هر آنچه برای ورود به دنیای رمزارزها نیاز دارید!

بی‌تجربه بازار رمزارزها
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 6 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۸ اسفند ۱۴۰۰

با توجه به این که این روزها، تب بازار ارزهای دیجیتال بسیار داغ است، مهم هست که هر چند کم اما اطلاعاتتان را در این زمینه افزایش دهید. در این مقاله تلاش شده تا مفاهیم نسبتا پیچیده بازار ارزهای دیجیتال به زبانی ساده و سلیس توضیح داده شود، با این حال درباره هر بخش و هر مفهومی که سوال داشتید، در بخش نظرات بپرسید. در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پاسخ سوالتان خواهید رسید. 

در این مقاله قرار است درباره چیستی ارزهای دیجیتال، نحوه قیمت‌گذاری، نحوه خرید و فروش و همچنین نگهداری ارزهای دیجیتال صحبت کنیم و همچنین تمام نکاتی که قبل از سرمایه‌گذاری در این حوزه بدانید را بیان کنیم.

رمزارز چیست؟

رمزارزها که با نام ارز دیجیتال و کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) هم شناخته می‌شوند، ارزهای رمزنگاری شده‌ای هستند که روی یک فناوری جدید به نام بلاک‌چین پیاده‌سازی شده‌اند. 

به عبارت ساده‌تر، رمزارزها، دارایی‌های دیجیتالی هستند که برخلاف دارایی‌های معمول مثل پول و طلا به صورت فیزیکی قابل مشاهده نیستند و انتقال و نگه‌داری آن‌ها هم کاملا دیجیتالی است. قبل از این که جزئیات بیشتری درباره این ارزها بگوییم، بیایید در مورد تاریخچه این نوع از دارایی‌ها صحبت کنیم. 

بیت‌کوین که این روزها نام آن را زیاد می‌شنویم، اولین رمزارزی بود در سال ۲۰۰۹ میلادی به وجود آمد. جالب است بدانید که هنوز بعد از گذشت ۱۳ سال، خالق بیت‌کوین مشخص نیست. هیچ کس نمی‌داند که خالق ناشناس بیت‌کوین که با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو شناخته می‌شود، یک نفر است، یا یک گروه؟ مرد است یا زن؟ اهل کدام کشور است؟ 

تنها اطلاعاتی که در مورد این خالق مرموز داریم محدود می‌شود به این که این خالق مرموز بیش از یک میلیون واحد بیت‌کوین در اختیار دارد و جزء بزرگترین دارندگان این رمزارز است. 

سوالی که شاید برای شما هم پیش آمده باشد این است که:

دلیل به وجود آمدن بیت‌کوین چه بود؟ چرا ساتوشی ناکاموتو بیت‌کوین را به وجود آورد؟

شرایط فعلی را در نظر بگیرید که قدرت مالی جهان در دست دولت‌ها و بعد از آن در دست بانک‌ها و نهادهای مالی است. یعنی ما تمام پول‌های خود را به بانک‌ها می‌سپاریم و برای انتقال پول خودمان نیاز داریم که از یک سازمان مرکزی به اسم بانک، اجازه بگیریم! در واقع بانک‌ها می‌توانند تصمیم بگیرند که حساب ما را بلوکه کنند، جلوی تراکنش‌های ما را بگیرند و … 

از طرف دیگر، سازمان‌های مالی سراسر جهان هر کدام قوانین مربوط به خود را دارند و در صورتی که دو دولت با هم مشکل داشته باشند، امکان انتقالات مالی هم بین ساکنان این کشورها وجود نخواهد داشت. 

وجود این مشکلات و مشکلات دیگری از این دست، دلیلی شد برای ایجاد یک دارایی کاملا غیرمتمرکز به نام بیت‌کوین!

اما منظور از غیرمتمرکز بودن چیست؟ 

در سیستم بانکی فعلی، تمام اطلاعات مالی ما در سیستم‌های بانک‌ها ذخیره شده است و برای اینکه انتقالات مالی انجام شوند، سیستم بانکی باید تراکنش‌های انجام شده را بررسی و تأیید کند. اما با وجود رمزارزهایی مثل بیت‌کوین شرایط کاملا فرق می‌کند. تمام اطلاعاتی که برای انجام یک تراکنش لازم است، در شبکه بلاک‌چین ذخیره می‌شوند و هر کس از همه جای دنیا می‌تواند این اطلاعات را دانلود کرده و به آن‌ها دسترسی داشته باشد. 

 

علاوه بر این، برای این که یک تراکنش انجام شود، لازم نیست که یک سیستم مرکزی آن را تایید کند، بلکه افرادی به نام ماینر در شبکه بیت‌کوین حضور دارند که تراکنش‌ها را بررسی و تایید می‌کنند و در ازای این کار پاداش دریافت می‌کنند. در واقع وظیفه بانک به افراد مختلف در سراسر جهان سپرده شده است و هر کس در هر نقطه از جهان که به اینترنت دسترسی داشته باشد، می‌تواند عضوی از این شبکه باشد. 

