معرفی ماینینگ ارز دیجیتال به زبان ساده

ماینینگ چیست
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 5 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۳ اسفند ۱۴۰۰

ماینینگ ارز دیجیتال چیست؟ آیا تاکنون به این فکر کرده‌اید که با وجود غیرمتمرکز بودن دنیای ارزهای دیجیتال، کریپتوکارنسی‌های جدید چگونه تولید می‌شوند و از کجا می‌آیند؟ در دنیای مالی سنتی، بانک‌ها مسئولیت تولید و مدیریت ارزهای فیات را برعهده دارند؛ اما در دنیای رمزارزها، یک نهاد و یا موسسه مرکزی وجود ندارد که مسئول تولید کوین‌های جدید باشد. بنابراین در این دنیای مالی غیرمتمرکز افراد و کاربران خودشان مسئول تولید ارزهای جدید هستند.

اینجاست که با مفهومی به نام ماینینگ ارز دیجیتال روبه‌رو می‌شویم.

استخراج ارز دیجیتال چیست؟

استخراج ارز دیجیتال فرآیندی است که طی آن ارزهای جدید وارد گردش می‌شوند. این روشی است که شبکه تراکنش‌های جدید را تأیید می‌کند و یکی از اجزای حیاتی نگهداری و توسعه دفتر کل بلاک چین است.

ماینینگ (Mining) در لغت به معنای استخراج و در دنیای کریپتوکارنسی‌ و به معنای تولید رمزارزهای جدید از طریق تایید تراکنش‌ها است؛ به فردی که عملیات ماینینگ ارز دیجیتال را انجام می‌دهد، ماینر گفته می‌شود. 

همان‌طور که بالاتر گفته شد، در دنیای غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال، یک نهاد مرکزی مانند بانک، مسئولیت تولید رمزارزهای جدید را بر عهده ندارد و علاوه بر این نیز هیچ موسسه‌ای بر صحت اعتبار تراکنش‌ها و معاملات رمزارزها نظارت ندارد؛ راه حلی که ایجاد شده، فرآیند ماینینگ ارزهای دیجیتال برای تایید تراکنش‌های رمزارزها است.

ماینرها برای انجام این فرآیند، باید از توان سخت‌افزاری سیستم‌هایی، مانند کامپیوتر خود و چه بسا CPU های قوی‌تری استفاده کنند و هزینه برق زیادی را باید پرداخت کنند. اما چرا یک نفر باید به خودش زحمت بدهد و تراکنش‌های انجام شده توسط افراد دیگر را بررسی کند؟

معدن‌چیان را در نظر بگیرید که در ازای تلاشی که می‌کنند، دستمزد خود را دریافت می‌کنند؛ ماینرها نیز در ازای تایید و بررسی تراکنش‌ها، پاداش خود، که همان رمزارز جدید است را دریافت می‌کنند.  

بنابراین به تایید و بررسی تراکنش‌های صورت گرفته در فضای بلاک چین و اضافه کردن یک بلاک جدید به شبکه و دریافت رمزارز به عنوان پاداش، ماینینگ ارز دیجیتال گفته می‌شود.

نقش بلاک چین در ماینینگ ارز دیجیتال چیست؟

به‌عنوان یک فناوری دفتر کل غیرمتمرکز (DLT)، بلاک چین عمداً به گونه‌ای طراحی شده است که در برابر تغییرات و تقلب‌ها بسیار مقاوم باشد. فناوری بلاک چین، به عنوان پایگاه داده‌ای از سوابق تراکنش‌ها، نمی‌تواند تغییر کند. این امر سبب افزایش امنیت خاطر ماینرها در فرایند استخراج ارز دیجیتال می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با تکنولوژی بلاک چین، مقاله زیر را مطالعه کنید:

فناوری بلاک‌ چین چیست؟

توجه داشته باشید که هرچه ماینر توان سخت افزاری بیشتری را به این کار اختصاص دهد، شانس این را که زودتر از بقیه معادله را حل کند و زودتر به عدد تصادفی برسد، بیشتر خواهد شد. بنابراین ماینری که هزینه بیشتری را صرفِ خرید تجهیزات کرده باشد، زودتر می‌تواند بلاک جدید را به شبکه اضافه کند و به عنوان مثال، پاداش ۶/۲۵ کوین را دریافت کند.

 راه حل به صرفه‌ای که برای این موضوع در نظر گرفته شده، استخرهای استخراج (Mining Pool) هستند؛ در استخرهای استخراج، چندین ماینر منابع سخت‌افزاری خود را برای ماین رمزارز به اشتراک می‌گذارند و پاداش حاصل از اضافه کردن بلاک جدید بین آن‌ها تقسیم می‌شود.

