بلاک چین اتریوم چیست؟ آشنایی کاملی با مفهوم بلاکچین اتریوم، کاربرد، مزایا و معایب آن

بلاک چین اتریوم چیست
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 12 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۷ اسفند ۱۴۰۰

اگر کمی با بازار ارزهای دیجیتال آشنایی داشته باشید، حتما می‌دانید که بیت کوین و اتر بیشترین سهم از بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده‌اند. در حالی که بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال پیشگام فناوری بلاک چین شناخته می‌شود، اما بلاک چین اتریوم با ایجاد یک شبکه‎ی جهانی بهم پیوسته از برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکر با نام dApps پا را یک قدم فراتر از بیت‌کوین گذاشته و به دنبال تحولی عظیم در آینده تکنولوژی‌های مالی می‌باشد. اگر شما نمی‌دانید بلاک چین اتریوم چیست، پیشنهاد می‌کنم حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. ما در اینجا توضیحات مفصلی در مورد بلاک چین اتریوم را برای شما آماده کرده‌ایم.

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

  • آشنایی اولیه با مفهوم اتریوم
  • بلاک چین اتریوم چیست؟
  • کاربردهای بلاک چین اتریوم چیست؟
  • مزایای و معایب بلاک چین اتریوم
  • بلاکچین اتریوم در آینده قرار است چه کاری انجام دهد؟
  • سوالات متداول
  • نحوه خرید ارز دیجیتال اتریوم

همانطور که در بالا اشاره کردیم بیت کوین و اتر بیشترین سهم از بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده‌اند. به دلیل سهم عظیمی که این دو  توکن ارزرمز در بازار دارند، مردم اغلب آن‌ها را در مقابل یکدیگر می‌دانند. اما بهتر است بدانید که بلاکچین بیت کوین و بلاکچین اتریوم برای انجام وظایف مختلف و دستیابی به اهداف متفاوت طراحی شده‌اند و حتی از بسیاری جهات مکمل یکدیگر می‌باشند.

بیت کوین و اتریوم هر دو مبتنی بر فناوری بلاک چین هستند. بلاک چین شبکه‌ای برای ثبت اطلاعات می‌باشد که در آن داده‌ها بر روی کامپیوترهایی از سراسر جهان پراکنده می‌شوند. این شبکه فهرستی از تراکنش‌ها را نگهداری می‌کند و امکان بررسی و اعتبارسنجی آن‌ها را در آینده فراهم می‌نماید.

همانطور که از نام آن نیز مشخص است بلاک چین بر روی یک ساختار بلوکی کار می کند. اصطلاح بلاک چین به نحوه ذخیره داده‌ها در “بلوک‌های اطلاعات” و پیوند آن‌ها در یک “زنجیره‌”ی دائمی اشاره دارد. این بدان معنی است که اطلاعات در بلوک‌ها ذخیره می‌شوند و از طریق زنجیره‌های دائمی به هم متصل می‌گردند. هر بلوک حاوی اطلاعاتی در مورد مجموعه‎ای از معاملات در یک دوره خاص است. با تغییر چارچوب زمانی، بلوک تغییر می‌کند و بلوک جدیدی به زنجیره اضافه می‌شود اما هر بلوک به بلوک قبلی وابسته است. به همین دلیل به آن بلاک چین می گویند. ما قبلا به طور مفصل در مورد بلاک چین چیست (جهت مطالعه کلیک کنید) صحبت کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنم برای اطلاعات تکمیلی‌تر مطلب مربوطه را حتما مطالعه کنید.

بیت کوین و اتریوم هر دو دارای بلاک چین جداگانه‌ای هستند. بلاک چین بیت کوین یک سیستم تراکنش نقدی الکترونیکی P2P (همتا به همتا) است، به این معنی که تمام واسطه‌ها حذف می‌شوند و هیچ نهاد حاکم مرکزی وجود ندارد. اما بلاک چین اتریوم یک قدم فراتر از مستندسازی تراکنش‌ها پا گذاشته است. در ادامه به طور مفصل در مورد اینکه بلاک چین اتریوم چیست صحبت کرده‌ایم اما بهتر است قبل از آن با مفاهیم پایه‌تری آشنا شویم.

