مزایده NFT چیست؟ آموزش قدم به قدم ایجاد مزایده NFT و شرکت در آن

مزایده NFT چیست و چگونه می‌توان در آن شرکت کرد؟
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 7 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱

بیتستان: یکی از راه‌های ورود به دنیای NFT و خرید و فروش توکن های غیر قابل تعویض، شرکت در مزایده‌های مختلف است. اما اصلا مزایده NFT چیست؟ نحوه ورود به مزایده NFT چگونه است؟ در ادامه این مقاله به صورت کامل به همه‌ی نکات و مواردی که باید در مورد مزایده و حراج NFT بدانید، اشاره خواهیم کرد.

مزایده NFT چیست؟

بازار NFTها از سال ۲۰۲۱ روند رو به رشدی پیدا کرده است و کاربران زیادی نیز به سمت این حوزه کشیده شده‌اند تا طعم سرمایه‌گذاری و کسب سود از این بازار را هم بچشند. شما برای ورود به این حوزه، هم می‌توانید به صورت مستقیم NFT خریداری کنید، یا در مزایده‌های مختلفی که توسط مجموعه داران برگزار می‌شود، شرکت نمایید.

در پاسخ به این سوال که مزایده NFT چیست؟ می‌توان چنین پاسخ داد:

به روش و قیمتی که در آن یک مجموعه‌دار برای فروش NFT خود تعیین می‌کند و کاربران فرصت دارند در مهلت زمانی داده شده آن توکن را خریداری کنند، مزایده NFT یا همان مزایده توکن های غیر مثلی گفته می‌شود.

مزایده NFT به دو شکل صورت می‌گیرد:

  • مزایده محدود
  • مزایده نامحدود

در ادامه به معرفی و توضیح هر کدام از این روش‌های مزایده خواهیم پرداخت.

مزایده محدود NFT

در این روش مزایده، برگزار کننده مزایده مدت زمان محدودی را برای ارسال پیشنهاد خرید توکن NFT تعیین می‌کند. مثلا اعلام می‌کند که افراد تنها ۲۴ ساعت فرصت دارند تا پیشنهاد خرید به قیمت مد نظرشان را ارسال کنند.

فردی یا گروهی که در این مهلت زمانی، بالاترین قیمت را برای خرید NFT پیشنهاد دهد، صاحب توکن خواهد شد.

مزایده نامحدود ان اف تی

این روش نیز مشابه روش قبلی است، با این تفاوت که دیگر مهلت زمانی وجود ندارد. در واقع به محض این که شما مزایده را آغاز کردید و کاربران پیشنهادات خود را ارسال کردند، این شما هستید که تصمیم می‌گیرد کدام کاربر قیمت بهتری پیشنهاد کرده و توکن یا توکن‌های NFT را به او می‌فروشید.

سایت مزایده NFT چیست؟

سایت مزایده NFT یک بازار آنلاین است که در آن آثار هنری غیرقابل تعویض به فروش می‌رسد و خریداران می‌توانند توکن‌های به مزایده گذاشته شده را با استفاده از ارزهای دیجیتال مانند اتریوم خریداری کنند.

اکثر بازارها کارمزدی بابت انجام تراکنش دریافت می‌کنند و از شما می‌خواهند که یک حساب کاربری در آن‌ها ایجاد کنید. ایجاد حساب کاربردی در این بازارها معمولاً رایگان است.

برخی از سایت‌ها و پلتفرم‌هایی که امکان برگزاری مزایده nft و خرید و فروش توکن های غیر قابل تعویض در آن‌ها وجود دارد، عبارتند از:

  • Nifty Gateway
  • SuperRare
  • Async Art
  • MakersPlace
  • KnownOrigin
  • Foundation
  • Zora
  • OpenSea
  • Rarible
  • Mintable
  • Mintbase
  • Terra Virtua
  • Institut
  • Axie Marketplace

در مقاله زیر به صورت کامل، بهترین و معتبرترین پلتفرم‌های خرید و فروش توکن‌های غیر قابل تعویض را معرفی کرده‌ایم. قبل از ورود به این حوزه، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را حتما مطالعه نمایید.

