۹۰ درصد از ارزش ۷ میلیارد دلاری پروژه‌های دیفای متعلق به شش پروژه است!

دیفای
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 2 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ شهریور ۱۳۹۹

با این‌که اخیرا دیفای رشد چشم‌گیری داشته است، اما تنها شش پروژه دارای بیش از ۹۰ درصد سهم، از ارزش بازار پروژه‌های دیفای هستند.

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط  دیفای پالس (DeFi Pulse)، ارزش کل سرمایه‌های قفل شده در دیفای، در کمتر از دو ماه ۲۷۱ درصد افزایش یافته و برای اولین بار از مرز ۷ میلیارد دلار فراتر رفت.

اگر نرخ رشد فعلی ادامه داشته باشد، تا پایان سال ۲۰۲۰، DeFi بیش از ۲۷ میلیارد دلار سرمایه خواهد داشت.

هم اکنون بالاترین رقم کل ارزش قفل شده در دیفای به پروژه Aave (یک پروتکل وام‌دهی) تعلق دارد که ۱/۵۱ دلار از ارزش DeFi را در اختیار دارد؛ پس از آن MakerDAO با ۱/۴۲ میلیارد دلار، Curve Finance با ۱/۱۵  میلیارد دلار، Yarn Finance با ۸۴۵ میلیون دلار، Synthetic با ۸۵۱ میلیون دلار و Compound با ۷۹۷ میلیون دلار در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

Aave اخیراً پس از دریافت مجوز از موسسه پول الکترونیکی از سازمان مالی انگلستان، به عنوان بهترین پروژه DeFi شناخته شده است.

با این حال، در حالی که رشد چشم‌گیر دیفای به دلیل افزایش پروتکل‌های وام دهی‌ای است که سلطه دیرینه Maker ها را از بین می‌برد، ۹۰ درصد از سرمایه آن تنها در اختیار ۶ پروژه است. از طرفی نیز پروژه‌های بی شماری سعی کرده‌اند که در سال ۲۰۲۰ وارد پروژه دیفای (DeFi) یا امور مالی غیر متمرکز شوند، اما تعداد معدودی از آنها توانسته‌اند در این بین جایگاه برتری به  دست آورند.

از عواملی که منجر به رو آوردن شرکت‌ها به دیفای شده است می‌توان به صعود و سقوط چشمگیر پروتکل Yam Finance ، اشاره کرد که بیش از ۷۵۰,۰۰۰ دلار کریپتو، در پی فروپاشی این پروتکل از بین رفته است. از عوامل دیگر نیز می‌توان به  هک چند میلیون دلاری DForce در ماه آوریل (اردیبهشت) اشاره کرد. با این حال در این کلاه‌برداری، وجوه سرقت شده توسط هکر به سرمایه‌گذاران بازگردانده شد.

 

رهبران صنعت نسبت به رشد بیش از حد دیفای هشدار داده‌اند. ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) بنیان‌گذار اتریوم در اوایل ماه جاری خاطر نشان کرد:

برای آن‌ که بتوانید عضو شبکه اتریوم باشید نیازی نیست که حتما در آخرین پروژه‎‌های دیفای شرکت داشته باشید؛ این‌که درک کنید چه اتفاقی در حال رخ دادن است، بسیار بهتر از این است که با معلومات کم فقط در این پروژه شرکت کنید.

 

 

 

بیتکوین در ایران

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.