فورک چیست؟ (فورک در ارزهای دیجیتال به چه معنی است، انواع فورک)

فورک چیست
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 7 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۲۱ بهمن ۱۴۰۰

اگر از فعالان بازار ارزهای دیجیتال هستید، قطعا با کلمه فورک روبرو شده‌اید، اما احتمالا معنای دقیق این کلمه را نمی‌دانید. اصطلاحات رایج در بازار رمزارزها ممکن است معناهای متفاوتی در دنیای واقعی داشته باشد. معنی لغوی کلمه فورک، چنگال است؛ اما این اصطلاح در دنیای ارزهای دیجیتال معنای دیگری دارد. بنظرتان فورک در ارزهای دیجیتال به چه معنی است؟ اگر شما هم نمی‌دانید فورک چیست پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. ما در این مطلب معنای فورک در بلاک‌چین و ارزهای دیچیتال را به طور مفصل توضیح داده‌ایم.

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

  • فورک چیست؟
  • مفهوم فورک در بلاک‌چین چیست؟
  • فورک در ارزهای دیجیتال به چه معنی است؟
  • انواع فورک چیست؟
  • هارد فورک بهتر است یا سافت فورک؟
  • علت فورک در بلاک‌چین چیست؟
  • آیا فورک تاثیری بر قیمت ارزهای دیجیتال دارد؟

فورک چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد اصطلاح فورک در دنیای ارزهای دیجیتال صحبت کنیم، پیشنهاد می‌کنم که ابتدا با معنی فورک آشنا شوید. فورک اصطلاحی رایج در نرم‌‌افزارهای اپن سورس است که برای اشاره به اصلاح پروژه در یک نقطه خاص استفاده می‌شود. معمولا با کپی و اصلاح نرم‌افزار در یک نقطه‌ی خاص، پروژه‌ به دو مسیر مختلف تقسیم می‌شود که نسخه‌ی جدید دیگر مسیر نسخه قبلی را طی نمی‌کند. یعنی با کپی کردن کد منبع یک پروژه و با ایجاد تغییراتی در آن، برنامه جدیدی از دل برنامه قبلی خارج می‌شود.

فورک چیست

مفهوم فورک در بلاک‌چین چیست؟

فورک در بلاکچین نیز تقریبا معنی مشابهی داشته و به معنی بروزرسانی، اعمال تغییرات و ارتقای بلاک‌چین است. در واقع اگر یک برنامه‌نویس با پروتکل‌های بلاک‌چین مخالف باشد با بروز رسانی بلاک‌چین می‌تواند با استفاده از راه‌حلی مشکلات را حل کند که به این بروزرسانی فورک گفته می‌شود. هنگامی که فورک اتفاق می‌افتد، بلاک‌چین به دو زنجیره تقسیم می‌شود که هر کدام از این زنجیره‌ها قوانین و پروتکل‌های خاص خود را دارند. بلاک‌چین دومی که ایجاد می‌شود، تاریخچه نسخه‌ی اصلی را دارد، اما در مسیر جدیدی حرکت می‌کند.

نمونه‌ای از فورک در سال ۲۰۱۸ در طی ایجاد تغییراتی در بیت کوین رخ داد که منجر به ایجاد بیت‌کوین‌کش شد. توجه کنید که بلاک‌چین‌ یک نرم‌افزار اپن سورس است و کد آن به صورت رایگان در اختیار افراد قرار دارد. به عبارتی، هر کسی می‌تواند بروزرسانی‌هایی را برای شبکه پیشنهاد کند و کد را تغییر دهد و این موضوع فقط مختص برنامه‌نویس‌ها نیست.

