همه‌چیز درباره‌ی بیت‌تورنت و کاربردهای توکن BTT

همه‌چیز درباره‌ی بیت‌تورنت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 6 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰

اینترنت در دهه‌ی ۹۰ میلادی باعث انفجار دنیای اطلاعات و کسب‌وکار و بسیاری دیگر از جنبه‌های زندگی شد. وب‌سایت‌های اشتراک‌گذاری و دانلود فایل‌ها شروع بکار کردند اما یکی از اساسی‌ترین مشکلات سرعت بسیار پایین دانلود در این سایت‌ها بود و برای دانلود فایل‌های حجیم باید روزها وقت می‌گذاشتیم. در این زمان بود که مفهوم بیت‌تورنت (BitTorrent) به دنیای اینترنت پا گذاشت.

همه چیز درباره بیت‌تورنت

بیت‌تورنت یک پروتکل نقل و انتقال اطلاعات و فایل‌های رایانه‌ای حجیم در بستر اینترنت است. نکته‌ی مهم این است که بیت‌تورنت یک برنامه نیست بلکه یک روش اشتراک‌گذاری فایل است. اشتراک‌گذاری و دانلود فایل‌ها از طریق این پروتکل، توسط سایت‌ها و برنامه‌های بیت‌تورنتی به نام کلاینت (Client) صورت می‌پذیرد.

با ظهور بیت‌تورنت (BitTorrent) در دنیای اینترنت، انقلابی عظیم اتفاق افتاد. بسیاری از افرادی که از محدودیت‌های اینترنت نسل قدیم خسته شده‌ بودند، به بیت‌تورنت و سرعت دانلود خیره‌کننده‌ی آن رو آوردند. اقبال همگانی بیت‌تورنت به حدی بود که تا همین پنج‌سال پیش، نزدیک به ۴۰ درصد ترافیک اینترنت مربوط به کلاینت‌های بیت‌تورنت بود!

آشنایی با بنیان گذار بیت‌تورنت

بیت‌تورنت توسط برام کوهن (Bram Cohen) یک برنامه‌نویس کامپیوتر توسعه داده شد. برام کوهن که از سرعت پایین دانلود و آپلود فایل‌های اینترنتی خسته شده بود اولین بار ایده‌ی بستر اینترتی توزیع شده به ذهن‌اش خطور کرد و بعد از آزمون و خطاهای بسیار توانست ایده‌ی خود را عملی کند. اولین نسخه از بیت‌تورنت در جولای ۲۰۰۱ منتشر شد.

تاریخچه BitTorrent

برام کوهن بیت‌تورنت را در سال ۲۰۰۱ توسعه داد. جالب است بدانیم که بیت‌تورنت جزو پیشگامان این حوزه است و حتی پیش از آغاز به کار بیت کوین و دنیای بلاک‌چین‌های غیرمتمرکز، بیت‌تورنت از این تکنولوژی برای دانلود و آپلود فایل‌ها استفاده می‌کرده است. این کمپانی در سال ۲۰۱۹ توسط تیم بلاک‌چینی ترون خریداری و با آن ادغام شد و این تیم توکن اصلی آن یعنی BTT را بر بستر بلاک‌چین ترون عرضه کرد. اما یک سوال مهم مطرح می‌شود که اصلا بیت‌تورنت چگونه کار می‌کند؟

بیت‌تورنت چگونه کار می‌کند؟

بیت تورنت چگونه کار می‌کند؟

بیت‌تورنت همانطور که گفته شد یک روش اشتراک‌گذاری فایل‌ها در بستر اینترنت است. این عمل توسط برنامه‌های بیت‌تورنتی که Client نامیده می‌شوند انجام می‌شود. سیستم کاری بیت‌تورنت به این صورت است که فایل‌های حجیم را به قطعات بسیار کوچک‌تر تقسیم می‌کند که این فایل‌های کوچک هرکدام روی رایانه‌ی یکی از کاربران بیت‌تورنت قرار دارد.

برای شناخت نحوه‌ی کار بیت‌تورنت ابتدا باید کمی درباره دانلود از سایت‌های معمولی بیشتر بدانیم. در وب‌سایت‌های اینترنتی ما برای دانلود یک فایل به یک سرور مرکزی وصل می‌شویم و فایل خود را به صورت کامل از این سرور دانلود می‌کنیم. همه‌ی افراد دیگری هم که به این وب‌سایت متصل شوند، فایل‌های خود را از همان سرور مرکزی دریافت می‌کنند.

اما بیت‌تورنت یک پروتکل همتا به همتا (Peer-To-Peer) است که در آن برای دانلود یا بارگذاری فایل‌ها نیازی به یک سرور مرکزی نیست و افراد در گروه‌هایی که Swarm نامیده می‌شوند، فایل‌ها را بصورت مستقیم با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.

