آغاز مجدد فعالیت مزرعه استخراج رمزارز رفسنجان و نگرانی از شروع قطعی‌های برق

استخراج رمزارز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 2 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۲۵ فروردین ۱۴۰۰

سال گذشته بود که در کشورمان با قطعی سراسری برق مواجه بودیم و بسیاری این اتفاق را به استخراج رمزارز نسبت می‌دادند. بر اساس گزارشی که به تازگی ایلنا منتشر کرده آغاز مجدد فعالیت مزرعه استخراج رمزارز در رفسنجان با شرکای چینی این نگرانی را ایجاد کرده که در آستانه فصل گرما بار دیگر شاهد قطعی‌های متعدد برق‌ در این شهر باشیم. هر چند به گفته مسئولان شهری این مزرعه تمامی مجوزهای فعالیت را دارد، اما موضوع نحوه تامین برق آن برای کاهش فشار بر نیروگاه منطقه همچنان حل نشده باقی مانده است.

در پایان دی ماه سال گذشته بود که خبر فعالیت یک مزرعه استخراج بزرگ رمزارز در شهر رفسنجان رسانه‌ای شد. یک شرکت ایرانی با شرکای چینی خود این مزرعه را راه انداخته و به گفته مسئولان تمام مجوز‌ها برای فعالیت را دریافت کرده بود.

اما آن‌چه که منجر به حاشیه‌سازی برای این مزرعه استخراج رمزارز شد، قطعی بی‌سابقه برق در این شهر بود که موجب اعتراض مردم شد. همان‌طور که می‌دانید ماینرها برای استخراج رمزارز باید از توان سخت‌افزای سیستم‌های خود استفاده کنند که این موضوع نیروی برق زیادی را مصرف می‌کند. در صورتی‌که نیروگاه منطقه توان پاسخگویی این موضوع را نداشته باشد ممکن است مجددا قطعی‌های متعدد اتفاق افتد. بعد از آن اعتراض مردم باعث شد که استاندار کرمان خبر تعطیلی مزرعه استخراج رمز ارز را دهد. 

نماینده رفسنجان در مجلس شورای اسلامی، حسین جلالی، طی گفت وگو با ایلنا درباره آخرین وضعیت فعالیت این مزرعه اظهار داشت:

این مزرعه آغاز به کار کرده و هم اکنون فعال است. مزرعه مورد بحث تمام مجوزها را از وزارت صمت دارد و سهمیه مصرف برق را گرفته است.

وی با تاکید بر این‌که تاسیس این مزرعه رمزارز بر اساس ضوابط بوده، افزود: 

سرمایه‌گذاران ده‌ها میلیارد تومان در این مزرعه سرمایه‌گذاری کرده‌اند و نباید انتظار داشت که زیان ببینند.

وی این مزرعه را اولین پروژه رسمی تولید رمزارز در کشور عنوان کرد که با حضور مشاور رئیس‌جمهور، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه کشور بیش از دو سال پیش در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان راه اندازی شده است.

بر اساس این گزارش تنها دلیلی که می‌توان امیدوار بود که فعالیت دوبار این مزرعه قطعی برق را به دنبال نداشته باشد تقویت برق منطقه است که یافته‌های ایلنا نشان می‌دهد اقدامی برای بهبود یا تقویت نیروگاه منطقه نشده است.

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.