مراحل استخراج ارز دیجیتال به زبان ساده

در شکل زیر مراحل فرآیند ماینینگ را به صورت خلاصه مشاهده می‌کنید:

mining

1- تراکنشی بین فرد A و B صورت می‌گیرد.
2-این تراکنش با یک هزینه تراکنش مشخص وارد «استخر حافظه» می‌شود.
3- ماینرها تراکنش‌های موجود در استخر و هزینه تراکنش آن‌ها را مشاهده کرده و معاملاتی که کارمزد مناسبی دارند را برای بررسی انتخاب می‌کنند.
4- پس از وارد شدن تراکنش‌ها به بلاک، همه آن‌ها هش می‌شوند.
5- هش‌ها به صورت دوتایی با یکدیگر جفت می‌شوند و آن‌قدر هش می‌شوند تا به یک کد هش نهایی به نام هش ریشه یا ریشه مرکل برسند.
6- ریشه مرکل + یک عدد تصادفی به نام نانس + هش بلاک قبلی، در هدر بلاک قرار گرفته و با هم تشکیل یک هش می‌دهند که حکم کد شناسایی بلاک را دارد.
7- ماینری که می‌خواهد پاداش استخراج را دریافت کند، آن‌قدر این عدد تصادفی را حدس می‌زند تا به کد شناسایی صحیح بلاک برسد.
8- پس از این، بلاک جدید به شبکه بلاک چین و به بلاک‌های قبلی متصل شده و ماینر پاداش را دریافت می‌کند.

ماینرها سود خود را چگونه به دست می‌آورند؟

تراکنش‌ها و معاملات صورت گرفته در شبکه بلاک چین، وارد یک فضای متشکل از چندین تراکنش، به نام استخر حافظه (mempool) می‌شوند. پس از آن ماینرها، تراکنشی که کارمزد بیشتری داشته باشد را برای تایید و بررسی انتخاب می‌کنند و پس از تایید، آن را به همراه یک کد هش شده وارد بلاک می‌کنند. کلیه این تراکنش‌ها به همراه هش‌هایشان در بلاک جمع شده و تشکیل یک بلاک با حجم مشخصی از معاملات را می‌دهند.

کلیه تراکنش‌های موجود در یک بلاک، باید هش شوند و پس از هش شدن، آن‌ها در درخت مرکل یا درخت هش سازمان‌دهی می‌شوند.

درخت مرکل، کلیه هش‌های ایجاد شده را آن‌قدر در دسته‌های دوتایی کنار هم قرار می‌دهد تا در نهایت به یک جفت برسد و از این جفت نیز یک سرشاخه یا هش نهایی به نام هش ریشه (Root Hash) یا ریشه مرکل (Merkle root) را ایجاد می‌کند.

هش ریشه و هش بلاک قبلی، به علاوه یک عدد تصادفی به نام نانس (NONCE) در کنار هم قرار می‌گیرند و پس از هش شدن با یکدیگر، هش جدیدی تولید می‌کنند که حکم کد شناسایی آن بلاک را دارد و در هدر بلاک برای شناسایی آن بلاک قرار می‌گیرد.

ماینرها برای اضافه کردن آن بلاک جدید به کل شبکه، باید مقدار این عدد تصادفی موجود در هدر بلاک را حدس بزنند و آن‌قدر با جای‌گذاری نانس، هدر بلاک را هش کنند تا بالاخره به هش معتبر و حقیقی آن بلاک دست یابند. ماینر برنده کسی خواهد بود که زودتر این عدد تصادفی را حدس بزند و آن را در معادله جای‌گذاری کند و در واقع اولین نفری است که توانسته هش معتبر را پیدا کند.

در اینجا و پس از اعطای جایزه به ماینر برنده، بلاک جدید به کل شبکه اضافه شده و ماینرها سراغ تولید بلاک بعدی می‌روند.

در روزهای اولیه پیدایش بیت کوین، هر کسی می‌توانست به سادگی از رایانه شخصی یا لپ تاپ خود ماینینگ کند. اما با بزرگ‌تر شدن شبکه و علاقه بیشتر افراد به استخراج، الگوریتم استخراج نیز دشوارتر شد.

