معرفی انواع توکن ارز دیجیتال و کسب درآمد از آن‌ها

انواع توکن ارز دیجیتال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 6 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۷ اسفند ۱۴۰۰

امروزه به علت پیشروی صنعت کریپتوکارنسی در اقتصاد، شاهد سرمایه‌گذاری بر انواع توکن ارز دیجیتال هستیم. توکن‌هایی اعم از تتر، چین لینک، دای، بت و… در بازار رمزارز طرفداران زیادی دارند. این توکن‌ها تا چه حد امن هستند؟ چه نقشی در بلاک چین و صنعت کریپتوکارنسی دارند؟  برای فهمیدن تمامی این موضوعات تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

منظور از انواع توکن ارز دیجیتال چیست ؟

توکن” تفاوتی با “دارایی رمزنگاری شده” که عموما برای تعریف کوین و انواع ارز دیجیتال استفاده می‌گردد، ندارد اما با گذشت زمان چند معنی دیگر نیز به آن تعلق گرفته است. توکن‌ها دارای طیف وسیعی هستند، از کمک به ایجاد مبادلات غیرمتمرکز گرفته تا خرید و فروش در بازی‌های ویدئویی. همه آن‌ها را می توان مانند هر ارز دیجیتال دیگری معامله یا نگهداری کرد.

توکن‌های رمزنگاری شده می‌توانند نشان دهنده سهام یک سرمایه‌گذار باشند یا به خدمات اقتصادی بپردازند. این بدان معنی است که دارندگان توکن می‌توانند به خرید، فروش و معامله به وسیله‌ی توکن‌های ارز دیجیتال بپردازند یا می‌توانند مانند سایر اوراق بهادار برای کسب سود، توکن‌ها را معامله کنند.

“Token” کلمه‌ای است که اگر در کریپتوکارنسی فعال باشید، آن را زیاد می‌شنوید. حتی، ممکن است بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را به عنوان «توکن رمزنگاری شده» توصیف کنید، زیرا همه ارزهای رمزنگاری شده را می‌توان به عنوان توکن نیز در نظر گرفت.

اما واقعیت این است که به هر ارز دیجیتالی که بلاک چین مخصوص خودش را ندارد و بر روی بستر بلاک چین کوین دیگری قرار گرفته است توکن گفته می‌شود. در ادامه با انواع ارزها آشنا می‌شویم و توکن‌های مختلف را بررسی می‌کنیم.

برای آشنایی بیشتر با انواع توکن ارز دیجیتال به این مقاله مراجعه کنید.

توکن چیست؟ و چرا توکن‌ها مهم هستند؟

توکن امنیتی (بهادار) چیست؟

آشنایی با توکن‌های امنیتی
منظور از توکن امنیتی چیست ؟

توکن امنیتی” در نتیجه افزایش یک سری نگرانی‌های امنیتی ظاهر شد. به‌طورکلی، توکن امنیتی ابزاری است که توسط یک شرکت، دولت یا سایر اشخاص حقوقی صادر می‌شود که دارایی یک مالکیت را در کریپتوکارنسی مشخص می‌کند و شواهدی مبنی بر بدهی، حق سهم از درآمد، حق توزیع دارایی یا سایر موارد حقوقی مشابه را ارائه می‌کند. انواع توکن امنیتی شامل اوراق قرضه، اسکناس، اختیار معامله، سهام و ضمانت‌نامه‌ها هستند و ممکن است بین سرمایه‌گذاران معامله شوند یا به‌طور آزادانه قابل انتقال باشند.

توکن امنیتی (security token) یک وسیله‌ی فیزیکی قابل حمل است مانند دستگاه USB، تراشه و… است که در آن هویت شخص به صورت الکترونیکی حفظ می‌شود.

این توکن‌ها می‌توانند نشان دهنده سود یک دارایی باشند. به عنوان مثال، سرمایه‌گذاران در پلتفرم Meridio این امکان را دارند که به‌طور یکپارچه توکن‌هایی را که نماینده سهام املاک و مستغلات هستند را معامله کنند، یا پلتفرم Fluidity Factora به افراد اجازه می‌دهد تا با پرداخت دای در بروکلین یا نیویورک سرمایه‌گذاری کنند.