آشنایی اولیه با مفهوم اتریوم

مفهوم اتریوم

ویتالیک بوترین” هم بنیانگذار و خالق اتریوم در سال 2012 در سن 17 سالگی توسط پدرش با بیت کوین آشنا شد و به فناوری آن بسیار علاقه‌مند گردید. پس از آن ویتالیک شروع به نوشتن برای مجله بیت کوین کرد و پیشرفت‌هایی را برای پلتفرم بیت کوین پیشنهاد داد. اما وقتی پیشنهادات او انجام نشد، تصمیم گرفت به جای آن ارز دیجیتال خود را بسازد.

ایده او اتریوم بود و در سال 2015 شروع به کار کرد. از زمانی که ویتالیک شروع به کار کرد تا به امروز، قیمت اتریوم بسیار افزایش یافته است. در حال حاضر ارزش بازار اتریوم 44.7 میلیارد دلار گزارش شده است (منظور ارزش کل ارزهای اتریوم در جهان امروزی می‌باشد). فناوری اتریوم پتانسیل بالایی برای تغییر جهان دارد، اما اگر می‌پرسید چگونه؟ بهتر است ادامه مطلب را مطالعه کنید.

فرض کنید که شما با کمک “گوگل داکس” مشغول ویرایش یک فایل ورد هستید. شما هر جایی می‌توانید از طریق کامپیوتر به اینترنت وصل شوید و به این اسناد دسترسی یابید. فایل‌های خود را ویرایش کنید و آن‌ها را با هر کسی که می‌خواهید به اشتراک بگذارید. اما اگر یک روز گوگل داکس هک شود یا فیلتر شود، شما ممکن است تمامی فایل‌ و زحمات خود را به باد دهید.

شاید فکر کنید که اشکالی ندارد می‌توانید از نرم افزار ورد بجای گوگل داکس استفاده کنید که ایمن‎‌تر است. اما به هر حال در اینجا نیز امکان خراب شدن، گم شدن یا هک شدن کامپیوتر شما وجود دارد. بلاک چین اتریوم قرار است این مشکل را حل کند، اما چگونه؟ اتریوم راهی برای استفاده از قدرت اینترنت بدون اعتماد به برنامه‌هایی مانند فیس‌بوک یا گوگل پیدا کرده است. برنامه‌هایی مانند فیس بوک و گوگل اطلاعات میلیون‌ها کاربر خود را در سرورها جمع‌آوری و ذخیره می‌کنند. این بدان معنی است که داده‌های کاربر در تعداد بسیار کمی از مکان‌ها نگهداری می‌شود که در صورتی که یکی از این مکان ها هک شود، همه ما در دردسر بزرگی خواهیم افتاد!

بلاک چین با جایگزین کردن گره‌ها بجای سرورها اطلاعات کاربران را به شیوه‌ای متفاوت ذخیره و نگهداری می‌کند. هر چه تعداد گره ها بیشتر باشد، شبکه و داده‌های آن ایمن‌تر می‌شود. به این ترتیب هیچ اطلاعاتی در سرور مرکزی ذخیره نمی‌شود، بلکه در کل شبکه توزیع می‌گردد. هک کردن این نوع سیستم تقریبا غیرممکن است، زیرا بدین منظور باید بیش از نیمی از شبکه تحت کنترل فرد قرار بگیرد. حتی اگر فرد بتواند بیش از نیمی از شبکه را تحت کنترل خود قرار دهد، هزینه‌ی زیادی به وی تحمیل خواهد شد که ارزشش را ندارد.

به طور خلاصه اتریوم یک شبکه بلاکچین غیرمتمرکز است که از توکن اتر پشتیبانی می‌کند و به کاربران امکان می‌دهد تا تراکنش‌هایی انجام دهند. البته کاربرد اتریوم فراتر از این‌هاست و بسیاری اتریوم را گام بعدی اینترنت می دانند. در ادامه بیشتر در مورد بلاک چین اتریوم صحبت کرده‌ایم.

