سرفصل‌ها

آموزش تصویری متامسک

آموزش تصویری و قدم به قدم کار با کیف پول متامسک

می‌دانیم که یکی از مهم‌ترین نکات پس از ورود به حوزه ارزهای دیجیتال انتخاب یک والت یا کیف پول ارز دیجیتال مطمئن و کارآمد است. اگر با انواع کیف پول‌ ارز دیجیتال آشنا باشید، می‌دانید که دو دسته کیف پول سرد و کیف پول گرم ارز دیجیتال وجود دارد؛ تفاوت این دو دسته در آنلاین و آفلاین کار کردن آن‌ها است. در حال حاضر یکی از مطرح‌ترین و معتبرترین کیف پول‌های گرم ارز دیجیتال، کیف پول متامسک است.

در این مقاله قصد داریم علاوه‌بر آموزش والت متامسک، روش ساخت و استفاده از آن را به‌صورت تصویری بررسی کنیم؛ با ما همراه باشید.

متامسک چیست؟

کیف پول متامسک چیست؟ متامسک (MetaMask)، کیف پولی برای ذخیره ارز دیجیتال اتریوم (ETH) و توکن‌های مبتنی بر استاندارد ERC20 (استاندارد توکن‌سازی در شبکه اتریوم) است.آموزش کامل متامسک چیستاین کیف پول به‌صورت افزونه‌ای روی مرورگر‌های گوگل کروم (Google Chrome)، موزیلا فایرفاکس (Mozilla Firefox)، بریو (‌Brave) و اپرا (Opera) نصب می‌شود. در ادامه همین مقاله، برای نصب افزونه متامسک، لینک سایت کیف پول متامسک، ارائه خواهد شد.

در کیف پول متامسک، شما امکان تعامل با برنامه‌های غیر‌متمرکز (Dapps) و قراردادهای هوشمند (Smart Contract) را دارید.

برای استفاده از متامسک، نیاز به دانلود یا نصب نرم‌افزار خاصی ندارید و فقط با نصب افزونه کیف پول متامسک، بر روی مرورگر خود می‌توانید از خدمات آن استفاده کنید.علاوه‌بر این‌ها نسخه تلفن همراه این والت برای گوشی‌های اندرویدی و آیفون‌ها در دسترس است.توجه داشته باشید که برای استفاده از متامسک در بازارچه‌های NFT مثل OpenSea یا Foundation بهتر است از افزونه‌ متامسک روی کروم، یا مرورگرهای دیگر استفاده کنید؛ همچنین برای اتصال متامسک به تراست ولت، یا سایر کیف‌پول‌های موبایلی، بهتر است از اپلیکیشن موبایلی متامسک استفاده کنید.

آموزش نصب و راه‌اندازی متامسک

آموزش نصب و راه‌اندازی متامسک
آموزش نصب و راه‌اندازی متامسک

۱- به عنوان قدم اول آموزش نصب کیف پول متامسک، ابتدا به وب‌سایت متامسک به نشانی metamask.io، مراجعه کرده و از لینک‌های متفرقه استفاده نکنید. همچنین می‌توانید «MetaMask Extension» را از طریق بازارچه افزونه‌های گوگل، نصب و استفاده کنید.۲- پس از آن‌که صفحه مورد نظر را یافتید روی Download Now کلیک کنید. 

نکته: پس از کلیک روی گزینه دانلود در نوار بالای مرورگر خود باید آدرس https://metamask.io/download.html را مشاهده کنید؛ در غیر این‌صورت آدرس را اشتباه رفته‌اید و درصورت ادامه این مسیر دارایی‌های شما در خطر خواهد بود.

۳- در صفحه بعدی روی گزینه Install MetaMask for Chrome کلیک کنید. اگر از مرورگر دیگری به جز گوگل کروم استفاده می‌کنید می‌توانید از افزونه متامسک برای firefox, Edge و Brave استفاده کنید.