 

سخن پایانی

امروزه با توجه به افزایش روزافزون محبوبیت رمزارزها و در عین حال گران بودن تجهیزات استخراج، روش‌های غیر قانونی‌ای برای فرآیندِ ماینینگ ارز دیجیتال ایجاد شده است که از این بین می‌توان به ماینینگ از طریق بات‌نت‌ها (botnet) اشاره کرد. بات نت‌ها کدهای مخربی هستند که هکرها توسط آنان، کنترل رایانه افراد دیگر را به دست می‌گیرند و از آن‌ها برای انجام فعالیت‌های غیر قانونی سواستفاده می‌کنند. در استخراج رمزارز از طریق بات‌نت مجرمان از طریق بدافزارها به صورت غیر قانونی از توان سخت‌افزاری سیستم قربانی برای ماینینگ کریپتو استفاده می‌کنند. یک راه حل برای در امان بودن از این اتفاق، نصب یک آنتی ویروس بر سیستم و به‌روز رسانی مداوم آن است؛ اما دقت داشته باشید که این روش به صورت کامل از شما در برابر بدافزارها محافظت نخواهد کرد. اخیرا یک بدافزار جدید به نام cryptoCibule در حوزه رمزارزها ایجاد شده است که با نصب یک برنامه از سیستم قربانی برای استخراج رمزارز استفاده می‌کند.

اگر به فکر این هستید که وارد صنعت استخراج رمزارز شوید، با توجه به هزینه خرید تجهیزات استخراج و هزینه برقی که در این راه مصرف می‌شود، باید در نظر داشته باشید که انتخاب کوینی که قصد استخراج آن را دارید بسیار مهم است و برای دست یافتن به سود خوب باید انتخاب هوشمندانه‌ای داشته باشید. 

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان
سوالات متداول:
استخراج یک بیت کوین چقدر طول می‌کشد؟
۱۰ دقیقه.
برای استخراج بیت کوین به چقدر رم نیاز دارید؟
۴ تا ۱۶ گیگا بایت.
درآمد استخراج بیت کوین در طول روز چقدر است؟
حدود ۱۲ دلار.
چند بیت کوین برای استخراج باقی مانده است؟
۲ میلیون بیت کوین.

۷ دیدگاه برای “معرفی ماینینگ ارز دیجیتال به زبان ساده

  1. محمدرضا گفته:

    مطالب کاملا ساده و قابل لمس بود ممنون واقعا از اینهمه روان گوییتون فقط یک‌سوال دارم،برای مایینری آیا یک سخت افزار(ماینینگ)قوی بهتره یا دو الی سه عدد سخت افزار متوسط.و اینکه کسی ک راه اندازی ماینینگ انجام میده یا میفروشه غیر از هزینه ای ک بابت کالا و دستمزد میگیره سود دیگه ای واسش داره؟؟یا اینکه میتونه خودشم سیستممونو حک کنه یا از کوین های ما استفاده کنه؟؟؟
    شرمنده زیاد شد همه سوالاتو خواستم توی یک پیام بنویسم ممنون میشم کمک کنید

    • Editor-in-chief گفته:

      سلام درود بر شما خوشحالیم که مورد رضایت شما واقع شده
      سوال اول، تفاوت آنچنانی نداره. بحث فقط استهلاک ‌دستگاه هاست.
      پاسخ سوال دوم خیر هست. مگر اینکه راه‌انداز سیستم، یک هکر حرفه‌ای پاره‌وقت باشه:))

  2. مهرداد گفته:

    با سلام

    امروزه دولت ایران جلوی استخراج رمز ارز (ماینینگ) را می گیرد و می گوید برقی که دستگاه های ماینر مصرف می کنند از یارانه دولتی استفاده می کند (برق در ایران ارزان است و دولت بدان یارانه می دهد) و جلوی فرایند استخراج ماینینگ را با بستن کارگاه های مربوطه می گیرد. حال شاید راه حلی باشد و آن در زیر توضیح داده شده است. سئوال در مورد روش زیر دارم (سئوال این است که روش زیر سود می دهد یا خیر)

    می توان ژنراتور برق (گازوئیلی یا گازی) خرید و با برق تولیدی ژنراتور استخراج ماینینگ کرد. با توجه به اینکه قیمت گازوئیل نیز در ایران ارزان است (۳۵۰ تومان‌/لیتر – قیمت گاز تعرفه صنعتی را نمی دانم)، پس احتمالا قیمت تولید شده برق ژنراتور نیز ارزان خواهد بود.

    البته اینکه استخراج ماینینگ (رمز ارز بیت کوین – یک بلاک) چقدر پول تولید می کند (گویا هر بلاک ۶.۲۵ بیت کوین) و به ازا هر بلاک بیت کوین چقدر برق مصرف می کند (چند کیلو وات) و برای تولید هر بلاک بیت کوین چند کیلو وات لازم است – سئوال من اینست که سود می دهد ما ژنراتور برق گازوئیلی/گازی بخریم و با برق تولیدی آن بلاک بیت کوین تولید کنیم.

