وایت لیست شدن در پروژه NFT چیست؟ آموزش کامل whitelist شدن در پروژه‌های NFT

وایت لیست شدن در پروژه NFT چیست و چه مزیتی دارد؟
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 5 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۶ تیر ۱۴۰۱

بیتستان: تیم‌های مختلفی اقدام به راه‌اندازی و ایجاد NFT یا مجموعه NFT می‌کنند. همه کاربران به راحتی می‌توانند بعد از عرضه عمومی، این NFTها را خریداری کنند. اما آیا می‌دانستید که می‌توان این NFTها را قبل از عرضه عمومی نیز خریداری کرد؟ برای خرید توکن غیر مثلی قبل از عرضه عمومی باید در وایت لیست پروژه NFT قرار داشته باشید. اگر نمی‌دانید وایت لیست شدن در پروژه NFT چگونه صورت می‌گیرد؟ یا اصلا چطور می‌توان در پروژه های NFT جزو وایت لیست قرار گرفت؟ تا انتها با ما همراه باشید.

وایت لیست شدن در پروژه NFT یعنی چه؟

همان طور که می‌دانید، تیم‌های زیادی به مرور زمان وارد صنعت توکن‌های غیر قابل تعویض می‌شوند و اقدام به انتشار NFTهای مختلفی می‌کنند. معمولا از زمان معرفی یک مجموعه توکن NFT تا لحظه انتشار آن یک وقفه نسبتا طولانی مدت ایجاد می‌شود.

تیم سازنده سعی می‌کند در این مدت تمامی موارد مثل تبلیغ مجموعه و بازاریابی توکن‌های خود را انجام دهد. افراد علاقه‌مند نیز می‌توانند در این مرحله اطلاعات کلی را به دست آورده و توکن‌هایی که می‌خواهند را پیش خرید کنند. معمولا همه کاربران نمی‌توانند در این بازه توکن NFT پیش خرید کنند، بلکه فقط آدرس‌هایی که توسط تیم سازنده تایید شده باشند، از این امکان بهره مند خواهند شد.

معمولا کاربران تایید شده در یک دسته‌بندی و گروه VIP به نام وایت لیست (NFT whitelists) قرار می‌گیرند. در واقع کاربران وایت لیست شده در پروژه NFT برای خرید توکن‌های غیر مثلی ایجاد شده اولویت بالاتری دارند و این شانس را دارند که قبل از عرضه عمومی، آن‌ها را خریداری کنند.

وایت لیست NFT چیست؟

عبارت Whitelisting از قبل نیز در دنیای فناوری اطلاعات و امنیت سایبری وجود داشته و به معنی “مجاز و ایمن بودن” است؛ اما در دنیای کریپتو و NFT چنین معنی نمی‌دهد.

وایت لیست NFT که whitelists for NFT نیز خوانده می‌شود، در واقع یک لیست از کاربران دارای اولویت و حامیان اصلی توکن NFT است که این امکان را دارند، قبل از عرضه‌ی عمومی توکن را خریداری کنند.

whitelist به یک لیست VIP شباهت دارد که تنها افراد خاصی می‌توانند در آن حضور داشته باشند. این افراد و در واقع آدرس‌های متقاضی خرید توکن NFT در مرحله پیش فروش و قبل از عرضه عمومی توسط تیم توسعه دهنده توکن ان اف تی انتخاب و تایید می‌شوند.

البته نیازی نیست تمامی پروژه‌های NFT وایت لیست داشته باشند. وجود یا عدم وجود whitelists به سیاست تیم توسعه دهنده، نحوه بازاریابی آن و تبلیغاتی که صورت گرفته، بستگی دارد.

