۳ طرح مختلف مجلس برای سازماندهی رمزارزها

۳ طرح مختلف مجلس برای سازماندهی رمزارزها
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 2 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۲۲ مهر ۱۴۰۰

صحبت‌های ضد و نقیض زیادی در رابطه با تصویب قانون پیرامون ارزهای دیجیتال در مجلس وجود دارد و دست‌اندر کاران حوزه قانون گذاری هر یک نقطه نظرات خود در این رابطه را بیان می‌کنند. به تازگی نیز محمدرضا شرفی، رئیس کارگروه استخراج رمزارز انجمن بلاک چین، درباره طرح ساماندهی رمزارز‌ها در مجلس شورای اسلامی اظهاراتی داشته و به ۳ طرح مختلف مجلس برای سازماندهی رمزارزها اشاره کرده است. با بیتستان همراه باشید.

۳ طرح مختلف مجلس برای سازماندهی رمزارزها

محمدرضا شرفی رئیس کارگروه استخراج رمزارز انجمن بلاک‌چین، در رابطه با طرح ساماندهی رمزارز‌ها در مجلس شورای اسلامی گفت:

در گذشته فکر می‌کردیم یک طرح در این زمینه در مجلس وجود دارد، اما در واقع، سه طرح برای رمزارز‌ها در کمیسیون‌های مجلس یعنی کمیسیون اقتصادی، کمیسیون انرژی و کمیسیون جهش تولید ارائه شده است. در مجموع، طرح‌های ارائه شده در این سه کمیسیون مثبت ارزیابی نمی‌شود.

او ادامه داد:

طرحی که توسط کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه شده بیشتر از طرح‌های دیگر مد نظر است و تاحدودی نسخه ابتدایی آن مثبت بوده، ولی ایرادات زیادی به آن وارد است.

شرفی درباره رابطه با ایرادات گرفته شده برای طرح ساماندهی نیز گفت:

نقش‌هایی که تعریف شده، زائد هستند و این موضوع مخل و مانع فضای کسب و کار است.

شرفی ادامه داد:

در این طرح درباره استخراج کوین‌ها نوشته شده که بانک مرکزی باید به بالاترین نرخ سه ماهه گذشته خرید کند؛ این کار در این بازار، بعید و عجیب است، زیرا بازار نرخ ارز روزانه تعیین می‌شود و در این طرح هم باید به این موضوع توجه می‌شد، حتی اگر ارز دیجیتال را کالا یا دارایی می‌دانیم، باید روزانه قیمت‌گذاری کنیم.

شرفی در رابطه با نوع نگاه به حوزه رمزارزها در مجلس نیز توضیحات ارائه داد که از این قرار بود:

در این طرح، رمز دارایی‌ها را به عنوان رمز ارز نام بردند که این موضوع مشکل دارد، زیرا هر کدام از این ارزها را باید بر اساس ماهیت، کاربرد و حوزه اختصاصی خودشان تقسیم بندی کنیم. در واقع این موضوع که در طرح مجلس، دید ارزی وجود ندارد، در آینده چالش‌های زیادی را به وجود می‌آورد.

او اظهار کرد:

در طرح ساماندهی رمز ارزها هنوز یک نقش محوری تعیین نشده تا به طور مثال، بتوانیم برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نقش محوری در این موضوع ایجاد کنیم و بقیه نهادها بسته به زمینه فعالیتشان، کنار این نهاد قرار بگیرند.

شرفی در مورد مفید بودن طرح ارائه شده در مجلس شورای اسلامی گفت:

اگر از صد بخواهیم به این طرح نمره بدهیم، نمره ۴۰ را برای مفید بودن این طرح تعیین می‌کنیم. ما باید کاری کنیم تا این طرح تاثیرگذاری لازم را داشته باشد و بتواند جامع‌تر از این طرح ارائه شود، زیرا طرح فعلی جامعیت و شاکله لازم را ندارد.

شرفی از هدف طرح ساماندهی نیز اطلاعاتی ارائه داد:

هدف اصلی این طرح، چارچوب قانونی برای ارزهای دیجیتال است و با توجه به اینکه هنوز نتوانستند ماهیت رمز ارزها را درست تشخیص دهند، نتوانستند تقسیم وظایف را هم درست انجام دهند.

شرفی بیان کرد:

ما هنوز نتوانستیم با کمیسیون اقتصادی مجلس ارتباط برقرار کنیم و بفهمیم که این طرح به کجا رسیده است. طی یک ماه آینده باید این طرح در صحن علنی مجلس مجددا بررسی شود؛ در واقع زمان زیادی برای برای بررسی و اعلام نتیجه باقی نمانده است.

جدیدترین و مهم‌ترین اخبار ارزهای دیجیتال را در خبرستان بخوانید
خبرستان
برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.