چرا دنیای بلاک‌چین به وینک‌لینک (WinkLink) نیاز دارد؟ آشنایی با توکن WIN

وینک‌لینک چیست؟
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 6 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰

وینک‌لینک (WinkLink) یک رمزارز پروژه‌محور در حوزه‌ی اوراکل‌ها است. این ارز دیجیتال در صرافی‌های معتبری مانند بایننس (Binance) ، کوکوین (Kucoin) و… لیست شده است. پروژه‌های اوراکل از مهم‌ترین مفاهیم دنیای بلاک‌چین‌ها هستند، در این مقاله قصد داریم به بررسی جامع ارز وینک‌لینک پرداخته و با مفهوم اوراکل‌ها آشنا شویم.

توکن WIN توکن بومی شبکه وینک‌لینک (WinkLink) است که کاربردهای درون شبکه‌ای و هم‌چنین سرمایه‌گذاری دارد. سعی می‌کنیم در ادامه به بررسی این توکن و کارکردهای آن در شبکه و هم‌چنین آینده‌ی ارز WIN برای سرمایه‌گذاری بپردازیم.

چرا دنیای بلاک‌چین به وینک‌لینک نیاز دارد؟ آشنایی با توکن WIN

چرا دنیای بلاک‌چین به وینک‌لینک نیاز دارد؟ آشنایی با توکن WIN

وینک‌لینک در دنیای بلاک‌چین با بهره بردن از اوراکل‌‌ها که رابط دنیای واقعی و بلاک‌چین هستند، کارکردی بسیار مهم و تاثیرگذار دارد که یکی از آن‌ها تامین اطلاعات صحیح و داده‌های معتبر برای سازمان‌های مختلف بواسطه‌ی بلاک‌چین است. در حقیقت با ارزهای حوزه اوراکل است که بلاک‌چین می‌تواند مورد استقبال مردم عادی هم قرار بگیرد، زیرا هرچند بلاک‌چین‌ها کاربردهایی بسیار متنوع و بهتر از پایگاه‌داده‌های معمولی دارند اما بخاطر تکنولوژی بکاررفته و عدم ارتباط آن‌ها با دنیای بیرون، هنوز خیلی از کسب‌و‌کارها و سازمان‌ها از پتانسیل‌های بالای آن ناآگاه هستند.

اما برای اینکه با کارکرد وینک‌لینک بیشتر آشنا شویم باید با سه مفهوم اصلی آن را متوجه شویم: بلاک‌چین (BlockChain)، قراردادهای هوشمند (Smart Contract) و اوراکل (Oracle).

مفاهیم اصلی وینک‌لینک (WinkLink)

مفاهیم اصلی شبکه وینک‌لینک

  • بلاک‌چین (BlockChain)

بلاک‌چین بطور خلاصه یعنی بلوک‌هایی از داده که زنجیروار به همدیگر وصل هستند و تراکنشات رمزارزی در این بلاک‌چین‌ها ثبت می‌شود. برخی از رمزارزها بلاک‌چین مخصوص به خود را دارند و بعضی از ارزهای دیجیتال هم هستند که روی بلاک‌چین‌های سایر ارزها قرار دارند که به آن‌ها توکن می‌گوییم. وینک‌لینک یک توکن است و روی بلاک‌چین ترون توسعه داده شده است.

  • قراردادهای هوشمند (Smart Contract)

قراردادهای هوشمند قطعه کدهای برنامه‌نویسی پیشرفته‌ای هستند که اولین بار روی بلاک‌چین اتریوم اجرا شدند. این قراردادهای روی بلاک‌چین‌های غیرمتمرکز توسعه داده می‌شوند و بدون هرگونه واسطه برای تایید و اجرای قراردادهای مختلف روی بلاکچین بکار می روند. وقتی که یک قرارداد هوشمند روی بلاک‌چین مستقر شد، بصورت خودکار اجرا می‌شود.

  • اوراکل (Oracle)

اوراکل‌ها مانند پلی، دنیای واقعی و فیزیکی را به دنیای بلا‌ک‌چین‌ها وصل می‌کنند. برای اینکه یک بلاک‌چین بتواند از داده‌های بیرون از خود استفاده کند نیاز دارد تا اوراکل‌ها روی قراردادهای هوشمند آن اجرا شوند تا داده‌های دنیای بیرون مانند اطلاعات قیمتی یا حتی وضعیت آب و هوا و … را دریافت کند.

 

وینک‌لینک یک شبکه‌ی غیرمتمرکز اوراکلی است که بر روی بلاک‌چین ترون توسعه داده شده است. وینک‌لینک قصد دارد دنیای درون‌زنجیره‌ای (On-Chain) را به دنیای برون‌زنجیره‌ای (Off-Chain) وصل کند. در واقع اوراکل وینک‌لینک بعنوان واسط پایگاه‌ داده‌های دنیای واقعی مانند بانک‌ها، سایت‌ها، داده‌های قیمتی و … و خود بلاک‌چین‌ها عمل می‌کند.

