پولکادات چیست؟ (همه چیز درباره توکن Dot)

پولکادات
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 4 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۲۹ اسفند ۱۳۹۹

پولکادات نسل جدیدی از بلاک‌چین است که به منظور حل برخی مشکلات فعلی سایر شبکه‌های بلاک چینی توسعه داده شده است. در ادامه با هم به این شبکه بلاکچینی و رمزارز اختصاصی آن، توکن Dot نگاهی عمیق‌تر خواهیم داشت. این توکن در زمان نوشتن مقاله، نهمین رمزارز لیست شده در وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ است.

پولکادات

کاربرد پولکادات چیست؟

سایر شبکه‌های بلاک چینی معمولا به منظور ایجاد راه حلی برای مسائل دنیای واقعی ایجاد شده‌اند، اما همان‌طور که گفته شد این شبکه به منظور حل مشکلات دنیای بلاک چین‌ها ایجاد شده است. به عنوان مثال شبکه بلاک چین بیت کوین در ابتدا به منظور افزایش شفافیت امور مالی و غیرمتمرکز سازی این حوزه مورد استفاده قرار گرفت و بلاکچینِ چین لینک به منظور اجرای قراردادهای هوشمند و برقراری ارتباط بین اطلاعات دنیای واقعی و شبکه‌های بلاک چینی، توسعه داده شده است.

پولکادات نیز با هدف هوشمندانه‌ای برای مشکلاتی که در حال حاضر بلاکچین‌ها با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند ایجاد شده که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان مشکل مقیاس‌پذیری و منزوی بودن بلاک چبن‌ها ذکر کرد:

  • حل مشکل مقیاس‌پذیری (Scalability): یکی از مشکلات سایر بلاک چین‌ها از جمله بلاک چین بیتکوین، سرعت پایین انجام تراکنش‌ها و یا مقیاس پذیری آن‌ها است؛  به عبارتی شبکه‌های بلاک چینی در هر ثانیه  تعداد محدودی تراکنش را پردازش می‌کنند. راه حلی که شبکه پولکادات برای این مشکل در نظر گرفته است مکانیزم شاردینگ برای پردازش تراکنش‌ها است؛ در فرآیند شاردینگ تراکنش‌ها به صورت موازی و نه متوالی پردازش می‌شوند و به این صورت برای اضافه شدن هر بلاک جدید به شبکه لزومی نخواهد بود که فرآیند اضافه شدن بلاک قبلی به پایان رسیده باشد و این فرآیند به صورت موازی اجرا خواهد شد.
  • حل مشکل انزوا (Isolation): یکی دیگر از مشکلات شبکه‌های بلاکچینی عدم توانایی برقراری ارتباط با یکدیگر بود؛ پولکادات بین این شبکه‌ها مانند یک پل ارتباطی عمل خواهد کرد. کاربران توسط پولکادات نه تنها می‌توانند به سایر بلاکچین‌ها توکن ارسال کنند، بلکه قادر به ارسال اطلاعات واقعی نیز خواهند بود.

تاریخچه پولکادات

تاریخ پیدایش پولکادات در واقع با تاریخ اتریوم آغاز می‌شود؛ این شبکه توسط یکی از توسعه‌دهندگان اتریوم، گاوین وود (Gavin Wood)، تاسیس شده است. وود در اوایل سال ۲۰۱۶ تصمیم گرفت که برای ساخت یک بلاک چین قابل برنامه ریزی قوی‌تر پروژه اتریوم را ترک کند؛ وی تا اکتبر ۲۰۱۶، جنبه‌های فنی این ایده را بررسی کرد و وایت پیپر این بلاکچین را منتشر کرد.

دقیقاً یک سال بعد، پولکادات پیشنهاد اولین پروژه‌ی عرضه اولیه‌ی سکه خود را ارائه داد و از ۱۵ تا ۲۷ اکتبر ۲۰۱۷ آن را برگزار کرد که یکی از بزرگترین ICO های آن زمان بود. در این عرضه اولیه حدود ۱۴۵ میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری شد. با این حال این اتفاق یک موفقیت کوتاه‌مدت بود.