چطور می توانیم در پروژه های NFT جزو وایت لیست قرار بگیریم؟

چطور می توانیم در پروژه های NFT جزو وایت لیست قرار بگیریم؟

معمولا هر تیم سازنده برای این که افراد را در وایت لیست NFT خود قرار دهد، روش‌های مختلفی را اتخاذ می‌کند. برخی از این روش‌ها عبارتند از:

  • انجام قرعه کشی
  • برگزاری مسابقات مختلف
  • راه‌اندازی چالش
  • عضو شدن در گروه دیسکورد
  • و …

در بین تمامی روش‌های موجود، اکثر توسعه دهندگان ان اف تی روش چهارم، یعنی عضو شدن در گروه دیسکورد را انتخاب می‌کنند. در واقع افراد باید عضو گروه شبکه اجتماعی دیسکورد شوند و سپس مراحلی که تعیین شده است را دنبال نمایند تا طعم شیرین وایت لیست شدن در پروژه NFT را بچشند.

معمولا در گروه‌های دیسکوردی از افراد علاقه‌مند خواسته می‌شود که تعدادی از دوستان خود را به گروه دعوت کنند، گروه را تبلیغ و باقی مراحل طی شده را دنبال نمایند. پس از آن تیم توسعه دهنده اجازه وایت لیست شدن در پروژه NFT را برای فرد متقاضی صادر می‌کند.

وایت لیست NFT برای چه مواردی استفاده می شود؟

همان طور که گفتیم، لازم نیست همه پروژه‌های NFT وایت لیست داشته باشند، اما بسیاری از تیم‌ها به دلیل برخی برنامه‌ها و سیاست‌هایی که دارند، اقدام به راه‌اندازی وایت لیست می‌کنند. برخی از مواردی که توسعه دهندگان nft به خاطر آن‌ها whitelists درست می‌کنند، عبارتند از:

  • شناسایی میزان تقاضا برای NFT

یک وایت لیست به تیم توسعه دهنده کمک می‌کند تا ببیند که وضعیت بازار و تقاضا برای خرید توکن NFT در چه حدی است. در واقع تعداد بالای کاربرانی که برای حضور در لیست اعلام آمادگی می‌کنند، نشانگر این است که تقاضا نیز بالا است.

  • پاداش به اعضای وفادار و متقاضیان علاقه‌مند

لیست‌های سفید باعث می‌شوند تا تیم توسعه دهنده بتوانند به کاربران و متقاضیان بسیار علاقه‌مند پاداش بدهند و کاربران وفادار زیادی به دست آورند. پاداش نیز به این صورت است که کاربران با هزینه‌ی کمتری توکن‌ها را خریداری کنند یا کارمزد کمتری پرداخت نمایند. البته روش‌های دیگری نیز برای جایزه دادن وجود دارد.

  • بهبود رشد جامعه NFT

وایت لیست‌ها یک استراتژی موفق و مناسب برای این مورد هستند که پروژه‌های NFT جدید به صورت ارگانیک خود را در همان مراحل ابتدایی رشد دهند و ارتباط بسیار محکمی با کاربران داشته باشند.

  • کمک به کاهش هزینه کارمزد انجام معاملات NFT

وایت لیست شدن در پروژه NFT موجب می‌شود تا برای انجام معاملات، هزینه گس بسیار پایین‌تری پرداخت شود. این مورد هم می‌تواند به فروش بهتر NFT منجر شود، هم این که کاربران رغبت بیشتری برای خرید نشان دهند.

اضافه شدن به وایت لیست NFT چه مزایایی دارد؟

چرا باید در لیست سفید NFT قرار گرفت؟ شاید این هم سوالی باشد که به دنبال پاسخ برای آن هستید. در واقع اصلی‌ترین دلایلی که باعث می‌شوند تا در whitelists ان اف تی حضور داشته باشید، عبارتند از:

  • دسترسی راحت‌تر و ارزان‌تر به NFTها
  • اجتناب از پرداخت کارمزد بالا برای تراکنش‌ها (جنگ گاز)
  • دسترسی سریع‌تر به NFT قبل از عرضه عمومی
  • کسب سود بیشتر از طریق خرید NFT
  • Airdrops
  • قرار گرفتن در لیست حامیان پروژه
  • و برخی امتیازات دیگر که تیم توسعه دهنده تعیین می‌کند

جالب است بدانید داده‌های OpenSea نشان می‌دهند، کاربرانی که در لیست سفید قرار می‌گیرند و NFTهایی که به دست آورده‌اند را می‌فروشند، ۷۵/۷ درصد سود بیشتر در مقایسه با کسانی که وایت لیست نشده‌اند، به دست می‌آورند.

