کدام دستگاه‌ ماینینگ بعد از هاوینگ بیت کوین خاموش می‌شود؟

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 6 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹

از زمان آخرین هاوینگ که در سال ۲۰۱۶ میلادی رخ داد، میزان هش‌ریت شبکه بیت‌ کوین، رشد حیرت‌انگیزی داشته است. امروز سطح رقابت نسبت به چهار سال پیش، حداقل ۱۰۰ برابر بیشتر شده است و هش‌ ریت بیت کوین از ۱/۴ اگزا هش بر ثانیه در سال ۲۰۱۶ میلادی امروز، به ۱۲۵ اگزا هش بر ثانیه رسیده است. 

پس از هاوینگ دوم در جولای ۲۰۱۶ میلادی، تراشه‌های ۱۶ نانومتری برای اولین بار وارد بازار شدند که قدرت هشی معادل با ۱۴ تراهش بر ثانیه ارائه می‌دادند  و به ازای هر تراهش ۱۰۰ وات انرژی مصرف می‌کردند. از آن زمان، تراشه‌های ۱۰ نانومتر، ۷ نانومتر و امروز ۵ نانومتری وارد بازار شدند که هش‌ریتی بیش از ۱۰۰ تراهش بر ثانیه ارائه کرده و به ازای هر تراهش تنها ۳۰ وات انرژی مصرف می‌کنند. پیشرفت‌ها در طراحی و ساخت تراشه‌ها، بهره‌وری اسیک ها را بیش از دو برابر و قدرت آن‌ها بیش از ۱۰۰ برابر کرده است.در حالی که تراشه‌ ۵ نانومتری به تازگی به شبکه پیوسته‌ است، چند سال از حضور تراشه ۷ نانومتری در بازار می‌گذرد و تراشه‌های ۱۶ و ۱۰ نانومتری را مجبور می‌کند تا به دنبال برق ارزان‌تر باشد و یا تسلیم شده و رده خارج شود. 

برای اطلاع بیشتر در مورد هاوینگ بیت‌کوین، مقاله زیر را مطالعه کنید:

 

امروزه صنعت استخراج ارزهای دیجیتال، به طور گسترده و در کشورهای مختلف فراگیر شده است. صنعتی که در جای جای جهان، به دنبال به دست آوردن برق و انرژی ارزان‌تراست تا حاشیه سود و عمر تجهیزاتش را بیشتر کند.

استخر استخراج پولین (Poolin)، اعداد و ارقامی را منتشر کرد که توزیع هش‌ریت کمتر از ۲۶ تراهش بر ثانیه (یک چهارم پایینی قدرت‌های هش موجود) را نشان می‌دهد تا تعداد دستگاه‌های استخراجی که بعد از هاوینگ بیت‌ کوین از رده خارج می‌شوند را محاسبه کند. 

سومین هاوینگ بیت کوین کمتر از ۱۰ روز آینده اتفاق می‌افتد و اخیراً بحث‌های زیادی در مورد این که این رویداد در ماه‌‌های آینده چه تاثیراتی می‌تواند روی صنعت ماینینگ بگذارد، مطرح می‌شود.

 پژوهش‌گران و متخصصان این صنعت تقریبا مطمئن هستند که پس از هاوینگ میزان هش‌ریت شبکه به انداز قابل توجهی کاهش می‌یابد. Blockware Solutions، اخیراً گزارشی را منتشر کرده است که ادعا می‌کند که هاوینگ پیش رو، باعث کاهش هش‌ریت شبکه می‌شود، چرا که تجهیزات قدیمی و هزینه‌های برق بالاتر رقبای ناکارآمد را از رده خارج می‌کند. 

سوال این‌جاست که چه مقدار از هش‌ریت بیت‌ کوین کم خواهد شد؟ تقریبا هیچ اطلاعاتی درباره هزینه‌های برق ماینرها در دست نیست، بنابراین ما نمی‌توانیم دقیقا بدانیم که چه تعداد از دستگاه‌ها خاموش خواهند شد، اما با سقوط ناگهانی توزیع هش‌ریت، می‌توانیم ببینیم که کدام دستگاه‌های ماینینگ بیشتر با خطر خاموش شدن رو به رو هستند.

در شکل زیر، کل هش‌ریت‌های زیر ۳۶ تراهش بر ثانیه را مشاهده می‌کنید که به محدوده‌های ۲ تراهشی تقسیم شده‌اند.

