مثل اتریوم اما بهتر از آن: آینده امن برای بلاک‌چین با پولکادات

آینده امن برای بلاک چین با پولکادات
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 3 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۳ آبان ۱۴۰۰

پولکادات (Polkadot)، از زمان شروع پروژه در سال ۲۰۱۶ به دلیل تیم بنیانگذار آن مورد توجه زیادی قرار گرفته و امروزه به عنوان یکی از امن‌ترین پلتفرم‌ها شناخته می‌شود. برای خواندن خبر آینده امن برای بلاک چین با پولکادات با بیتستان همراه باشید.

پولکادات (Polkadot)، حاصل زحمات دکتر گاوین وود (Dr. Gavin Wood) می‌باشد. دکتر گاوین وود که یکی از بنیانگذاران اصلی اتریوم است، ایده استفاده از Solidity را ارائه کرده.

گاوین وود مدت کوتاهی پس از قرار گرفتن پلتفرم در شبکه‌ی اصلی، شغل خود به عنوان مدیر ارشد فناوری اتریوم را رها کرد.

وی قبلا چشم اندازی از چگونگی پیشرفت اتریوم به اشتراک گذاشته بود. البته به نظر می‌رسد باقی بنیانگذارانش با این نظرات موافق نبودند. با تمام این مخالفت‌ها وود تصمیم گرفت چشم‌انداز خود را به عنوان پروژه‌ای به نام پولکادات (Polkadot) پیاده‌سازی کند.

علیرغم این واقعیت که گاوین وود یکی از ارائه دهندگان طرح Solidity بود، در پولکادات از فریم ورک Substrate استفاده کرده است. Substrate که یک چهار چوب اپن سورس است به همه کاربران این امکان را می‌دهد یک برنامه بخصوص در بلاک چین ایجاد کرده و در Polkadot و Kusama اجرا کنند.

باید به این نکته نیز اشاره کرد که هر کاربر توسعه دهنده‌ی  آشنا با برنامه نویسی عمومی، بدون یادگرفتن ابزار جدید می‌تواند در Substrate برنامه نویسی کند.

چرا قیمت شیبااینو بعد از توییت ایلان ماسک کاهش یافت؟

ادامه خبر

خصوصیات پولکادات

پولکادات دارای چندین ویژگی است که آن را از پلتفرم‌های دیگر متمایز می‌کند. یکی از این ویژگی‌ها داشتن شبکه مرتبط یا sibling network با نام Kusama  است که در پایگاه داده یکسان اجرا می‌شود.

کوساما (Kusama)، مثل یک نقطه ارتباطی بین شبکه‌های تست پولکادات و خود پلتفرم پولکادات عمل می‌کند. از Kusama انتظار می‌رود که به عنوان یک محیط فعال برای برنامه‌های کاربردی، با نیاز کمتر به امنیت پولکادات، عملیاتی باقی بماند. در حالت کلی این دو پلتفرم در معماری و عملکرد شبیه به هم هستند.

مقایسه پولکادات با اتریوم

از نظر معماری پلتفرم، پولکادات با اتریوم ۲.۰ مقایسه می‌شود. هر دو از سیستم عامل sharding به عنوان راهی برای افزایش ظرفیت پردازش استفاده می‌کنند. هر کدام از این پلتفرم‌ها یک زنجیره مرکزی را مسئول امنیت کل بلاک‌چین قرار داده‌اند.

زنجیره مرکزی پولکادات Relay Chain و زنجیره مرکزی اتریوم Beacon chain نامیده شده است. در هر دو زنجیره، زنجیره‌های کوچک به زنجیره مرکزی متصل می‌شوند. این زنجیره‌های خرد یا کوچک در پولکادات پاراچین (parachains) نام دارند.

شاید یکی از بزرگترین تفاوت‌های بین پولکادات و اتریوم این باشد که پولکادات به دنبال قابلیت همکاری کامل با سایر سیستم عامل‌های بلاک‌چین است.  آینده امن برای بلاک چین با پولکادات با این همکاری راحت‌تر شده است.

برخی از پاراچین‌های متصل به پولکادات به عنوان پل عمل خواهند کرد و این امکان را به کاربران خارج از زنجیره خواهند داد که دارایی خود را به داخل شبکه انتقال دهند یا از آن خارج کنند. پاراچین‌های پل به عنوان ناظر نیز عمل می‌کنند تا از یکپارچگی معاملات در هر دو شبکه اطمینان حاصل شود.

براساس آگهی جدیدی که در وب‌سایت ردیت نمایش داده شده، این شرکت در حال آماده شدن برای توسعه پلتفرمی است که توکن‌های غیرقابل تعویض در آن معامله شوند.

ردیت وارد بازار NFTها می‌شود!

توکن DOT و آینده امن برای بلاک چین با پولکادات

پولکادات دارای توکن اصلی یا محلی با نام DOT است. مانند سایر پلتفرم‌ها DOT نقش مهمی در اجماع و حکمرانی شبکه ایفا می‌کند.

پولکادات بر روی انواع سهام Proof of Stake  با نام Nominated Proof of Stake  و یا NPoS اجرا می‌شود. EOS هم از سهام Delegated Proof of Stake استفاده می‌کند. در این حالت دارندگان توکن DOT با واگذاری توکن‌های خود می‌توانند اعتبار سنجی کنند.

EOS در حال حاضر دارای ۲۱ اعتبار سنج است این درحالی است که پولکادات نزدیک به ۳۰۰ اعتبار سنج را ساپورت می‌کند و غیر متمرکز است.

پولکادات لایه دیگری از tokenomics اطراف پاراچین‌های خود اجرا می‌کند. این پاراچین‌ها در تعداد محدود و در مزایده به کاربران با بالاترین پیشنهاد تعلق می‌گیرند. برنده این مزایده‌ها برای مدت تعیین شده ای برای پاراچین خود اجاره دریافت می‌کند.

پروژه مزایده پاراچین‌ها می‌تواند سود بسیاری به همراه داشته باشد. برندگان مزایده می‌توانند اجاره استفاده از پاراچین را به DOT درخواست کنند و در مقابل توکن‌های خود را به عنوان پاداش به استفاده کنندگان پاراچین بدهند.

با توجه به ویژگی‌های پیچیده پروتکل بلاک‌چین پولکادات، به مقدار قابل ملاحظه از نظارت برای امنیت کامل نیاز دارد. برای این نظارت از روش‌های ذخیره سازی سرد و گرم (warm and cold storage) استفاده می‌شود.

Digivault، که ناظر رمزنگاری گروه EQONEX است، گزینه‌ی مناسبی برای ارائه خدمات نظارتی و امنیتی DOT است. برای آینده امن برای بلاک چین با پولکادات Digivault پیشنهاد شده است.  Digivault اولین ناظر امنیتی تایید شده توسط اداره رفتارهای مالی بریتانیا (FCA) است.

DOT در EQONEX لیست شده است

به دلیل کاربر بالا و نواوری EQONEX کاربران آن می‌توانند DOT را در EQONEX معامله کنند. علاوه بر این، همه مشتریان EQONEX که DOT ​​دارند به طور پیش فرض دارایی‌های خود را در Digivault نگه می‌دارند.

منبع: newsbtc

اتریوم
برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.