چطور ارزهای دیجیتال معتبر را از شت‌کوین‌ها تشخیص بدهیم؟

کلاب هاوس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 3 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰

در رویداد کلاب‌ هاوس بیتستان که روز چهارشنبه ۲۶ خردادماه برگزار شد، به تفصیل درباره نحوه شناسایی ارزهای دیجیتال مناسب سرمایه‌گذاری صحبت شد. 

همانطور که می‌دانید بیت‌ کوین سال ۲۰۰۹ با هدف حذف واسطه‌های مالی مثل بانک‌ها به وجود آمد. بعد از بیت‌کوین و رونق گرفتن بازار ارزهای دیجیتال، ارزهای دیگری هم به وجود آمدند. در حال حاضر بیشتر از ۱۰ هزار آلت‌ کوین در بازار وجود دارد و انتخاب بین این همه گزینه کاری سخت و دلهره‌آور است. از این رو تصمیم گرفتیم تا با برگزاری یک روم در کلاب‌هاوس درباره این موضوع صحبت کنیم. 

در این رویداد ابتدا مفاهیم شت‌ کوین‌ها و منظور از بررسی فاندامنتال پروژه‌ها بیان شد. سپس میزبانان و شنونده‌ها هر کدام از نقطه نظر خود موارد مهم در جهت بررسی پروژه‌ها را بیان کردند. در ادامه نکات مهم بیان شده در این رویداد را به اختصار آورده‌ایم.

 

Fundamental Analysis: تحلیل فاندامنتال یا بنیادی، تحلیلی است که در آن متغیرهای مالی، اقتصادی و دیگر متغیرهای مهم مرتبط با یک رمزارز برای تعیین ارزش واقعی آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر در تحلیل بنیادی یک دارایی می‌توان شرایط مختلف مربوط به یک رمزارز خاص را مورد بررسی قرار داده و اخبار و رویدادهای سیاسی اجتماعی مربوط به آن را برای سرمایه‌گذاری دنبال کرد. 

 

Shit Coin: شت‌کوین‌ها ارزهایی هستند که هیچ ارزش افزوده‌ای ندارند و صرفا با تبلیغات و بازاریابی توانستند نظر کاربران را به سمت خود جلب کنند. 

 

هنگام سرمایه‌گذاری روی یک ارز دیجیتال، به چه چیزهایی باید توجه کنیم؟

 

  •  خواندن وایت‌پیپر‌ها: یکی از راه‌های اصلی کسب اطلاعات مهم درباره یک پروژه‌ رمزارزی مطالعه وایت‌ پیپر آن است. با خواندن وایت‌پیپر‌ها می‌توان اطلاعات جامعی درباره اهداف، بنیان‌گذار پروژه‌ها، مشکلی که در قصد حل آن را دارند و راه‌حل ارائه شده به دست آورد. اطلاعات این چنینی در انتخاب ارز مناسب می‌توانند بسیار مفید باشند. 

یکی از کاربران حاضر در اولین رویداد کلاب‌هاوس بیستان، معتقد بود که حتی اگر از نظر فنی متوجه مطالب داخل مقاله نمی‌شوید، برای یک بار هم که شده آن را بخوانید. 

 

  • ارزش بازار (Market Cap): معمولا ارزش بازار به سه دسته High Cap، Mid Cap و Low Cap تقسیم می‌شوند.
    پروژه هایی که های کپ هستند، ارزهای دیجیتال معروف  مثل بیت‌کوین و اتریوم و… را شامل می‌شوند. این رمزارزها معمولا گزینه‌های کم‌ریسک‌تری برای سرمایه‌گذاری هستند.
    در مقابل پروژه‌های لوکپ و میدکپ، اگر پروژه‌های ارزشمندی باشند، فرصت رشد بسیار بالایی دارند؛ و البته بدیهی است که به تبع اون ریسک ریزش‌ قیمت این ارزها، در ترندهای نزولی هم بیشتر است. 

 

  • مقایسه تغییرات قیمت ارز مورد نظر با بیت‌کوین: نمودار قیمتی ارز مورد نظرتان را با بیت‌کوین حتما چک کنید. بررسی کنید که آیا قیمتش متناسب با بیت‌کوین تغییر می‌کند یا مستقل از آن؟! اگر مستقل عمل می‌کند، مهم است که دلیل آن را بدانیم. 

در تریدینگ ویو، ابزاری تحت عنوان COMPARE وجود دارد که از طریق آن می‌توانید نمودارهای رمزارزهای مختلف رو یک‌جا با هم مقایسه کنید و کورِلِیشن (Correlation) یا همبستگی قیمت آن‌ها را بررسی کنید.

 

  • تیم توسعه‌دهنده پروژه: در فرآیند بررسی اعتبار یک ارز، به تیم پشت پروژه آن هم توجه کنید. چه کسانی در حال کار بر روی این پروژه هستند؟ چه کسانی روی این پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌اند؟ این افراد و سابقه‌شان می‌تواند میزان اعتبار یک پروژه نرم‌افزاری را نشان بدهد.  

 

  • بررسی اخبار مربوط به یک پروژه: با دنبال کردن اخباری که در بازار هست هم در مورد پروژه‌های مختلف اطلاعات کسب کنید. 
  • کامیونیتی یا جامعه رمزارزها: بررسی کامیونیتی پروژه‌ها هم دارای اهمیت است. مهم است که بدانیم چه افرادی با چه میزان تخصص و تجربه درباره یک پروژه صحبت می‌کنند. کامیونیتی ارزها رو می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی مثل ردیت، توییتر و یا فیسبوک بررسی کنید.

 

  • تعداد تراکنش‌های یک ارز خاص در دوره‌های زمانی مختلف، میانگین ارزش تراکنش‌هایی که با این ارز زده شده‌اند، تعداد آدرس‌های فعال یک ارز هم از مواردی است که در مورد یک پروژه خاص باید چک شود. 

 

ناگفته نماند که اطلاعاتی که از طریق تحلیل‌ های تکنیکال به دست می‌آیند هم در انتخاب یک ارز برای سرمایه‌گذاری بسیار حائز اهمیت است. دقیقا به همین دلیل بسیاری از تریدرها از تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال در کنار هم استفاده می‌کنند. 

 

یک نکته مهم دیگر که در این رویداد مطرح شد، این بود که اگر قصد سرمایه‌گذاری بلند مدت با مبلغ نسبتا کمی دارید، توصیه می‌شود که روی رمزارزهای ثابت شده یا همان ارزهای دیجیتال برتر بازار سرمایه‌گذاری کنید. در غیر این صورت اگر قصد شما ترید یا سرمایه‌گذاری کوتاه‌ مدت است یا اگر قصد دارید مبلغ باالایی را سرمایه‌گذاری کنید، حتما جوانب مختلف پروژه‌ها را بررسی و با دقت ارز‌های مناسب سرمایه‌گذاری را انتخاب کنید. 

 

 

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.