فورک در ارزهای دیجیتال به چه معنی است؟

اکثر ارزهای دیجیتال بر روی بلاک‌چین ساخته شده‌اند و بلاک‌چین را می‌توان فناوری پایه ارزهای دیجیتال همچون بیت‌کوین، لایت‌کوین، اتریوم و موارد مشابه دانست. به همین خاطر فورک در ارزهای دیچیتال نیز دقیقا همان مفهوم فورک در بلاکچین را دارد. فورک در ارزهای دیجیتال به تغییرات در زیرساخت‌ها و قوانین کدهای یک رمزارز گفته می‌شود که گاها نیز باعث به وجود آمدن ویژگی‌های جدید در ارز دیجیتال می‌شوند.

فورک در بلاکچین به دو شکل رخ می‌دهد: سافت فورک و هارد فورک. مهم‌ترین تفاوت آن‌ها در این است که سافت فورک با قوانین قبلی سازگار و هارد فورک با قوانین قبلی ناسازگار است. اکنون که متوجه شدید فورک چیست و با مفهوم اولیه آن آشنا شدید، می‌توانید ادامه مطلب را نیز مطالعه کنید.

انواع فورک چیست؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم، فورک‌ها در بلاک‌چین دو نوع است: هارد فورک و سافت فورک. در زیر به طور جزئی‌تر در مورد مفهوم این دو فورک و تفاوت‌های آن‌ها صحبت کرده‌ایم.

هارد فورک

هارد فورک

هارد فورک همان بروزرسانی نرم افزاری است که با نسخه‌های قدیمی ناسازگار می‎باشد. به عبارت دیگر در هارد فورک توسعه‌دهندگان قوانین جدیدی را ایجاد می‌کنند که با قوانین قبلی گره‌ها در تضاد است. هارد فورک برای تغییرات اساسی در پروتکل‌های بلاک‌چین بکار برده می‌شود که این تغییرات را بلاک‌چین قبلی نمی‌پذیرد و پشتیبانی نمی‌کند. در نتیجه برای پشتیبانی از این تغییرات ممکن است یک ارز جدید ایجاد شود.

در این نوع فورک تمامی کاربران باید نرم افزار خود را بروز کنند تا قادر باشند در تایید تراکنش‌ها شرکت کنند. در دنیای ارزهای دیجیتال هر تغییری که منجر به نسخ پروتکل‌های قبلی شود، هارد فورک نامیده می‌شود. توجه کنید که هارد فورک می‌تواند در هر بلاک‌چینی رخ دهد.

مطمئنا مهم‌ترین تفاوت هارد فورک با سافت فورک در فرایند انجام آن است. در هارد فورک معمولا زنجیره شکسته شده و به دو زنجیره تبدیل می‌شود؛ که یکی با قوانین جدید و دیگری با قوانین قبلی رشد می‌کنند. از آنجایی که تاریخچه‌ها در هر دو زنجیره یکی هستند، اگر شما قبل از فورک، توکنی داشته‌اید، در بلاک جدید نیز این توکن‌ها را خواهید داشت. مثلا فرض کنید، وقتی که شما ۵ بیت‌کوین داشتید، فورکی رخ داده است. شما در بلاک‌چین جدید همان بیت‌کوین‌ها را خواهید داشت و می‌توانید از آن‌ها نگهداری کنید.

نمونه‌ای از هارد فورک در سال ۲۰۱۷ اتفاق افتاد که بیت‌کوین را به دو بلاک‌چین جدا تقسیم کرد. زنجیره اصلی بیت‌کوین و زنجیره جدید بیت‌کوین کش نامیده شد. هارد فورک‌ها بسته به نحوه اجرا و هدفی که دارند به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه مطلب فورک چیست آن‌ها را نام برده و توضیح مختصری ارائه می‌کنیم.

  • هارد فورک برنامه‌ریزی شده: نقشه راه این نوع هارد فورک قبلا مشخص می‌شود. این بروزرسانی در راستای ارتقای قابلیت‌ها و ویژگی‌های بلاک‌چین است. مثل هارد فورک لندن در شبکه اتریوم و هارد فورک آلونزو در شبکه کاردانو
  • هارد فورک بحث برانگیز: این نوع هارد فورک معمولا به دلیل اختلاف نظر بین اعضای شبکه رخ می‌دهد و منجر به ایجاد زنجیره جدیدی توسط توسعه دهندگان می‌شود. برای مثال: اتریوم کلاسیک و بیت‌کوین‌کش.