مناقصه NFT به چه صورت کار می‌کند؟

مزایده NFT به چه صورت کار می‌کند؟

معمولا روند یکسانی برای برگزاری مزایده NFt طی می‌شود. به صورت کلی، شما یا تیم برگزار کننده مزایده مبلغ مشخصی را به عنوان کف قیمتی تعیین می‌کند.

این کف قیمتی در قالب ارزهای دیجیتال مثل اتریوم مشخص می‌شود.

سپس مزایده به افرادی که داخل بازار فعال هستند، اطلاع داده می‌شود. هر کاربری که خواهان خرید توکن یا توکن‌های NFT است، باید مبلغ پیشنهادی خود را ارسال کند.

مبلغ پیشنهادی هم حتما باید بالاتر از کف قیمتی تعیین شده باشد. در غیر این صورت، پیشنهاد شما برای شرکت در مزایده و خرید توکن ارسال نخواهد شد.

جدای از قیمتی که برای فروش توکن NFT اعلام شده، ۱۵ درصد از این مبلغ نیز به عنوان کارمزد باید پرداخت شود. پس در ارسال درخواست و پیشنهاد خود حتما این مورد را در نظر داشته باشید. با گذشت زمان و تمام شدن مهلت زمانی مزایده، افراد باید درخواست‌های خود را ارسال کنند.

چنانچه در ۱۵ دقیقه پایانی مزایده، فرد یا گروهی قیمت بالاتری را برای خرید NFT پیشنهاد کرد، به زمان بسته شدن مزایده ۱۵ دقیقه اضافه خواهد شد. هر چه در این دقایق پیشنهادات خرید بیشتری ارسال شود، این زمان نیز تمدید خواهد شد. پس از شروع مزایده، اگر متقاضی دیگری وجود نداشت، NFT به همان نفر اولی که در مزایده شرکت کرده بود، فروخته خواهد شد.

پس از مزایده NFT چه اتفاقی می‌افتد؟

بعد از این که در مزایده NFT شرکت کردید، باید منتظر بمانید تا برنده مشخص شود. اگر شما به عنوان برنده مزایده انتخاب شدید، باید قیمتی که پیشنهاد کرده بودید را بپردازید تا توکن در اختیار شما قرار بگیرد.

چنانچه برگزار کننده مزایده خودتان هستید، بعد از این که برنده مزایده را انتخاب و مشاهده کردید، باید به وی پیامی ارسال کنید تا مراحل نهایی که همان پرداخت هزینه و دریافت توکن است را انجام دهد.

چنانچه فرد انتخابی نتواند هزینه پیشنهاد شده را پرداخت کند، سیستم به صورت خودکار نفر دوم را به عنوان برنده انتخاب خواهد کرد.

برای دریافت توکن NFTای که در مزایده برنده شده‌اید، باید کیف پول خود را به پلتفرمی که در آن مزایده آغاز شده وصل کنید تا پس از پرداخت هزینه، NFT به کیف پول‌تان واریز شود.

NFT چیست؟

اگر علاقه‌مند و خواهان شرکت در مزایده های NFT هستید، احتمالا می‌دانید که منظور از NFT چیست؟ توکن‌های غیرقابل تعویض (NFTs) دارایی‌های رمزنگاری روی یک بلاک‌چین با کدهای شناسایی منحصر به فرد هستند. این کدها در واقع توکن های Nft را از یکدیگر متمایز می‌کنند. برخلاف ارزهای دیجیتال، نمی‌توان این نوع توکن‌ها را معامله یا مبادله کرد.