دانلود افزونه متامسک برای مرورگر کروم دانلود افزونه متامسک برای موزیلا فایرفاکس افزونه متامسک برای مرورگر edge

 

نصب افزونه متامسک کروم
نصب افزونه متامسک کروم

۴- در این مرحله‌ و در صفحه دیگری که باز می‌شود باید روی گزینه Add to Chrome کلیک کنید.سپس مرورگر شما در باکسی مظابق تصویر زیر، اجازه ایجاد Extension را از شما می‌خواهد: با تایید این پیام مراحل راه اندازی کیف پول متامسک روی مرورگر شما پایان یافته است

روش ساخت کیف پول متامسک روی تلفن همراه

همان‌طور که قبل‌تر هم اشاره کردیم متامسک برای گوشی‌های اندرویدی و آیفون‌، نسخه‌های جداگانه‌ای ارائه کرده است و می‌توان از طریق وب‌سایت رسمی متامسک، نسخه سازگار با این رابط‌های کاربری را دانلود و نصب کرد.برای ساخت کیف پول متامسک آیفون یا نصب این والت روی تلفن‌های همراه اندرویدی، باید به نشانی اصلی این سایت که بالاتر به آن اشاره کردیم مراجعه کنید و بعد از کلیک روی گزینه Download Now گزینه IOS یا Android را انتخاب کرده و ورژن مخصوص این رابط‌‌های کاربری را دانلود و نصب کنید. همچنین، می‌توانید از لینک‌های زیر برای دسترسی به متامسک در بازارچه‌های دانلودی اندروید و اپل، اقدام به دانلود متامسک کنید. دانلود کیف پول متامسک برای اندروید دانلود کیف پول متامسک برای اپل

ساخت کیف پول جدید در MetaMask

بازیابی کیف پول متامسک کروم
بازیابی کیف پول متامسک کروم

پس از نصب افزونه این کیف پول در قسمت بالایی مرورگر شما یک روباه ظاهر می‌شود با کلیک روی تصویر روباه، یک صفحه خوش آمد گویی با گزینه Get Started نمایش داده می‌شود. با کلیک روی عبارت Get Started شما به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که باید در آن مشخص کنید در حال حاضر کیف پول متامسک دارید و قصد بازیابی کیف پول متامسک و دسترسی مجدد به والت سابق خود را دارید؛ یا قصد دارید یک کیف پول جدید متامسک بسازید!در این بخش ما به ساخت کیف پول جدید اشاره می‌کنیم و بازیابی کیف پول متامسک را در ادامه مقاله بررسی خواهیم کرد؛ به این منظور، مراحل زیر را قدم به قدم دنبال کنید:

  1. گزینه Create Wallet را انتخاب کنید.
  2. با انتخاب گزینه (I Agree) قوانین برنامه را بپذیرید. 
  3. یک پسورد (Password) یا رمز عبور (عبارتی که فراموش نمی‌کنید) انتخاب کنید.
  4. ویدیوی آموزش متامسک را مشاهده کنید و به مرحله بعد بروید.
  5. عبارت‌های بازیابی (Secret Phrase or Recovery Phrase) را در جایی امن یادداشت و ذخیره کنید
    دقت کنید که این عبارت‌ها، تنها راه ورود مجدد به کیف پول شماست و در صورت گم شدن آن‌ها، یا دسترسی دیگران به این عبارت‌ها، دارایی شما در خطر خواهد بود.
  6. روی کادر طوسی رنگ که روی آن نوشته شده است: Click Here to Reveal Secret Words، کلیک کنید تا این عبارات نمایش داده شود. آن‌ها را در جایی امن کپی کنید و در دسترس شخص دیگری قرار ندهید.
     بازیابی کیف پول متامسک
    بازیابی کیف پول متامسک
  7. در مرحله بعد باید این کلمات را به ترتیبی که در مرحله قبل نمایش داده شد، انتخاب کرده و در کادر آبی رنگ وارد کنید. سپس روی گزینه Confirm کلیک کنید.
    بازیابی کیف پول metamask
    بازیابی کیف پول metamask
  8.  تبریک می‌گوییم! شما صاحب یک کیف پول متامسک جدید هستید!
کیف پول metamask
ساخت یا بازیابی کیف پول متامسک

پس از ساخت یا بازیابی کیف پول متامسک، با صفحه‌ای مشابه تصویر زیر روبرو خواهید شد:در این صفحه می‌توانید:

  • مشخصات حساب کاربری یا والت خود را مشاهده کنید. 
  • آدرس عمومی کیف پول خود را کپی کرده و برای دیگران ارسال کنید.
  • موجودی ارز دیجیتال اتریوم خود یا سایر دارایی‌های ذخیره شده خود را مشاهده کنید.
  • همچنین از گزینه‌های Buy ،Send و Swap برای انجام نقل و انتقالات رمزارز خود استفاده کنید.

