وایت‌ پیپر لایت‌ کوین (LTC)

وایت‌ پیپر لایت‌ کوین
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 6 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ دی ۱۴۰۰

لایت کوین (LTC) یک ارز دیجیتال همتا به همتا می‌باشد که توسط چارلی لی (کارمند سابق گوگل) در سال 2011 راه‌اندازی شده است. این ارز دیجیتال شباهت‌های زیادی به بیت کوین دارد و بیس کلی آن بر اساس کد اصلی بیت کوین پایه‌گذاری شده است. لایت کوین به گونه‌ای طراحی شده است که بیشتر برای تراکنش‌های ارزان‌تر بکار برده شود و برای استفاده روزمره کارآمدتر باشد. در زیر ترجمه‌ای از وایت پیپر Litecoin را مشاهده می‌کنید که بر اساس پی دی افی که سایت whitepaper.io تحت عنوان وایت‌ پیپر لایت‌ کوین منتشر کرده است، می‌باشد.

به این نکته نیز اشاره کنیم که وایت پیپر گزارشی است که در آن شرح کاملی از طرح و پروژه ارائه می‌شود. در این گزارش در مورد اینکه این پروژه چه مشکلی را حل خواهد کرد، نقشه‌ای دقیق از آینده پروژه و برنامه‌های آن و فناوری پشت آن ارائه می‌شود. شما می‌توانید جهت آشنایی بیشتر با وایت پیپر مطلب زیر را مطالعه کنید.

 

وایت‌ پیپر لایت‌ کوین

لایت‌ کوین نتیجه گردهم آمدن برخی از توسعه‌دهندگان آن در IRC برای ایجاد یک ارز جایگزین واقعی مانند بیت‌کوین است. به گفته‎‌ی توسعه‌دهندگان لایت کوین آن‌ها به دنبال خلق کوینی بودند که در مقابل طلای بیت‌کوین، نقره باشد. انواع مختلف ارزهای دیجیتال ساخته می‌شوند و از بین‌ می‌روند؛ حتی برخی از آن‌ها با نوآوری نیز همراه هستند، اما بدون استثنا همه‌ی آن‌ها مشکلاتی دارند.

معرفی لایت‌ کوین

لایت‌ کوین یک ارز اینترنتی همتا به همتا است که امکان پراداخت فوری با کارمزد تقریبا صفر برای همه‌ی مردم از سراسر جهان را فراهم می‌کند. به عبارت دیگر لایت‌کوین یک شبکه پرداخت جهانی اپن سورس است که به به طور کامل غیرمتمرکز بوده و هیچ دولت مرکزی‌ای بر آن نظارت نمی‌کند. محاسبات ریاضی در آن امنیت‌ شبکه را تضمین می‌کند و افراد را قادر می‌سازد تا امور مالی خودشان را کنترل کنند. از ویژگی‌های لایت کوین می‌توانیم به سرعت بالاتر آن در زمان‌های تایید تراکنش و بهبود راندمان ذخیره‌سازی نسبت به ارزهای مبتنی بر ریاضی اشاره کنیم. شما می‌توانید اطلاعات تکمیلی‌تر در مورد لایت کوین را در مطلب زیر مطالعه کنید. در ادامه وایت‌ پیپر لایت‌ کوین به بررسی بلاکچین آن پرداخته‌ایم.

بلاک‌ چین لایت کوین

بلاک‌ چین لایت کوین نسبت به همتای خود یعنی بیت کوین، می‌تواند حجم تراکنش‌های بیشتری را مدیریت کند. به دلیل تولید بلوک‌های مکرر، شبکه از تراکنش‌های بیشتری بدون نیاز به تغییر نرم افزار در آینده پشتیبانی خواهد کرد. در حالی که هنوز هم توانایی انتظار برای دریافت تایید‌های بیشتر را در زمان فروش اقلام قیمتی بزرگ‌تر دارند، در عین حال افراد زمان تایید سریعتری را دریافت می‌کنند.

رمزگذاری کیف پول

رمزگذاری کیف پول به شما این امکان را می‌دهد تا از امنیت کیف‌پول‌تان اطمینان داشته باشید و آن را ایمن کنید. بنابراین وقتی کیف پولتان را رمزگذاری کردید می‌توانید معاملات و مانده حساب خود را ببینید. البته نباید فراموش کنید که قبل از آنکه لایت‌کوین‌هایتان را خرج کنید، لازم است رمز عبورتان را وارد کنید. رمزنگاری کیف پول یکی از روش‌های حفاظت از کیف‌ پول شما در مقابل ویروس‌ها و تروجان‌هایی است که از کیف‌پول‌ها دزدی می‌کنند. همچنین وضعیت تراکنش‌ها را پیش از ارسال و پرداخت می‌سنجد.