توزیع هش‌ریت بیت‌کوین
توزیع درصد هشت‌ریت دستگاه‌های کمتر از 26 TH/s

ما به طور خاص، یک چهارم پایین‌تر هش‌ریت شبکه را مورد بررسی قرار می‌دهیم، زیرا این محدوده بالاترین ریسک را دارد؛ جایی که حاشیه سود ماینرها در کمترین مقدار خود می‌رسد. در محدوده ۰ تا ۲۵ تراهش بر ثانیه، تراشه‌های ۱۶ نانومتری و ۱۰ نانومتری مورد استفاده قرار می‌گیرند  که احتمالاً اکثر آن‌ها بعد از هاوینگ بیت کوین از رده خارج خواهند شد. 

محبوب‌ترین ماینری که در چهار سال گذشته فروخته شده، دستگاه S9 بیت‌مین است که نسخه‌های زیادی از آن وجود دارد ، اما هش ریت همه آن‌ها بین ۱۲ تا ۲۲ تراهش بر ثانیه قرار دارد. S9 استاندارد قدرت هش ۱۳/۵ تراهش بر ثانیه دارد که احتمالا ماینرهایی که در محدوده ۱۲ تا ۱۴ قرار گرفته‌اند دارای این نسخه از دستگاه هستند. 

ما تخمین می‌زنیم که حدود ۱۵ تا ۳۰ درصد از هش‌ریت شبکه، در دست ماینرهای این محدوده قدرت هش باشد. در حالی که انتظار داریم که اکثر آن‌ها بعد از هاوینگ دستگاه‌های خود را خاموش کنند، این احتمال نیز وجود دارد که برخی از این ماینرها برقی داشته باشند که به اندازه کافی ارزان باشد و بتوانند تا آینده‌ای نزدیک زنده بمانند.

ماینرها هنگام محاسبه سود آوری خود باید به سه فاکتور درآمد، هزینه و سختی (Difficulty) توجه کنند. قیمت بیت کوین و پاداش افزودن هر بلاک، مرز بالای درآمد را تعیین می‌کنند. نصف شدن پاداش بلاک، تأثیری شبیه به نصف شدن قیمت بیت کوین دارد.  با این حال، اگر قیمت کاهش یپدا کند، ماینرهای ناکارآمد با سرعت بیشتری از رده خارج خواهند شد.

با مقایسه قیمت‌های سر به سریِ ماینرها در یک چهارم پایین شبکه، می‌‌توانیم ببینیم که در چه قیمتی ماینرهای قدیمی‌تر دیگر هیچ سودی به دست نمی‌آورند. به منظور مقایسه قیمت‌های سر به سر، ما مجبوریم که قیمت و سختی شبکه فعلی بیت کوین را در نظر بگیریم. در شکل زیر، ما فرض می‌کنیم که قیمت بیت‌ کوین ۷۰۰۰ دلار است و سختی شبکه به اندازه سختی شبکه فعلی است.

قیمت سربه‌سری
هزینه برق مصرفی اسیک ها منبع:‌ Poolin.com

بالاترین هزینه‌ای که هر کدام از این دستگاه‌ها می‌توانند برای برق پرداخت کرده و پس از هاوینگ همچنان سودآور باقی بمانند، ۰/۰۳۴ دلار به هر کیلووات ساعت است. ماینرهایی که در کم‌ترین محدوده یعنی صفر تا ۱۰ تراهش بر ثانیه کار می‌کنند، از رده خارج خواهند شد، مگر این که برق کاملا رایگان داشته باشند و هیچ هزینه اضافی نداشته باشند. 