چه آسیب‌هایی انواع توکن امنیتی را تهدید می‌کند؟

همانطور که از نام آن پیداست، توکن‌های امنیتی باید داده‌های حیاتی را ایمن نگه دارند.مواردی وجود دارند که گاهی امنیت این توکن‌ها را به خطر می‌اندازند.

  • هک کردن توکن‌ها: باوجود این که توکن‌های امنیتی لایه دیگری از امنیت را دارند، در برابر هک نفوذ ناپذیر نیستند.
  • نقض امنیت: هکرها می‌توانند سیستم‌های احراز هویت توکن‌های امنیتی را دور بزنند. این اتفاق برای یک سیستم بانکی بزرگ در سال ۲۰۰۶ رخ داد.
  • سرقت: همین وسایل را می‌توان به سرقت برد، چه حمله سایبری هدفمند و چه سرقتی فیزیکی می‌تواند توکن‌ها را در دست افراد شرور قرار دهد.
  • غفلت: کارت‌های کلیدی، فوب‌ها و میله‌های USB بسیار کوچک هستند و به راحتی گم می‌شوند. اگر رمزگذاری نشده باشند یا با رمز عبور ثانویه محافظت نشده باشند، هر کسی که آن‌ها را پیدا کند می‌تواند به توکن‌های شما دسترسی داشته باشد.

توکن‌های تراکنش

توکن‌‌های ارز دیجیتال برای انجام تراکنش نیز استفاده می‌شوند. آن‌ها می‌توانند با کالاها و خدمات مبادله می‌شوند. این توکن‌ها اغلب مانند ارزهای سنتی عمل می‌کنند، اما در برخی موارد، مزایای بیشتری دارند. به عنوان مثال، با ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز مانند بیت کوین و دای، این امکان برای کاربران وجود دارد که بدون واسطه یا مرجع متمرکز، مانند بانک یا درگاه پرداخت، تراکنش‌ها را انجام دهند.

توکن‌های سودده

توکن‌های Utility مانند توکن‌های امنیتی برای سرمایه گذاری مستقیم ایجاد نشده اند، بلکه می‌توانند برای زیرساخت خدمات در اکوسیستم خاص خود استفاده شوند. به عنوان مثال، دای در Axie Infinity، یک ارز ثابت را برای بازیکنان فراهم می‌کند تا به خرید و فروش بپردازند. پروژه‌های دیگر، مانند Cryptocup، از پایداری Dai برای ارائه تجربه بهتر برای کاربران استفاده می‌کنند.

توکن‌های سودده چگونه کار می‌کنند؟

آشنایی با انواع توکن (توکن‌های سودده)
آشنایی کامل با توکن‌های سودده

با سرمایه گذاری هوشمند از طریق توکن‌های سودده، افراد می‌توانند سود کامل سرمایه اولیه خود را در چند سال دریافت کنند. این تنها در حوزه کریپتو امکان‌پذیر است. در دنیای بلاک چین سازمان‌های مبتنی بر سود سهام وجود دارد. برخی مانند Nexo.io به سرمایه گذاران سود سهام پرداخت می‌کنند. 30 درصد از سود Nexo در قالب اتریوم به دارندگان توکن بازگردانده می شود.

کاربرد توکن‌های دولتی

توکن‌های دولتی به سیستم‌های رای گیری مبتنی بر بلاک چین کمک می‌کنند، زیرا اغلب برای نشان دادن حمایت از تغییرات پیشنهادی و رای دادن به پیشنهادات جدید استفاده می‌شوند.

توکن‌های غیرقابل تعویض، NFT

NFT مخفف ‘non-fungible token’ است. وقتی می‌گوییم چیزی قابل تعویض است، منظورمان دارایی شبیه به اسکناس است، بنابراین می‌توان آن را با اسکناس‌های دیگر یا یک کالا مبادله کرد.

در مقابل، یک توکن غیر قابل تعویض یک دارایی منحصر به فرد به شکل دیجیتالی است که با هیچ NFT دیگری قابل مبادله نیست. این بدان معناست که هر NFT یک آیتم منحصر به فرد است. NFTها با استفاده از فناوری بلاک چین از مالک خود به دیگری منتقل می‌شوند، که این مسئله یک زنجیره‌ی دیجیتال از فروشنده به خریدار را ایجاد می‌کند.