منظور از بلاک چین اتریوم چیست؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم، بیت کوین و اتریوم هر دو مبتنی بر فناوری بلاک چین هستند. بلاک چین شبکه‌ای برای ثبت اطلاعات می‌باشد که در آن داده‌ها بر روی کامپیوترهایی از سراسر جهان پراکنده می‌شوند. این شبکه فهرستی از تراکنش‌ها را نگهداری می‌کند و امکان بررسی و اعتبارسنجی آن‌ها را در آینده فراهم می‌نماید. در حالی که بلاک چین بیت کوین و ارز آن دستاورد نوآورانه‌ای محسوب می‌شود، اما اتریوم چشم‌انداز متفاوتی در مورد سیستم‌های پرداخت غیرمتمرکز دارد. بلاک چین اتریوم از فناوری مشابه بیت کوین استفاده می‌کند، اما پیشرفته‌تر است. اتریوم چشم انداز قبلی خود را در مورد یک سیستم پرداخت غیرمتمرکز توسعه داده است و با ایجاد یک شبکه کامپیوتری جهانی کاربران را به بازاری از برنامه های غیرمتمرکز (dApps) مرتبط می‌کند.

بلاک چین اتریوم یک سیستم خوداجرایی یا “قراردادهای هوشمند” را معرفی کرده است. این قراردادهای هوشمند ماهیت خود مدیریتی دارند و توسط «برنامه‌های غیرمتمرکز» (dApps) در شبکه اتریوم اجرا می‌شوند. قراردادهای هوشمند اتریوم قراردادهای خوداجرای هستند که تراکنش‌ها را در بلاک چین تسهیل، تأیید و اجرا می‌کنند و یک نوآوری کلیدی در اتریوم و بلاک چین محسوب می‌شوند. این بلاکچین برای استفاده‌های نوآورانه در امور مالی، وب‌گردی، گیم، تبلیغات، مدیریت هویت و مدیریت زنجیره تأمین (Supply Chain Management) کاربرد دارد.

بلاک چین اتریوم برای تراکنش‌های خود به ارز اصلی خود یعنی اتر نیاز دارد و توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد تا انواع جدیدی از توکن‌های مبتنی بر اتر را ایجاد کنند و dApps را از طریق استفاده از قراردادهای هوشمند تقویت نمایند.

هر دو بلاک چین بیت کوبین و اتریوم در تکامل امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) موثر بوده‌اند. نقاط قوت بلاک چین بیت کوین در بلاک چین اتریوم تعبیه شده و بهبود یافته است، بنابراین سرعت و کارایی بلاک چین اتریوم بسیار بهتر از بیتکوین می‌باشد. مثلا هر بلوک اطلاعات در بلاک چین اتریوم هر 10 تا 20 ثانیه تأیید و ایجاد می‌شود. این امر باعث می شود اتریوم یک شبکه بلاک چین بسیار سریعتر از بیت کوین باشد. علاوه بر این برخلاف بیت کوین، محدودیتی برای عرضه اتر در بازار وجود ندارد. توسعه دهندگان در حال کار بر روی سیستمی هستند تا اطمینان حاصل کنند که اتر ارزش خود را در طول زمان حفظ می‌کند.

بلاک چینِ بدونِ مجوزِ اتریوم نیز امکان ایجاد و توسعه برنامه‌های کاربردی را بدون نظارت یک مقام مرکزی فراهم می‌کند و فضایی برای آزمایش ایجاد می‌نماید.

کاربردهای بلاک چین اتریوم چیست؟

کاربردهای بلاک چین اتریوم

کاربردهای بلاک چین اتریوم در دنیای واقعی زیاد است و در بخش‌های متنوع از سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی گرفته تا املاک و مستغلات و دیگر حوزه‌ها می‌تواند بکار برده شود. توسعه‌دهندگان در حال ایجاد ابزارهای جدید بر روی بلاک چین اتریوم برای افزایش کارایی آن برای ارائه‌ی انواع خدمات مختلف می‌باشند. به عنوان مثال اتریوم با توزیع توکن‌هایی که نشان‌دهنده‌ی حقوق مالکیت فکری پدیدآورندگان آثار موسیقی است، می‌تواند در صنعت موسیقی برای مدیریت حقوق امتیاز بکار برده شود. در حال حاضر از پروژه‌هایی که در صنعت موسیقی کار می‌کنند می‌توان به Mediachain اشاره کرد.

