قانون رمزارزها تا دو هفته آینده در مجلس مشخص می‌شود

قانون‌گذار
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 2 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۹ خرداد ۱۴۰۰

حسین قربانزاده، مشاور رییس‌ مجلس شورای اسلامی از مشخص شدن تکلیف قانون رمزارزها تا دو هفته آینده خبر داد. قربانزاده در یکی از اتاق‌های شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس به نام «مالیات بر عایدی سرمایه و آن بر بازار سرمایه» به مسئله رمزارزها پرداخت.

 

موضوع رگولاتوری ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر به بحث رایج نهادهای قانون‌گذار در سراسر جهان تبدیل شده است. مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادهای قانون‌گذار ایران نیز به دنبال روش‌هایی برای قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال هستند. مالیات بر رمزارزها یکی دیگر از مسائلی است که نگرانی‌هایی را برای سرمایه‌گذاران رمزارزی به دنبال داشته‌ است.

مشاور رییس مجلس شورای اسلامی درباره مالیات بر سرمایه گفت: «عایدی بر کار، یا از دارایی سهام یا درآمد اتفاقی ، این سه حالت برای مالیات بر عایدی سرمایه استفاده می‌شود، اگر فردی دارایی از رمزارز داشته باشد، مشمول یکی از این سه گزینه فوق شده و باید مالیات بر عایدی پرداخت کند. فعلا قوانین به این شکل است مگر اینکه به صورت تخصصی جلساتی برگزار شود تا درباره رمزارزها به صورت جداگانه بررسی شود.»

حسین قربانزاده همچنین به فرصت دو هفته‌ای که به کمیته اقتصاد دیجیتال داده شده اشاره کرد و گفت: «قانون مالیات بر عایدی سرمایه قابلیت اصلاح را داشته تا همه ابعاد اقتصاد ایران و بحث تورم را نیز در نظر بگیرد تا به فردی اجحاف نشود.»

 

 

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در خانه ملت به ایجاد ضمانت‌هایی برای مبارزه با تخلفات در حوزه استخراج رمزارز اشاره کرد. این نماینده مجلس گفت: «در حال حاضر هیچ قانونی در زمینه رمزارزها وجود ندارد و براساس این طرح، بانک مرکزی مسئولیت ساماندهی، نظارت و کنترل خرید و فروش رمزارزها را برعهده گرفته و احساس مسئولیت خواهد کرد. در همین مدت کوتاه بخش قابل توجهی از ارزش رمزارزها کاهش یافته و ریسک آن بالا رفته است.»

قادری همچنین از تولید برق مازاد خبر داد و افزود: « ما باید این انرژی را به صورت بهینه به رمز ارز تبدیل کرده تا نیازهایمان را تامین کنیم.» وی در ادامه سخنانش در خانه ملت گفت که می‌توان به بهانه‌ به جریان افتادن حوزه رمزارزها ظرفیت‌های جدید نیروگاهی را مد نظر قرار داد.

 

 

با این همه، قادری با انتقاداتی نسبت به عملکرد وزارت نیرو و بانک مرکزی در حوزه ارزهای دیجیتال اعلام کرد: «به نظر می‌رسد وزارت نیرو و بانک مرکزی تاکنون برخورد مسئولانه‌ای با این مسئله نداشتند و اگر این رویکرد وجود داشت تا به حال خیلی بهتر می توانستیم از ظرفیت رمزارزها استفاده کنیم، بنابراین ما نباید رمزارزها را کنار بگذاریم.»

 

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.