ورود علی بابا و تنسنت به تجارت NFT ها

ورود علی بابا و تنسنت به تجارتNFT
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 2 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰

علی بابا (Alibaba)‌ و تنسنت (Tencent) دو شرکت بزرگ تکنولوژی در چین، همزمان با افزایش فشارهای رمزارزی به دنبال ورود به دنیای NFT ها هستند. این دو شرکت تجارت الکترونیک که در اصطلاح به آن‌ها پدران طلایی می‌‌گویند،‌ برخلاف فشارهای دولت چین و مخالفت‌های این کشور در خصوص رمزارزها قصد دارند راهی برای حفظ رابطه‌شان با ارزهای دیجیتال پیدا کنند.

اصطلاح «金主爸爸» که به معنای پدر طلایی است را در چین برای شرکت‌هایی مانند علی بابا و تنسنت به کار می‌برند. این اصطلاح به معنای سرمایه‌گذاران بزرگی است که تجارت‌هایی را راه‌‌اندازی می‌کنند. از آن‌جایی که نام خانوادگی بنیان‌گذاران علی بابا و تنسنت هر دو «ما»‌ است و «Ma» در زبان چینی به مادر است، این دو غول تکنولوژی چینی را والدین یا «پدر و مادر» می‌خوانند.

حالا این دو شرکت که در چین به «پدر و مادر» مشهورند،‌ قصد دارند پلتفرم‌هایی را برای توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) راه‌اندازی کنند. تنسنت پلتفرم مجیک کور (Magic Core) را امروز شنبه ۱۶ مرداد برای معامله توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT) راه‌اندازی کرده و در ابتدا ۳۰۰ توکن اختصاصی را برای فروش قرار داده است.

تنسنت که یکی از شرکت‌های بزرگ تجارت الکترونیک در چین است،‌ اقدامات متنوعی را انجام می‌دهد. تمرکز این شرکت چندملیتی روی رسانه، سرگرمی، هوش مصنوعی و دیگر فناوری‌هاست. این شرکت بزرگترین تولیدکننده برنامه‌های سرگرمی و ریلیتی شو (reality shows) است. از دیگر فعالیت‌های این شرکت تولید سریال‌های تلویزیونی و موزیک ویدیو است. فعالیت‌های این شرکت امکان تولید توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) را برای آن فراهم کرده است.

تنسنت برنامه‌های تلویزیونی خود را که در سال ۲۰۱۶ تولید شده‌اند را به صورت توکن‌ها NFT ارائه می کند. هر کدام از این توکن‌ها حدود ۱/۲۵ دلار قیمت دارند که شامل مصاحبه با موسیقی‌دان‌ها، فیلمسازها،‌ نویسنده‌ها،‌ کارآفرینان و دیگر افراد می‌شود.

در حال حاضر تنسنت ۳۰۰ NFT متنوع را برای فروش قرار داده است. در نگاه اول توکن‌های NFT در پلتفرم Magic Core تنسنت مانند دیگر توکن‌های غیرقابل تعویض با اتر خرید و فروش می‌شوند؛ اما در این پلتفرم خرید و فروش توکن‌های غیرقابل معاوضه با ارز فیات معامله می‌شود. 

تنسنت ادعا کرده اشخاص ثالث نیز می‌توانند در شبکه‌ای که راه‌اندازی کرده NFT تولید کنند. در حال حاضر تمرکز بیشتر شبکه‌های چینی از جمله تنسنت بر روی موسیقی است و بخش موسیقی تنسنت (QQ Tencent Music Entertainment Group) تصمیم دارد آلبوم‌های خوانندگان مختلف را در قالب NFT به فروش برساند.

گروه علی بابا نیز قصد دارد از تکنولوژی جدیدی رونمایی کند که استراتژی آن مشابه اقدام تنسنت است. این شرکت با راه‌اندازی یک زیرمجموعه تازه به نام انت‌گروپ (Ant Group) به تبادل توکن‌های غیرقابل معاوضه خواهد پرداخت. هنوز مشخص نیست که عملیات مربوط به NFT ها در گروه علی بابا در شبکه اتریوم انجام می‌شود یا پروتکل دیگری. 

مسئله‌ای که شرکت‌های چینی را در خصوص معامله NFT ها نگران‌ کرده، رویکرد دولت چین نسبت به رمزارزهاست. با افزایش فشارها و ممنوعیت خرید و فروش رمزارز در چین،‌ غول‌های بزرگ تکنولوژی در این کشور تصمیم گرفته‌اند رویکرد جایگزینی برای مبادله توکن‌های غیرقابل معاوضه اختیار کنند.

گفتنی است گروه علی بابا اعلام کرده قصد ندارد از NFT ها برای اهداف تجاری استفاده کند و فقط می‌خواهد فعالیت‌های مربوط به ارزهای دیجیتال در این شرکت محفوظ بماند.

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.