تحقیقات در مورد صرافی کراکن به دلیل ارائه خدمات به کاربران ایرانی و نقض تحریم‌ها آغاز شد

آغاز تحقیقات فدرال در مورد فعالیت های صرافی کراکن
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 2 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۶ مرداد ۱۴۰۱

صرافی کراکن که یکی از بزرگترین صرافی‌های جهان است، توسط دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده تحت تحقیقات فدرال قرار گرفته است. دلیل اصلی آغاز تحقیقات فدرال در مورد فعالیت های صرافی کراکن، این است که صرافی کارکن مظنون به نقض تحریم‌های ایالات متحده شده است. برای خواندن جزئیات خبر با بیتستان همراه باشید.

کراکن یکی از بزرگترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال در جهان است که به دریافت کارمزد کم برای معاملات جفت‌های معاملاتی مشهور بوده و در ایالات متحده آمریکا تاسیس شده است.

این صرافی بزرگ در حال حاضر تحت تحقیقات فدرال قرار دارد. صرافی کراکن مظنون به نقض تحریم‌های ایالات متحده و اجازه دادن به کاربران ایرانی برای تجارت ارزهای دیجیتال است. این تحقیقات توسط دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده انجام می‌شود.

در حال حاضر در پروسه انجام این تحقیقات مسئولین مربوطه به دنبال این هستند که مشخص شود آیا این کشورهای تحریم شده مجاز به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بوده‌اند یا خیر؟ وزارت خزانه‌داری قصد دارد این صرافی را جریمه‌ی مالی کند، ولی زمان مشخصی برای این کار تعیین نشده است.

کمیسیون معاملات آتی کالاهای ایالات متحده (CFTC) در سال ۲۰۲۱ یکی از پلتفرم‎های مبادلات رمزنگاری مظنون را ۱٫۲۵ میلیون دلار جریمه کرد.

کراکن یک صرافی خصوصی کریپتو است که ارزش آن ۱۱ میلیارد دلار بوده و توسط جسی پاول (Jesse Powell)، مدیر اجرایی این صرافی، در سال ۲۰۱۱ تأسیس شده است.

تحقیقات اصلی روی این صرافی کریپتو از سال ۲۰۱۹ آغاز شده

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری (OAFC) از سال ۲۰۱۹ تحقیقات خود را روی صرافی کراکن آغاز کرده است. این قضیه کراکن را به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ارز دیجیتال تبدیل می‌کند، که شاهد اقدامات اجرایی مرتبط با تحریم‌های ایالات متحده است. این تحریم‌ها از سال ۱۹۷۹ اعمال شده و صادرات کالا و خدمات به ایران را ممنوع کرده‌اند.

در حال حاضر تحقیقات به مرحله‌ای رسیده که این قضیه را بررسی می‌کند که آیا کراکن با حساب‌های مستقر در سوریه، کوبا و ایران تجارت انجام داده است یا خیر؟ کارمند سابق کراکن گزارش داده بود که ظاهراً این صرافی از طریق انجام معاملات برای کاربران در کشورهای ذکر شده درآمد کسب کرده است.

جسی پاول ظاهراً به یکی از کانال‌های شرکت Slack داده‌هایی ارسال کرده که نشان دهنده‌ی این است که کراکن ۱۵۲۲ حساب در ایران، ۱۴۹ در سوریه و ۸۳ حساب در کوبا تا ماه قبل داشته است. ظاهراً این داده‌ها از اطلاعات محل سکونت در حساب‌های تأیید شده یا verified accounts ارائه شده است.

صرافی کراکن هیچ گونه اظهار نظری در این مورد نکرد و فقط گفت که:

با نظارت دقیق بر رعایت قوانین تحریم‌ها به عنوان یک موضوع کلی، حتی مسائل احتمالی را به رگولاتورهای مربوطه گزارش می‌دهد.

سخنگوی وزارت خزانه‌داری همچنین خاطرنشان کرد که آژانس متعهد به اجرای تحریم‌هایی است که از امنیت ملی ایالات متحده محافظت می‌کند.

افزایش تحقیقات روی صرافی‌های کریپتو دیگر

به طور کلی داده‌ها نشان می‌دهند که بررسی‌های دقیق روی صرافی‌های رمزنگاری، اخیرا افزایش یافته است. همین قضیه باعث شده است که بسیاری از پلتفرم‌ها به طور فعال کاربران ایرانی را مسدود کنند. به عنوان مثال، سایت OpenSea که برای تجارت NFT طراحی شده، در ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۲ کاربران ایرانی را مسدود کرده بود.

وزارت خزانه‌داری همچنین در گذشته شرکت‌های رمزنگاری متخلف را جریمه کرده است. BitGo، که یک صرافی بزرگ ارز دیجیتال است در گذشته با جریمه‌ای هنگفت روبرو شده بود. علاوه بر آن، BitPay، نیز به دلیل نقض تحریم‌ها، اخیرا جریمه شده است. در مقابل، بایننس، با وجود تحریم‌ها و ممنوعیت فعالیت در ایران، به خدمات رسانی به کاربران ایرانی ادامه می‌دهد.

منبع: bitcoinist

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.