از آنجایی که NFTها مبتنی بر بلاک‌چین هستند، قابلیت این را دارند که واسطه‌ها را حذف و ارتباطات دارندگان و متقاضیان را سهولت بخشند. در واقع NFTها می‌توانند معاملات را ساده و بازارهای جدیدی ایجاد کنند.

بیشتر بازار فعلی NFTها حول مجموعه‌های کلکسیونی مانند آثار هنری دیجیتال، کارت‌های ورزشی، و موارد کمیاب دیگر متمرکز شده است.

در این مقاله، توضیح داده‌ایم که NFT دقیقا چیست و چه کاربردی در صنعت ارزهای دیجیتال دارد. اگر به این موضوعات علاقه‌مند هستید، می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید.

NFT چه تفاوتی با ارز دیجیتال دارد؟

با این که NFTها با استفاده از همان نوع برنامه نویسی ارز دیجیتال، مانند بیت کوین یا اتریوم ساخته می‌شوند، اما به هیچ وجه با ارزهای دیجیتال یکی نیستند!

پول فیزیکی و ارزهای دیجیتال «تبدیل پذیر» هستند، به این معنی که می‌توان آن‌ها را با یکدیگر مبادله یا معامله کرد. تمام دارایی‌ها مثل بیت‌کوین، اتریوم و حتی دلار، ریال و … ارزشی برابر با نمونه مشابه خود دارند. همین امر نیز موجب شده تا به وسیله‌ای قابل اعتماد برای انجام تراکنش‌ها در بلاک‌چین تبدیل شوند.

این موضوع در مورد ان اف تی‌ها صدق نمی‌کند. در واقع هر توکن NFT یک امضای دیجیتالی خاص است و با دیگر توکن‌های موجود در یک مجموعه یکسان، تفاوت دارد.

نحوه خرید و فروش NFT

نحوه خرید و فروش NFT

معمولا خرید و فروش NFTها مانند ارزهای دیجیتالی بر بستر برخی پلتفرم‌ها صورت می‌گیرد که بازار NFT نامیده می‌شوند. شما برای فروش و یا خرید ان اف تی حتما باید در این بازارها فعالیت کنید.

با توجه به مراحلی که هر بازار تعیین می‌کند، باید عضو شوید و اقدام به خرید NFT مد نظرتان کنید. برای فروش نیز دقیقا همان مراحل را باید دنبال کنید، منتهی روند کار کمی متفاوت است.

به این نکته هم توجه داشته باشید که فروش بلافاصله NFT بعد از خرید امکان پذیر نیست.

برای فروش نیاز است که حتما در حراجی و مزایده شرکت کنید. هر بازار نیز شرایط خاصی را برای این امر تعیین کرده است.

نحوه ورود به مزایده NFT

همان طور که در بخش‌های قبل مقاله “مزایده NFT چیست؟” گفتیم، معمولا مزایده‌های ان اف تی در بستر پلتفرم‌های خرید و فروش توکن های غیر مثلی مثل اوپن سی و … صورت می‌گیرد. اگر شما نیز خواهان شرکت در این مزایده‌ها هستید، باید به یکی از بازارهای خرید و فروش nft بپیوندید.

نحوه عضویت در این پلتفرم‌ها بسیار ساده و آسان است. بعد از ثبت نام، باید به دنبال بخش مزایده‌ها باشید. تمامی مزایده‌های هر پلتفرم در این بخش قابل مشاهده و در دسترس است. شما به راحتی می‌توانید از طریق روشی که در هر پلتفرم مشخص شده، قیمت پیشنهادی برای خرید NFT را اعلام کنید.

البته یادتان باشد که بهتر است کیف پول‌تان را هم به پلتفرمی که در آن مزایده برگزار خواهد شد، متصل کنید. ترجیحا این کیف پول را هم با ارز دیجیتال مثل اتریوم و … شارژ نمایید تا در صورت برنده شدن مزایده، در سریع‌ترین زمان NFT را مال خود کنید.

