بیت کوین چیست و چه کاربردی در صنعت ارزهای دیجیتال دارد؟

بیت کوین چیست و چه کاربردی در صنعت ارزهای دیجیتال دارد؟
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 8 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۲۰ آبان ۱۴۰۱

بیتستان: دنیای بازار ارزهای دیجیتال با رمزارزی به نام بیت‌کوین گره خورده، تا حدی که بسیاری از افراد، صنعت کریپتوکارنسی (ارز دیجیتال) را با بیت‌کوین می‌شناسند. با رشدی که صنعت ارزهای دیجیتال از سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ شروع کرد، بسیاری از افراد با این حوزه آشنا شده و بارها و بارها نام بیت‌کوین را شنیدند، اما شاید آشنایی کاملی با ارزی به نام بیت کوین (Bitcoin) نداشته باشند. در ادامه این مقاله قصد داریم به اینکه بیت کوین چیست؟ چگونه به دست می‌آید؟ خرید و فروش آن به چه شکل است؟ و … بپردازیم.

بیت کوین چیست؟

بیت‌کوین (Bitcoin) به نوعی اولین ارز رمزنگاری شده در صنعت کریپتوکارنسی است که در سال ۲۰۰۹ توسط فرد یا گروهی ناشناخته به نام ساتوشی ناکاموتو به جهانیان معرفی شد. این رمزارز که در واقع نمودی از پول‌های فیات در حال استفاده توسط مردم است، توسط هیچ شخص و نهادی کنترل نمی‌شود.

به عنوان مثال، بانک‌های مرکزی وظیفه چاپ و توزیع پول کاغذی را بر عهده دارند و قوانین موجود در این حوزه را بر اساس سیاست مشخصی، تعیین می‌کنند؛ اما بیت‌کوین به هیچ وجه این گونه نیست و هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که در حال کنترل آن است.

کریپتو کارنسی چیست؟

رمزارز یا کریپتوکارنسی (cryptocurrency)، یک نوع ارز مجازی و یا پول دیجیتال است که در طراحی آن از فناوری رمزنگاری استفاده شده. برای تایید اصالتِ تراکنش‌ها و انتقال کریپتوها، از یک سری الگوریتم‌های رمزگذاری شده استفاده می‌شود.

رمزنگاری تراکنش‌ها و معاملات در شبکه ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین، باعث می‌شود که دست‌کاری اطلاعات تقریبا غیر ممکن شده و امنیت شبکه بالا برود. به زبان ساده‌تر، ارزهای دیجیتال یا کریپتوکارنسی‌ها معادل دیجیتالی ارزهای رایج (دلار، ریال، یورو و …) هستند.

بیت کوین تا به این لحظه بزرگ‌ترین و شناخته شده‌ترین ارز دیجیتالی در بین بیش از ۱۹ هزار رمزارز موجود محسوب می‌شود. بسیاری از افراد، بازار ارزهای دیجیتال را با نام این رمزارز می‌شناسند که نشان دهنده‌ی شهرت بیت‌کوین است.

محبوبیت بیت‌کوین موجب شد که توجهات به سمت این حوزه (صنعت ارزهای دیجیتال) بیش از پیش جلب شده و کسب و کارهای زیادی آن را بپذیرند. پذیرش جهانی بیت‌کوین راه را برای معرفی ارزهای دیجیتالی دیگر نیز هموارتر کرد تا خود را معرفی کرده و مخاطب جذب کنند.

تاریخچه‌ی کوتاهی از بزرگ ترین رمزارز بازار (بیت کوین)

در اکتبر ۲۰۰۸، شخص یا گروهی با نام ساتوشی ناکاموتو پستی را در metzdowd.com منتشر و اعلام کرد که در حال کار بر روی یک سیستم نقدی الکترونیکی جدید است که کاملاً همتا به همتا بوده و توسط هیچ نهاد و سازمانی اعتبار سنجی و کنترل نمی‌شود. سپس وایت پیپری منتشر شد که در آن عملکرد رمزارزی به نام بیت کوین به صورت کامل مشخص شده بود.