توکن غیر قابل تعویض (NFT) یک دارایی دیجیتالی است که در فناوری بلاک چین قابل تأیید است. این دارایی‌ها شامل آثار هنری، موسیقی یا دارایی‌های درون بازی مانند آواتارهای منحصر به فرد است. از آنجایی که NFT ها منحصر به فرد هستند، به عنوان کلکسیون مورد توجه قرار می گیرند.
NFT، تحولی نسبت به مفهوم نسبتاً ساده ارزهای دیجیتال است. سیستم‌های مالی مدرن شامل سیستم‌های تجاری پیچیده و وام برای انواع مختلف دارایی، از املاک و مستغلات گرفته تا قراردادهای وام و آثار هنری از این توکن غیرقابل تعویض استفاده می‌کنند.

برای آشنایی بیشتر با NFT کلیک کنید

چطور توکن NFT بسازیم؟ آموزش قدم به قدم

زیرساخت انواع توکن ارز دیجیتال چیست؟

آشنایی با زیرساخت توکن‌های مختلف
صفر تا صد زیرساخت توکن‌های مختلف

انواع توکن‌ ارز دیجیتال از زیرساخت‌های بلاک چین برای ارائه برنامه‌های غیرمتمرکز (dapps) استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، دای (Dai) به عنوان یک استیبل کوین طبقه‌بندی می‌شود زیرا به دلار آمریکا متصل است و قیمت آن از طریق مکانیسم‌های تعبیه شده در قراردادهای هوشمند حفظ می‌شود، همچنین می‌تواند به عنوان یک توکن نیز در نظر گرفته شود زیرا بر روی بلاک چین پرکاربرد اتریوم ساخته شده است.

توکن‌ها از بلاک‌چین‌هایی که بر روی آنها ساخته می‌شوند سود می‌برند و امنیتشان را از تراکنش‌ها به دست می‌آورند. انواع توکن‌ طیف وسیعی از خدمات کریپتو را انجام می‌دهند، از خدمات بازی و مجموعه‌های دیجیتال (CryptoKitties) تا تبلیغات جهانی و صنایع بازار.

بهترین روش‌های نگهداری انواع توکن چیست؟

در اینجا چند نکته اساسی وجود دارد که باید در هنگام استفاده از انواع توکن‌ها در نظر داشته باشید:

  • رفت‌وآمدهای غیرضروری را که امکان هک برنامه شما را گسترش می‌دهد، کاهش دهید.
  • داده‌های حساس را به پلتفرم اضافه نکنید: توکن‌ها ممکن است به راحتی رمزگشایی شوند
  • هش آن را مخفی نگه دارید: با کلید امضا باید مانند هر اعتبار دیگری رفتار شود و فقط برای خدماتی که به آن نیاز دارند آشکار شود.
  • توکن‌ها را روی اتصالات غیر HTTPS ارسال نکنید زیرا ممکن است این درخواست‌ها رهگیری شوند توکن‌ها در معرض خطر قرار گیرند.

آینده‌ی انواع توکن ارز دیجیتال چیست؟

توکن‌های امنیتی اخیراً در بازارهای مالی مورد توجه قرار گرفته‌اند. آن‌ها نشان دهنده ابزارهای مالی هستند که در یک دفتر کل غیرمتمرکز صادر می‌شوند و امکان خدمات دیجیتالی را فراهم می‌کنند. به دلیل ویژگی‌های نوآورانه، توکن‌های امنیتی این پتانسیل را دارند که کارایی و شفافیت را به میزان قابل‌توجهی بهبود بخشند و تراکنش‌ها را ایمن‌تر و انعطاف‌پذیرتر کنند.

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان
سوالات متداول:
تفاوت توکن و بیت کوین چیست؟
بزرگ‌ترین تفاوت بین یک ارز دیجیتال و یک توکن این است که ارزهای دیجیتال دارایی اصلی یک بلاک چین مانند BTC، RBTC یا ETH هستند، در حالی که توکن ها بر روی یک بلاک چین موجود و با استفاده از قراردادهای هوشمند ساخته می‌شوند.
آیا توکن، کوین است؟
کوین‌ها قرار است به طور مستقیم برای تراکنش‌ها، مشابه پول‌های معمولی، استفاده شوند. توکن‌ها از همان استانداردهایی استفاده می‌کنند که توسط کوین‌ها تشکیل شده است، اما به عنوان دارایی‌های قابل مبادله عمل می‌کنند.
توکن چقدر قدمت دارد؟
۲۳ سال.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.