 

خب پس تا اینجا گفتیم که بیت‌کوین به وجود آمد تا بانک‌ها را به عنوان یک واسطه حذف کند و اجازه دهد تا انتقالات مالی در سراسر جهان به راحتی و سریع انجام شوند. 

اما خب جالبه بدونید که بیت‌کوین تنها ارز موجود نیست و بعد از بیت‌کوین رمزارزهای دیگری هم با اهداف مختلف راه‌اندازی شدند. به این ارزها که آلت‌کوین گفته می‌شود (تمام رمزارزها به جز بیت‌کوین، آلت‌کوین هستند)، هر کدام با هدف متفاوتی به وجود آمده‌اند و در تلاشند علاوه بر غیرمتمرکز کردن نقل و انتقالات مالی، حوزه‌های بیشتری را غیرمتمرکز کنند. همین الان که در حال نگارش این مقاله هستیم، …. آلت‌کوین در بازار وجود دارد. البته که باید در نظر داشته باشید، تمام رمزارزهای موجود در بازار معتبر نیستند و سرمایه‌گذاری بدون شناخت می‌تواند منجربه  از دست رفتن سرمایه‌تان شود. از این رو ما در صرافی بیتستان پس از بررسی‌های بسیار، معتبرترین رمزارزهای بازار را لیست کردیم، تا شما بتوانید با خیالی راحت سرمایه‌گذاری کنید. 

حداقل خرید و فروش ارزهای دیجیتال چقدر است؟

حتما شنیده‌اید که بیت‌کوین چند ده هزار دلار است و تا حدود ۷۰ هزار دلار هم رشد کرده است. یکی از سوالات ابتدایی که ممکن است برایتان پیش بیاید این است که برای سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین، باید چند ده هزار دلار داشته باشیم؟ خیر! بیت‌کوین و تمام ارزهای دیگر قابلیت تقسیم‌پذیری دارند؛ به این معنی که شما می‌توانید واحدهای کوچکتری از بیت‌کوین و یا هر ارز دیگر را خرید و فروش کنید. به عنوان مثال حداقل خرید بیت‌کوین در صرافی بیتستان ۲ میلیون تومان است. جالب است بدانید با مبالغ کمتر هم می‌توانید روی رمزارزهای دیگر تحت پشتیبانی بیتستان سرمایه‌گذاری کنید. 

 

ارزهای دیجیتال چگونه قیمت‌گذاری می‌شوند؟

نکته مهمی که باید بدانید بازار ارزهای دیجیتال پر از نوسان است و هر روز شاهد تغییرات قیمتی قابل توجهی هستیم. در سالی که گذشت، بارها شاهد ثبت رکوردهای قیمتی توسط بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال بودیم. همچنین ریزش‌ها یا به عبارت دیگر سقوط‌های شدیدی را هم مشاهده کردیم. در این شرایط سوالی که برای افراد تازه‌وارد به بازار رمزارزها پیش می‌آید این است که قیمت ارزهای دیجیتال توسط چه کسی و چگونه تعیین می‌شود؟ 

جالب است بدانید که خریداران و فروشندگان ارزهای دیجیتال قیمت این دارایی‌ها را مشخص می‌کنند. در واقع زمانی که میزان خرید یک ارز دیجیتال بیشتر از فروش آن می‌شود، قیمت افزایش پیدا می‌کند و برعکس.

 

سوال اساسی: چطور می‌توانیم ارزهای دیجیتال را خرید و فروش کنیم؟

با توجه به تحریم‌های جهانی که نسبت به ایران وجود دارد، تقریبا هیچ کدام از صرافی‌های خارجی از ریال پشتیبانی نمی‌کنند و هر کدام از آن‌ها اگر متوجه شوند که شما یک کاربر ایرانی هستید، حساب شما را بلوکه می‌کنند، از این رو بهترین راه خرید و فروش ارزهای دیجیتال برای کاربران ایرانی استفاده از صرافی‌های داخلی مطمئن مانند بیتستان است. از اینجا می‌تونید لیست ارزهای تحت پشتیبانی بیتستان را ببینید و خرید و فروش را شروع کنید. همچنین از طریق لینک زیر می‌توانید نحوه خرید و فروش ارزهای دیجیتال در بیتستان را به صورت گام به گام ببینید. 

نکاتی که قبل از سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال باید بدانید!

همانطور که پیش از این هم گفتیم، یکی از ویژگی‌های مهم رمزارزها این است که شما می‌توانید مالک واقعی دارایی‌های دیجیتالتان باشید؛ به طوری که هیچ کس جز شما، نتواند به دارایی‌هاتان دسترسی داشته باشد. اما یادتان باشد، برای این که از این قابلیت ارزهای دیجیتال استفاده کنید، لازم است که ارزهای دیجتال خود را در کیف پول‌های دیجیتال شخصی‌تان نگه‌داری کنید و نه صرافی‌ها! چرا که نگه داشتن ارزهای دیجیتال در صرافی، دقیقا مانند نگه داشتن پول در بانک‌ها است! 