مزایای ورود به مزایده NFT چیست؟

همان طور که مطالعه کردید و گفتیم؛ مزایده یکی از روش‌های خرید و فروش دارایی‌های دیجیتال غیر مثلی است. در واقع شما می‌توانید به صورت مستقیم نیز برای خرید nft اقدام کنید، اما چرا باید در مزایده شرکت کرد؟ مزایده های NFT چه مزیتی دارند که باعث می‌شوند تا شرکت در آن‌ها از خرید مستقیم NFT  بهتر باشد؟

به گفته Dascanio، مزایده توکن‌های غیر قابل تعویض یا همان NFTها به هنرمندان اجازه می‌دهد که مستقیماً با کاربران بدون محدودیت زمانی یا مکانی تعامل داشته باشند و تراکنش‌های صورت گرفته در این حوزه نیز شفاف‌تر شوند.

همچنین شما می‌توانید NFT خود را به بالاترین قیمت ثبت شده بفروشید و سود بیشتری کسب کنید.

نحوه ایجاد مزایده ان اف تی

نحوه ایجاد مزایده ان اف تی

برای ایجاد مزایده NFT کافی است که به یکی از پلتفرم‌های خرید و فروش توکن های غیر قابل تعویض وصل شوید. بعد مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. به بخش اطلاعات کاربری خود مراجعه کنید
  2. NFTهایی که قرار است در مزایده شرکت داده شوند را انتخاب کنید
  3. آن‌ها را در بخش مزایده‌ها قرار دهید
  4. کف قیمتی هر NFT را مشخص کنید
  5. مهلت زمانی برای بسته شدن مزایده را هم مشخص کنید
  6. بعد از تکمیل مراحل قبل، شروع مزایده را آغاز کنید

البته پلتفرمی که در آن قصد برگزاری مزایده را دارید، باید تاییدهای لازم را انجام دهد تا مزایده آغاز شود.

سپس در بخشی که برای شما باز خواهد شد، می‌توانید اطلاعاتی مثل تعداد پیشنهادات، مبلغ پیشنهادی و … را مشاهده کنید.

نحوه تبلیغ مزایده NFT

برای این که بتوانید توکن‌های NFT خود را به بالاترین قیمت بفروشید، باید کاربران زیادی در مزایده شرکت کنند. یکی از بهترین روش‌ها برای جذب کاربران بیشتر در مزایده، تبلیغات است. برای تبلیغات مزایده‌تان می‌توانید:

  1. از شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام؛ توییتر و فیسبوک استفاده کنید
  2. یا آگاهی در پلتفرم‌های فعال در این حوزه منتشر کنید

شبکه‌های اجتماعی بهترین راه و در عین حال کم‌هزینه‌ترین روش برای تبلیغ مزایده های NFT محسوب می‌شوند. به علت این که کاربران زیادی در طول روز در این پلتفرم‌ها فعالیت می‌کنند، با انتخاب یک بنر و دعوت نامه مناسب کاربران زیادی را به مزایده دعوت کنید.

روش دوم نیز تاثیر زیادی برای شرکت افراد در مزایده شما دارند. این پلتفرم‌ها هزینه نسبتا سنگینی از شما دریافت می‌کنند، اما در عوض به صورت مستمر آگهی تبلیغاتی شما را به نمایش می‌گذارند.

به انتهای مقاله “مزایده NFT چیست و چگونه می‌توان در آن شرکت کرد؟” رسیدیم. همان طور که ملاحظه کردید، یکی از روش‌های خرید و فروش توکن های غیر قابل تعویض، برگزاری و شرکت در مزایده NFT است. برای شرکت در مزایده و یا راه اندازی آن نیاز است که در بازار خرید و فروش NFT عضو شوید.

برگزاری مزایده در هر پلتفرم برای خود قوانین خاصی دارد که باید رعایت کنید. در غیر این صورت اجازه حضور و یا شرکت در مزایده را نخواهید داشت.

منابع استفاده شده: phemexmereheadairnftspostergrind

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.