در صنعت عظیمِ حواله ارزی و انتقال پول از کشورها می‌توان از پروتکل‌های اتریوم به طور مستقیم، سریع و بسیار ارزان‌تر استفاده کرد. به عنوان مثال در حال حاضر شرکت‌هایی مثل اِورکس (Everex) و Abra از فناوری بلاک چین برای حذف بانک‌های واسطه که برای مبادله ارز هزینه دریافت می‌کنند، استفاده می‌نمایند. بلاک چین اتریوم به لطف عدم امکان دستکاری داده‌ها می‌تواند در عملیات مختلف زنجیره‌ تامین نیز کاربردی باشد و امکان ردیابی و رهگیری کالاها را فراهم نماید. به این ترتیب مصرف کنند‌ه‌ی نهایی می‌تواند با اطلاع از اینکه محصولی که خریداری می‎نماید، اصل است، آسوده‌خاطر سفارش دهد. همه چیز از کالاهای لوکس گرفته تا غذا و نوشیدنی با شبکه اتریوم قابل ردیابی هستند.

علاوه بر این، بلاک چین اتریوم با استفاده از روش‌های رمزنگاری خود، اشتراک‌گذاری امن اطلاعات را تضمین می‌کند که برای انتقال داده‌های حساس مانند سوابق پزشکی و اطلاعات هویتی بسیار مهم است. ما در زیر به برخی از موارد استفاده از اتریوم به صورت جزئی‌تر پرداخته‌ایم.

اتریوم سازمانی (Enterprise Ethereum)

اتریوم سازمانی به نرم‌افزارها و شبکه‌های سفارشی شده مبتنی بر اتریوم اطلاق می‌شود که برای شرکت‌ها و مشاغل خصوصی ایجاد شده‌اند. اتحاد سازمانی اتریوم (EEA) در حال حاضر با بیش از 200 سازمانِ عضو از جمله شرکت‌هایی همچون سامسونگ و ماکروسافت همکاری می‌کند که همگی در حال آزمایش نسخه خصوصی اتریوم برای اهداف سازمانی هستند. همینطور “جِی‌پی مورگان چیس” شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی چندملیتی و بیش از 300 بانک دیگر برای اجرای یک شبکه پرداخت بین بانکی از نسخه اتریوم سازمانی استفاده می‌نمایند. ابتکار کوانتیس (Covantis) یکی از بزرگترین استارتاپ‌های بازار کشاورزی برای استفاده از اتریوم سازمانی برای اجرای معاملات حمل و نقل کشاورزی نیز ستودنی است. “ال و ام هاش” شرکت کالای لوکس فرانسوی نیز از اتریوم سازمانی برای ایجاد یک پلتفرم ردیابی برای کالاهای لوکس استفاده می‌کند.

توکن‌های غیر قابل معاوضه در اتریوم (Non-Fungible Tokens on Ethereum)

توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT) دارایی‌های دیجیتالی منحصربه‌فرد و غیرقابل تقسیم هستند که برای حوزه‌هایی همچون گیم، هنر و کالاهای لوکس می‌توانند بکار برده شوند. تبلیغات در مورد NFT ها در اواخر سال 2017 با بازی کریپتو کیتیز (cryptokitties) آغاز شد و بعد از آن برنامه‌های کاربردی برای این فناوری به سرعت رشد کرد. NFT ها به شکل فزاینده‌ای مخاطبان را به سمت فناوری ارزهای دیجیتال و بلاک چین جذب کرده‌اند. در حال حاضر شرکت یوبیسافت یکی از بزرگترین ناشران و کمپانی‌های بازی‌سازی و LVMH شرکت فرانسوی و چندملیتی ارائه‌دهنده کالاهای لوکس در حال آزمایش NFT‌ها هستند.

استیبل کوین‌ها (Stablecoins)

استیبل کوین‌ها توکن‌های ارز دیجیتال هستند که از یک دارایی دیگر، معمولاً یک ارز فیات به‌عنوان پشتوانه استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، استیبل کوین‌هایی وجود دارند که توسط ارزهای فیات مانند دلار آمریکا و کالاهایی مانند طلا پشتیبانی می‌شوند، در حالی که سایر استیبل کوین‌ها ارزش خود را به صورت الگوریتمی حفظ می‌نمایند.