 

 اگر اطلاعی درباره کیف پول‌های دیجیتال ندارید، نگران نباشید! تا چند دقیقه دیگر به اندازه کافی این نوع از کیف پول‌ها را هم خواهید شناخت. 

کیف پول دیجیتال چیست؟

کیف پول‌های دیجیتال تمام اطلاعات لازم و مهم درباره رمزارزهای شما را نگه می‌دارند و همچنین امکان ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال شما را فراهم می‌کنند. 

این کیف پول‌ها، انواع مختلفی دارند که مهم‌ترین آن‌ها انواع نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و کاغذی را شامل می‌شوند. کیف پول‌های نرم‌افزاری که پر استفاده‌ترین نوع این کیف پول‌ها هستند، به صورت رایگان و از طریق گوگل‌پلی و اپ‌استور قابل دسترسی‌اند. تراست‌ولت (TrustWallet)، اتمیک (Atomic) و اکسودوس (Exodus) از شناخته شده‌ترین و پرکاربرترین کیف پول‌های موجود هستند. 

جالب است بدانید، کار با کیف پول‌های دیجیتال بسیار ساده است، حتی می‌تواند گفت ساده‌تر از اپلیکیشن‌های بانکی! برای استفاده از این نوع کیف پول‌ها، تنها کافیست کیف پول مورد نظرتان را از یک منبع مطمئن مانند وب‌سایت رسمی آن و یا فروشگاه‌های برنامه‌ای مانند گوگل‌پلی و اپ‌استور دانلود و نصب کنید. 

اولین بار که برنامه را باز می‌کنید، باید یک حساب کاربری یا همان کیف پول بسازید. در این مرحله معمولا هیچ اطلاعاتی از شما خواسته نمی‌شود و تنها یک عبارت ۱۲ یا ۲۴ کلمه‌ای در اختیار شما قرار می‌گیرد. فراموش نکنید که این عبارت، کلید گاوصندوق دیجیتال شماست! هر کس با داشتن این عبارت ۱۲ یا ۲۴ کلمه‌ای می‌تواند به رمزارزهای شما دسترسی داشته باشد. بنابراین، این عبارت ۱۲ یا ۲۴ کلمه‌ای را در جای مطمئن نوشته و امن نگه دارید. 

ما در بلاگ بیتستان، مقاله‌هایی برای آموزش استفاده از کیف پول‌های مطرح آماده کرده‌ایم که از اینجا قابل دسترسی هستند. این مقاله‌ها در عین سادگی، بسیار کاملند، اما شما می‌توانید تمام سوالات خود را از طریق نظرات این مقاله با ما در میان بگذارید و در سریع‌ترین حالت ممکن، جواب بگیرید. 

 

پس تا اینجا با ارزهای دیجیتال آشنا شدیم، چگونگی خرید و فروش و نگهداری آن‌ها را هم یاد گرفتیم. 

حالا بیاید بررسی کنیم که 

چرا باید روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنیم؟

یکی از مشکلات اصلی که اغلب قریب به اتفاق ما با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، تورم سرسام‌آور روزانه و کاهش ارزش پولمان است. از این رو اکثر ما دنبال سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف از جمله بازار طلا، مسکن، دلار و یا بورس هستیم، تا ارزش دارایی‌هایمان را حفظ کنیم و در مرحله بعد به سود هم برسیم. رمزارزها، حوزه‌ای هستند که با سرمایه‌گذاری روی آن‌ها، در واقع می‌توان با یک تیر دو نشان زد! چرا که از آن‌جایی که قیمت ارزهای دیجیتال به دلار تعیین می‌شود، با خرید این نوع از دارایی‌ها، ما همزمان روی دلار هم سرمایه‌گذاری می‌کنیم. 

از طرف دیگر، یک توصیه مهم در حوزه سرمایه‌گذاری این است که تمام تخم مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارید؛ به این معنی که تمام پول خود را فقط در یک حوزه سرمایه‌گذاری کنید ارزهای دیجیتال یکی از بهترین گزینه‌ها برای متنوع‌سازی سبد سرمایه‌گذاری هستند. 

یکی دیگر از مزیت‌های ارزهای دیجیتال، انتقال پول از هر نقطه از جهان به هر نقطه دیگری با هزینه کم و سرعت بالا است. 

از طرف دیگر، تکنولوژی بلاک‌چین و رمزارزها، یکی از جدیدترین فناوری‌های موجود در جهان هستند و در عصر تکنولوژی، بهترین سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری روی تکنولوژی‌های به‌روز و جدید است. 

 

تا اینجا سعی کردیم، هر آنچه برای ورود به دنیای پیچیده رمزارزها لازم بود در اختیارتان قرار دهیم. اگر سوالی غیر از این مباحث دارید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. 

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.