بیت‌کوین‌کش و اتریوم کلاسیک از مشهورترین هارد فورک‌ها هستند که در طی آن‌ها ارزهای دیجیتال BCH و ETC به وجود آمد. اما به یاد داشته باشید که هارد فورک‌ها همیشه منجر به ایجاد یک ارز دیجیتال جدید نمی‌شوند.

سافت فورک

سافت فورک

سافت فورک در بلاکچین یک بروزرسانی نرم افزاری است که با نسخه‌های قدیمی سازگاری دارد و قوانین جدیدی که در آن ایجاد می‌شوند که با قوانین قبلی در تضاد نیستند. در سافت فورک تنها تعداد کمی از افراد باید نرم افزار خود را به روز کنند؛ اما کسانی که نرم‌افزار خود را بروز نکرده باشند نیز می‌توانند در تایید تراکنش‌ها شرکت کنند. به این ترتیب همه افراد قادر هستند که بلاک‌های شبکه را دریافت کنند و فعالیت‌هایشان را با شبکه سازگار نمایند. به طور کلی سافت فورک‌ها مکانیزم ارتقا تدریجی را نشان می‌دهند.

در این نوع از فورک، بلاک‌چین‌ها به دو زنجیره تقسیم نمی‌شوند چرا که اکثریت گره‌ها بروزرسانی را می‌پذیرند. برعکس هارد فورک در سافت فورک قوانین جدید با قوانین قدیمی‌تر در تضاد نیست. در ادامه مطلب فورک چیست به بررسی برتری هارد فورک و سافت فورک خواهیم پرداخت.

هارد فورک بهتر است یا سافت فورک؟

در رابطه با اینکه کدام نوع فورک بهتر است، اختلاف نظر وجود دارد؛ چرا که هر کدام از آن‌ها نقاط قوت و ضعف خود را دارند. در حقیقت هر دو نوع فورک اهداف مختلفی دارند. در هارد فورک معمولا زنجیره شکسته شده و به دو زنجیره تبدیل و گاها باعث ایجاد یک ارز جدید نیز می‌شود. علاوه بر این در هارد فورک پروتکل‌ها تغییر می‌یابند. به طور کلی می‌توان گفت که هارد فورک‌ها ارتقاهایی هستند که برای بهبود شبکه ضروری است. دلایل متعددی برای هارد فورک می‌تواند وجود داشته باشد. برای مثال:

  • برای ایجاد قابلیت‌های جدید
  • شناسایی و اصلاح خطرات امنیتی

در سافت فورک تغییرات جدید با قوانین قبلی در تضاد نیست. به همین خاطر آن‌ها گزینه بهتری هستند؛ اما این نوع فورک نیز با خطراتی همراه است. به عنوان مثال در سافت فورک، هکرها می‌توانند فول نودها و ماینرها را فریب دهند تا اعتبار بلاک‌های قبلی را از بین ببرند. در این نوع فورک کاربران می‌توانند بلاک‌های شبکه را دریافت کنند. سافت فورک معمولا برای ایجاد تغییرات کوچک در شبکه پیاده سازی می‌شود.

ما قبلا در مطالبی جداگانه به طور مفصل در مورد تفاوت هارد فورک و سافت فورک در بلاک‌چین صحبت کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاعات بیشتر مطلب مربوطه را مطالعه کنید.