یک کاربر می‌تواند با اشتراک‌گذاری یک فایل .torrent در یکی از کلاینت‌های بیت‌تورنت، به یک گروه (Swarm) وصل شود. بعد از این کلاینت (Client) یک سرور به نام tracker را به فایل .torrent متصل می‌کند و آدرس IP افراد حاضر در گروه (Swarm) را در اختیار همه‌ی اعضای آن قرار می‌دهد تا بتوانند با یکدیگر بصورت همتا به همتا ارتباط بگیرند.

trackerها آدرس‌های متصل به گروه (Swarm) را ذخیره می‌کنند. یک تکنولوژی جدیدتر که در پروتکل بیت‌تورنت بکار می‌رود، trackerless نامیده می‌شود که کاملا شبکه بیت‌تورنت را غیر متمرکز می‌کند. با استفاده از تکنولوژی DHT (Distributed Hash Table) در این روش هر کاربر، آدرس کاربر دیگر را دنبال (track) می‌کند و عملا هر عضو گروه خود به یک tracker بدل می‌شود.

قبل از پیشتر رفتن باید دو مفهوم بسیار مهم دیگر را در بیت‌تورنت بررسی کنیم، Leechers یا زالو و Seeders یا بذرپاش. زالوها که به آن‌ها Peers هم گفته می‌شود، اعضای یک گروه در کلاینت‌ها هستند که فایل‌ها را دانلود می‌کنند و کاربرانی که بعد از دانلود کامل یک فایل در گروه باقی می‌مانند تا اعضای دیگر بتوانند در گروه فایل موردنظر را دانلود کنند بذرپاش‌ها هستند. در واقع بدون وجود این بذرپاش‌ها در یک گروه، امکان دانلود فایلی وجود ندارد.

هر عضو گروه با دریافت یک بخش از فایل‌ها می‌تواند آن را در همان لحظه با اعضای دیگر به اشتراک بگذارد، یعنی دانلود و آپلود در این سیستم بصورت تقریبا همزمان انجام می‌شود و بخاطر پایین‌ بودن حجم فایل‌ها سرعت این کار بصورت چشمگیری افزایش می‌یابد.

حالا که با مفهوم بیت‌تورنت آشنا شدیم می‌خواهیم ارتباط این پروتکل با دنیای رمزارزها را بررسی کنیم اما قبل از آن بهتر است کمی درباره‌ی معروف‌ترین کلاینت‌های بیت‌تورنت اطلاعات کسب کنیم. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

معروف‌ترین کلاینت‌های بیت‌تورنت

معروف‌ترین کلاینت‌های بیت‌تورنت

  • qBittorrent
  • utorrent
  • Bitport.io
  • BiglyBT
  • Tixati

ویژگی‌های بیت‌تورنت

ویژگی‌های بیت‌تورنت

  • سرعت بالا
  • پروتکل همتا به همتا
  • غیرمتمرکز
  • امکان دانلود و بارگزاری فایل‌های حجیم

توکن بیت‌تورنت (BTT)

توکن بومی این پروتکل BTT نامیده می‌شود که در سال ۲۰۱۹ بعد از ادغام شرکت بیت‌تورنت با تیم توسعه‌دهنده‌ی بلاک‌چین ترون (TRON Foundation)، این رمزارز به جهان معرفی شد که یک توکن توسعه داده شده بر بستر بلاک‌چین ترون است. این توکن علاوه بر کارکردهای سرمایه‌گذاری، در خود بستر بیت‌تورنت هم کاربرد دارد در ادامه می‌خواهیم با کاربرد این توکن بیشتر آشنا شویم.

کاربردهای توکن BTT

بیت‌تورنت (BitTorrent) برای اشتراک‌گذاری فایل‌های الکترونیکی و حجیم در بستری غیرمتمرکز و با سرعت بالا بکار می‌رود. توکن بیت‌تورنت از کیف‌پول کسانی که قصد استفاده از سرویس‌های با سرعت بالا در کلاینت‌های بیت‌تورنت را دارند به کیف‌پول کسانی که این سرویس‌ها را تامین می‌کنند (Seeders) منتقل می‌شود. در واقع BTT تضمین می‌کند محتوای موجود در سایت با پرداخت هزینه‌ی بسیار کم به دست کسی که قصد دانلود فایل را دارد برسد.

