ثروتمندترین افراد جهان در مورد بیت‌ کوین چه نظری دارند؟

نظر افراد ثروتمند جهان درباره رمزارزها
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 9 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۷ فروردین ۱۳۹۹

طی دهه گذشته، بلاک‌ چین، بیت‌ کوین و سایر رمزارزها، نقدهای شدیدی به سیستم‌‌های سنتی وارد آورده‌اند. اما این هنوز ابتدای مسیر سیستم‌های غیرمتمرکز و ارزهای رمزنگاری شده است.

با وجود شور و اشتیاقی که درباره ظرفیت فناوری رمزارزها و بلاک چین برای متحول کردن کل دنیا وجود دارد، بسیاری از افراد ثروتمند جهان، عقاید مختلفی در این باره دارند. برخی از میلیاردرها مانند وارن بافت از منتقدان سرسخت بیت‌ کوین هستند، در حالی که برخی دیگر مانند تیم دراپر از حامیان و علاقه‌مندان پر و پا قرص این فناوری جدید به حساب می‌آیند.

برای مثال، در سال ۲۰۱۸ میلادی، وارن بافت پیش‌بینی کرد که بیت‌کوین پایان بدی را تجربه خواهد کرد. از طرف دیگر، میلیاردرهای دیگری مانند تیم دراپر، مایکل نووگراتز و دیوید مارکوس تاکنون موضع حمایتی و خوشبینانه خود را درباره رمزارزها و فناوری بلاک‌ چین حفظ کرده‌اند.

بد نیست نگاهی به نظرات این افراد بیاندازیم؛ در این مقاله، لیست ثروتمندترین افراد جهان که توسط فوربس منتشر شده است و نظر آن‌ها درباره‌ رمزارزها و تکنولوژی بلاک چین را خواهید خواند.

جف بزوس

نظر جف بزوس در مورد بیت کوین و بلاک چین

طبق لیست فوربس، جف بیزوس، با دارایی به ارزش ۱۳۰ میلیارد دلار، ثروتمندترین مرد جهان در سال ۲۰۱۹ میلادی است.
چندین بار شایعاتی مبنی بر این‌که بنیان‌گذار آمازون، این غول تجارت الکترونیک در بیت‌ کوین سرمایه‌گذاری کرده، منتشر شده است.

به علاوه، مدیرعامل بایننس، چانگ پنگ ژائو اظهار کرده است که از غول خرده فروشی آنلاین بیزوس انتظار دارد کاتالیزور بعدی بول ران یا همان افزایش شدید قیمت بیت کوین باشد.

با این حال، هیچ کدام از شایعات تاکنون تأیید نشده‌اند و آمازون هرگونه برنامه‌ای برای پذیرش بیت کوین یا هر رمزارز دیگری را در پلتفرم خود رد کرده است. تنها عمل مثبتی که در رابطه با بلاک چین توسط جف بیزوس انجام شده است، آغاز همکاری بخش محاسبات ابری آمازون با یک استارتاپ بلاک‌چینی به نام Kaleido در سال ۲۰۱۸ میلادی است.

بیل گیتس

نظر بیل گیتس در مورد بیت کوین و بلاک چین

بیل گیتس، با دارایی به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار، مدتی است در میان ثروتمندترین افراد جهان قرار گرفته است. اگرچه پیش‌تر در سال ۲۰۱۴ میلادی گیتس در مصاحبه‌ای با بلومبرگ با بیان این که «بیت کوین از هر ارز دیگری بهتر است»، اشتیاق خود را به بیت کوین نشان داد، اما پس از گذشت مدتی اظهارات خود را پس گرفت و اعلام کرد که ناشناس بودن در ارزهای دیجیتال برای معاملات مناسب نیست.

علاوه‌بر این، در سال ۲۰۱۸ میلادی، گیتس در مصاحبه‌ای با CNBC گفت:

«بیت‌ کوین و عرضه‌های اولیه سکه کاملاً سوداگرانه هستند.»