استیبل‌کوین‌ها به ‌عنوان یک ذخیره قابل اعتماد در اکوسیستم ارزهای دیجیتال شناخته می‌شوند و می‌توانند از نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال محافظت نمایند. همچنین استیبل‌کوین‌ها به‌عنوان یک ارز جهانی پایدار برای افرادی که ارزش پول فیات محلی‌شان به دلیل بی‌ثباتی اقتصادی یا سیاسی کاهش یافته است، استفاده می‌شود.

امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)

امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) جدیدترین نوآوری است که محصولات و خدمات مالی سنتی را دوباره از نو تعریف می‌کند. پلتفرم‌های دیفای با حذف بانک‌ها و سازمان‌های متمرکز، امور مالی مانند دریافت وام و معاملات مالی را با امنیت بالاتری راحت‌تر می‌نمایند. از پلتفرم‌های محبوب امور مالی غیرمتمرکز می‌توان به پروتکل کامپاند (compound) که بازار وام‌دهی غیر متمرکز است، اشاره کرد. میکردائو (MakerDAO) یکی دیگر از سیستم‌های مالی نوآوری است که مبتنی بر اتریوم بوده و از یک سرویس قرارداد هوشمند تشکیل شده است که پروسه‌ی وام گرفتن را مدیریت می‌کند. Aave یکی از اولین و پیشروترین پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز است که بر روی بلاکچین اتریوم توسعه یافته است. جالب است بدانید که فقط در سال 2020، کل ارزش سیستم عامل‌های دیفای به 4 میلیارد دلار رسیده بود.

مزایای بلاک چین اتریوم چیست؟

بسیاری از متخصصان، بلاک چین اتریوم را بزرگترین اکوسیستم بلاک چین و ارزهای دیجیتال می‌دانند که مزایای متنوعی با خود به همراه دارد. در ادامه در مورد مزایای بلاک چین اتریوم صحبت کرده‌ایم.

کاربردهای متنوع: اتریوم علاوه بر استفاده به عنوان ارز دیجیتال، می‌تواند برای ذخیره داده‌ها، پردازش انواع تراکنش‌های مالی، اجرای قراردادهای هوشمند بدون نیاز به شخص ثالث مورد استفاده قرار گیرد.

همیشه به دنبال نوآوری: جامعه بزرگی از توسعه‌دهندگان اتریوم دائماً به دنبال راه‌های جدیدی برای بهبود شبکه و توسعه برنامه‌های جدید هستند.

حذف واسطه‌ها: شبکه غیرمتمرکز اتریوم به کاربران این امکان را می‌دهد که واسطه‌هایی مانند بانک‌ها را کنار بگذارد.

عدم سانسور: برای مثال اگر شخصی توییت توهین‌آمیزی منتشر کند، توییتر می‌تواند آن را حذف کند و کاربر را مجازات نماید. اما در مورد شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر اتریوم چنین چیزی ممکن نیست مگر اینکه افراد به حذف آن رای دهند. به این تریتب کاربران با دیدگاه‌های مختلف می‌توانند به هر شکلی که مناسب می‌دانند، با هم بحث کنند و این کاربران هستند که تصمیم می‌گیرند چه چیزی باید گفته شود و چه چیزی نباید گفته شود.

معایب بلاک چین اتریوم چیست؟

در حالی که اتریوم یک پلتفرم عالی بنظر می‌رسد اما چندین مشکل کلیدی دارد که باید برطرف شوند. در زیر به صورت جزئی‌تر به معایب بلاک چین اتریوم پرداخته‌ایم.

هزینه بالا تراکنش در اتریوم: اتریوم از کسانی که در تراکنش شرکت می‌کنند، می‌خواهد که هزینه‌ها را پوشش دهند. یعنی کاربران در شبکه بلاکچین به ماینر کارمزدی پرداخت می‌کنند تا تراکنش فرد داخل بلاک‌ها قرار بگیرد. کارمزد تراکنش‌های اتریوم که به آن گس (Gas) نیز گفته می‌شود، در فوریه 2021 به رکورد 23 دلار در هر تراکنش رسید. از طرف دیگر در صورتی که تقاضا برای تراکنش بیشتر باشد، ماینرها اول تراکنش‌هایی را انتخاب و پردازش می‌کنند که کارمزد بیشتری پرداخت کنند و به همین خاطر کاربر نیز مجبور می‌شود برای اینکه تراکنش‌های موردنظرش سریع‌تر پردازش شود، کارمزد بیشتری پرداخت کند. به این ترتیب می‌توان گفت که هزینه‌های تراکنش در بلاکچین اتریوم بالا است.

