آیا جنگ بین روسیه و اوکراین یک تهدید بلند مدت برای ارزهای دیجیتال است؟

تاثیر جنگ روسیه و اوکراین روی ارزهای دیجیتال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 4 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۱۶ فروردین ۱۴۰۱

درگیری مسلحانه بین اوکراین و روسیه احتمالاً عواقبی به دنبال خواهد داشت که فراتر از سطح نظامی است. این روزها تاثیر جنگ روسیه و اوکراین روی ارزهای دیجیتال به طور واضح احساس می‌شود. اما آیا این تاثیر بلند مدت خواهد بود؟  برای خواندن جزئیات خبر با بیتستان همراه باشید.

در حالی که جنگ مسلحانه بین اوکراین و روسیه ممکن است در سطح نظامی محدود به نظر برسد، احتمالاً عواقب گسترده‌ای در اقصی نقاط جهان به همراه خواهد داشت.

تحلیلگران اقتصادی انتظار دارند که این امر باعث افزایش چشمگیر تورم شود. دلیل این نظریه تا حدودی به این قضیه بر می‌گردد که روسیه بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی در جهان و دومین فروشنده بزرگ نفت است.

علاوه بر این، صدها هزار نفر از مردم اوکراین آواره خواهند شد و مسئله پناهندگی جدیدی را برای جهان و به ویژه اروپا ایجاد خواهد کرد.

علاوه بر این، این درگیری‌ها بر ارزهای دیجیتال هم تاثیر می‌گذارند. در حالی که بسیاری از مردم در حال حاضر روی بازار و صنعت ارزهای دیجیتال تمرکز نمی‌کنند، ولی شکی نیست که این درگیری طولانی مدت بر روی بیت‌کوین نیز تأثیر خواهد گذاشت.

البته در اوایل حملات روسیه به اوکراین، شاهد تاثیرات چشمگیر این درگیری‌ها با کاهش ۱۰ درصدی بیت‌کوین در ۲۴ ساعت شدیم.

این قضیه که فرار بالقوه روسیه از تحریم‌ها با استفاده از رمزارز امکان‌پذیر است، خود منجر به افزایش مقررات تجارت یا معاملات رمزارز در غرب شده اما این درگیری‌ها ممکن است به نفع بازار ارز دیجیتال هم باشد.

کاربران می توانند در شرایط غیر مجازی از ارزهای دیجیتال بهره ببرند

از زمان حمله اولیه روسیه به اوکراین، بازار ارزهای دیجیتال به طور  چشمگیری ثبات یافته است.

بیت‌کوین در ۲۴ فوریه به ۳۴۷۴۰ دلار سقوط کرد زیرا سرمایه‌گذاران از دارایی‌های پرخطرتر اجتناب می‌کردند.

تهاجم روسیه به اوکراین در آن زمان نگرانی‌های قابل توجهی ایجاد کرده بود، اما با توجه به مقاومت نیروهای اوکراینی و این تصور که تحریم‌ها علیه روسیه شدیدتر از حد انتظار بوده، وضعیت از آن زمان برای BTC (و سایر دارایی‌ها) بهبود یافته است.

در واقع، بیت‌کوین پس از سقوط به ۳۴۷۴۰ دلار، دوباره تا ۲۵ درصد افزایش یافت و حتی به بیش از ۴۳۵۰۰ دلار نیز رسید.

تاثیر جنگ روسیه و اوکراین روی ارزهای دیجیتال

بسته به شرایط، اگر حملات خشونت آمیز افزایش یافته و یا حتی با همین روند ادامه پیدا کند یا تحریم‌ها تأثیر قابل توجهی بر کشورهای غربی بگذارد، بازار ممکن است دوباره سقوط کند.

علیرغم تضادهای مداوم، بازارها در حال حاضر و با توجه به وضعیت فعلی و درگیری‌های اخیر، عملکرد خوبی از خود نشان داده‌اند. به ویژه، بازار ارز دیجیتال بار دیگر ارزش خود را به عنوان ابزاری برای تامین مالی جمعی و کمک‌های خیریه ثابت کرده است.

در جدیدترین آمار شرکت تحلیلی Elliptic، دولت اوکراین و سازمان‌های غیر دولتی طرفدار دولت، تقریباً ۲۴٫۶ میلیون دلار، ارزهای دیجیتال مختلف دریافت کرده‌اند.

این مبلغ حاصل ۲۶۰۰۰ کمک هزینه جداگانه است. از جمله این هدایا، کمک هزینه ۳ میلیارد دلاری و ۱٫۸۶ میلیارد دلاری با بیت‌کوین به اوکراین بود.

از زمان شروع درگیری، مقامات اوکراینی، آدرس‌های بیت‌کوین و اتریوم را در حساب توییتر خود منتشر کردند و یک آدرس مستقیم و واضح برای ارسال کمک‌های مالی در اختیار اهداکنندگان قرار دادند.

کاربران می توانند در شرایط غیر مجازی از ارزهای دیجیتال بهره ببرند

بیش از ۱۰٫۲ میلیون دلار (۹٫۲ میلیون یورو) ارز دیجیتال ظرف چهار روز پس از شروع درگیری به کیف‌پول مقامات اوکراینی واریز شد.