پاداش استخراج لایت کوین

پاداش استخراج ماینرها به تازگی ۲۵ لایت‌کوین جدید در هر بلوک در نظر گرفته شده است که هر ۴ سال یک‌بار در فرایند هاوینگ، هر ۸۴۰ هزار بلوک آن نصف می‌شود. بنابراین شبکه‌ی لایت کوین، قصد دارد تا ۸۴ میلیون لایت کوین تولید کند که ۴ برابر بیشتر از اکثر ارزهای دیجیتال و بیت‌کوین است.

نرم‌افزار اپن سورس

نرم افزار اپن سورس لایت کوین یک پروژه‌ی نرم‌افزاری اپن سورس می‌باشد که تحت مجوز MIT/X11 منتشر شده است و به شما قدرت اجرا، اصلاح و کپی کردن نرم افزار و توزیع آن را به انتخاب خودتان می‌دهد. این نرم‌افزار در یک پروسه‌ی شفاف منتشر می‌شود که اجازه‌ی تأیید مستقل باینری‌ها و کد منبع متناظر آنها می‌دهد.

ixcoin – Nasakioto premined 580k coins. Seemed like a pump and dump.

Competed with Bitcoin for GPU resources – Dead (~2 gh/s)

 i0coin – Basically ixcoin without the premine. Not much support was given to this

coin after it was released. – Dead (~5 gh/s)

olidCoin – Innovative quick transaction times. Appears to have been run aground

by CoinHunter, its creator, due to insecure changes and immature forum

presence. – Dead, shutdown by CoinHunter

GeistGeld – Lolcust premined 7.7 million coins. 15 second block time is probably

a bit extreme. – Alive, but limping (~15 gh/s)

Tenebrix – Lolcust premined 7.7 million coins. CPU proof of work using scrypt is

very innovative. Price doing fairly well on btc-e.com. – Alive (~0.003 gh/s)

Fairbrix – Basically Tenebrix without the premine. First launch was crippled due

to bad config. Relaunch attacked initially – Doing OK now, but no exchange so

far. – Alive, but limping (~0.0001 gh/s)  

هدف لایت کوین استفاده از بهترین نوآوری‌های بیت‌کوین و رمزارزهای دیگر آن است که تمامی مزایای ارزهای دیجیتال را داشته باشد اما تقریبا هیچ‌کدام از معایب آن‌ها را نداشته باشد.

سیستم اثبات کار (Proof of Work)

تیم توسعه‌دهنده‌ی لایت کوین از اسکریپت Tenebrix  به عنوان یک طرح اثبات کار استفاده کرده است که به آن‌ها اجازه استخراج لایت کوین و بیت کوین را می‌دهد.

Premines

لایت‌ کوین از ترکیب ۱۵۰ رمزارز ترکیبی تشکیل شده است، بلوک اول شکل می‌گیرد و سپس بلوک دوم تایید می‌کند که بلوک اول معتبر است. تیم توسعه‌دهنده‌ی لایت کوین معتقد است که یک کوین باید با دلایل منطقی راه‌اندازی شود. باید شخص یا گروهی، کوین‌هایی را که می‌توانند در برابر نگرش غیرمتمرکز بیت‌کوین قرار بگیرند را کنترل کنند. بله، درست است که بدون ذخیره کوین‌های جایگزین، قادر به پرداخت کارمزدها نیستند ولی معتقدند که مردم خوبی‌ها و شفافیت این کوین را خواهند دید. مردم روی این کوین سرمایه‌گذاری می‌کنند همانطور که روی دیگر کوین‌های پیش از آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند و آن‌ها مشتاق می‌شوند تا زمانی را برای ایجاد خدماتی به منظور بهتر ساختن این کوین صرف کنند.

معاملات سریع

ما تحت‌تاثیر سرعت و راحتی تراکنش‌ها در SolidCoin قرار گرفتیم. اگر چه می‌دانیم این سرعت تایید‌ها به معنای امنیت آن نیست و در مقابل بیت‌کوین که سرعت تایید‌های آهسته‌تری دارد امن نیست. با این همه، برای مرچنت‌های کوچک که نیازی به معاملات بسیار امن ندارند، خیلی راحت است. متوسط ساخت بلوک در لایت‌کوین ۲/۵ دقیقه طول می‌کشد یعنی یک چهارم بیت‌کوین که ۱۰ دقیقه است. پس اگر مرچنت‌ها می‌خواهند به اندازه بیت‌کوین امنیت داشته باشند، می‌توانند ۴ برابر تایید‌های لایت‌کوین در بیت‌کوین صبر کنند؛ ولی بیشتر مرچنت‌ها می‌توانند یک تراکنش تایید شده را برای لایت‌کوین‌ها بپذیرند.

