آلت کوین چیست؟ معرفی انواع آلتکوین به زبان ساده

آلت کوین چیست
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 5 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰

به کلیه ارزهای دیجیتال به جز بیت کوین، آلت کوین (Altcoin) گفته می‌شود. در واقع آلت کوین‌ها ارزهای دیجیتالی می‌باشند که برای انجام معاملات و تراکنش‌های همتا به همتا، مانند بیت کوین، از تکنولوژی بلاک چین استفاده می‌کنند. سایر ارزهای دیجیتال یا آلت کوین‌ها، در راستای موفقیت رمزارز بیت کوین ایجاد شده‌اند، و برای جلب رضایت سایر کاربران با سلیقه‌ها و اهداف متفاوت، در قوانین خود نیز تنوعاتی ایجاد کرده‌اند. برخی از التکوین‌ها توکن هستند و برخی دیگر کوین؛ برای اشنایی بیشتر با تفاوت کوین و توکن با ما همراه باشید. همچنین در ادامه‌ی این مقاله به سوال آلت کوین چیست به صورت مفصل پاسخ خواهیم داد.

آلت کوین‌ها چگونه کار می‌کنند؟

به طور کلی روند فعالیت آلت کوین‌ها بسیار شبیه به بیتکوین می‌باشد. در آلت کوین‌ها نیز، برای انجام معاملات و ارسال کریپتوکارنسی به کیف پول فرد دیگر، به یک کلید خصوصی نیاز دارید. همچنین درست مانند بیت کوین، تمام معاملات و تراکنش‌های آلت کوین‌ها، نیز در یک شبکه بلاک چین و یا یک لجر، به صورت دائمی ثبت می‌شوند. بنابراین تراکنش‌ها و معاملات آلت کوین‌ها نیز غیر قابل دستکاری می‌باشند.

تفاوت آلت کوین و بیت کوین

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، برخی قوانین اعمال شده در آلت کوین‌ها، با بیت کوین متفاوت می‌باشد. به عنوان مثال در آلت کوینی به نام لایت کوین (Litecoin)، پاداش‌دهی ناشی از ایجاد یک بلاک جدید، که همان سکه یا ارز دیجیتال می‌باشد، هر ۲/۵ دقیقه یک بار رخ می‌دهد؛ در حالی‌که در بیت کوین، پاداش استخراج ماینرها، هر ۱۰ دقیقه یک بار داده می‌شود. در واقع پاداشی که فرد در استخراج لایت کوین به دست می‌آورد، در زمان یکسان بسیار بیشتر از بیت کوین خواهد بود.

تفاوت دیگر لایت کوین و بیت کوین در سختی شبکه آن‌ها می‌باشد. همان‌طور که در مقاله قبلی ذکر شد، برای استخراج بیت کوین، به سخت افزارهای قوی با توان سخت افزاری بالا نیاز داریم، در حالی‌که لایت کوین‌ها را می‌توان با دستگاه‌های کامپیوتر خانگی نیز ماین کرد.

امروزه بیش از هزار نوع آلت کوین در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد. در زیر برخی از آلت کوین‌های معروف را مشاهده می‌کنید که در وب سایت کوین مارکت کپ هم لیست شده‌اند:

  • اتریوم (Ethereum)
  • ریپل (Ripple)
  • دش (Dash)
  • لایت کوین (Litecoin)
  • مونرو (Monero)

آلت کوین‎‌ها دارای چندین نقطه قوت می‌باشند که می‌تواند برای اکثر تریدرها وسوسه انگیز باشد. این ارزهای دیجیتال، نقص‌های موجود در بیت کوین را ندارند و یا سعی در بهبود آن‌ها دارند، با بازار بیت کوین رقابت می‌کنند و همچنین هزینه تراکنش کمی نیز دارند.

با این حال نوسان زیاد در قیمت آن‌ها و امنیت کمتر آن‌ها از بیت‌ کوین، را می‌توان از نقطه ضعف‌های این کریپتوها دانست. درواقع احتمال کلاه‌برداری در برخی آلت کوین‌ها بسیار بیشتر از بیت کوین می‌باشد.

نقاط قوت آلت کوین‌ ها

  •  بهبود نقص‌های موجود در بیت کوین: در واقع آلتکوین‌ها به منظور جبران کاستی‌های رمز ارز بیتکوین ایجاد شده‌اند و در طراحی آن‌ها، سعی بر این بوده است که مشکلات موجود در پلتفرم بیت کوین، تا حدودی جبران شود. به عنوان مثال کاهش هزینه استخراج آن‌ها و سرعت بیشتر ماینینگ، برخی از این اقدامات جبرانی می‌باشند.
  • ایجاد رقابت در بازار: سازندگان آلت کوین ها، سعی دارند تا قوانین و اصول بیت کوین را ارتقا دهند و برای سازگاری با سلیقه‌های مشتری‌های مختلف، در قوانین خود نیز تنوع ایجاد کنند. این بهبود قوانین، فضای رقابتی جدید را برای سیستم بیت کوین ایجاد می کند.
  • هزینه تراکنش پایین: شما به راحتی توسط آلت کوین‌ها، می‌توانید در فضای امن بلاک چین معاملات خود را با کمترین هزینه تراکنش انجام دهید.

انواع آلت کوین چیست

به صورت کلی التکوین ها را می‌توان در 3 دسته کلی تقسیم بندی کرد.