این وایت پیپر در Bitcoin.org منتشر شد و Bitcoin: A Peer-to-Peer Electronic Cash System نام داشت. در ۳ ژانویه ۲۰۰۹، اولین بلاک بیت کوین استخراج شد. (بلوک ۰) این بلوک به عنوان “بلوک پیدایش” هم شناخته می‌شود. در ۸ ژانویه ۲۰۰۹، با ایجاد بلوک ۱، عملیات استخراج رمزارز بیت‌کوین به صورت رسمی کلید خورد.

در سیستم ماینینگ رمزارز بیت‌کوین، این گونه تعریف شده که پاداش ماینرها هر ۲۱۰,۰۰۰ بلاک، نصف شود (۵۰ درصد کاهش یابد). به عنوان مثال پاداش تشکیل یک بلاک در سال ۲۰۰۹، برابر با ۵۰ بیت‌کوین بود، اما این پاداش در ۱۱ می ۲۰۲۰ به ۶/۲۵ بیت‌کوین کاهش یافته است. این عمل در واقع هاوینگ نام دارد.

یک بیت‌کوین به هشت رقم اعشار (۱۰۰ میلیونیم یک بیت‌کوین) قابل تقسیم است و کوچک‌ترین واحد BTC، ساتوشی نامیده می‌شود.

فناوری بلاک چین بیت کوین چیست؟

فناوری بلاک چین بیت کوین چیست؟

ارزهای دیجیتال برای بقاء خود و همچنین فعالیت کاربران، به یک شبکه نیاز دارند که در اصطلاح بلاک‌چین نامیده می‌شود. بلاک چین یک دفتر کل توزیع شده و یک پایگاه داده مشترک است که داده‌ها را ذخیره می‌کند. داده‌ها در بلاکچین به صورت کامل رمزگذاری می‌شوند تا قابل دسترسی و تغییر نباشند. تراکنش‌ها نیز در بلاک‌چین توسط ماینرها تایید می‌شوند.

بیت کوین از الگوریتم هش SHA-256 برای رمزگذاری داده‌های ذخیره شده در بلوک‌های بلاک‌چین خود استفاده می‌کند. SHA-256 شامل تمام داده‌های تراکنش و اطلاعات مرتبط با بلوک‌های قبل از آن بلوک است. داده‌های مرتبط بین بلوک‌ها نیز دقیقا همان چیزی هستند که موجب می‌شوند تا دفتر کل یک زنجیره بلوکی نامیده شود.

بیت‌کوین بلاک‌چین اختصاصی خود را دارد و تمام تراکنش‌ها در آن اعتبار سنجی می‌شوند. برخی از ارزهای رمزنگاری شده جدید نیز روی بلاک‌چین بیت کوین سوار هستند. در حال حاضر بلاک‌چین‌های متعددی توسط توسعه دهندگان معرفی و عرضه شده است.

در زیر می‌توانید جزئیات بیشتری از بلاک چین بیت کوین به دست آورید

بلاک چین بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

نحوه استخراج بیت کوین

این رمزارز توسط معدنچیان صنعت ارزهای دیجیتال که با نام ماینر شناخته می‌شوند، استخراج می‌شود. هر بیت‌کوین حاصل فعالیت تعداد زیادی دستگاه ماینر (ASIC) است. این دستگاه‌ها به صورت مرتب مبادلات ریاضی پیچیده را حل می‌کنند تا در نهایت به عنوان پاداش، بیت کوین دریافت نمایند.

برای استخراج بیت کوین و انجام عملیات ماینینگ از توان سخت افزاری استفاده می‌شود. هنگامی که بیت کوین برای اولین بار منتشر شد، امکان استخراج آن در رایانه شخصی وجود داشت.

اگر رایانه شخصی‌تان سخت‌افزار جدیدتری داشته باشد، همچنان می‌توانید از آن به عنوان ماینر استفاده کنید، اما شانس بدست آوردن بیت‌کوین در این حالت بسیار ناچیز است.

با محبوبیت بیشتر این رمزارز، ماینرهای بیشتری به شبکه ملحق شدند که شانس حل مبادلات ریاضی را کاهش می‌داد. در اثر ورود ماینرهای جدید، فرآیند استخراج بیت‌کوین رفته رفته سخت‌تر می‌شود و بر خلاف گذشته CPU کامپیوترهای خانگی دیگر جوابگوی ماینینگ نیستند. در حال حاضر یکی از بهترین راه حل‌ها برای غلبه بر این سختی شبکه، استفاده از دستگاه‌های ASIC است.

