احتمال تحریم ارزهای دیجیتالی برای ایرانی ها توسط آمریکا

احتمال تحریم ارزهای دیجیتالی برای ایرانی ها توسط آمریکا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 3 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۲۵ مهر ۱۴۰۰

همان طور که مطلع هستید، کشور آمریکا به تازگی خواستار تحریم کاربران کشورهای تحریم شده از سمت این کشور در استفاده از خدمات صرافی‌های ارزهای دیجیتال و به صورت کلی استخراج و خرید و فروش این ارزها شده است که به موجب آن کاربران کشورهایی مثل کشورمان ایران، با انجام این تحریم‌ها دیگر نخواهند توانست که در این حوزه فعالیت داشته باشند. اما به گفته کارشناسان فعال در این حوزه، تحریم کیف پول رمزارز ایرانی‌ها عملا نشدنی است و نباید از این بابت نگرانی داشته باشید. با بیتستان همراه باشید تا خبر احتمال تحریم ارزهای دیجیتالی برای ایرانی ها توسط آمریکا را بررسی کنیم.

همان طور که مطلع هستید، وزارت خزانه‌داری آمریکا به تازگی هشدار داده؛ کشورهایی که تحریم هستند، برای استفاده از رمز ارزها باید با محدودیت‌هایی مواجه شوند. این موضع سرسختانه کشور آمریکا در این زمینه موجب شده تا کاربران ایرانی بازار ارزهای دیجیتال با نگرانی زیادی رو به رو شوند.

خبرگزاری رویترز این خبر را به صورت رسمی اعلام کرد و نوشت:

صرافی‌ها و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات در حوزه ارزهای دیجیتال باید کاربران کشورهای موجود در لیست تحریمی دولت آمریکا را تحریم کنند. وزارت خزانه داری آمریکا به صرافی‌های ارزهای دیجیتالی هشدار داده که در صورت وقوع هر جرمی نظیر پولشویی، تامین مالی تروریسم و نقض تحریم‌ها، باید آماده مجازات باشند؛ چرا که این مساله در حال تبدیل شدن به یک مشکل مستقیم برای اقتصاد آمریکا است.

از آنجایی که بسیاری از صرافی‌ها در حال حاضر برای کاربران ایرانی به صورت مستقیم در دسترس نیستند و کاربران برای ورود به این صرافی‌ها از vpn استفاده می‌کنند، وزارت خزانه‌داری امریکا پیشنهاد داد که صرافی‌ها برای جلوگیری از این امر باید از ابزارهای جغرافیایی استفاده کنند.

اداره کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا (OFAC) بعد از جدی بودن موضع وزارت خزانه‌داری این کشور، دستورالعملی را منتشر کرد که به موجب آن، شرکت‌های فعال در حوزه ارزهای دیجیتال باید از ابزارهایی برای تعیین موقعیت کاربران استفاده کرده و آدرس‌های آی‌پی مربوط به کشورهای تحریمی را مسدود کنند.

OFAC هشدار داد که جدی نگرفتن این دستورالعمل‌ها می‌تواند به اقدامات سلبی منجر شود. شرکت بیت‌پی (BitPay) ماه فوریه امسال (بهمن ۹۹) با پذیرش انجام تراکنش‌های شهروندان ایرانی و کره شمالی توافق کرد که ۵۰۷,۰۰۰ دلار جریمه بپردازد.

کیف پول رمزارز ایرانی‌ها تحریم می‌شود؟

در این یک سال اخیر، استفاده از ارزهای دیجیتال در بین کاربران ایرانی به شدت داغ شده و طبق آخرین آمار ارائه شده، ۱۶ میلیون ایرانی به عنوان کاربر بازار ارزهای دیجیتال چه به صورت مستقیم و چه غیر مستقیم وجود دارند.

با وجود جدیت اوفاک و وزارت خزانه‌داری امریکا، سوال مهمی پیش آمده و آن هم این است که آیا کیف پول رمزارز ایرانی‌ها تحریم می‌شود؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم، درست است که صرافی‌ها و شرکت‌های فعال در این حوزه به شدت تحت فشار هستند، اما کارشناسان نیز معتقدند که به لحاظ نرم افزاری، امکان مسدود سازی کیف پول‌های کاربران ایرانی وجود ندارد.

امکان تحریم کیف پول رمزارز ایرانی‌ها وجود ندارد:

کارشناسان ارزی معتقدند، کیف پول ابزاری است برای مدیریت کلیدهای خصوصی. کیف پول در واقع بیشتر از اینکه کیف پول باشد، یک نرم افزار مدیریت کلید است. تا زمانی که کلیدهای خصوصی دست خود دارنده رمزارز باشند، هیچ کس نمی‌تواند رمز ارز را مسدود کند.

با این حال کیف پول و صرافی یکی نیستند و خود صرافی می‌تواند تحریم و مسدود شود؛ بنابراین رمزارزی که در کیف پول خارجی و نه در صرافی ایرانی موجود است، با اعمال سیاست‌های آمریکا می‌تواند مسدود و تحریم شود.

از این رو راه حل پیشنهادی که امروزه از سمت کارشناسان زیادی توصیه می‌شود، این است که کاربران برای حفظ امنیت رمزارزهای خود، کیف پول خود را در خارج از صرافی‌های ایرانی نگه دارند و ارزهای خریداری شده خود را به آن انتقال دهند.

جدیدترین و مهم‌ترین اخبار ارزهای دیجیتال را در خبرستان بخوانید
خبرستان
برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.