در واقع کارکرد وینک‌لینک بصورت خلاصه به این شکل است که گره‌ها (Nodes) کاربرانی هستند که در شبکه وینک‌لینک فعالیت دارند و اطلاعات لازم را برای کارفرما تولید و استخراج می‌کنند. این اطلاعات می‌توانند در هر زمینه‌ای باشند مانند آب و هوا، قیمت جهانی دلار و طلا و … و مشتریان این اطلاعات (Informations) هم سازمان‌هایی هستند که به این اطلاعات احتیاج دارند.

در ادامه با مزایای این پروژه بیشتر آشنا خواهیم شد اما ابتدا بهتر است کمی درباره‌ی تاریخچه و تیم‌ توسعه‌دهنده‌ی این شبکه بیشتر بدانیم.

تاریخچه ارز دیجیتال WIN

وینک‌لینک در سال ۲۰۱۹ توسط بلاک‌چین ترون توسعه داده شده است. توکن WIN در شبکه TRC-20 قرار دارد. وینک‌لینک پروژه‌ی اوراکلی شبکه بلاک‌چین ترون است و تیم توسعه‌دهنده‌ی ترون بخاطر اهمیت حیاتی حوه اوراکل برای بازار ارزهای دیجیتال، تصمیم گرفت تا این پروژه را در بلاک‌چین ترون پیاده‌سازی کند.

آشنایی با تیم‌ توسعه‌دهنده وینک‌لینک

تیم سازنده وینک لینک

تیم‌ توسعه‌دهنده‌ی وینک‌لینک، تشکیل شده از تعداد زیادی افراد آموزش دیده و متخصص در زمینه‌ی برنامه‌نویسی کامپیوتری و دنیای بلاک‌چین است. بیشتر اعضای این تیم کسانی هستند که در توسعه‌ی بلاک‌چین ترون نیز مشارکت دارند.

مزایای استفاده از وینک‌لینک

مزایای وینک لینک

  • تضمین قیمت صحیح ارزهای دیجیتال در اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (Dapp)

اپلیکشین‌های غیرمتمرکز DeFi عموما نقدشوندگی پایینی دارند و بنابراین معمولا قیمت مبادلات رمزارزی در این پلتفرم‌ها با قیمت لحظه‌ای بازار ارزهای دیجیتال تفاوت دارد. یکی از راهکارهایی که وینک‌لینک به این اپلیکیشن‌ها ارائه می‌دهد، تضمین قیمت صحیح با خواندن و بارگذاری داده‌های قیمتی صحیح در این اپلیکیشن‌ها است.

  • ارائه‌ی داده‌های معتبر

داده‌های برون‌زنجیره‌ای یعنی اطلاعاتی که در دنیای اطراف ما در اینترنت و فضای مجازی پراکنده است. در این بین بسیاری از این اطلاعات غلط هستند و بنابراین ارزش جمع‌آوری ندارند. وینک‌لینک تضمین می‌کند که اطلاعاتی که به کاربران خود ارائه می‌کند، صحیح و قابل اتکا هستند.

  • تولید کدهای تصادفی در فرایند رمزنگاری‌

کد هر تراکنش در بلاک‌چین باید یکتا و غیرقابل پیش‌بینی باشد، بنابراین مفهوم کدهای تصادفی (Randomness) یکی از اساسی‌ترین پایه‌های هر برنامه‌ای است که قصد رمزنگاری (CryptoGraphy) در بستر بلاک‌چین‌ها را دارد. وینک‌لینک به برنامه‌های Dapp کمک می‌کند تا بتوانند تراکنش‌های رمزارزی یکتا تولید کنند تا اشتباهات رایجی که در این اپلیکیشن‌ها هرروزه اتفاق می‌افتند تا حد بسیاری زیادی برطرف شوند.

  • کمک به رشد جامعه‌ی ترون (TRON)

همانطور که اشاره شد، وینک‌لینک پروژه‌ی اوراکلی تیم ترون است. ترون یکی از بزرگترین و مهم‌ترین جوامع دنیای ارزهای دیجیتال را دارد و بلاک‌چین آن بستر بسیاری از توکن‌ها و پروژه‌های مطرح دنیای رمزارزها است. وینک‌لینک (‌WinkLink) با ویژگی‌های منحصربفرد خود، باعث جلب‌توجه سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهندگان بلاک‌چینی به شبکه ترون و بلاک‌چین مطرح‌ آن می‌شود.

