پلتفرم متاورسی می‌توانید زمین‌های قابل خریداری را انتخاب کرده و آنها را خریداری کنید. زمین‌ها باتوجه به موقعیت جغرافیایی قیمت‌های متفاوتی دارند.

ارتباط ارزهای دیجیتال با متاورس

همانطور که ذکر شد، ارزهای دیجیتال امکان خرید و فروش و بطورکلی استفاده از سرویس‌های درون متاورس را فراهم می‌کنند. نه تنها این توکن‌ها برای امور درونی خود متاورس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند بلکه می‌توان به دید سرمایه‌گذاری هم به آن‌ها نگاه کرد. با اقبال بیشتر این حوزه در بین مردم و سرمایه‌گذاران، می‌توان با نگه‌داری این توکن‌ها در صورت رشد قیمتی، سودهای خوبی کسب کرد.

راه‌های کسب درآمد از متاورس

راه های کسب درآمد از متاورس

راه‌های بسیاری در دنیای متاورس برای کسب درآمد وجود دارند. در ادامه به چند مورد از این راه‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • خرید و فروش زمین (Land) در متاورس

  • خرید و فروش و نوسان‌گیری از رشدهای قیمتی توکن‌های متاورسی

  • برگزاری کنسرت‌ها و برنامه‌های تفریحی مجازی

  • اجاره زمین در متاورس

  • کسب و کارهای آموزشی

حجم بازار متاورس

حجم سرمایه‌ی بلوک شده در حوزه‌ی متاورس بر اساس داده‌های سایت کوین مارکت کپ نزدیک به 200 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. هم‌چنین هرروزه اخبار مثبتی از ورود غول‌های سرمایه‌گذاری و حتی کشورهای مختلف به متاورس به گوش می‌رسد. بطور مثال اخیرا بانک جی‌پی‌مورگان با تاسیس یک سالن مجازی، بطور رسمی به متاورس ورود کرد.

 

متاورس و آینده‌ی بشر، پناه بردن به دنیای مجازی از شر دنیای واقعی

هرچند متاورس نقاط قوت بسیاری دارد اما انتقاد برخی افراد را هم برانگیخته است. یکی از مواردی که از نظر این افراد در متاورس‌ها وجود دارد نگرانی‌های مربوط به حریم شخصی و آزادی بیش از حد این پلتفرم می‌باشد. زیرا هیچ دولت مرکزی روی متاورس نظارت ندارد، افراد سوء استفاده‌گر می‌توانند به راحتی دست به کلاهبرداری و امور غیراخلاقی بزنند. البته با پیشرفت این حوزه‌ی نوپا امید هست که در آینده یک‌سری قوانین مطابق با حقوق بشر روی آن اعمال شود.

هرچند درست است که متاورس بدون اشکال نیست و نقاط منفی هم کم ندارد اما آینده‌ای است که در انتظار بشر هست و سازوکارهای جهانی را که می‌شناسیم زیر و رو خواهد کرد. همانطور که زندگی امروز بدون شبکه‌های مجازی و اینترنت تقریبا غیرممکن بنظر می‌رسد، در آینده‌ی بسیار نزدیک دورانی می‌رسد که متاورس هم جزئی جدانشدنی از زندگی روزمره خواهد بود.

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان
سوالات متداول:
ارزش متاورس چقدر است ؟
در سال 2020 بازار Metaverse به ارزش 21.91 میلیارد دلار برآورد شد.
کاربرد متاورس چیست؟
در متاورس، کاربران با استفاده از فناوری‌هایی مانند واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR)، هوش مصنوعی، رسانه‌های اجتماعی و ارز دیجیتال،می‌توانند به نوعی تجربه زندگی در یک جهان مجازی را تجربه کنند.
نام متاورس از کجا آمده است ؟
کلمه متاورس در رمانی به نام Snow Crash در سال 1992 توسط نیل استفنسون ابداع شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.