آموزش بازیابی کیف پول متامسک

اگر مرورگری که روی آن افزونه متامسک را نصب کرده‌اید دچار مشکل شود یا برای تلفن همراه و کامپیوتر شما مشکلی پیش بیاید که باعث عدم دسترسی شما به کیف پول ارز دیجیتال‌تان شود و یا اگر بخواهید کیف پول متامسک را روی دستگاه دیگری مجددا راه‌اندازی کنید، باید اقدام به بازیابی کیف پول متامسک کنید.این فرآیند از طریق وارد کردن کلمات بازیابی انجام می‌شود؛ به این منظور:

  1. طبق مراحل بالا، کیف پول متامسک را روی تلفن همراه یا مرورگر خود نصب کنید و در مرحله‌ای که دو گزینه‌ی Create wallet و Import Wallet را نمایش می‌دهد گزینه Import Wallet ‌را انتخاب کنید.
  2. با انتخاب گزینه (I Agree) قوانین متامسک را بپذیرید. 
  3. در صفحه بعد و در کادر Secret Recovery Phrase،‌ کلمه‌های بازیابی را وارد کنید.
  4. یک رمز عبور جدید در کادر بعدی وارد کنید.
  5. رمز عبور را بار دیگر برای تایید نهایی وارد کنید تا حساب کاربری یا کیف پول متامسک شما مجددا قابل دسترسی باشد.
  6. پس از طی مراحل بالا، کیف‌پول شما مجددا قابل دسترسی خواهد بود.

اضافه کردن توکن به MetaMask

قبل‌تر اشاره کردیم که MetaMask یک کیف پول مخصوص ارز دیجیتال اتریوم و توکن‌هایی که با استاندارد توکن‌سازی این شبکه (ERC-20) ساخته شده‌اند، است. هنگامی که متامسک را نصب می‌کنید در صفحه اصلی والت شما به‌صورت پیش‌فرش ارز ETH نمایش داده می‌شود؛ برای اضافه کردن توکن‌های دیگر باید روی عبارت Import Tokens کلیک کنید تا به صفحه بعد هدایت شوید.

  1. در این صفحه نام توکن مورد نظری که در متامسک پشتیبانی می‌شود را جستجو کنید.
  2. توکن را انتخاب کرده و روی گزینه Next کلیک کنید.
    اضافه کردن توکن به متامسک
    اضافه کردن توکن به متامسک
  3. روی گزینه Import Tokens کلیک کنید و پس از آن در صفحه حساب کاربری‌تان روی عبارت Refresh List کلیک کنید.
  4. توکن جدید به والت متاماسک شما اضافه شد.

آموزش خرید ارز دیجیتال با کیف پول متامسک

خرید اتریوم برای متامسک
خرید اتریوم در متامسک

برای خرید ارز دیجیتال در متامسک، باید از گزینه Buy در صفحه اصلی والت خود استفاده کنید.با کلیک کردن روی این گزینه انواع روش‌های دریافت به شما نشان داده می‌شود، که باید برحسب نوع تراکنش خود یکی از این گزینه‌ها را انتخاب کنید.گزینه‌های اول و دوم برای خرید با کارت اعتباری به‌صورت مستقیم از این پلتفرم‌ها هستند که برای کاربران ایرانی قابل استفاده نیست.گزینه سوم برای دریافت ارز دیجیتال خریداری شده از پلتفرم‌های دیگر است که برای خرید از بیتستان، باید روی این گزینه (Directly Deposite Ether) کلیک کنید.

واریز به کیف پول Metamask 

آدرس متامسک
نحوه واریز به کیف پول Metamask

شما می‌توانید از طریق آدرس عمومی کیف پول متامسک خود، اتریوم یا سایر توکن‌های تحت پشتیبانی این والت را از پلتفرم‌های دیگر به‌راحتی به کیف پول خود واریز کنید. آدرس عمومی کیف پول متامسک خود را می‌توانید از صفحه اصلی و قسمت Account Details که در بخش زیرین آیکون حساب کاربری قرار دارد به‌دست بیاورید و کپی کنید.