دولت اوکراین از آن زمان تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیون دلار ارز دیجیتال دریافت کرده است که ۶۰ درصد از کمک‌های مالی از طریق “Crypto Fund for Ukraine” که مایکل چوبانیان، بنیانگذار صرافی کریپتو اوکراینی Kuna، آن را اداره می‌کند، تامین می‌شود.

این اوکراینی ۳۷ ساله به خبرگزاری فرانسه گفت:

این پول برای کمک‌هایی مانند جیره روزانه و جلیقه‌های ضد گلوله و کلاه ایمنی خرج می‌شود.

چنین مشارکت‌هایی نه تنها به نفع دولت و ارتش اوکراین است، بلکه نشان می‌دهد که چگونه ارزهای دیجیتال می‌توانند به شکستن موانع برای معاملات و عملیات بین‌المللی کمک کنند. به بیان دیگر، ارز دیجیتال به عنوان یک پیوند قابل اعتماد بین مردم و کشورهای مختلف عمل می کند.

علیرغم توقف برداشت از دستگاه‌های خودپرداز، برخی از کاربران توانستند بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال خود را به کیف‌پول خود  منتقل کنند و از آن‌ها برای پرداخت هزینه سفر به سایر نقاط اروپا استفاده کنند.

در اصل، درگیری اوکراین از این تصور حمایت می‌کند که مالکیت بیت‌کوین باعث ارتقای حاکمیت و آزادی فردی می‌شود و اگر تعداد فزاینده‌ای از اوکراینی‌ها در طول بحران به بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال روی بیاورند، ارزهای دیجیتال ممکن است به گسترش مفهوم کریپتو به عنوان ابزاری رهایی‌بخش کمک کند.

تأثیر درگیری اوکراین و روسیه بر ارزهای دیجیتال

با توجه به اینکه روبل روسیه از زمان تحریم این کشور ۲۵ درصد کاهش یافته است، می‌توان رشد قابل توجه در مالکیت بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال را از ساکنان روسیه انتظار داشت.

اکنون بیت‌کوین از نظر ارزش‌گذاری، بازار روبل را تحت‌الشعاع قرار داده است و با توجه به اینکه بیش از ۱۱ درصد از جمعیت بزرگسال روسیه صاحب ارزهای رمزنگاری شده هستند، مطمئناً این رقم حین تلاش مردم برای محافظت از دارایی‌های خود افزایش خواهد یافت.

ارزش بازار بیت‌کوین نیز از زمان آغاز درگیری اوکراین و روسیه بیش از ۳۵ درصد افزایش یافته است. با این حال، به نظر برسد که رمزارزها در شرایط بحرانی قرار دارند و ممکن است همه چیز برای بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال آنقدرها که به نظر می‌رسد درخشان نباشد.

این ظن هم وجود دارد که روسیه ممکن است از ارزهای دیجیتال برای فرار از تحریم‌های بین‌المللی استفاده کند، اما برخی از کارشناسان نگرانی خود را در مورد اینکه تبدیل میلیاردها دلار به بیت‌کوین و جابه‌جایی چنین مبالغ هنگفتی با رمزارز راحت خواهد بود، ابراز کرده‌اند.

این به وضوح تفکر دولت ایالات متحده است، زیرا قبلاً بحث‌هایی را با صرافی‌های کلیدی ارزهای دیجیتال آمریکایی در مورد چگونگی جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها توسط شهروندان روسی با استفاده از بیت‌کوین و سایر ارزهای مجازی آغاز کرده است.

نگرانی واقعی دولت امریکا این است که افراد و نهادهای روسی به بهره‌برداری موفقیت آمیز از ارزهای دیجیتال برای انتقال ثروت خود در سراسر جهان ادامه دهند. در این صورت، صنعت ممکن است با مخالفت شدید تنظیم‌کننده‌ها و سازمان‌های دولتی مواجه شود که ممکن است به دنبال محدود کردن شدید استفاده از ارزهای دیجیتال باشند.

کارشناسان معتقدند که این یک خطر جدی است، به طوری که جارت سیبرگ، تحلیلگر Cowen به MarketWatch گفت که ایالات متحده نگران است که روسیه ممکن است از ارزهای دیجیتال برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کند.

وی گفت:

اگر روسیه در این تلاش موفق شود، ما انتظار داریم که حمایت سیاسی در ایالات متحده کاهش یافته و ریسک نظارتی بر ارزهای دیجیتالی افزایش یابد.

البته، وضعیت در اوکراین و روسیه در حال حاضر نامشخص است، بنابراین دشوار است که بگوییم آیا روس‌ها ارزهای دیجیتال را تا حد زیادی در آغوش خواهند گرفت یا خیر؟

در نتیجه، معامله گران باید توجه داشته باشند که علیرغم افزایش‌های اخیر در بازار، بسته به نتیجه‌گیری عمومی، ممکن است بازار در آینده مسیر خود را معکوس کند.

منبع: cryptoslate

اتریوم بیت کوین
برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.