سقوط سهام مایکرواستراتژی پس از رد استراتژی بیت‌کوین این شرکت

سقوط ارزش سهام مایکرواستراتژی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 3 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۲ بهمن ۱۴۰۰

کمیسیون بورس اوراق بهادار ۲۱ ژانویه استراتژی استانداردهای حسابداری بیت‌کوین MicroStrategy را رد کرد. بعد از رد شدن استراتژی MicroStrategy سهام این شرکت سقوط کرد. این خبر درست زمانی منتشر شد که بیت‌کوین برای دومین روز متوالی ۷ درصد از ارزش خود را از دست داده بود. برای خواندن خبر سقوط ارزش سهام مایکرواستراتژی با بیتستان همراه باشید.

برخی بر این باورند که کمیسیون بورس اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) به مشکلات گسترده بازار رمزارز می‌افزاید و کمکی به این بازار نمی‌کند.

روز جمعه، ۲۱ ژانویه، SEC استانداردهای حسابداری بیت‌کوین MicroStrategy را رد کرد. همچنین SEC خاطرنشان کرد که این شرکت نمی‌تواند نوسانات بیت‌کوین را با استانداردهای حسابداری غیر رسمی خود کم و یا حذف کند.

این خبر درست زمانی منتشر شد که قیمت بیت‌کوین برای دومین روز متوالی 7 درصد کاهش یافته بود. بیت‌کوین با این اصلاح ۷ درصدی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار به سرمایه گذاران خود ضرر زد.

شرکت MicroStrategy در سپتامبر ۲۰۲۰ شروع به خرید بیت‌کوین کرد. از آن زمان، موسس این شرکت، مایکل سیلور (Michael Saylor)، بیت‌کوین را به ترازنامه MicroStrategy اضافه کرده است. MicroStrategy در حال حاضر، در مجموع ۱۲۴,۳۹۱ BTC در اختیار دارد.

به دنبال بیانیه کمیسیون بورس و اوراق بهادار، سهام MicroStrategy (NASDAQ: MSTR) در روز جمعه با سقوط ۱۸ درصدی رو به رو شده و در قیمت ۳۷۵ دلار بسته شد.

بررسی اقدامات Non-GAAP مایکرواستراتژی توسط SEC

مایکرواستراتژی در فرم ۱۰-Q, خود  از معیارهای non-GAAP برای سه ماهه آخر سال ۲۰۲۱ استفاده کرد. این قضیه به سرمایه‌گذاران مایکرواستراتژی نشان می‌دهد که اگر شرکت مجبور نمی‌شد خرید بیت‌کوین خود را متوقف کند، چقدر درآمد داشت.

طبق گزارش اخیر بلومبرگ، کمیسیون بورس اوراق بهادار ایالات متحده در نامه اخیرا منتشر شده خود به این موضوع اعتراض کرده. این نشریه در ادامه می‌افزاید:

اصول حسابداری پذیرفته شده عمومی ایالات متحده یا GAAP هیچ قانونی برای گزارش ارزش دارایی‌های دیجیتال یک شرکت ارائه نداده. در دستورالعمل مؤسسه آمریکایی CPA آمده که شرکت‌ها باید ارز را به عنوان دارایی نامشهود طبقه‌بندی کنند. این قضیه در ASC 350 نیز ذکر شده است.

این بدان معناست که کسب‌وکارهای واجد شرایط که عضو شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیستند، ارز دیجیتال را با قیمت روز آن ثبت و تنها در صورت کاهش ارزش، آن را تعدیل کنند. شرکت‌ها نمی‌توانند در صورت بهبود قیمت، ارزش را اصلاح کنند.

در شرکت‌های اشاره شده، ارزش سهام فقط با کاهش قیمت ارز تغییر می‌کند و نه با افزایش آن. در حال حاضر MicroStrategy، با نگهداری مقدار عظیمی بیت‌کوین، هر گونه نوسان نزولی در قیمت این توکن می‌تواند بر قیمت نهایی سهام شرکت تأثیر منفی بگذارد.

در طول سه ماهه سوم ۲۰۲۱، MicroStrategy با ۳۶٫۱ میلیون دلار زیان خالص رو به رو شد. با کاهش ارزش بیت‌کوین، درآمد غیر رسمی یا non-GAAP شرکت به ۱۸٫۶ میلیون دلار کاهش یافت.

سازنده نرم‌افزار enterprise مدعی است که این برای مدیران یا سرمایه‌گذاران کاربردی نخواهد بود. این شرکت در ادامه بیان کرد:

ما همچنین معتقدیم که در نظر گرفتن ضررهای ناشی از کاهش ارزش بیت‌کوین لازم است. در غیر این صورت توجه سرمایه‌گذاران ما از نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل نرم‌افزار enterprise منحرف می‌شود.

SEC با این گزارش، مخالفت و نارضایتی خود را اعلام کرده است. SEC از MicroStrategy خواسته است تا از اقدامات Non-GAAP خود در آینده جلوگیری کند. MicroStrategy هم با این درخواست موافقت کرده است.

فروش ذخیره بیت‌کوین ۵ میلیارد دلاری مایکرواستراتژی

با ادامه اصلاحات شدید در فضای کریپتو، بیت‌کوین در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد از نقطه ۶۹۰۰۰ دلاری خود کاهش یافته است. با این حال، مایکل سیلور گفت که این شرکت چیزی از ذخایر بیت‌کوین ۵ میلیارد دلاری خود را نخواهد فروخت. سیلور در گفتگو با بلومبرگ گفت:

“هرگز. ما تصمیم به فروش نداریم. ما فقط بیت‌کوین را خریداری و نگهداری می‌کنیم. این استراتژی ماست.»

او همچنین افزود که نگران اصلاحات اخیر بازار کریپتو نیست. سیلور در توییتر خود می‌افزاید: «اگر تصمیم به سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین دارید، یک افق زمانی کوتاه مدت چهار ساله در نظر بگیرید، برای افق زمانی متوسط ده سال را در نظر داشته باشد و افق زمانی مناسب برای بیت‌کوین بینهایت و هر چه این بازه زمانی بیشتر باشد بهتر است.

با توجه به خرید بالای بیت‌کوین توسط مایکرواستراتژی میتوان این انتظار را از این شرکت داشت که اکنون در زمان افت دوباره بیت کوین خریداری کنند.

منبع: coingape

بیت کوین
برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.