دقت کنید که در این بخش با کلیک روی گزینه Export Private Key، می‌‌توانید کلید خصوصی والت خود را نیز مشاهده کنید ولی این کلید را به هیچ وجه نباید با کسی به اشتراک بگذارید و برای ارسال و دریافت رمزارز، فقط از آدرس عمومی کیف‌پول خود که در تصاویر بالا قابل مشاهده هستند استفاده کنید.
آدرس عمومی متامسک شما، از کادر بالای صفحه اصلی کیف پول هم به‌راحتی قابل نمایش و کپی است. از طریق این آدرس می‌توانید دارایی‌های خود را از سایر پلتفرم‌ها به متامسک واریز کنید. همچنین دیگران می‌توانند از این طریق برای شما رمزارزهای تحت پشتیبانی متامسک واریز کنند.
برای خرید اتریوم یا سایر ارزهای دیجیتال و انتقال آن به متامسک، روی لینک زیر کلیک کنیدصرافی بیتستان

آموزش نحوه فروش ارز دیجیتال با متامسک

برای فروش ارز دیجیتالی که روی کیف پول متامسک خود دارید، از صفحه اصلی کیف پول متامسک خود، روی گزینه SEND کلیک کنید و مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:

  1. آدرسی که قصد ارسال رمزارز به آن را دارید را جایگذاری کنید. (آدرس‌های رمزارزی را Copy/ Paste کنید و از نگارش دستی آن‌ها خودداری کنید.)
  2. دارایی مورد انتقال را از قسمت Asset انتخاب کنید
  3. مقدار رمزارزی که می‌خواهید ارسال کنید (بفروشید) را از قسمت Amount تنظیم کنید؛ در صورت انتخاب گزینه MAX، تمام دارایی قابل انتخاب وارد می‌شود.
    انتقال رمزارز در متامسک
    نحوه خرید و فروش ارز دیجیتال در کیف پول متامسک
  4. روی گزینه Next کلیک کنید و در مرحله بعد، تراکنش را Confirm یا تائید کنید.
  5. تراکنش شما به شبکه بلاک‌چین مخابره شد و پس از تائید در شبکه، به آدرس مقصد واریز می‌شود.

دقت کنید که برای اینکه تراکنش خود را روی شبکه پیگیری کنید و وضعیت آن را مشاهده کنید، باید کد پیگیری (Transaction ID) تراکنش خود را lمشاهده کنید.

راهنمای دریافت TXID یا هش (Hash) تراکنش در کیف پول متامسک

برای فروش رمزارز به صرافی بیتستان، پس از انتقال رمزارز به روشی که بالاتر ذکر شد، باید Hash تراکنش که همان کد پیگیری تراکنش شماست را در اختیار صرافی قرار دهید تا تراکنش شما کامل شود. به منظور پیگیری هش تراکنش ارز دیجیتال خود، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. از صفحه اول کیف پول متامسک، روی رمزارز انتقال داده شده کلیک کنید.
  2. از لیست تراکنش‌ها، تراکنش مورد نظرتان را انتخاب کنید (آخرین تراکنش، در بالای لیست قرار دارد)
    راهنمای دریافت هش در کیف پول متامسک
    پیدا کردن tx id در metamask
  3. در صفحه نمایش داده شده، روی گزینه Copy Transaction ID کلیک کنید و عبارت کپی شده را در سایت بیتستان وارد کنید.
    هش تراکنش متامسک
    هش تراکنش متامسک
  4. با انتخاب گزینه View On Block Explorer می‌توانید اطلاعات کامل تراکنش خود را در مرورگر بلاک‌چینی مشاهده کنید.
  5. پس از انجام موفقیت آمیز موارد موفق، مقدار ریالی رمزارز فروخته شده، به حساب بانکی یا کیف‌پول ریالی شما ارسال خواهد شد.

تهیه نسخه پشتیبان از کیف پول متامسک (نحوه نمایش کلمات بازیابی متامسک)

اگر قصد دارید دستگاهی که کیف پول متامسک را روی آن نصب کرده‌اید، تعویض کنید و کیف پول خود را در سیستم یا مرورگر دیگری استفاده کنید، باید از ۱۲ عبارت بازیابی که قبل‌تر به آن اشاره کردیم استفاده کنید. اگر ۱۲ کلمه را در جای دیگری نگهداری می‌کنید نیاز به انجام این مراحل ندارید.اما اگر این کلمات را در جایی کپی نکرده‌اید باید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. روی آیکون حساب کاربری (Account)، کیف پول خود کلیک کنید.
  2. گزینه تنظیمات (Setting) را انتخاب کنید.
  3. روی گزینه Security & Privacy کلیک کنید.
  4. روی Reveal Secret Recovery Phrase کلیک کنید تا به صفحه بعد هدایت شوید.
  5. رمزعبور (Password) خود را وارد کنید و روی Next کلیک کنید تا کلمات بازیابی برای شما نمایش داده شود.