اگر محدوده‌ای که بیشترین دستگاه ماینینگ فعال دارد یعنی محدوده ۱۰ تا ۱۶ تراهش بر ثانیه‌ای را در نظر بگیریم، تنها انت ماینر S9K، حتی با هزینه ۳ سنت به ازای هر کیلووات ساعت از رده خارج می‌شود. این محدوده ۴۶ درصد دستگاه‌هایی با هش ریت پایین‌تر از ۲۶ تراهش بر ثانیه را در بر می‌گیرد و در آن اکثر دستگاه‌ها نیاز دارند تا با هزینه کمتر از ۰/۰۲ دلار به ازای هر کیلووات ساعت استخراج انجام دهند تا بتوانند بعد از هاوینگ نیز سودآور باقی بمانند. جاهای خیلی محدودی وجود دارند که چنین برق ارزانی را در اختیار داشته باشند. حتی نرخ برق در مناطقی که سدهای برق آبی دارند مانند شهر Szechuan چین در فصل‌های بارانی نیز هزینه برقشان بالاتر از این مقدار است. با این حال، اگر برخی از این ماینرها بتوانند با برق کمتر از ۰/۰۲ دلار زنده باقی بمانند سود آن‌ها بسیار کم خواهد شد و اگر سختی شبکه افزایش پیدا کند این سود جزئی هم از بین می‌رود و به ناچار این ماینرها از رده خارج خواهند شد. این احتمال نیز وجود دارد که اکثر این دستگاه‌های با هش‌ریت محدوده ۱۰ تا ۱۶ تراهش بر ثانیه خاموش شوند. 

برخی از ماینرها که دستگاه‌هایی با قدرت هش ۱۶ تا ۲۶ تراهش بر ثانیه را در اختیار دارند، ممکن است پس از کم شدن سختی شبکه، با هزینه برق ۰/۰۳ و ۰/۰۳۵ دلار در ازای هر کیلووات ساعت، کمی طولانی‌تر سودآور باقی بمانند. با این حال، حاشیه سود این دستگاه‌ها نیز کم خواهد بود که باز هم این ماینرها را در کوتاه مدت در برابر خطر خاموشی قرار دهد. اگرچه برخی از ماینرهای دارای این دستگاه‌ها با داشتن برق ارزان قیمت می‌توانند همچنان به کار خود ادامه دهند، ما تخمین می‌زنیم که در کل کمتر از ۱۵ درصد دستگاه‌هایی با قدرت هش کمتر از ۲۶ تراهش بر ثانیه زنده باقی خواهند ماند. 

تنظیم سختی شبکه آینده، آخرین تنظیم سختی قبل هاوینگ خواهد بود و یک هفته قبل از هاوینگ اتفاق می‌افتد (در زمان باقی ماندن ۱۰۰۸ بلاک تا هاوینگ) و پیش‌بینی می‌شود که سختی شبکه افزایش بیاید. ما انتظار داریم، ۱۰۰۸ بلاک بعد از هاوینگ به آرامی استخراج شوند، چرا که تعداد زیادی از ماینرهای بی‌سود از شبکه خارج خواهند شد. ما تخمین می‌زنیم که نزدیک به ۳۰ درصد از ماینرها از شبکه خارج شوند، چرا که ۱۰۰۸ بلاک بعد از هاوینگ با سختی شبکه قبل از هاوینگ و با نصف پاداش استخراج خواهند شد. 

بعد از اولین تنظیم سختی شبکه، برخی از ماینرهای قدیمی‌تر ممکن است به شبکه برگردند، اما با توجه به این که اسیک‌های جدید و کارآمد‌تر در ماه‌های آینده شروع به کار می‌کنند و ماینرهای موجود برق ارزان قیمت‌تر پیدا می‌کنند، ماینرهای قدیمی‌تر به ناچار از رده خارج می‌شوند. بسیاری از تراشه‌های ۷ نانومتری قدیمی‌تر برق ارزان‌تر به دست می‌آورند، اما تراشه‌های ۱۰ نانومتری و ۱۶ نانومتری از رده خارج می‌شوند. تراشه‌های ۵ نانومتری جدید با هزینه‌های برق بالاتر نیز سودآور باقی می‌مانند و فشار بیشتری به دستگاه‌های با قدرت کمتر وارد می‌کنند. بدون شک نوساناتی رخ خواهد داد، زیرا دستگاه‌هایی با هش‌ریت جدید تجهیزات قدیمی‌تر را از رده خارج می‌کند، تثبیت می‌شوند و به رشد خود ادامه می‌دهد. 

با توجه به این که تراشه‌های ۵ نانومتری پیش رو برای ۴ سال آینده و یا حتی بیشتر سودآور باقی می‌مانند، آغاز این دوره جدید ماینینگ، به ماینرهای جدید فرصت می‌دهد که وارد یک محیط با ثبات‌تر شوند. از این رو، تازه واردها می‌توانند تصویر واضحی از حوزه ماینینگ در چهار سال آینده داشته باشند.

بررسی چشم انداز ماینینگ

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.