سایه ترس بر بازار کریپتوکارنسی

اصلاح قیمت شدید بازار سنتی، در مقابل افزایش قیمت بیت کوین در نتیجه ویروس کرونا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 3 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸

هفته گذشته، بازارهای سنتی بیش از ۱۰ درصد سقوط کرده و همچنین حجم بازار بیت‌ کوین بیش از ۳۸ میلیارد دلار کاهش یافت.

همانطور که در رسانه‌های اصلی جهان نیز گزارش شد، انتشار اخبار روزانه درباره ویروس کرونا منجربه این شد که سقوط قیمتی که طی هفته گذشته در بازارهای سهام جهان رخ داد، بدترین اصلاح قیمتی باشد که پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ میلادی شاهد بوده‌ایم و حجم بازار آن نیز بیش از ۳٫۸ تریلیون دلار سقوط کند.

از آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی، بیت‌ کوین شروع به رشد کرد و از قیمت ۶٬۴۰۰ دلار به قیمت ۱۰٬۵۰۰ دلار رسید و اکنون که به انتهای ماه فوریه رسیده‌ایم، بیت کوین به نحوی پیش می‌رود که بیشترین ضرر ماهانه خود را در این ماه ثبت کند؛ اتفاقی که در طول ۶ سال گذشته شاهد آن نبوده‌ایم.  

گفتنی است، روز جمعه قیمت بیت کوین به مدت دو روز متوالی در محدوده قیمتی ۸٬۵۰۰ تا ۸٬۷۵۰ دلار ثابت ماند، در حالی که بازارهای سنتی همچنان به سقوط خود ادامه می‌دادند.

همچنین به نظر می‌رسد که سقوط قیمت آلت کوین‌ها متوقف شده باشد و چین‌لینک (Chainlink)، هوبی توکن (Huobi Token) و تزوس (Tezos) آلت کوین‌هایی بودند که توانستند به یک ثبات قیمتی برسند.

نمودار ۶ ساعته قیمت بیت کوین و دلار آمریکا

در زمان نگارش این خبر، قیمت بیت کوین در حال ساخت یک کف قیمت بالاتر و معامله با قیمت سطح بالای  شاخص VPVR یعنی ۸٬۷۵۰ دلار است.

ثابت ماندن قیمت بیت کوین در بالای ۸٬۷۵۰ دلار موجب می‌شود که معامله‌گرها بتوانند نسبت زمانی که قیمت این رمزارز به ۸٬۴۳۲ دلار رسید، آسودگی خیال بیشتری داشته باشند.

از طرفی هر چه مدت ثبات قیمت طولانی‌تر باشد، پس از آن قیمت به سرعت شروع به رشد کرده و به محدوده ۸٬۸۷۰ تا ۹٬۱۲۳ دلار می‌رسد، چیزی که داده‌های 20-MA شاخص یولینگر باند در حال حاضر نشان می‌دهد.

در هفته پیش رو، با وقوع یک Breakout در نتیجه‌ی بهتر شدن وضع بازار سهام و یا اخبار مثبتی در رابطه با ویروس کرونا می‌توان انتظار داشت بازار روند بهتری را در پیش بگیرد و حجم معاملات تغییرات اساسی بکند.

همانطور که در تجزیه و تحلیل‌های پیشین دیده‌ایم، حجم معاملات بیانگر این است که آیا گاوهای بازار رمزارز در حال تأثیر گذاشتن بر بازار هستند و یا روزی است که معامله‌گرها در سطوح مقاومتی معامله می‌کنند تا به سودهای سریع برسند.

نمودار قیمت روزانه بیت‌ کوین و دلار آمریکا

در کوتاه مدت، این دلگرم‌ کننده خواهد بود که شاهد صعود قیمت بالاتر از میانگین حرکت ۹٬۱۰۰ دلاری  شاخص بولینگر باند باشیم تا قیمت بیت کوین بتواند در محدوده ۹۱۰۰ تا ۹۴۰۰ دلار تثبیت شده و سپس به سوی قیمت ۹۵۰۰ دلاری پیش رود.

شایان ذکر است، حمایت ۸۵۰۰ دلاری همچنین با میانگین متحرک ۱۲۸ روزه همراه است و از دست دادن این حمایت می‌تواند نگرانی‌هایی به وجود آورد؛ چرا که تاریخچه قیمتی نشان می‌دهد که قیمت بیت کوین در زیر میانگین متحرک ۱۲۸ روزه وضعیت بدتری به خود می‌گیرد.

 

اگر قیمت بیت کوین به کمتر ۸۵۰۰ دلار برسد، ممکن است معامله‌گرها به سطح اصلاحی ۶۱٫۸ درصدی فیبوناچی که ۸۰۰۰ دلار بود برگردند، و در کمتر از این قیمت حمایت ۷۴۰۰ دلاری وجود دارد که منطبق بر سطح اصلاحی ۷۸/۶ درصدی فیبوناچی است.

در حال حاضر، علی رغم فرو ریختن قیمت‌ها، بازار هنوز طغیان نداشته و در حالی که شاخص هایی مثل میانگین متحرک همگرا/واگرا و مقاومت نسبی نمادهای مثبتی را ارائه می‌دهند، وضعیت بازارهای سنتی و وضعیت مربوط به ویروس کرونا می‌تواند منجر به تأثیرات منفی بر قیمت رمزارزها در هفته آینده شود.

میزان ترس سرمایه‌گذارها به دلیل تغییرات قیمت رمزارزها

شاخص Crypto Fear and Greed Index که یک شاخص محبوب برای ارزیابی احساسات سرمایه‌گذاران حوزه ارزهای دیجیتال است، شاخص ترس را ۳۸ نشان می‌دهد.

این نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران در مورد اقدامات کوتاه مدت در بازارهای رمزارز نگران هستند، اما مشخص است بسیاری از معامله‌گرها علاقه  دارند در وضعیت خرسی بازار اقدام به خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال کرده و در وضعیت گاوی رمزارزهای خود را بفروشند.

بدیهی است، هر سرمایه‌گذاری باید قبل از خرید دارایی‌های دیجیتال تحقیقات خود را انجام دهد، اما به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذارها قیمت بیت کوین را در محدوده ۸۵۰۰ تا ۷۴۰۰ دلار برای مدت طولانی خواهند دید. معامله‌گرهای با ریسک‌پذیری پایین‌تر نیز به دنبال این هستند که در قیمت‌های ۹۴۰۰ تا ۹۵۰۰ دلاری اقدام به خرید بیت کوین کنند.

منبع خبر: cointelegraph

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.