کاربردهای توکن WIN چیست؟

کاربردهای توکن WIN

  • رای‌گیری‌های درون شبکه

دارندگان توکن WIN می‌توانند در رای‌گیری‌های درون شبکه مشارکت فعال داشته باشند. برای هرگونه تغییر قوانین شبکه هولدرهای این توکن می‌توانند رای مثبت یا منفی دهند و در تغییرات شبکه دست داشته باشند.

  • روشی برای پرداخت و کسب درآمد در شبکه

توکن WIN، توکن بومی پلتفرم وینک‌لینک است. در وینک‌لینک (WinkLink) کاربرانی که اطلاعات مفید و تضمین‌شده به توسعه‌دهندگان و مشتریان ارائه می‌دهند، بعنوان پاداش توکن WIN را دریافت می‌کنند. هم‌چنین توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های غیر متمرکز و کسانی که قصد استفاده از این اطلاعات را دارند هم بعنوان هزینه، این توکن را به تامین‌کنندگان این اطلاعات (Nodes) پرداخت می‌کنند.

نحوه خرید توکن WIN

برای خرید وینک‌لینک (‌WinkLink) می‌توانید از طریق صرافی بیتستان، امن‌ترین و سریع‌ترین صرافی آنلاین داخلی استفاده کنید. در بیتستان به راحتی با ساخت حساب کاربری می‌توانید به بخش خرید و فروش رمزارز‌ها مراجعه کرده و توکن WIN را به میزان دلخواه خریداری کنید.

 

نقشه‌راه (RoadMap) WinkLink

درحال حاضر این پروژه در فاز اول از چهار فاز نقشه‌ راه خود قرار دارد. بنابراین در آینده می‌توانیم انتظار رشد روز افزون این پروژه را داشته باشیم. فازهای وینک‌لینک بصورت زیر در وایت‌پیپر آن ارائه شده‌اند.

  • فاز اول

فاز فعلی این پروژه است. در این فاز اوراکل وینک‌لینک ساخته شده است و تیم توسعه‌دهنده درحال توسعه‌ی بیشتر زیرساخت‌ها و معرفی بیشتر پروژه به دنیا است.

  • فاز دوم

در این فاز وینک‌لینک قصد دارد تا یک جامعه‌ی بزرگ از توسعه‌دهندگان (Developers) را دور هم جمع کند و کارکردهای هرچه بیش‌تری برای ارتباط وین‌لینک با دنیای واقعی فراهم آورد.

  • فاز سوم

در فاز بعدی تیم توسعه‌دهنده قصد دارد یک سیستم ضد کلاهبرداری و تقلب تشکیل دهد و زیرساخت‌های امنیتی برای نقل و انتقالات را بیشتر از پیش گسترش دهد.

  • فاز چهارم

در فاز نهایی تیم توسعه‌دهنده وینک با تشکیل یک پلتفرم کاملا منطقی و قانون‌محور قصد دارد تا هرچه بیش‌تر دنیای بلاک‌چین را به دنیای واقعی متصل کرده و کارکردهای واقعی شبکه ترون (Tron) را به دنیا نشان دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی وایت‌پیپرها به این مقاله مراجعه کنید.

آشنایی بیشتر با وایت‌پیپرها

 

‌آیا آینده از‌ آن وینک‌لینک خواهد بود؟

بطورکلی پلتفرم‌های اوراکلی مانند وینک‌لینک، پرو‌ژه‌هایی آینده‌دار هستند که برای حل کردن مشکلات واقعی زندگی توسعه داده می‌شوند؛ بنابراین روزبه‌روز با پذیرش بیشتر رمزارزها در جهان، این پروژه‌ها قدرتمندتر و همینطور ارزشمندتر می‌شوند. البته باید این را هم در نظر داشت که وینک‌لینک (WinkLink) تازه در فاز آغازین نقشه راه خود قرار دارد و با رسیدن این پروژه به مراحل نهایی، ارزش آن نیز قطعا بیشتر از پیش خواهد شد.

وینک‌لینک (‌WinkLink) هم درحال حاضر از مطرح‌ترین پروژه‌های این حوزه است و از طرف تیم خوبی هم توسعه داده شده است که کاملا بر زیرساخت‌های آن کار کرده‌اند. بنابراین همه‌ی این مزایا و قابلیت‌های بی‌شمار، نوید یک آینده‌ی درخشان برای پروژه وینک‌لینک و توکن اصلی آن WIN رامی‌دهند.

وینک
برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان
سوالات متداول:
وینک‌لینک چگونه بوجود آمد؟
وینک‌لینک در سال ۲۰۱۹ توسط تیم ترون عرضه شد.
چگونه توکن WIN را بخریم؟
با مراجعه به صرافی بیتستان می‌توانید این توکن را تهیه کنید
وینک‌لینک در چه حوزه‌ای فعالیت دارد؟
وینک‌لینک یک پروژه اوراکلی است که قصد آن اتصال دنیای بلاک‌چین به دنیای واقعی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.