کمتر از دو هفته بعد، یکی از اصلی‌ترین تیم‌های توسعه‌دهنده پولکادات هک شد و این اتفاق حدود ۱۵۰ میلیون دلار ضرر را به این شبکه وارد کرد. این اتفاق سرعت رشد پروژه را به میزان قابل توجهی در روزهای ابتدایی پیدایش آن کاهش داد.

با این حال در سال‌های بعد این شبکه بیشتر توسعه داده شد و در سال میلادی جاری (۲۰۲۰) نیز بیش از پیش ارتقا داده شد.

مزایای شبکه پولکادات

پولکادات یک شبکه چند زنجیره‌ای شارد شده (sharded) است که می‌تواند چندین تراکنش را در چند زنجیره به صورت موازی پردازش کند (به اصطلاح یک شبکه‌ی «parachains» است)؛ این چند زنجیره‌ای بودن مقیاس پذیری و سرعت تراکنش‌ها را در شبکه بهبود می‌بخشد. همچنین این شبکه دارای یک سیستم حاکمیت کاملاً کاربرمحور است که به امنیت آن نیز کمک می‌کند؛ کاربران این شبکه با در اختیار داشتن توکن اختصاصی آن به نام دات، می‌توانند تاحدودی در فرآیند تصمیم گیری‌های این شبکه شرکت کنند.

توکن دات چیست؟

توکن DOT رمزارز اختصاصی شبکه پولکادات می‌باشد که برای برآورده کردن چهار هدف اصلی ایجاد شده است. این رمزارز همچنین می‌تواند به عنوان راهی برای پرداخت مورد استفاده قرار گیرد. شرکت‌کنندگان در فرآیند ارزیابی تراکنش‌ها در شبکه پولکادات، با استیکینگ این توکن می‌توانند به ولیدیتورهای این شبکه بپیوندند.

تعداد کل توکن‌های دات که قرار است عرضه شود حدود یک میلیارد است. نکته‌ای که وجود دارد این است که این تعداد حداکثر میزان عرضه‌ی توکن دات نیست و ممکن است توسعه‌دهندگان این رمزارز در آینده دوباره به عرضه‌ی این آلت کوین بپردازند.

نام اختصاری Dot
وب‌سایت رسمیpolkadot.network/dot-token
بلاک چین میزبانPolkadot
قابلیت استخراجندارد

کاربردهای توکن دات

چهار کاربرد اصلی توکن دات عبارت است از:

  • پرداخت هزینه‌ها: وقتی بین دو بلاکچین اطلاعات رد و بدل می‌شوند، می‌توان از توکن DOT برای پرداخت هزینه‌ها استفاده کرد.
  •  حاکمیت بر روی شبکه پولکادات: دارندگان این توکن می‌توانند در مورد فرآیندهای به‌روزرسانی و اصلاحات پروتکل نظر بدهند و در این فرآیندها شرکت کنند.
  • قابلیت همکاری: در پولکادات برای تامین امنیت و اطمینان از این‌که کسی به شبکه آسیب نزند و تشویق شرکت‌کنندگان، به آن‌ها توکن دات پرداخت می‌شود.
  • استکینگ: با استکینگ توکن‌های دات در شبکه پولکادات می‌توان به یکی از ولیدیتورهای این شبکه تبدیل شد.

قیمت توکن DOT

این رمزارز در حال حاضر در وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ با ارزش ۴/۴۷ دلار ثبت شده است و با حجم بازار ۳,۹۳۱,۲۱۶,۶۰۴ دلار نهمین رمزارز لیست شده در این وب‌سایت است.

در جدول زیر می‌توانید برخی ویژگی‌های قیمتی توکن دات و بیت کوین را مشاهده کنید:

بیت کویندات
بیشترین قیمت به ثبت رسیده
حدود ۲۰,۰۰۰ دلار۶/۸۴ دلار
کمترین قیمت به ثبت رسیده
۶۵/۵۳ دلار۲/۶۹ دلار
حداکثر موجودیموجودی فعلی
۲۱,۰۰۰,۰۰۰۱,۰۱۶,۹۵۸,۰۵۱
برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.