۵ دلیلی که نشان می‌دهد چرا بیت‌کوین می‌تواند در طولانی مدت سرمایه‌گذاری بهتری به نسبت طلا باشد

دلایل برتری بیت کوین بر طلا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 3 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۱۴ خرداد ۱۴۰۱

بیتستان: همان طور که می‌دانید، طرفداران و فعالان حوزه کریپتو، از بیت‌کوین به عنوان طلای دیجیتال یاد می‌کنند. برخی از افراد همچنان معتقدند که سرمایه گذاری بلند مدت در طلا می‌تواند سودآورتر از بیت‌کوین باشد؛ در مقابل برخی نیز خلاف این موضوع فکر می‌کنند. در ادامه دلایل برتری بیت کوین بر طلا را به صورت کامل خدمتتان بیان خواهیم کرد.

تا چند سال پیش که ارزهای دیجیتال و به خصوص بیت‌کوین چندان شناخته شده نبودند، بسیاری از تحلیلگران فکر می‌کردند که طلا می‌تواند یک محافظ عالی در برابر تورم باشد، از این رو افراد را تشویق می‌کردند که برای سرمایه‌گذاری بلند مدت، طلا خریداری کنند.

اما با ورود ارزهای دیجیتال به سیستم اقتصادی و سرمایه‌گذاری دیگر چنین توصیه‌ای منطقی محسوب نمی‌شود. در حال حاضر به اعتقاد بسیاری، بیت‌کوین می‌تواند عملکرد بهتری از طلا در طولانی مدت داشته باشد. این افراد دلایل زیادی را بر می‌شمارند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

۱- حفظ ارزش بهتر

طلا همیشه توانسته که یک محافظ عالی در برابر تورم باشد، اما بیت‌کوین در چند سالی که وارد حوزه سرمایه‌گذاری شده، توانسته عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارد. طبق نمودار زیر، معامله‌گران طلا در برخی از برهه‌های زمانی به موجب افت قیمت شدید طلا، نتوانسته‌اند سرمایه خود را حفظ کنند.

دلایل برتری بیت کوین بر طلا

به عنوان مثال، شخصی که در سپتامبر ۲۰۱۱ طلا خریده بود، باید تا ژوئیه ۲۰۲۰ صبر می‌کرد که دوباره قیمت به روزهای اوج باز گردد. این در حالی است که تنها ۳ الی ۴ سال طول می‌کشد که بیت‌کوین دوباره به ATHهای خود دست پیدا کند.

همین امر نشان می‌دهد، در یک جدول زمانی بلندمدت، BTC می‌تواند در حوزه ذخیره ارزش، بهتر از بیت‌کوین عمل کند.

۲- پوشش بهتر بیت‌کوین در مقابل تورم

طلا در طول تاریخی به عنوان یک محافظ خوب در برابر تورم تلقی شده است، زیرا قیمت آن در کنار افزایش هزینه‌های زندگی، افزایش می‌یابد؛ اما، نگاه دقیق‌تر به نمودار طلا در مقایسه با بیت‌کوین نشان می‌دهد، طلا در ۲ سال گذشته، تنها ۲۱/۴۸ رشد داشته است، اما بیت‌کوین، ۳۱۱ درصد!

دلایل برتری بیت کوین بر طلا

در این برهه زمانی که هزینه‌های زندگی مدام در حال افزایش است، سرمایه‌گذاری در حوزه‌ای که بتواند از این تورم و افزایش قیمت‌ها جلوتر باشد، می‌تواند در حفظ ارزش پول و مقابله با تورم کمک شایانی کند.

۳- تاثیر پذیری کمتر بیت‌کوین در مقابل اتفاقات ژئوپلیتیک

طلا خیلی سریع‌تر به اتفاقات ژئوپلیتیکی واکنش نشان می‌دهد و تحت تاثیر این نوع وقایع و اتفاقات است، در حالی که بیت‌کوین چنین نیست!

به عنوان مثال، قیمت طلا در مناطقی که بحران سیاسی و نظامی وجود دارد، با قیمت طلا در دیگر مناطق جهان بسیار متفاوت است، در حالی که قیمت بیت‌کوین در تمام نقاط مختلف دنیا یکسان بوده و چندان تفاوتی با دیگر مناطق جهان ندارد که به چشم بیاید.

همچنین حمل طلا در مناطق بحران زده خطرناک بوده و قوانین، به شدت در این امر سختگیرانه عمل می‌کنند، در مقابل بیت‌کوین اصلا چنین حالتی ندارد و بدون ترس از دست دادن ثروت می‌توانید آن را جابجا کنید.

در واقع ماهیت دیجیتالی بیت‌کوین و در دسترس بودن آن در چندین بازار غیرمتمرکز و صرافی‌های دیجیتالی کار را برای دارندگان این نوع ارز راحت‌تر کرده است.

۴- همه گیر شدن استفاده از بیت کوین با کاهش قدرت دلار

رفته رفته در چند سال گذشته، قدرت دلار دچار نوساناتی شده و فراز و نشیب‌های زیادی را پست سر گذاشته است. از این رو استفاده از طلا در بین اکثر افراد رواج زیادی پیدا کرده؛ اما در بین نسل جوان امروزی چنین نیست و اکثر افراد ترجیح می‌دهند از دارایی‌های دیجیتالی مثل بیت‌کوین استفاده کنند.

۵- آمار دقیق تر بیت کوین و محدودیت در استخراج آن

همان طور که می‌دانید، طلا همانند بیت‌کوین محدود است و چندین سال طول می‌کشد تا یک معدن طلای جدید پیدا و کار استخراج شروع شود. از این رو بانک‌های مرکزی در سال ۲۰۰۸ نرخ فروش طلا را به میزان قابل توجهی کاهش دادند.

همچنین تخمین زده می‌شود که بیش از ۵۰ هزار متریک تن طلا در زمین وجود دارد و افراد با خوشحالی در حال استخراج آن هستند. در مقابل از چندین سال پیش مشخص شده که تنها ۲۱ میلیون بیت‌کوین استخراج و عرضه خواهد شد و در این مدت میزان انتشار با نرخ مشخصی ادامه پیدا خواهد کرد.

مورد بعد هم این که یافتن و تایید اعتبار تمام فروشگاه‌های عرضه کننده طلا در جهان عملا کار نشدنی محسوب می‌شود و هرگز نمی‌توان آمار دقیقی از این مورد در دست داشت. این در حالی است که هر واحد بیت‌کوین به محض استخراج تایید و مکان آن مشخص می‌شود.

این موارد باعث می‌شوند که بیت‌کوین در طولانی مدت یک روش بهتر برای سرمایه‌گذاری در مقایسه با طلا محسوب شود.

منبع: cointelegraph

بیت کوین
برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.