ASIC، دستگاه‌های ماینینگی (Mining Rig) هستند که مخصوص استخراج ارزهای دیجیتال مختلف طراحی شده‌اند.

برای تبدیل شدن به یک استخراج کننده بیت کوین، چندین گزینه وجود دارد. مثلا:

  • استفاده از کامپیوتر و رایانه شخصی
  • استفاده از دستگاه‌های ماینر (ASIC)
  • پیوستن به یک استخر استخراج

استخرهای ماینینگ، گروهی از ماینرها هستند که قدرت محاسباتی خود را برای رقابت با مزارع بزرگ استخراج ASIC ترکیب می‌کنند.

در حالت سوم، شما شانس خود را برای دریافت پاداش افزایش می‌دهید، اما پاداش به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد، زیرا باید بین همه ماینرها تقسیم شود. در حال حاضر به ازای هر بلاک صحیحی که به بلاک چین بیت کوین اضافه می‌شود، ۶/۲۵ بیت‌کوین پاداش داده می‌شود.

کاربردهای بیت کوین چیست؟

کاربردهای بیت کوین چیست؟

بیت کوین در ابتدا به عنوان یک روش پرداخت همتا به همتا طراحی و منتشر شد، اما به مرور کاربردهای دیگری نیز پیدا کرد. در حال حاضر، به دلیل افزایش ارزش و رقابت با سایر بلاک‌چین‌ها و ارزهای دیجیتال، بیت کوین کاربردهای متنوعی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • بیت کوین، روشی برای پرداخت

بیت‌کوین به مرور زمان توسط سازمان‌ها و کسب و کاری‌های مختلفی پذیرفته می‌شود و کاربران این کسب و کارها می‌توانند برای پرداخت هزینه‌های خود، از این رمزارز استفاده کنند. برای استفاده از بیت کوین جهت پرداخت هزینه‌ها، باید یک کیف پول رمزنگاری داشته باشید.

جهت پرداخت هزینه‌ها با بیت‌کوین، از دستگاه‌ها پز سخت افزاری یا آدرس کیف پول در قالب کدهای QR و … استفاده می‌شود. در این زمینه، السالوادور اولین کشوری بود که در ژوئن ۲۰۲۱ رسما بیت کوین را به عنوان ارز قانونی پذیرفت و شهروندان آن توانستند در پرداخت هزینه‌های خود از BTC استفاده کنند.

  • بیت‌کوین، یک روش سرمایه گذاری

با افزایش محبوبیت بیت کوین، سرمایه گذاران و سفته بازان به آن علاقه مند شدند. بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷، با ظهور صرافی‌های دیجیتال، فروش و خرید بیت‌کوین تا حد زیادی تسهیل شد. در این حالت، قیمت رمزارز Bitcoin نیز افزایش پیدا کرد و به یک روش سودآور در بین مردم جهت سرمایه‌گذاری تبدیل شد.

پس از افزایش سریع قیمت بیت کوین در سال‌های اخیر، سرمایه گذاران زیادی بدون درنگ وارد بازار این رمزارز شدند. به عنوان مثال، بیت‌کوین در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ قیمتی معادل ۷,۱۶۷/۵۲ دلار داشت و یک سال بعد با بیش از ۳۰۰ درصد رشد به ۲۸,۹۸۴/۹۸ دلار رسید. در نیمه اول سال ۲۰۲۱ به رشد خود ادامه داد و در نوامبر ۲۰۲۱ رکوردی به یاد ماندنی یعنی ۶۹ هزار دلار از خود بر جای گذاشت.

با این روند و رشد تصاعدی، مردم بیش از پیش به بیت‌کوین امیدوار شدند و آن را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کردند. به مرور قیمت بیت‌کوین به سبب اتخاذ برخی سیاست‌های پولی در دنیا و توسط کشورهای بزرگ، کاهش پیدا کرد و در حال حاضر (در زمان نگارش این مقاله) به زیر سطح ۲۰ هزار دلار رسیده است.