آینده نامعلوم اتریوم: در حالی که اتریوم در حال تکامل و بهبود خود است، اما هنوز در مورد آینده اتریوم نمی‌توان با اطمینان صحبت کرد.

دشواری یادگیری برای توسعه دهندگان: توسعه‌دهندگان اتریوم از یک شبکه پردازش متمرکز به یک شبکه‌ غیرمتمرکز کوچ می‌کنند و این می‌تواند کار را برای توسعه‌دهندگان دشوارتر نماید. علاوه بر این تعامل با کاربرانی که با فناوری آن آشنا نیستند، چالش برانگیز است. برخی از پلتفرم‌ها به کیف پول خاصی نیاز دارند، به این معنی که فرد باید اتر را از کیف پول فعلی خود به کیف پول موردنیاز منتقل کند. این موضوع برای مبتدیان زیاد خوشایند نیست.

حالا که متوجه شدید بلاک چین اتریوم چیست ، شاید برای شما نیز جالب باشد بدانید که آینده‌ی این فناوری شگفت‌انگیز به کجا ختم خواهد شد.

آینده‌ی بلاکچین اتریوم چیست؟

آینده بلاکچین اتریوم چیست

تمام معاملات مختلفی مثل خرید و فروش ماشین یا اجاره آپارتمان که در زندگی روزمره‌مان رخ می‌دهد را تصور کنید. پروسه‌ی معاملات در حال حاضر نیازمند اعتماد شما به افراد غریبه است و باید پول و اطلاعات‌تان را در اختیار آن‌ها قرار دهید. بلاک چین اتریوم این مشکل را حل می‌کند و همین تضمین می‌کند که پتانسیل زیادی برای آینده دارد.

تا پیش از این اینترنت اشیا نیز باورنکردنی نبود اما در حال حاضر اکثر کسب‌ و کارها در حال حرکت به سمت استفاده وسیع از این تکنولوژی هستند. در دنیای امروزی قفل درها، خاموش کردن اجاز گاز، روشن یا خاموش لامپ‌ها یا تلویزیون از راه دور چیز عجیبی نیست و همگی با اینترنت اشیا امکانپذیر می‌باشد. اکنون دنیایی را تصور کنید که در در آن قراردادهای هوشمند و برنامه‌های کاربردی به طور خودکار تراکنش‌ها و فناوری‌ها را هدایت می‌کنند، در حالی که یک رکورد از آن‌ها برای همیشه در پایگاه داده‌ای ثبت می‌شود. در ماه‌های اخیر نیز بلاک چین اتریوم با افزایش محبوبیت مواجه شده است چرا که توسعه‌دهندگان از آن برای ساخت مجموعه‌ای از پروژه‌های مالی غیر متمرکز و NFT استفاده کرده‌اند. گفته می‌شود که ظهور برنامه‌های کاربردی جدیدی مانند اینها و افزایش فعالیت‌ها باعث جذب بیشتر توسعه‌دهندگان به اتریوم می‌شود.

با همه‌ی این‌ها هنوز سرمایه‌گذارانی مثل سابهاش چاندرا گارگ هشدار داده‌اند که بازارهای ارزهای دیجیتال ممکن است معکوس شوند و بیت کوین به تسلط بلامنازع خود بازگردد.

سوالات متداول

در بالا در مورد بلاک چین اتریوم چیست صحبت کردیم و در این بخش قرار است سوالات متداول در این حوزه را بررسی کنیم.