مزایا و معایب BitTorrent

BTT در بستر پروتکل بیت‌تورنت توسعه داده شده است و برای توسعه‌ی این اکوسیستم بکار می‌رود. هم‌چنین BTT به راحتی اشتراک‌گذاری همتا به همتا را در کلاینت‌های بیت‌تورنت ممکن می‌کند و با پرداخت هزینه‌ای بسیار اندک کاربران می‌توانند از بیت‌تورنت برای دانلود فایل‌های مورد نیاز استفاده کنند و هم‌چنین کسانی که فایل‌ها را به اشتراک می گذارند بعنوان پاداش این مبالغ را دریافت می‌کنند.

اما یکی از نگرانی‌های همیشگی که درباره‌ی بیت‌تورنت وجود دارد، امکان عدم رعایت حقوق کپی‌رایت در کلاینت‌های بیت‌تورنت است. چون فایل‌ها به قطعات کوچک تبدیل می‌شوند و فایل‌ها بین رایانه‌ی میلیون‌ها کاربر توزیع شده‌اند، دنبال کردن و اعمال قوانین کپی‌رایت روی این فایل‌ها بسیار سخت است. و بسیاری از همان آغاز بیت‌تورنت را فضایی برای دزدی (Piracy) می‌دانستند.

 

چه کیف‌پول‌هایی توکن BTT را پشتیبانی می‌کنند؟

چه ولت‌هایی از BTT پشتیبانی می‌کنند؟

بسیاری از کیف‌پول‌های ارز دیجیتال از توکن BTT پشتیبانی می‌کنند. در زیر لیستی از بهترین کیف‌پول‌های ذخیره‌سازی این رمزارز را مشاهده می‌کنید. هم‌چنین آپدیت‌های جدیدی اخیرا روی شبکه این رمزارز اتفاق افتاد و آن را به دو ارز BTTOLD و BTT تبدیل کرد که BTTOLD دیگر توسط بسیاری از ولت‌ها پشتیبانی نمی‌شود.

  • Coinomi
  • Trust Wallet
  • Atomic Wallet
  • Math Wallet
  • Guarda Wallet

بیت‌تورنت از چه تکنولوژی‌هایی استفاده میکند؟

توکن BTT از چه تکنولو‌زی‌هایی بهره می‌برد؟

  • Distributed System
  • Peer To Peer (P2P)
  • Tracker Server
  • DHT

 

روش های کسب درآمد از ارز بیت‌تورنت

برای کسب درآمد از BTT راه‌های  مختلفی وجود دارد. اولین راه قطعا سرمایه‌گذاری روی این رمزارز است. اما مزیت دیگر BTT قابلیت استکینگ (سهام‌گذاری) توکن‌های BTT و دریافت مقداری توکن به ازای پاداش است. BTT یک توکن است و قابلیت استخراج ندارد اما می‌توان آن را در پلتفرم‌های مختلفی مانند JustLend استیک کرد. هم‌چنین کسانی که در پروتکل بیت‌تورنت بعنوان بذرپاش (Seeders) فعالیت می‌کنند، مقداری توکن BTT به ازای اشتراک‌گذاری فایل‌ها در گروه‌ها (Swarms) دریافت می‌کنند.

آینده بیت‌تورنت

بیت‌تورنت هرچند در یک زمان بسیار محبوب شد اما با ظهور اینترنت پرسرعت و تکنولوژی‌های جدید کمی از بازار جهانی عقب ماند. در همین راستا توسط ترون (TRON) خریداری شد و رمزارز BTT را با همکاری این تیم بلاک‌چینی،‌ توسعه داد. حتی امروزه اخبار مثبتی مانند همکاری بیت‌تورنت با غول شبکه‌های استریمینگ مانند نت‌فلیکس (Netflix) به گوش می‌خورد.

بیت تورنت
برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان
سوالات متداول:
آیا بیت تورنت یک برنامه کامپیوتری است؟
خیر. بیت تورنت یک روش انتقال فایل ها در بستر اینترنت است.
کلاینت (Client) بیت‌تورنت به چه معنی است؟
کلاینت‌ها سایت‌هایی هستند که از تکنولوژی بیت‌تورنت برای نقل و انتقال فایل‌ها استفاده می‌کنند
بنیان‌گذار بیت‌تورنت کیست؟
اولین‌بار ایده‌ی یک شبکه‌ی توزیع‌شده اینترنتی توسط برام کوهن خالق بیت‌تورنت ارائه شد
توکن BTT چه ارتباطی به بیت‌تورنت دارد؟
بعد از اینکه شرکت بیت‌تورنت در شرکت بلاک‌چینی ترون ادغام شد، این توکن توسط تیم ترون عرضه شد.
معروف‌ترین کلاینت‌های بیت‌تورنت کدام‌اند؟
qBittorrent - utorrent - Bitport.io - BiglyBT

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.