رمزارز ملی بعد از تایید شورای پول و اعتبار نهایی خواهد شد

نهایی شدن رمزارز ملی بعد از تایید شورای پول و اعتبار
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 3 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۲۰ دی ۱۴۰۰

با توجه به فراهم شدن زیرساخت‌های رمزارز ملی ایران یا ریال دیجیتال، این رمزارز به تصویب هیات عامل بانک مرکزی رسیده. با این حال برای اجرایی شدن این طرح نیاز به تصویب نهایی از طرف شورای پول و اعتبار است. برای خواندن خبر نهایی شدن رمزارز ملی بعد از تایید شورای پول و اعتبار با بیتستان همراه باشید.

معاون فناوری‌های بانک مرکزی در مصاحبه اخیر خود خبر فراهم شدن زیرساخت ریال دیجیتال و تصویب آن از طرف هیات عامل بانک مرکزی را  داد. وی اعلام کرد که اقدامات فنی زیادی برای فراهم شدن زیرساخت‌های مورد نیاز اجرایی شدن ریال دیجیتال شده و اجرایی شدن آن به تصویب مصوبه از طرف شورای پول و اعتبار بستگی دارد.

فراهم شدن زیرساخت‌های مورد نیاز رمزارز ملی

مهران محرمیان در مصاحبه خود به این موضوع اشاره کرد که:

 در حال حاضر قوانین جدید این حوزه به هیات عامل بانک مرکزی ارسال و این قوانین از سوی هیات عامل بانک مرکزی مصوب شده و برای تصویب نهایی به کمیسیون‌های فرعی و اصلی شورای پول و اعتبار رفته و نظرات آنان برای اصلاح موارد جمع‌آوری شده است.

وی در ادامه افزود:

اکنون در حال نهایی کردن نظرات اصلاحی برای این مصوبه هستیم و امیدواریم پس از نهایی شدن آنها این مصوبه در شورای پول و اعتبار به نتیجه برسد.

وی گفت:

 بدیهی است نهایی شدن الزامات فنی باید بعد از مصوبات قانونی و با تامین نظر قانون‌گذار صورت گیرد از همین رو ما منتظر نهایی شدن این موضوع هستیم.

اخیرا رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که:

موضوع رمزارز ملی از جمله موارد مهم در دستور کار بانک مرکزی است که زیرساخت و دستورالعمل‌های مربوط به آن تدوین شده و در آینده نزدیک به صورت آزمایشی راه‌اندازی خواهد شد.

در مورد زمان بهره‌برداری پروژه ریال دیجیتال معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی این گونه توضیح داد:

از آن رو که نهایی و اجرایی شدن این پروژه نیازمند جمع‌آوری و همکاری دستگاه‌ها و ذی‌نفعان مختلف است، نمی‌توان زمان دقیقی برای آن تعیین کرد اما مسلم است که امکان اتفاق‌نظر در مورد رمزپول بانک مرکزی نسبت به رمزارزهای جهان‌روا بیشتر است.

رگلاتورهای رمزارز در بانک مرکزی ایران

محرمیان در ادامه مصاحبه دلیل این که در چندین سال گذشته هنوز بانک مرکزی در حوزه رمزارزها قانون‌گذاری نکرده نیز توضیح داد:

بحث رمزارزها از جمله موضوعات چندوجهی و پیچیده‌ای است که رسمیت‌بخشی و تدوین چارچوب‌ها و مقررات برای آن هنوز در عموم کشورهای دنیا مبهم است و عموماً به‌ تدریج سازوکارهای آن مشخص و جزئیات مقررات مربوط به آن تعیین می‌شود، از جمله در چین، هند و روسیه هم این موضوع مطرح است و فرایند تدوین مقررات برای رمزارزها به طور تدریجی پیش رفته و می‌رود.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی افزود:

ما در بانک مرکزی به این فکر می‌کنیم که در قدم اول یک مصالحه بین حاکمیت پولی کشور که دغدغه همه کشورهاست و مختص ایران هم نیست، از یک سو و بحث‌های نوآورانه در سوی دیگر، ایجاد کنیم. این مصالحه خیلی کار سختی است و چالش جدی برای همه کشورها به وجود آورده است.

وی ادامه داد:

ما می‌خواهیم در مورد چیزی تصمیم‌گیری کنیم که فلسفه‌اش تمرکززدایی است. اگر نگاه متعصبانه داشته باشیم که باید کل موضوع را حذف و ممنوع کنیم در حالی‌ که می‌بینید، همین حالا در ایران بعضی از حوزه‌ها مثل استخراج به رسمیت شناخته شده است اما بحث مبادلات و ابزار پرداخت همچنان غیرمجاز است.

مهران محرمیان توضیح داد:

اگر خبری از این حوزه از سوی بانک مرکزی منتشر نمی‌شود به معنی این نیست که ما نسبت به آن بی‌اعتنا هستیم، اتفاقاً حجم کار بالایی در جریان است و اقدامات مطالعاتی و فنی بسیاری در این زمینه انجام شده و در دست پیگیری و انجام است، اما ما باید به دلیل تعدد ذی‌نفعان این حوزه اعم از سازمان‌هایی که دغدغه نظارتی دارند تا سازمان‌هایی که دغدغه اقتصادی و تجارت الکترونیکی دارند، در انتشار اخبار احتیاط کنیم.

وی در آخر مصاحبه توضیح داد:

ممکن است مثل هر کار دیگری نتوانیم به نتیجه برسیم اما اعتقاد شخص من این است که باید بتوانیم به نتیجه مشترکی در این حوزه دست پیدا کنیم، چون کشورهایی که در حوزه رمزارزها به صورت منفعل عمل کرده‌اند به تجربه خوبی دست نیافته‌اند.

منبع: peivast

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.