سهم ۴/۶ درصدی ایران در استخراج بیت کوین در جهان

سهم ۴/۶ درصدی ایران در استخراج بیت کوین در جهان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 2 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۲۶ تیر ۱۴۰۰

دانشگاه کمبریج به تازگی مطالعه‌ای به نام نقشه ماینینگ بیت کوین انجام داده و تلاش کرده تا جدیدترین وضعیت استخراج بیت‌کوین در جهان را تخمین بزند؛ در این گزارش مشخص شد که سهم ایران از ماینینگ جهانی حدود ۴/۶ درصد است.

از طرفی بر اساس اطلاعات ارائه شده دانشگاه کمبریج، قدرت شبکه کامپیوترهای استخراج‌کننده بیت‌کوین (هش ریت) در کشور چین طی ماه آوریل نسبت به اواخر سال میلادی گذشته به شدت کاهش یافته است.

با توجه به ممنوعیت‌هایی که کشور چین علیه استخراج رمز ارز اعمال کرده بدیهی است که میزان استخراج رمزارز در چین کاهش چشمگیری داشته باشد.

سهم چین از ماینینگ رمزارز در جهان از حدود ۷۵ درصد در سپتامبر ۲۰۲۰، اکنون در ماه آوریل سال جاری به حدود ۴۶ درصد رسیده است. با وجود کاهش سهم ماینینگ در کشور چین، هنوز هم حدود نیمی از استخراج بیت‌کوین در جهان در این کشور انجام می‌شود.

در این بررسی مشخص شد که سهم آمریکا در ماینینگ جهان از ۴ درصد به حدود ۱۶ درصد افزایش یافته است. سهم کشور قزاقستان نیز از ماه‌های سپتامبر پارسال تا آوریل امسال ۶ برابر شده و به ۸/۲٪ رسیده است. روسیه و ایران نیز به ترتیب حدود ۶/۸٪ و ۴/۶۴٪ از استخراج بیت‌کوین در جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

مقامات ایران در ماه‌های گذشته استخراج رمزارز را یکی از عوامل اصلی قطعی‌های برق و خاموشی‌های متعدد عنوان کرده بودند. بر اساس برآورد دانشگاه کمبریج، میزان مصرف سالانه برق مربوط به استخراج بیت‌کوین در جهان حدود ۷۰ تراوات ساعت است.

از طرفی نیز بر اساس ادعاهای مقامات وزارت نیرو، میزان مصرف برق برای استخراج رمزارز در ایران حدود ۲ هزار مگاوات (معادل ۱۰ تراوات ساعت) است؛ با این وجود برآورد دانشگاه کمبریج نشان می‌دهد که مصرف برق مزارع استخراج رمزارز ایران حدود ۶۰۰ مگاوات، یعنی کمی بیش از یک درصد از برق تولیدی کشور است.

ایران طی دو ماه گذشته با تولید ۵۶ هزار مگاوات برق، با کسری ۱۰ هزار مگاواتی برق مواجه شده بود. بدین ترتیب، سهم مزارع استخراج رمزارز در کسری برق کشور در بهترین حالت کمتر از ۱۰ درصد بوده است.

اخیرا مرکز پژوهش‌های مجلس نیز با انتشار گزارشی عملکرد ضعیف دولت در توسعه حوزه برق را عامل اصلی خاموشی‌های دو ماه گذشته عنوان کرد. آمارهای پنج سال گذشته وزارت نیرو نشان می‌دهد کمتر از نیمی از برنامه رشد تولید برق محقق شده است.

جزئیات آمارهای دانشگاه کمبریج همچنین نشان می‌دهد استخراج بیت‌کوین در ایران طی زمستان پارسال و بهار امسال نسبت به فصول مشابه سال قبل رشد اندکی داشته، اما نسبت به تابستان و پاییز پارسال ۶۰ درصد افزایش داشته است. این موضوع می‌تواند به کسری برق ایران در ماه‌های گرم سال مربوط باشد.

شایان ذکر است که بعد از ایران کشورهای مالزی، آلمان، ایرلند و کانادا بیشترین سهم را در استخراج رمزارز در جهان داشته‌اند.

 

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.