قرارداد هوشمند اتریوم چیست؟

شاید یکی از جذاب‌ترین موارد استفاده از اتر و اتریوم، قراردادهای خوداجرا یا به اصطلاح قراردادهای هوشمند است. مانند هر قرارداد دیگری، دو طرف در مورد تحویل کالا یا خدمات در آینده توافق می‌کنند. برخلاف قراردادهای مرسوم، در اینجا نیازی به وکلا یا هر واسطه‌ی دیگری نیست: طرفین قرارداد را روی بلاک چین اتریوم کدگذاری می‌کنند و پس از برآورده شدن شرایط قرارداد، خود اجرا شده و اتر را به طرف مناسب تحویل می‌دهد. در واقع قرارداد هوشمند “یک کد برنامه کاربردی” است که در یک آدرس خاص در زنجیره بلوکی به نام آدرس قرارداد قرار می‌گیرد. برنامه‌ها می‌توانند توابع قرارداد هوشمند را فراخوانی کنند، وضعیت آنها را تغییر دهند و تراکنش‌ها را آغاز کنند. قراردادهای هوشمند به زبان‌های برنامه نویسی وایپر و سالیدیتی نوشته می‌شوند و بر روی بلاک چین اجرا می‌گردند.

اتر و اتریوم: تفاوت آن‌ها در چیست؟

اتر یک ارز رمزپایه است که در شبکه‌ی بلاک چین اتریوم از آن استفاده می‌شود. به عبارت دیگر اتر واحد پول اتریوم است! یعنی اگر قرار باشد در شبکه اتریوم تراکنشی انجام دهیم، باید از توکن اتر استفاده کنیم. گاهی اوقات، این دو به اشتباه بجای هم بکار برده می‌شوند، اما اگر سعی کنید به خاطر داشته باشید که اتریوم سیستم است و اتر واحد پول آن، قضیه ساده‌تر می‌شود. شما می‌توانید از اتر به عنوان یک ارز دیجیتال در تراکنش‌های مالی، به عنوان سرمایه‌گذاری یا به عنوان ذخیره ارزش استفاده کنید. البته همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم بلاک چین اتریوم انواع استفاده‌های دیگر علاوه بر اتر را نیز ارائه می‌دهد. تمامی تراکنش‎های پیچیده از جمله مبادله دارایی تا گرفتن وام در شبکه اتریوم قابل اجرا می‌باشد.

به طور کلی اتریوم می‌تواند برای ذخیره داده‌ها و اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز استفاد شود. بجای استفاده از نرم افزاری که بر روی سروری که متعلق به گوگل با آمازون است، مردم می‌توانند برنامه‌ها را روی بلاک چین اتریوم استفاده کنند. این به کاربران امکان کنترل داده‌های خود را می‌دهد و هیچ مرجع مرکزی برای مدیریت همه چیز وجود ندارد.

dApps چیست؟

برنامه غیرمتمرکز یا برنامه دی اپ (dApps) برنامه‌هایی هستند که روی سرور مرکزی سنتی اجرا نمی‌شوند. در عوض، آنها بر روی یک بلاکچین اجرا می‌شوند و از آن برای غیرمتمرکز کردن سرور خود استفاده می‌کنند. dApps هسته اصلی طراحی اتریوم است. این برنامه‌های غیرمتمرکز به زودی می‌توانند با برنامه‌های متمرکز رقابت کنند و حتی جایگزینی در صنایعی مانند رسانه‌های اجتماعی، تجارت الکترونیک، ایمیل و بانکداری آنلاین شوند. امکانات بی پایانی برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز بر روی بلاک چین اتریوم وجود دارد. اتریوم دارای زبان کدنویسی خاص خود به نام سالیدیتی است و از این زبان برای ساخت dApp ها استفاده می‌کند. از آنجایی که سالیدیتی مانند جاوا اسکریپت است، همین توسعه‌دهندگان را تشویق می‌کند تا اپلیکیشن‌های جدید و هیجان انگیز ایجاد کنند.

نحوه خرید ارز دیجیتال اتریوم

بیتستان به عنوان یک صرافی آنلاین بستر امنی را برای خرید و فروش رمزارزهای دیجیتال فراهم کرده است. شما می‌توانید به صورت 24 ساعته از خدمات خرید و فروش این مجموعه بهره‌مند شوید و به سادگی، بیتکوین و سایر رمز ارزها را بخرید و یا بفروشید. توجه کنید که این امکان برای شما عزیزان فراهم شده است از پشتیبانی کارشناسان مجرب ما نیز بهره‌مند شوید. شما می‌توانید از طریق صفحه چت آنلاین روی وب سایت و یا تماس با شماره تلفن مجموعه با ما در ارتباط باشید.

اتریوم
برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.