    البته اینکه به جزئیات؛ قیمت ژنراتور را گفت و مصرف گازوئیل/گاز آن را محاسبه کرد و تولید وات برق آن گفت، باید تحقیق کرد.

    ولی سئوال اینجاست اصلا این روش فوق (استفاده از ژنراتور گازوئیلی/گازی) سود ده در تولید بلاک بیت کوین است یا خیر.

    البته من جزئیات مورد بالا را یک بار در آوردم، ولی الان بدان دسترسی ندارم (قیمت ژنراتور گازوئیلی/گازی – نو یا دست دوم)

    ولی سئوال اینجاست، اصلا روش فوق؛ روشی سود ده و خوب برای استخراج ماینینگ است یا خیر.

    در آینده نزدیک جزئیات نامبرده را نیز خواهم گفت. ولی فعلا سئوال بالا مطرح است. ایده کلی در تولید ماینینگ با ژنراتور گازوئیلی/گازی.

    البته ممکن است استفاده از ژنراتور گازی خوب نباشد، چرا که دولت دوباره ممکن جلوی آنرا بگیرد و بگوید گاز نیز یارانه دارد. ولی گازوئیل را ما از پمپ بنزین ها شخصا می خریم و دولت احتمالا توانایی پیگیری و کشف سو استفاده احتمالی از گازوئیل را پیدا نمی کند. پس روش بهتری می تواند باشد

    متشکر می شوم که نظر خود را در مورد سئوال بالا فرموده و ایده های کلی در مورد روش بالا به من بدهید. لطف ایده کلی در مورد روش فوق بدهید.

    سئوال دیگر اینکه آیا می توان با مبلغ کم و تجارت کوچک شروع کرد و تجارت کوچک نیز هنوز سود مناسب می دهد یا خیر. یا باید یکضرب سرمایه گذاری بزرگ کرد تا بتوان به سود رسید. سئوال؛ تجارت و تولید کوچک سود می دهد یا خیر؟

    پیشاپیش از همکاری و اظهار نظر شما متشکرم

  3. منصور گفته:

    با سلام

    امروزه دولت ایران جلوی استخراج رمز ارز (ماینینگ) را می گیرد و می گوید برقی که دستگاه های ماینر مصرف می کنند از یارانه دولتی استفاده می کند (برق در ایران ارزان است و دولت بدان یارانه می دهد) و جلوی فرایند استخراج ماینینگ را با بستن کارگاه های مربوطه می گیرد. حال شاید راه حلی باشد و آن در زیر توضیح داده شده است. سئوال در مورد روش زیر دارم (سئوال این است که روش زیر سود می دهد یا خیر)

    می توان ژنراتور برق (گازوئیلی یا گازی) خرید و با برق تولیدی ژنراتور استخراج ماینینگ کرد. با توجه به اینکه قیمت گازوئیل/گاز نیز در ایران ارزان است (۳۵۰ تومان‌/لیتر – قیمت گاز تعرفه صنعتی را نمی دانم)، پس احتمالا قیمت تولید شده برق ژنراتور نیز ارزان خواهد بود.

    البته اینکه استخراج ماینینگ (رمز ارز بیت کوین – یک بلاک) چقدر پول تولید می کند (گویا هر بلاک ۶.۲۵ بیت کوین) و به ازا هر بلاک بیت کوین چقدر برق مصرف می کند (چند کیلو وات) و برای تولید هر بلاک بیت کوین چند کیلو وات لازم است – سئوال من اینست که سود می دهد ما ژنراتور برق گازوئیلی/گازی بخریم و با برق تولیدی آن بلاک بیت کوین تولید کنیم.

    البته اینکه به جزئیات؛ قیمت ژنراتور را گفت و مصرف گازوئیل/گاز آن را محاسبه کرد و تولید وات برق آن گفت، باید تحقیق کرد.

    ولی سئوال اینجاست اصلا این روش فوق (استفاده از ژنراتور گازوئیلی/گازی) سود ده در تولید بلاک بیت کوین است یا خیر.

    البته من جزئیات مورد بالا را یک بار در آوردم، ولی الان بدان دسترسی ندارم (قیمت ژنراتور گازوئیلی/گازی – نو یا دست دوم)

    ولی سئوال اینجاست، اصلا روش فوق؛ روشی سود ده و خوب برای استخراج ماینینگ است یا خیر.