انواع آلت کوین

 

  • آلت کوین‌های قابل استخراج (Mining-Based): این آلتکوین‌ها بیش از بقیه عملکردی مشابه بیت کوین دارند. فرآیند استخراج آن‌ها درست مانند بیت کوین است و ماینرها پس از اضافه کردن یک بلاک جدید به شبکه، پاداش خود را دریافت می‌کنند. برترین آلت ‌کوین‌های سال 2020، مانند اتریوم، جز این دسته بوده‌اند.
  • ارزهای دیجیتال پایدار یا استیبل کوین‌ها (Stablecoins): رمزارزهای پایدار، نوعی آلت کوین هستند که برای مقابله با بازار پر نوسان کریپتوکارنسی‌ها طراحی شده‌اند. در واقع استیبل کوین‌ها با داشتن یک پشتوانه با ثبات‌تر مانند طلا و یا ارز فیات، در برابر نوسانات شدید ارزهای دیجیتال مقاومت می‌کنند. 

تتر (Tether) و لیبرا (Libra) دو رمز ارز پایدار هستند. استیبل کوین لیبرا توسط کمپانی فیس بوک، طراحی شده است.

  • توکن‌ها (Token): برای توضیح تفاوت کوین و توکن باید گفت رمز ارزهایی که بر خلاف بیتکوین، شبکه بلاک چینی مخصوص به خود را ندارند، توکن محسوب می‌شوند.

با این حال شایان ذکر است که برخی توکن‌ها شبکه اختصاصی خود را دارند. در حالتی که یک توکن در بستر بلاک چین خود قرار بگیرد یک رمز ارز محلی و کوین محسوب می‌شود؛ و در بستر بلاک چین‌های دیگر یک توکن می‌باشد. به عنوان مثال توکن اتر در بلاک چین اتریوم یک رمزارز محلی محسوب می‌شود و در بلاک چین‌های دیگر یک توکن است.

اولین آلت‌ کوین‌های بازار کدامند؟

اولین آلت کوین ارائه شده در سال ۲۰۱۱، Namecoin بود که مانند بیت کوین از الگوریتم اجماع اثبات کار استفاده می‌کرد. همچنین تعداد Namecoin های موجود، مانند بیت کوین ۲۱ میلیون کوین است.

پس از Namecoin، در همان سال نیز Litecoin وارد بازار شد که از نظر کد و کارایی مشابه  بیت کوین است. اما یکی از تفاوت‌های اساسی آن با بیت کوین این است که به ماینرها اجازه می‌دهد یک تراکنش را چندین بار تایید کنند و در زمان مشابه، ۴ برابر بیت کوین پاداش دریافت کنند. در حال حاضر بیش از ۵۰۰۰ آلت کوین وجود دارد که برخی از آن‌ها می‌توانند با رمز ارز برتر یعنی بیت کوین رقابت کنند. 

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که اگر ساتوشی ناکاموتو معرف بیت کوین، یک نابغه بوده است، چرا پس از آن، این همه ارزهای دیجیتال متنوع وارد بازار کریپتوکارنسی‌ها شده‌ است.

به صورت کلی و همان‌طور که ذکر شد، می‌توان گفت که یکی از دلایل ظهور آلت کوین‌ها این است که آلت کوین‌ها سعی دارند، محدودیت های موجود در بیت کوین را شناسایی کنند و آن‌ها را بهبود ببخشند، تا بتوانند با بیت کوین وارد رقابت شوند. 

بیت‌ کوین دارای نقطه ضعف‌هایی است و افراد زیادی سعی می‌کنند آن‌ها را برطرف کنند. یکی از این نقطه ضعف‌ها، هزینه‌ی زیاد و زمان‌بر بودن معاملات آن می‌باشد؛ در نتیجه برخی آلت کوین‌ها به منظور کاهش هزینه و افزایش سرعت پردازش به‌ وجود آمده‌اند. همچنین در دنیای رمز ارزها، افراد، گروه‌ها و توسعه‌ دهندگانی وجود دارند که قصد دارند با ایجاد پروژه‌‌های کریپتوکارنسی و با ویژگی‌های متفاوت و برتر از بیت کوین، بر این رمزارز محبوب پیشی بگیرند.

سخن پایانی

همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، آلت‌کوین ها به این دلیل ایجاد شدند که نواقص بیت کوین مانند مقیاس پذیری پایین، سرعت پایین در انجام تراکنش‌ها، استخراج دشوار و پرهزینه و کارمزد بالا را بهبود ببخشند. در حال حاضر التکوین های زیادی در بازار وجود دارند که می‌توانند نسبت به بیتکوین مزایا و قابلیت‌های بیشتری ارائه دهند و روزبه‌روز در حال پیشرفت نیز هستند. در این بین می‌توان به بهترین آلت کوین بازار، اتر اشاره کرد که همواره در رقابت تنگاتنگی با بیت کوین قرار دارد. با این حال قابل کتمان نیست که از زمان پیدایش ارزهای دیجیتال تاکنون، هنوز هیچ رمزارزی نتوانسته است جایگاه بیت کوین را به عنوان برترین کریپتوکارنسی جهان، از آنِ خود کند.

 

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان
سوالات متداول:
آلتکوین چیست؟
به کلیه ارزهای دیجیتال به جز بیت کوین، آلت کوین (Altcoin) گفته می‌شود.
شت کوین چیست؟
به رمزارزهایی که هیچ هدف خاصی پشت ایجاد شدنشان وجود نداشته و معمولا به دلیل یک meme ایجاد شده‌اند، عنوان شت کوین گفته می‌شود.
تفاوت کوین و توکن چیست؟
رمز ارزهایی که بر خلاف بیتکوین، شبکه بلاک چینی مخصوص به خود را ندارند، توکن محسوب می‌شوند.

۲ دیدگاه برای “آلت کوین چیست؟ معرفی انواع آلتکوین به زبان ساده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.