فراموش نکنید که این کلمات را در جایی به‌جز سیستمی که افزونه متامسک روی آن نصب شده است، ذخیره کنید.

اتصال متامسک به کیف پول سخت افزاری لجر و ترزور

یکی از ویژگی‌های والت متامسک، قابلیت اتصال آن به کیف پول‌های سخت افزاری ترزور (Trezor) و لجر (Ledger) است. کاربران متامسک می‌توانند با کلیک روی آیکون حساب کاربری خود و انتخاب گزینه Connect Hardware wallet، کیف پول خود را به یکی از این دو والت سخت‌افزاری متصل کنند.

سخن پایانی

کیف پول متامسک به‌دلیل رابط کاربری ساده و کاربرد بسیار مناسبی که در اتصال به قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز دارد، کیف پول نرم افزاری پرکاربردی برای ارزهای دیجیتال است؛ اما باید توجه داشت که عدم پشتیبانی از بیت کوین و تعداد بسیاری از‌ آلت کوین‌های مطرح بازار ممکن است شما را به سمت والت‌هایی با تنوع کوین بیشتر سوق دهد. هرچند تا به امروز گزارش‌های رسمی و دقیق در رابطه با مشکلات امنیتی این والت ارز دیجیتال منتشر نشده است؛ اما باتوجه به آنلاین بودن این والت، توصیه می‌شود مقدار زیادی از دارایی‌های خود را در این بستر نگه‌داری نکنید.با همه این‌ها، کیف پول متامسک برای نگهداری NFT ها و استفاده از قابلیت‌های قراردادهای هوشمند، یکی از بهترین گزینه‌های موجود در بازار است.

برای خرید اتریوم یا سایر ارزهای دیجیتال و انتقال آن به متامسک، روی لینک زیر کلیک کنید

صرافی بیتستان
کیف پول متامسک از چه ارزهایی پشتیبانی می‌کند؟

از ارز دیجیتال اتریوم و تمام توکن‌هایی که با استاندارد توکن‌سازی این شبکه یعنی ERC20 ایجاد شده‌اند.

توکن زنجیره هوشمند بایننس (Binance Smart Chain) با استاندارد Bep20 نیز در این والت پشتیبانی می‌شود.

مشکلات کیف پول متامسک چیست؟

عدم پشتیبانی متامسک از بیت کوین و بسیاری از رمزارزهای دیگر.

کارمزد کیف پول متامسک چقدر است؟

برای استفاده از کیف پول متامسک باید مقداری اتریوم داشته باشید؛ در واقع هزینه Gas یا سوخت این کیف پول بنابر شرایط شبکه اتریوم در زمان انجام معامله تعیین می‌شود. در متاسک امکان انتخاب زمان آرام، متوسط و سریع برای انجام تراکنش‌ها وجود دارد که این گزینه‌ها روی هزینه انجام تراکنش تاثیر دارند. هرچه زمان انجام معامله سریع‌تر باشد، کارمزد آن افزایش پیدا می‌کند.

کیف پول متامسک امن است؟

به‌طور کلی کیف پول‌های گرم یا آنلاین امنیت کم‌تری به‌نسب نوع آفلاین یا سرد این ابزارها دارند و متامسک نیز از این امر مستثنی نیست. هنگام استفاده از این کیف پول اطلاعات کاربران توسط ربات‌های مرورگری که افزونه روی آن نصب است ذخیره می‌شود. اما کلید خصوصی کاربران متامسک به‌جز مرورگر شخصی خودشان روی هیچ سروری ذخیره نمی‌شود. همچنین عدم دریافت اطلاعات شخصی از کاربران و امکان بازیابی رمز کیف پول متامسک از موارد مثبت امنیتی در این والت ارز دیجیتال است.

نصب افزونه متامسک روی مرورگر opera به چه شکل است؟

ما مراحل را در مرورگر گوگل کروم پیش بردیم؛ اما طریقه نصب کیف پول متامسک روی سایر مرورگرها نیز به همین شکل است. توجه داشته باشید که در مرورگر Opera می‌توان از طریق مارکت کروم به این افزونه دسترسی داشته باشند. اما گزارش‌هایی از مشکلات اجرای افزونه متامسک رو این مرورگر وجود دارد و توصیه شده از مرورگرهای دیگر برای این کیف پول استفاده کنید.