بیت کوین‌ها کجا ذخیره می‌شوند؟

پس از استخراج بیت‌کوین یا خرید آن، باید به فکر ذخیره کردن این دارایی با ارزش، در جایی مطمئن و امن باشیم تا بتوانیم در صورت لزوم به آن دسترسی داشته و استفاده کنیم. بیت کوین مانند پول رایج و یا ارزهای فیات ماهیت فیزیکی ندارد، بنابراین نمی‌توانید آن را در یک کیف پول واقعی نگهداری کنید.

بیت‌کوین‌های خریداری شده، باید به صورت مجازی نگهداری شوند. برای این امر روش‌های مختلفی وجود دارد. مثل:

  • داخل پلتفرم صرافی (Exchange platform)
  • کیف پول‌های نرم‌افزاری یا سخت افزاری

در حال حاضر این امکان برای شما فراهم شده است که با خرید بیت‌کوین از طریق سامانه بیتستان، آن‌ها را به کیف پول اختصاصی و رمزنگاری شده خود در سامانه انتقال دهید.

در زیر می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد انواع ولت ارزهای دیجیتال به دست آورید

آشنایی با انواع کیف پول ارز دیجیتال و اهمیت آن‌ها
بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

کلیه تراکنش‌های انجام شده، در شبکه بلاک‌چین بیت کوین ذخیره می‌شوند. از آنجایی که بیت کوین غیرمتمرکز است، وظیفه تایید این تراکنش‌ها در شبکه، به عهده یک سازمان مرکزی نیست. بنابراین فرآیند تایید معاملات، توسط افراد داوطلبی به نام ماینر (miner) که به صورت مداوم، اطلاعات موجود در بلاک‌چین را ردیابی، بررسی و به‌روزرسانی می‌کنند، به انجام می‌رسد.

ماینرها تراکنش‌های ثبت شده را بررسی (verify) می‌کنند و پس از به حد نصاب رسیدن تعداد تراکنش‌های وریفای شده، یک بلاک جدید به زنجیره اضافه می‌شود. در حال حاضر به ازای هر بلاک صحیحی که به بلاک چین بیت کوین اضافه می‌شود، ۶/۲۵ بیت کوین پاداش اعطا می‌شود.

به عبارت دیگر، ماینرها برای کسب بیت کوین و اضافه کردن بلاک جدید به دفتر کل بلاک‌چین، باید یک مسئله ریاضی نسبتا پیچیده را حل کنند و اولین فرد یا ماینری که این معادله را حل کند، می‌تواند یک بلاک تایید شده جدید به شبکه اضافه کرده و پاداش آن را دریافت نماید.

ملاک دریافت پاداش برای استخراج کنندگان بر اساس پروتکل اجماعی به نام “اثبات کار” (POW) صورت می‌گیرد. بر اساس این پروتکل، هر ماینر برای دریافت دستمزد خود (که همان بیت‌کوین است)، باید با توان سخت‌افزاری که در اختیار دارد، مقداری انرژی را صرف کرده باشد، که این حداقل انرژی را با مفهومی به نام “هش ریت” می‌سنجند.

عملکرد شبکه در صورت تولید شدن همزمان یک بلاک توسط ماینرها

شاید برای شما هم سوال باشد، اگر دو ماینر همزمان بتوانند معادله‌ای را حل کرده و یک بلاک جدید تولید کنند، اولویت برای دریافت پاداش بیت کوین با کدام یک خواهد بود؟

در این حالت در شبکه بلاک‌چین، چند شاخگی رخ می‌دهد. هنگام چند شاخه شدن شبکه، نودها هر دو شاخه را تا جایی ادامه می‌دهند که یکی از شاخه‌ها به مرحله‌ای برسد که طولانی‌تر از شاخه دیگر باشد؛ به عبارتی، طولانی تر شدن یک شاخه از زنجیره بلاک‌های به هم پیوسته، نشان‌دهنده این است که تعداد ماینرهای بیشتری آن شاخه را قبول کرده‌اند و در نتیجه قدرت هش بیشتری برای ماین کردن بلاک‌های این شاخه صرف شده است.

