چین لینک چیست؟ (همه چیز درباره توکن LINK)

چین لینک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 3 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۲۹ اسفند ۱۳۹۹

چین لینک یک شبکه اوراکل غیرمتمرکز است که بر روی بلاک چین اتریوم کار می‌کند. این شبکه برای برقراری قراردادهای هوشمند، بین اطلاعات دنیای واقعی و شبکه بلاک چین ارتباط برقرار می‌کند. توکن محلی این شبکه لینک نام دارد که در حال حاضر ششمین رمزارز لیست شده در وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ است.

چین لینک

کاربرد چین لینک

همان‌طور که گفته شد چین لینک شبکه‌ای غیرمتمرکز است که بین دنیای واقعی و بلاک چین مانند یک پل عمل می‌کند، اما این جمله یعنی چه؟ برای پاسخ‌گویی به این سوال در ادامه با ما همراه باشید.

تصور کنید قصد معامله یک خانه را دارید و برای انجام کارهای مالی و قانونی این معامله، شما و خریدار باید به یک بنگاه مراجعه کنید؛ اگز از یک قرارداد هوشمند استفاده کنید، شما دیگر به این بنگاه معاملاتی نیازی نخواهید داشت.

قراردادهای هوشمند راه حلی هستند که نیاز شما به شخص سوم را برای انجام معاملات از بین می‌برند. به عنوان مثال شما و شخص فروشنده شرایط اجرای قرارداد را به صورت کدنویسی شده بر روی بلاک چین اجرا می‌کنید و بعد از آن در صورت اجرا شدنِ شرایطِ تعیین شده‌ی طرفین، این قرارداد به صورت خودکار اجرا می‌شود و دیگر کسی نمی‌تواند این قرارداد را به هم بزند.

اما نکته‌ای که وجود دارد این است که اطلاعات قرارداد، مانند قیمت ملک، مکانِ آن و شرایط فروشنده و خریدار به چه صورت باید وارد شبکه بلاک چین شود؟ اینجاست که باید با مفهومی به نام اوراکل آشنا شوید.

اوراکل چیست؟

اطلاعاتی که در دنیای بلاکچین وجود دارند را on-chain (یا روی زنجیره) می‌نامند و اطلاعات دنیای واقعی یا خارج از شبکه بلاکچین (به عنوان مثال مانند قیمت یک خانه و شرایط آن معامله) را اطلاعات off-chain گویند. برای اجرای قراردادهای هوشمند مشکلی که وجود داشت این بود که این اطلاعات خارج از شبکه چطور به اطلاعات خوانا برای بلاک چین یا اطلاعات on-chain تبدیل شوند.

اوراکل واسطه‌ای است که این کار را انجام می‌دهد و اطلاعات را از دنیای واقعی به اطلاعات قابل تشخیص برای بلاک چین تبدیل می‌کند و چین‌لینک نیز یک اوراکل است که برای همین مقصود ایجاد شده است.

تاریخچه چین لینک

پروژه چین لینک برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ با نام SmartContract.com وارد بازار شد. اندکی پس از راه‌اندازی، نام آن به Chainlink تغییر یافت تا هدف اصلی پلتفرم را نشان دهد. امروزه ، هدف این پلتفرم پر کردن شکاف بین منبع اطلاعات دنیای خارجی و بلاک چین ها است.

چین لینک راه خود را با یک پروژه عرضه اولیه سکه (ICO) در سال ۲۰۱۷ آغاز کرد که طی آن توانست از طریق فروش ۳۵۰ میلیون توکن لینک، ۳۲ میلیون دلار سرمایه جمع کند. این بودجه به چین لینک، برای بهبود اوراکل و در نتیجه افزایش اطمینان به این تکنولوژی کمک کرد. در سال ۲۰۱۹، چین لینک همکاری خود را با شرکت Google آغاز کرد و یکی از مهمترین همکاری‌های خود را رقم زد. شایان ذکر است که موجودی کل این رمزارز، یک میلیارد توکن Link است.

توکن لینک چیست؟

توکنِ لینک، رمزارز محلی شبکه چین لینک است. این توکن بر اساس پروتکل ERC20، بر روی بلاک چین اتریوم میزبانی می‌شود.

همان‌طور که پیش از این گفته شد شبکه‌ی اوراکل اطلاعات دنیای واقعی را برای بلاکچین ترجمه می‌کند؛ توکن لینک به منظور استفاده برای پرداخت دستمزدهای این خدمات در شبکه چین لینک ایجاد شده است. این آلت کوین یک کریپتوکارنسیِ غیر قابل استخراج است که از طریق عرضه اولیه سکه، به تعداد یک میلیارد عدد وارد بازار شد.

نحوه خرید توکن لینک

لینک توسط اکثر صرافی‌های بزرگ پشتیبانی می‌شود و یکی از بهترین صرافی‌ ها برای خرید این توکن صرافی بایننس (Binance) است. برای این کار، ابتدا باید در وب‌سایت این صرافی ثبت نام کنید و اعتبار حساب خود را از طریق ارز فیات شارژ کنید. بعد از آن، باید ارز فیات خود را به اتر (ETH) یا بیت کوین (BTC) تبدیل کنید و پس از اتمام این مرحله به ازای اتر و یا بیت کوین‌های خود لینک دریافت کنید.

توکن‌های LINK خود را کجا ذخیره کنیم؟

اگر قصد دارید که توسط توکن لینک خود ترید کنید بهتر است که دارایی خود را در کیف پول حساب یک صرافی نگه دارید؛ اما توجه داشته باشید که این راه یک روش امن برای نگه‌داری رمزارزهایتان نیست. در صورتی‌که قصد هادل کردن دارایی خود دارید کیف پول سخت‌افزاری انتخاب هوشمندانه‌تری است.

قیمت توکن LINK

اولین قیمت ثبت شده برای این توکن در سال ۲۰۱۷ کمتر از یک دلار بوده است و در حال حاضر در وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ با ارزش ۱۲/۸۱ دلار ثبت شده است. بالاترین قیمت ثبت شده برای این رمزارز، در آگوست ۲۰۲۰، ۱۹/۸۵ دلار است.

در شکل زیر می‌توانید روند قیمتی چند ساله‌ی این رمزارز را از وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ مشاهده کنید.

چین لینک

در جدول زیر می‌توانید برخی ویژگی‌های قیمتی لینک و بیت کوین را مشاهده کنید:

بیت کوینچین لینک
بیشترین قیمت به ثبت رسیده
حدود ۲۰,۰۰۰ دلار۱۹/۸۵ دلار
کمترین قیمت به ثبت رسیده
۶۵/۵۳ دلار۰/۱۲۶۲۹۷ دلار
حداکثر موجودی
۲۱,۰۰۰,۰۰۰۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.