دلیل اصلی آن هم این است که با قرار گرفتن در لیست سفید می‌توانید با قیمت پایین‌تر، دسترسی زود هنگامی به NFTها داشته باشید. افرادی هم که وایت لیست نشده‌اند و اقدام به خرید و فروش NFT می‌کنند، تنها ۲۰/۸ درصد سود کسب می‌کنند.

معایب وایت لیست شدن در پروژه NFT

معایب وایت لیست شدن در پروژه NFT

با این که وایت لیست شدن در پروژه NFT مزایای بسیار زیادی دارد، اما برگزاری یک وایت لیست می‌تواند برای تیم توسعه دهنده و افراد متقاضی باعث بروز مشکلاتی نیز شود و چندان هم بی خطر نیست! مثل:

  • بر هم زدن توازن بازار

افراد وایت لیست شده می‌توانند توکن NFT را با قیمت کمتری خریداری کنند. برخی از افراد بعد از عرضه عمومی NFT، توکن‌های خریداری شده را با قیمت پایین‌تر در مقایسه با قیمت تصویب شده توکن وارد بازار می‌کنند و به نوعی موجب بر هم خوردن توازن قیمتی می‌شوند.

این کار می‌تواند تأثیر منفی بر خریداران NFT داشته باشد. عکس این قضیه نیز صادق است و به جای کاهش قیمت، می‌توانند موجب افزایش سرسام آور قیمت توکن‌ها شوند.

  • به سرقت بردن توکن‌ها و حتی خود پروژه

بسیاری از کلاهبرداران و هکرها سعی می‌کنند تا پروژه و توکن‌های NFT را بدزدند، اما با یک روش ساده. کلاهبرداران و هکرها در دیسکورد گروهی را ایجاد می‌کنند تحت عنوان گروه وایت لیست و به این شکل اقدام به سرقت سرمایه کاربران می‌کنند. پروژه‌های تازه تاسیس و جدید NFT باید مراقب باشند که چنین گروه‌هایی تحت نام و برند آن‌ها فعالیت نکنند.

با شروع سال ۲۰۲۲، شاهد رشد فعالیت چنین پروژه‌هایی بودیم. معمولا کلاهبرداران با انجام تبلیغات گسترده کاربران زیادی را برای وایت لیست کردن؛ جذب و توکن‌های زیادی را به فروش می‌رسانند؛ اما در زمان عرضه عمومی کاملا غیب می‌شوند و به این شکل سرمایه نسبتا زیادی را از کاربران می‌دزدند.

 چطور در دام کلاهبرداران گرفتار نشویم؟

برای این که بتوانید یک پروژه اصل و مطمئن را شناسایی کنید، روش‌های مختلفی وجود دارد. مثلا:

  • از ابزار Tweetdeck Twitter برای ایجاد داشبوردی جهت دنبال کردن اخبار پروژه‌های NFT ایجاد کنید
  • هشتگ‌های خاص (#NFTGiveways، #NFTCCommunity) یا صفحات معتبر و بزرگ NFT را دنبال کنید
  • در لانچ‌پدهای NFT Marketplace تحقیقات خود را انجام دهید
  • وب سایت‌هایی که به پوشش اخبار NFTها می‌پردازند، مراجعه کنید

NFTها در چند سال اخیر محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده‌اند. برای دسترسی زود هنگام به این نوع توکن‌ها، روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها، قرار گرفتن در وایت لیست پروژه NFT است. وایت لیست شدن در پروژه NFT به شما کمک می‌کند تا قبل از عرضه عمومی توکن، بتوانید توکن‌ها را با هزینه پایین‌تری به دست آورید.

وایت لیست شدن در NFT هم مزایای خاص خود را دارد، هم معایب. در بالا به صورت کامل به مزایا و معایبی که دارد، پرداختیم و روش‌های قرار گرفتن در لیست سفید پروژه های NFT را هم بیان کردیم که می‌توانید استفاده کنید.

منابع استفاده شده: sealaunchnftskabinance

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.