خرید و فروش ارز دیجیتال بیت کوین

خرید و فروش ارز دیجیتال بیت کوین

برای بدست آوردن بیت‌کوین، دو روش کلی وجود دارد: ۱- استخراج این رمزارز ۲- خرید آن از طریق صرافی‌های ارزهای دیجیتال. با روش اول در بخش‌های قبل آشنا شدید. در روش دوم شما باید به یک پلتفرم معتبر خرید و فروش کریپتو مراجعه کرده و با پرداخت ریال، دلار، یورو و یا حتی تتر، بیت‌کوین خریداری نمایید.

بیتستان یکی از پلتفرم‌های معتبر خرید و فروش بیت‌کوین و ۳۰۰ رمزارز معتبر دیگر است. همچون سالیان گذشته و در جمع خانواده چند صد هزار نفری کاربران بیتستان، می‌توانید در هر لحظه‌ای از شبانه روز و با کارت بانکی خود، بیت‌کوین و هر رمزارز دیگری را خرید/فروش کنید.

برای مشاهده به روز‌ترین قیمت و معامله BTC به لینک زیر مراجعه کنید

معامله بیت کوین

برداشت رمزارز یا ریال از حساب کاربری بیتستان، جهت افزایش امنیت، تنها و تنها از طریق احراز هویت دو مرحله‌ای (ارسال کد به ایمیل یا تلفن همراه شما) ممکن خواهد بود. این ویژگی امنیتی، امکان برداشت رمزارزها یا مبالغ تومانی موجود در کیف پول‌تان را در صورت به خطر افتادن حساب کاربری‌تان محدود می‌کند تا فرصت کافی برای محافظت از سرمایه‌تان داشته باشید.

در لینک‌های زیر به صورت کامل خدمتتان آموزش داده شده است که چگونه از بیتستان بیت‌کوین خریداری کنید یا بیتکوین‌های خود را بفروشید.

به انتهای مقاله‌ی “بیت کوین چیست و چه کاربردی در صنعت ارزهای دیجیتال دارد؟” رسیدیم. همان طور که مشاهده کردید، بیت‌کوین (Bitcoin) به نوعی اولین ارز رمزنگاری شده در صنعت کریپتوکارنسی است که در سال ۲۰۰۹ توسط فرد یا گروهی ناشناخته به نام ساتوشی ناکاموتو به جهانیان معرفی شد.

یک بیت‌کوین به هشت رقم اعشار (۱۰۰ میلیونیم یک بیت‌کوین) قابل تقسیم است و کوچک‌ترین واحد BTC، ساتوشی نامیده می‌شود. همچنین این رمزارز از الگوریتم هش SHA-256 برای رمزگذاری داده‌های ذخیره شده در بلوک‌های بلاک‌چین خود استفاده می‌کند.

بیت‌کوین (Bitcoin) توسط معدنچیان صنعت ارزهای دیجیتال که با نام ماینر شناخته می‌شوند، استخراج می‌شود. هر بیت‌کوین حاصل فعالیت تعداد زیادی دستگاه ماینر (ASIC) است.

بیت کوین
برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان
سوالات متداول:
پروتکل بیت کوین چیست؟
مکانیزم کارکرد بیت کوین بر اساس یک پروتکل اجماع به نام «اجماع اثبات کار» (POW) است.
قیمت بیت کوین چند دلار است؟
قیمت بیتکوین همواره در نوسان بوده و شما با مراجعه به این لینک (بلاگ بیتستان)، می‌توانید قیمت لحظه‌ای آن را مشاهده کنید.
بیت کوین‌ کجا ذخیره می‌شود؟
استفاده از کیف پول‌‌های ارز دیجیتال سخت افزاری و نرم افزاری معتبر، از روش‌های ذخیره بیتکوین است.

۵ دیدگاه برای “بیت کوین چیست و چه کاربردی در صنعت ارزهای دیجیتال دارد؟

  1. شهرام صباحی نیا گفته:

    درود و عرض ادب
    سوال:
    موارد قانونی انتقال دارایی در ارزهای دیجیتال به وراث و نحوه انجام آن در صورت فوت شدن فرد چگونه است ؟
    با توجه به اینکه تنها دارنده رمز میتواند به حساب دسترسی پیدا کند که الان در قید حیات نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.