بایننس کوین چیست؟ (همه چیز درباره توکن BNB)

بایننس کوین
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 3 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۲۹ اسفند ۱۳۹۹

بایننس کوین با نام اختصاری BNB یک توکن غیر قابل استخراج است که در سال ۲۰۱۷ در یک پروژه عرضه اولیه سکه (ICO) توسط صرافی بزرگ بایننس عرضه شد. این رمزارز مانند بیت کوین در تعداد محدودی عرضه شده است؛ تعداد کل BNB های عرضه شده ۲۰۰ میلیون کوین است.

اگر در حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشید غیرممکن است که نام این صرافی به گوشتان نخورده باشد. صرافی بایننس از سال ۲۰۱۸ تاکنون جایگاه برترین صرافی رمزارز از نظر حجم معاملات را به خود اختصاص داده است.

تاریخچه بایننس کوین

همان‌طور که گفته شد این توکن در سال ۲۰۱۷ عرضه شد و برای اولین روی بلاک چین اتریوم به عنوان توکن ERC-20 قرار گرفت. پس از آن در سال ۲۰۱۹ صرافی بایننس، بلاک چین اختصاصی خود را به نام بایننس چین (Binance Chain) راه‌اندازی کرد و BNB را به عنوان یک توکن محلی روی این بلاک چین راه‌اندازی کرد.
طی عرضه اولیه این توکن در سال ۲۰۱۷، صد میلیون توکن ارائه شد و صرافی بایننس حدود ۱۵ میلیون دلار سرمایه جمع کرد.
در این عرضه اولیه حدود ۱۰ درصد (۲۰ میلیون) توکن BNB به سرمایه‌گذاران اولیه، ۴۰ درصد (۸۰ میلیون توکن) به تیم موسس و ۱۰۰ میلیون توکن به سایر شرکت‌کنندگان واگذار شد.
تقریباً نیمی از بودجه جمع‌آوری شده در طی فرآیند ICO، به منظور بهبود شرایط تجاری و بازاریابی صرافی بایننس در نظر گرفته شد و حدود یک سوم آن برای ساخت پلتفرم این صرافی و ارتقای اکوسیستم آن استفاده شد.

مزایای بایننس کوین

  • کاربرانی که برای پرداخت تراکنش‌های خود در صرافی بایننس، از این توکن استفاده کنند مشمول تخفیف می‌شوند.
  • در وب‌سایت رسمی بایننس، علاوه بر ارائه تخفیف در صرافی برای تراکنش‌هایی که از این رمزارز استفاده کرده‌اند، مواردی مانند امکان استفاده از این توکن برای پرداخت هزینه‌های سفر (مانند رزرو هتل و پرواز)، خرید هدایای مجازی ، خرید با استفاده از کارت اعتباری، نیز به عنوان مزایای توکن بایننس کوین ذکر شده است.
  • همچنین شما می‌توانید از طریق بنیاد خیریه‌ی این صرافی به نام موسسه خیریه بایننس Binance Charity Foundation) Binance) از این توکن برای پرداخت کمک‌های مالی استفاده کنید.
  • عرضه‌ی محدود و افزایش تقاضا: با وجود محدودیت توکن BNB و با گسترش سریع شهرتِ آن، رفته رفته عرضه‌ی آن کاهش می‌یابد و این موضوع می‌تواند در آینده تأثیر مثبتی بر قیمت آن داشته باشد.

به صورت کلی کارکردی که بایننس کوین در هزینه تراکنش معاملات دارد، یکی از مهم‌ترین مزایای آن است.

هزینه انجام معاملات در صرافی بایننس به ازای هر تراکنش ۰/۱ درصد است که باتوجه به حجم معاملات ماهیانه تریدرها و میزان دارایی BNB آن‌ها تعیین می‌شود. تریدرها می توانند کارمزد تراکنش‌ها و معاملات خود را با استفاده از سایر دارایی‌ها پرداخت کنند یا این‌که از توکن BNB برای این کار استفاده کنند؛ در این صورت برای پرداخت کارمزد معاملات تخفیف ویژه‌ای به تریدرها تعلق می‌گیرد.

سوزاندن بایننس کوین چیست؟

شایان ذکر است که میزان تخفیف ذکر شده رفته رفته کاهش می‌یابد و در سال ۱۴۰۰ به صفر می‌رسد. بدیهی است که چنین اتفاقی می‌تواند بر ارزش این کریپتوکارنسی تاثیر منفی داشته باشد.

برای حل این مشکل صرافی بایننس هر سه ماه یک بار اقدام به سوزاندن سکه‌های BNB می‌کند. همان‌طور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین عواملی که منجر به با ارزش‌تر شدن ارزهای دیجیتال می‌شود، این است که برخلاف ارزهای فیات، رمزارزها به میزان محدودی عرضه می‌شوند. به عنوان مثال تعداد کل بیت کوین‌هایی که قرار است استخراج شوند ۲۱ میلیون سکه است و همین محدودیت منجر به ارزش آن می‌شود.

بنابراین عملیات سوزاندن بایننس کوین توسط این صرافی، به منظور بالا بردن ارزش این توکن انجام می‌شود. در این فرآیند تعداد مشخصی توکن BNB از دسترس خارج می‌شوند تا دیگر قابل معامله نباشند.

طی سیزدهمین عملیات سوزاندن سکه بایننس کوین در مهر ماه ۱۳۹۹، ۶۸ میلیون دلار توکن BNB سوزانده شد؛ در این عملیات بیشترین ارزش دلاری BNB که این صرافی تاکنون سوزانده است سوزانده شد. در این فرآیند ۲,۲۵۳,۸۸۸ عدد از این توکن، یعنی ۱/۱۳ درصد از موجودی آن از دور خارج شد.

پس از این اقدام صرافی بایننس، قیمت BNB افزایش یافت و در وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ در آن زمان با قیمت ۳۰/۶۳ دلار به ثبت رسید.

قیمت و حجم بازار بایننس کوین

این سکه راه خود را با ارزش ۰/۱ دلار آغاز کرد و تاکنون دچار نوسانات زیادی شده است. در ژوئن ۲۰۱۹ قیمت این آلت کوین به بالاترین میزان خود یعنی قیمت ۳۹/۵۷ دلار رسید. در حال حاضر (۱۸ آبان ۱۳۹۹) این آلت کوین در وب‌سایت کوین مارکت‌کپ، با قیمت ۲۸/۰۴ دلار به ثبت رسیده است.

حجم بازار این رمزارز در آپریل ۲۰۱۸، حدود ۱/۴ میلیارد دلار بوده و در زمان نوشتن این مقاله، یعنی پس از ۲ سال و نیم،  حجم بازار آن حدود ۴ میلیارد دلار است.

در شکل زیر می‌توانید روند قیمتی چند ساله‌ی این رمزارز را از وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ مشاهده کنید.

بایننس کوین

در جدول زیر می‌توانید مقایسه برخی ویژگی‌های قیمتی بایننس کوین و بیت کوین را مشاهده کنید:

بیت کوینبایننس کوین
بیشترین قیمت به ثبت رسیده
حدود ۲۰,۰۰۰ دلار۳۹/۵۷ دلار
کمترین قیمت به ثبت رسیده
۶۵/۵۳ دلار۰/۹۶۱۰۹ دلار
حداکثر موجودی
۲۱,۰۰۰,۰۰۰۱۷۶,۴۰۶,۵۶۱
برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.