علت اصلی تظاهرات در السالوادور علیه دولت چیست؟

تظاهرات در السالوادور علیه دولت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 2 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۲۶ مهر ۱۴۰۰

بیتستان: پس از مناقصه قانونی بیت‌کوین در السالوادور و ابراز امیدواری رئیس جمهور از پیشرفت کشور به خاطر این تصمیم، امروز اخبار السالوادور بار دیگر تیتر اول روزنامه‌ها و خبرگزاری‌هایی مثل رویترز شد. اما اینکه دلیل اصلی تظاهرات در السالوادور علیه دولت چیست؟ چه تصمیم گیری‌هایی مردم را عصبانی کرده است را در ادامه بخوانید.

هزاران نفر در السالوادور، روز یکشنبه در اعتراض به رئیس جمهور نایب بوکله بیرون آمدند. به نظر می‌رسد دلیل اصلی تظاهرات در السالوادور علیه دولت این است که، نایب بوکله رئیس جمهور وقت السالوادور، بر قانون تمرکز مداوم قدرت اعتراض کرده و با تغییر مشخصات توییتر خود در اواخر روز به “امپراتور السالوادور”، باعث خشم و اعتراض مردم شده است.

معترضان یکشنبه شعارهایی از جمله “السالوادور چه می خواهد؟ از شر دیکتاتور خلاص شوید!” سر دادند. همچنین معترضان در نزدیکی میدان اصلی پایتخت، مجسمه‌ای شبیه رئیس جمهور 40 ساله را به آتش کشیدند.

پس از اینکه در ماه سپتامبر این کشور بیت کوین را در کنار دلار آمریکا به صورت قانونی تصویب کرد، اعتراضات گسترده‌ای در این کشور شکل گرفت. این حداقل دومین اعتراض بزرگ در عرض یک ماه گذشته است،

کدام اقدامات نایب بوکله باعث خشم مردم شده است؟

در ماه مه، بوکله برای اولین بار کنگره‌ای ترتیب داد که تحت سلطه حزب ایده‌های جدید قرار گرفت. این کنگره به اخراج قضات در هیئت قانون اساسی دیوان عالی کشور روی آورد. کنگره جدید تحت نظر بوکله به اخراج بلندپایه‌ترین حقوقدانان کشور و همچنین دادستان کل وقت رای داد.

بعد از این اقدام، بوکله سریعا کسانی که با او روابط دوستانه داشتند را جایگزین آن‌ها کرد. این اقدام انتقادات شدیدی را از سوی ایالات متحده و گروه‌های حقوق بشری بین‌المللی به دنبال داشت.

سرقت بیت‌کوین کاربران آیفون!

جزئیات خبر سرقت بیت‌کوین کاربران آیفون!

قضات دیوان عالی که بخاطر روابط دوستانه با رئیس جمهور بر سر کار آمده‌اند حکم جدیدی ارائه دادند. در این حکم رئیس جمهور می‌تواند برای دومین دوره متوالی در قدرت باقی بماند. واشنگتن این قانون را مغایر با قانون اساسی می‌داند و به همین دلیل رئیس جمهور بوکله را مورد انتقاد قرار داد.

رزا گرانادوس، یکی از اعضای اتحادیه کارگری که در اعتراضات شرکت کرده بود می گوید:

ما بخاطر اینکه آن‌ها به قوانین احترام نمی‌گذارند، حقوق خود را به طور کامل از دست می‌دهیم. در اینجا، آنچه نایب بوکله دستور داده است انجام می‌شود.

وی افزود:

اگر رئیس جمهور دست خود را بالا ببرد، همه نمایندگان آن را تایید می‌کنند و هیچ قانون و هیچ روند قانونی وجود ندارد که مورد احترام قرار گیرد.

بوکله در یک توییت تحریک کننده اعتراضات را “شکست خورده” نامید. او نوشت:

اعتراضات شکست خورده است و آن‌ها آن را می‌دانند. دیگر هیچکس اینجا آن‌ها را باور نمی‌کند.

منبع: reuters

جدیدترین و مهم‌ترین اخبار ارزهای دیجیتال را در خبرستان بخوانید
خبرستان
بیت کوین
برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.