علت فورک در بلاک‌چین چیست؟

درست مانند همه نرم‌افزارهایی که نیازمند بروزرسانی هستند، بلاک‌چین‌ها نیز بنا به دلایلی آپدیت می‌شوند. براساس مطالب ذکر شده فورک در بلاک‌چین همان آپدیت یک بلاک‌چین است. فورک در بلاکچین دلایل خاص خود را دارد که در زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • برای ایجاد قابلیت‌های جدید: شبکه بلاک‌چین نیز مانند هر اکوسیستم نیازمند برزورسانی است و با اعمال بروز رسانی قابلیت‌های جدیدی به شبکه افزوده می‌شود. بیشتر اوقات فورک به همین دلیل ایجاد می‌شود.
  • برای مقابله با خطرات امنیتی: با اعمال فورک در بلاکچین خطرات شناسایی شده و می‌توانند رفع شود. بنابراین فورک برای هر شبکه‌ای ضروری است.
  • بازگردانی مبالغ از دست رفته از طریق فورک: گاهی به دلیل اینکه باگ‌های فنی در پروتکل بلاک‌چین وجود دارد، بخش عظیمی از دارایی کاربران از دست می‌رود. در این صورت توسعه‌دهندگان اصلی شبکه با اعمال تغییراتی در بلاک‌چین، تراکنش‌های کلاهبرداری را حذف و سرمایه را باز می‌گرداند.
  • فورک راه‌حلی برای اختلافات فنی: زمانی که توسعه دهندگان در اکوسیستم یک بلاک‌چین بر سر مسائل فنی دچار اختلاف نظر شدند، به احتمال زیاد از فورک استفاده خواهند کرد.

در ادامه مطلب فورک چیست، تاثیر فورک در قیمت ارزهای دیجیتال را بیان می‌کنیم.

آیا فورک تاثیری بر قیمت ارزهای دیجیتال دارد؟ (تاثیر هارد فورک در قیمت بیت‌کوین)

تاثیر فورک در قیمت ارزهای دیجیتال

زمانی که شبکه ارزهای دیجیتال فورک می‌شود، اگر از قبل توکن‌هایی را در شبکه بلاک‌چین داشته باشید، در زنجیره جدید نیز به همان مقدار توکن به شما تعلق می‌گیرد. یعنی دارندگان کریپتوکارنسی اصلی مبلغی معادل آن را در نسخه جدید بلاک‌چین خواهند داشت. شاید اینگونه بنظر برسد که با داشتن کوین می‌توانید سرمایه خود را دو برابر کنید، اما معمولاً اینطور نیست. اغلب قیمت یکی از ارزهای رمزپایه نسبت به ارزش دیگری کاهش می‌یابد، بنابراین ارزش کل دارایی شما مشابه قبل ثابت باقی می‌ماند حتی اگر کوین‌های بیشتری داشته باشید.

به عنوان مثال زمانی که بیت‌کوین کش از شبکه بیت‌کوین جدا شد، قیمت این رمزارز از ۲۸۰۰ به ۲۷۰۰ دلار تغییر کرد. به این ترتیب امکان دارد ارزش دارایی افراد در زمان فورک افت داشته باشد؛ اما به همان میزان که ضرر کرده، در شبکه جدید سود خواهد برد. اگرچه در طول تاریخ همواره انتقادات زیادی در رابطه با فورک‌ در ارزهای دیجیتال وجود داشته، اما باید قبول کنیم که در کل فورک‌ها برای ارزهای دیجیتال مفید هستند. در حقیقت، پیشرفت در دنیای رمزارزها گام به گام صورت می‌گیرد؛ در حال حاضر تنها راه این پیشرفت‌، فورک‌ها هستند.

بیتستان به عنوان یک صرافی آنلاین بستر امنی را برای خرید و فروش رمزارزهای دیجیتال فراهم کرده است. شما می‌توانید به صورت 24 ساعته از خدمات خرید و فروش این مجموعه بهره‌مند شوید و به سادگی، بیت‌کوین و سایر رمزارزها را بخرید و یا بفروشید. توجه کنید که این امکان برای شما عزیزان فراهم شده است از پشتیبانی کارشناسان مجرب ما نیز بهره‌مند شوید. شما می‌توانید از طریق صفحه چت آنلاین روی وب سایت و یا تماس با شماره تلفن مجموعه با ما در ارتباط باشید.

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.