ترون چیست؟ (همه چیز درباره توکن TRX)

توکن ترون
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 3 دقیقه

ترون (TRON) یک شبکه بلاکچینی است که با هدف ایجاد اینترنت غیرمتمرکز ساخته شده و توکن اختصاصی آن با نام اختصاری TRX شناخته می‌شود. این پلتفرم ادعا دارد که قادر است در هر ثانیه ۲۰۰۰ تراکنش را پردازش کند و از مهم‌ترین مزایای آن این است که دارای هزینه تراکنش‌ صفر می‌باشد؛ بدین صورت شما می‌توانید در عرض چند ثانیه حتی یک میلیون دلار پول را با TRX به هر جای دنیا که می‌خواهید و بدون پرداخت هزینه بفرستید.

 

تاریخچه شبکه ترون و توکن TRX 

جاستین سان در سال ۲۰۱۷ یک شرکت در کشور سنگاپور را راه اندازی کرد که امروزه به عنوان بنیاد TRON شناخته می‌شود. هدف اصلی این سازمان ایجاد زیرساخت‌هایی برای ایجاد اینترنت غیرمتمرکز و فراهم آوردن یک سیستم دموکراتیک برای مدیریت شبکه بود. وی تا اوایل سال ۲۰۱۶ نیز نماینده ارشد ریپل بود.

پروژه ICO ترون در سال ۲۰۱۷ موفق به جمع‌آوری ۷۰ میلیون دلار سرمایه شد که برای توسعه بیشتر اکوسیستم ترون مورد استفاده قرار گرفت. این توکن در ابتدای آن سال فقط ۰/۰۰۱۹ دلار ارزش داشت. ترون برخلاف بیت کوین یک ارز قابل استخراج نیست و کاربران باید به خرید آن اقدام کنند. تمام توکن‌های ارائه شده برای این ارز دیجیتال ۱۰۰ میلیارد عدد است که درحال حاضر حدود ۷۱ میلیارد در گردش بازار قرار دارد. TRX در ابتدای کار به عنوان توکن ERC-20 روی شبکه اتریوم راه‌اندازی شد و بعد از آن در سال ۲۰۱۸، به شبکه اصلی ترون منتقل شد.

 

مکانیزم اجماع اثبات سهام (DPoS)

شبکه ترون برای فرآیند تایید بلاک‌ها و تأمین امنیت بلاک چین از مکانیزم اجماع اثبات سهام (Delegated-Proof-of-Stake) استفاده می‌کند. در این مکانیزم همه کاربران نمی‌توانند در فرآیند بررسی بلاک‌ها شرکت کنند و ۲۷ نماینده وظیفه تولید بلاک‌ها را بر عهده دارند. روش انتخاب نماینده‌ها هم بدین صورت است که کاربران شبکه با داشتن مقداری توکن TRX می‌توانند به نامزدها رای بدهند و در نهایت ۲۷ نماینده برای وظیفه‌ی تولید بلاک‌ها انتخاب می‌شوند. شایان ذکر است که کاربران برای اینکه بتوانند به عنوان نامزد در این انتخابات شرکت کنند باید ۹,۹۹۹ عدد توکن TRX داشته باشند. از آنجایی که  کاربران می‌توانند با رای دادن به نمایندگان آنها را انتخاب کنند، ترون را می‌توان یک شبکه دارای دموکراسی دانست. 

نکته دیگری که وجود دارد این است که کاربران برای شرکت در رای‌گیری باید دارای TronPower باشند. TP با استیک کردن توکن TRX در شبکه به دست می‌آید و هر واحد از آن معادل یک TRX است.

یکی از مزایای این مکانیزم (DPoS) نسبت به شبکه‌هایی که از مکانیزم اجماع اثبات کار (مانند بلاکچین بیت کوین) استفاده می‌کنند این است در الگوریتم اثبات کار، ماینرها با استفاده از قدرت پردازنده‌های خود باید اقدام به حل یک معادله ریاضی پیچیده کنند که این روش مستلزم مصرف نیروی برق زیادی است. با این حال در شبکه‌هایی که از مکانیزم اثبات سهام استفاده می‌کنند، کاربران با به اشتراک گذاشتن دارایی خود در شبکه اقدام به ایجاد بلاک‌های جدید می‌کنند و دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های هنگفت برای برق ندارند.

 

خرید توکن TRX 

اکثر صرافی‌های بزرگ خارجی مانند صرافی بایننس از این توکن پشتیبانی می‌کنند؛ همچنین شما می‌توانید از طریق صرافی آنلاین بیتستان به خرید این رمزارز اقدام کنید. پس از خرید شما می‌توانید از کیف پول‌هایی مانند ترون لینک (TronLink)، اتمیک والت (Atomic Wallet) و تراست والت (Trust Wallet) برای نگه داشتن دارایی خود استفاده کنید. 

با این حال اگر نسبت به امنیت دارایی دیجیتال خود حساس هستید کیف پول‌های سخت‌افزاری بیشتر توصیه می‌شوند. در لینک‌ زیر می‌توانید با چند نوع از کیف پول‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری معروف بازار آشنا شوید؛ با این حال دقت داشته باشید که همه‌ی والت‌ها از تمام رمزارزها پشتیبانی نمی‌کنند.

 

 

قیمت و حجم بازار توکن TRX 

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد قیمت این توکن در ابتدای پیدایش در سال ۲۰۱۷ تنها حدود ۰/۰۰۲ دلار بود و تا آخر آن سال به ۰/۰۵ دلار رسید. در حال حاضر و در زمان نوشتن این مقاله توکن ترون با قیمت ۰/۰۶۵۱۲ دلار، ۲۳ امین رمزارز لیست شده در وب‌سایت کوین مارکت کپ است.

توکن ترون

سخن پایانی

شبکه ترون به دلیل داشتن مزایایی از جمله امکان انجام تراکنش‌های سریع و ارزان و همچنین پشتیبانی از قراردادهای هوشمند، دارای چشم‌انداز روشنی است و می‌تواند یکی از رقبای شبکه اتریوم باشد. این شبکه با هدف ایجاد اینترنت غیرمتمرکز ممکن است در آینده بین سایر شبکه‌های بلاکچینی برتری بیشتری پیدا کند.

 

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.