هدف‌گیری دوباره سختی

ما هدف‌گیری مجدد بلوک را مانند بیت‌کوین در سال ۲۰۱۶، حفظ می‌کنیم ولی چون بلوک‌ها ۴ برابر سریعتر هستند، سختی هر ۳/۵ روز یک بار هدف‌گیری مجدد خواهد شد. ترکیب سرعت هدف‌گیری مجدد و اسکریپ اثبات انجام کار (لایت‌کوین با بیت‌کوین در خصوص ماینرها رقابت نمی کند) به معنای آن است که ما انتظار نداریم مشکلاتی چون مشکلی که نیم‌کوین داشت را مشاهده کنیم؛ قدرت هش بیشتر از آن‌که بالا باشد کم می‌شد و باعث سختی زیاد برای همگان بود.

تولید کوین

ماینرها می‌توانند در هر بلوک، ۵۰ کوین تولید کنند. به دلیل سرعت بلوک‌های ما، مسیر حرکت تولید کوین‌مان مشابه بیت‌کوین است. ولی ما به روشی برای تغییر بلوک‌ها نیاز داشتیم تا عملیات هاوینگ (نصف شدن) را در تولید کوین‌ها انجام دهد. تولید بیت‌کوین در هر ۲۱۰ هزار بلوک نصف شد و تولید لایت‌کوین در هر ۸۴۰ هزار بلوک نصف خواهد شد. برای شمایی که به دنبال معادلات ریاضی هستید، طبق برنامه‌های مشخص شده، لایت‌کوین تقریبا ۴ برابر بیشتر از بیت‌کوین دارایی دارد که نشان می‌دهد تقریبا ۸۴ میلیون لایت‌کوین در جهان وجود دارد.

منصف‌بودن

ما برنامه‌ای را تدارک دیدیم که معتقد بودیم بسیار منصفانه است. برخی از کوین‌های قبلی بدون پنجره باینری یا بدون منبع کد راه‌اندازی شده بودند که به نظر می‌رسید به همان اندازه که ناامن است، غیرمنصفانه نیز هست.

ما منبع کد و کدهای باینری را ۳ روز پیش از راه‌اندازی منتشر کردیم. امکان گردآوری منبع و راه‌اندازی کلاینت روی ماشین‌هایشان را برخلاف تست‌نت لایت‌کوین فراهم کردیم. بنابراین، مردم می‌توانند از هر چیزی که خوب کار می‌کند، پیش از راه‌اندازی لایت‌کوین مطلع شوند. ما همچنین نظرسنجی‌ای را ترتیب دادیم تا براساس آرای مردم بهترین زمان راه‌اندازی لایت کوین را انتخاب کنیم. در زمان راه‌اندازی لایت‌کوین در ۱۲ اکتبر، ساعت 03:00 GMT، ما تولید هش را آغاز کردیم و هر کسی که مایل به استخراج بود می‌توانست لایت‌کوین استخراج کند. تمام این موضوعات تغییر ساده‌ای را در پیکربندی فایل لایت کوین ایجاد کردند و باعث شدند استخراج این رمزارز در زمان واقعی انجام شود.  به جای آن‌ که لایت کوین به عنوان یک کوین آزمایشی مطرح شود به عنوان یک کوین واقعی استخراج شد.

حمله ۵۱٪

مشکل رمزارزهای جایگزین این است که در زمان شروع به استخراج می‌کند، هش‌ریت شبکه کاهش می‌یابد و باعث می‌شود به راحتی هدف حملات سایبری به خصوص حمله ۵۱ درصد باشد. با کمی امید، مقداری تقاضا و تبلیغ بسیار، می‌توانیم نوآوری‌مان را منتشر کنیم. در دقیقه‌ی نخست، هش‌ریت زیادی وجود داشت ولی ما باور داریم که لایت کوین از هر گونه حمله‌‌ای مصون خواهد بود. همانطور که انتظار می‌رفت، یک فقدان بزرگ در بلوک وجود داشت که اکثر ماینرها هنگام ماینینگ برای اولین بار با آن مواجه می‌شدند. با قفل بلوک در هر تغییر سختی، توانستیم از حمله‌ی هکرها جلوگیری کنیم.(البته اگر حمله‌ای وجود داشت.)

 کد:

server=1

rpcuser=user

rpcpassword=password

#Change this if you want to use a different rpc port for mining

#rpcport=9332

#Only uncomment this if you are running litecoind and want to run Litecoin in the

background (not Litecoin QT)

#daemon=1

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.