وایت پیپر (White Paper) چیست؟

وایت پیپر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 3 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۲۶ مهر ۱۳۹۹

اگر راجع به  دنیای ارزهای دیجیتال، فرد کنجکاوی باشید، حتما تاکنون اصطلاح «وایت پیپر» به گوشتان خورده و این سوال برایتان پیش آمده که وایت‌پیپر چیست؟

برای آشنایی بیشتر با این مفهوم، ابتدا مثال زیر را مطالعه کنید.

فرض کنید سرعت انجام تراکنش‌های مالی آنلاین در کشوری بسیار پایین است و یک شرکت به منظور حل این مشکل، راه حلی را ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، این شرکت قصد دارد نرم‌افزاری خاص مانند آپ را به منظور افزایش سرعت تراکنش‌های مالی طراحی کند. اگر شرکت مذکور سرمایه لازم برای شروع پروژه خود را در اختیار نداشته باشد، باید سرمایه‌گذاران را مجاب کند تا برای تامین مالی طراحی این نرم‌افزار، روی این پروژه سرمایه‌گذاری کنند؛ بنابراین برای معرفی این نرم‌افزار، اقدام به انتشار یک گزارش مقاله مانند و حدود ۳۰ صفحه‌ای، تحت عنوان «وایت پیپر» می‌کند و در آن به تفسیر کلیه مراحل طرح و جزییات آن می‌پردازد.

وایت پیپر (White Paper) یک گزارش آکادمیک، علمی و رسمی درباره یک موضوع خاص و راه حل‌های ارائه شده درباره آن موضوع است. این گزارش حاوی اطلاعاتی از قبیل زمان‌بندی پیش‌برد پروژه، سرمایه‌های پروژه، تخصص و میزان توانایی افراد درگیر آن طرح و به صورت کلی نقشه راه و مراحل انجام یک پروژه است.

 

اما لزوم استفاده از وایت پیپرها، در دنیای کریپتوکارنسی‌ها چیست؟ 

این اصطلاح در حوزه رمزارزها و عرضه اولیه سکه (Initial Coin Offering)، کاربرد فراوانی دارد. در عرضه اولیه سکه یا ICO، یک توسعه‌دهنده‌، به منظور تامین مالی پروژه‌اش، از افراد و شرکت‌های داوطلب، اقدام به جمع‌آوری سرمایه می‌کند. بدیهی است که افراد باید جای درستی سرمایه‌گذاری کنند تا دارایی‌های خود را از دست ندهند.

از آنجا که در وایت‌پیپرها اطلاعات دقیقی از نحوه انجام پروژه و مراحل آن منتشر می‌شود، لذا افراد می‌توانند با بینشی دقیق برای سرمایه‌گذاری در یک پروژه اقدام کنند.

وایت پیپر یک راه حل بسیار خوب برای جلوگیری از کلاه‌برداری‌های این حوزه است؛ برخی از پروژه‌های تولید یک توکن جدید، صرفا به منظور سوءاستفاده از مردم و سرمایه‌های آن‌ها ایجاد می‌شوند. گاهی یک وایت‌ پیپر، در معرفی پروژه خود به قدری اغراق شده عمل می‌کند و به قدری آن را یک طرح ایده‌آل معرفی می‌کند که افراد با خواندن آن به راحتی به عملی نبودن و رویایی بودن آن پی می‌برند و سرمایه خود را در آن پروژه به باد نمی‌دهند. 

شاید پس از شنیدن این تفاسیر، فکر کنید که وایت‌ پیپر چیزی شبیه به کاتالوگ است. کاتالوگ‌ها معمولا به منظور معرفی یک محصول، از اطلاعات پر زرق و برقی استفاده می‌کنند که حتی گاهی کمی به دور از واقعیت است، اما در وایت پیپر یک گزارش فنی مفصل و رسمی ارائه می‌شود، تا چشم‌اندازی دقیقی از آینده آن پروژه را در اختیار خوانندگان بگذارد.

به صورت کلی محتوای هر وایت پیپر در حوزه ارزهای دیجیتال، باید شامل موارد زیر باشد (توجه داشته باشید که ترتیب این موارد مهم نیست):

  • مقدمه
  • سلب مسئولیت
  • فهرست مطالب
  • مشکلی که پروژه قصد حل کردن آن را دارد
  • توضیحات محصول و نحوه حل این مشکل
  • شرح کامل توکنی که قرار است ارائه شود (قیمت آن، تعداد، زمان انتشار)
  • نحوه استفاده از سرمایه جمع‌آوری شده
  • معرفی تیم توسعه دهنده
  • نقشه راه آن پروژه

برخی وایت پیپر پروژه‌های موفقِ ارزهای دیجیتال

همان‌طور که پیش از این بیان شد، یکی از استفاده‌های وایت پیپر در حوزه کریپتوکارنسی‌ها، معرفی یک توکن و یا عرضه یک کوین جدید است. به عنوان مثال وایت پیپر بیت کوین را در نظر بگیرید؛ این مقاله توسط فرد یا گروه ایجاد کننده آن ساتوشی ناکاموتو و در سال ۲۰۰۸، به منظور معرفی این رمزارز منتشر شد.  

برخی وایت پیپر پروژه‌های موفق در این زمینه، می‌توان به وایت پیپر اتر، وایت پیپر تتر، وایت پیپر ریپل، وایت پیپر بایننس کوین و وایت پیپر لینک اشاره کرد.

جالب دانستیم سه وایت پیپر که در این حوزه مورد استقبال قرار گرفتند و میزان سرمایه‌ی قابل توجهی را جذب کردند، مثال بزنیم:

  • وایت پیپر اتریوم

 میزان سرمایه جمع آوری شده: ۱۵/۵ میلیون دلار

  •  توکن QASH

 میزان سرمایه جمع آوری شده: ۱۰۵ میلیون دلار

  • توکن DGX (یک توکن با پشتوانه طلا)

 میزان سرمایه جمع آوری شده: ۵/۵ میلیون دلار

 

در انتها باید خاطر نشان کنیم که وایت‌پیپرها، به منظور کسب اعتماد سرمایه‌گذاران، بیش از هرچیزی باید به توصیف عمیق پروژه، وضعیت فعلی، مراحل و اهداف کلی آن بپردازند تا ثابت شود که آن پروژه ارزش سرمایه‌گذاری را دارد و دارایی افراد را در معرض خطر قرار نمی‌دهد. اگر وایت‌پیپر ارائه شده راجع به عرضه اولیه سکه باشد، باید اطلاعات دقیقی از جمله نحوه و زمان دقیق توزیع توکن و زمان شروع فروش در بازار ارائه شود.

 

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.