    در آینده نزدیک جزئیات نامبرده را نیز خواهم گفت. ولی فعلا سئوال بالا مطرح است. ایده کلی در تولید ماینینگ با ژنراتور گازوئیلی/گازی.

    البته ممکن است استفاده از ژنراتور گازی خوب نباشد، چرا که دولت دوباره ممکن جلوی آنرا بگیرد و بگوید گاز نیز یارانه دارد. ولی گازوئیل را ما از پمپ بنزین ها شخصا می خریم و دولت احتمالا توانایی پیگیری و کشف سو استفاده احتمالی از گازوئیل را ندارد. پس روش بهتری می تواند باشد

    متشکر می شوم که نظر خود را در مورد سئوال بالا فرموده و ایده های کلی در مورد روش بالا به من بدهید. لطف ایده کلی در مورد روش فوق بدهید.

    سئوال دیگر اینکه آیا می توان با مبلغ کم و تجارت کوچک شروع کرد و تجارت کوچک نیز هنوز سود مناسب می دهد یا خیر. یا باید یکضرب سرمایه گذاری بزرگ کرد تا بتوان به سود رسید. سئوال؛ تجارت و تولید کوچک سود می دهد یا خیر؟

    نباید در ابتدا ریسک کرد.

    پیشاپیش از همکاری و اظهار نظر شما متشکرم

  4. منصور گفته:

    من همان شخصی هستم که سئوال بالا در مورد تولید بیت کوین با استفاده از برق ژنراتور شخصی را مطرح کردم.

    یک سئوال دیگر نیز دارم.

    آیا می توان استخراج بیت کوین را بصورت کوچک و ابتدائی در منزل انجام داد (با خرید چند ماینر کوچک). آیا روش تولید در منزل نیز سود می دهد؟ چقدر باید در ابتدا (حداقل) سرمایه گذاری کنیم تا بتوان بسود حداقلی رسید.

    البته با روش تولید در منزل مصرف برق نیز بالا می رود، که ممکن است دولت بفهمد. ولی ما این کار را خیلی توسعه نمی دهیم. من تا بحال استخراج ماینینگ نکرده ام، و می خواهم با کمترین هزینه و ریسک در ابتدا تولید آن را انجام دهم، (تا تجربه لازم برای تولید ماینینگ را بدست آورم)، تا در صورت سود دهی بصورت حرفه ای وارد این کار شوم.

    خوشحال می شوم در مورد این سئوال نیز توضیح دهید.

    پیشاپیش از همکاری و پاسخ شما متشکرم

    • آیدا پاک‌رای گفته:

      سلام دوست گرامی همان طور که در مقاله هم توضیح داده شده فرآیند ماینینگ نیازمند مصرف نیروی برق زیادی است و به صورت خانگی و با دستگاه های کامپیوتر شخصی به صرفه نیست ضمن اینکه شما نمیتوانید به صورت غیرقانونی فعالیت کنید چون مشمول جریمه دولت خواهید شد

  5. منصور گفته:

    من همان شخصی هستم که سئوال استفاده از ژنراتور بجای برق شهری را کرده ام

    اینکه خیلی ها به استخراج ماینینگ در ایران مشغول هستند، مجوز دولتی ندارند و غیر قانونی هستند. پس خیلی ها از این روش استفاده می کنند و من هم می خواهم یکی از آنها باشم. ولی بجای استفاده از برق شهری، می خواهم خود موتور برق بخرم و خود برق مورد نیاز خود را تامین کنم. آیا روش خرید موتور برق (و استفاده از برق داخلی بجای برق دولتی) و استفاده از برق شخصی، هنوز تولید ماینینگ بصرفه است یا خیر؟ لطفا به این سئوال پاسخ دهید(یک جواب کلی و اجمالی یا یک جواب جامع و با جزئیات)

    ضمنا در مورد سئوال دوم؛ تولید ماینینگ در خانه؛ من می خواهم از دستگاه تولید ماینینگ استفاده کنم و نه کامپیوتر شخصی؛ ولی در ابتدا بصورت کوچک و آزمایشی. آیا تولید کوچک و آزمایشی ماینینگ در خانه نیز بصرفه هست یا خیر. و اگر نیست در خانه چه سطحی از بزرگی تجارت باید در تولید ماینینگ استارت بزنم. (در ابتدا استفاده از برق شهری اشکالی ندارد و فکر نمی کنم دولت ایرادی بگیرد یا بفهمد ما داریم تولید ماینینگ با برق شهری می کنیم.

    لطفا به دو سئوال فوق پاسخ دهید.

    پیشاپیش از همکاری و پاسخ شما متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.