با این حال، وی مانند بسیاری از منتقدان اذعان کرده است که بلاک‌ چین به عنوان تکنولوژی اصلی پشت بسیاری از رمزارزها، شایستگی‌های زیادی را دارد.

وارن بافت

نظر وارن بافت در مورد بیت کوین و بلاک چین

بافت از منتقدان دیرینه بیت کوین و رمزارزها است. قبل از نشست سالانه شرکت Berkshire Hathaway در سال ۲۰۱۸ میلادی، بافت که از سرمایه‌گذاران قدیمی این شرکت است، بیت کوین را سرابی نامید که احتمالاً مخرب‌تر از سم موش است و یک ارز به حساب نمی‌آید.

با این حال، مدیرعامل شرکت ترون، جاستین سان در مصاحبه‌ اخیر خود اظهار داشت که بافت در مورد تکنولوژی‌های جدید بسیار مشتاق است.
اگرچه بافت تا جایی پیش رفت که مقداری ترون را مدیرعامل این شرکت پذیرفت، اما اظهار کرد که هیچ رمزارزی خریداری نکرده است و برای بار چندم تکرار کرد که هرگز به سمت خرید رمزارزها پیش نمی‌رود، چرا که این ارزها هیچ ارزشی ندارند.

برنارد آرنو

نظر برنارد آرنو در مورد بیت کوین و بلاک چین

برنارد آرنو، با داشتن یک امپراطوری تجاری که بیش از ۷۰ برند مانند Sephora و Louis Vuitton را شامل می‌شود، از سال ۱۹۸۵ میلادی با خرید کریستین دیور (Christian Dior) در لیست ثروتمندترین افراد جهان قرار گرفته است. از آن زمان، برندهای لوکس او رشد کردند و به گفته‌ فوربس، رکوردهای فروش را به خصوص در سال ۲۰۱۸ میلادی شکستند.

اگرچه هیچ اظهار نظر رسمی از آرنو درباره بیت کوین یا فناوری بلاک چین وجود ندارد، گزارش‌ها نشان می‌دهند که این میلیاردر در سال گذشته با Azure مایکروسافت و ConsenSys، برای توسعه یک پلتفرم بلاک‌ چینی، یک همکاری آغاز کرده که در آن می‌توان محصولات تولید شده توسط LVMH را ردگیری کرد.

سایر گزارش‌ها درباره بلاک‌چین و رمزارز در مورد آرنو شامل موردی است که وی پیشنهاد همکاری در یک شرکت معامله رمزارز بلژیکی به نام Abesix Belgique را رد کرده است.

لری الیسون

نظر لری الیسون در مورد بیت کوین و بلاک چین

لری الیسون، هم‌بنیان‌گذار اوراکل با دارایی به ارزش بیش از ۵۰ میلیارد دلار در رتبه هفتمِ ثروتمندترین افراد جهان قرار دارد. وی یکی از معدود میلیاردرهایی است که فایل صوتی درباره بیت کوین منتشر کرده و اظهارات مثبتی درباره شایستگی‌های تکنولوژی بلاک چین بیان کرده است.

در سال ۲۰۱۷ میلادی وب‌سایت خبری Business Insider، به نقل از الیسون گفت:

«بلاک چین اغلب به عنوان پیش زمینه بیت کوین و سایر رمزارزها تصور می‌شود، اما به طور فزاینده، شرکت‌هایی غیر از شرکت‌های فعال در زمینه امور مالی نیز از تکنولوژی بلاک چین به عنوان جایگزینی برای روش‌های احراز هویت‌های وقت گیر در قانون، املاک و حمل و نقل استفاده می‌کنند.»

مارک زاکربرگ

نظر مارک زاکربرگ در مورد بیت کوین و بلاک چین

پس از رسوایی فیس‌بوک در توسعه ارز پایدار لیبرا، بسیاری از مردم ابراز نگرانی کردند که اگر تمام کاربران فیس‌بوک لیبرا را به عنوان یک ارز بپذیرند، بسیاری از ارزهای فیات جهان به خطر می‌افتند.

با این حال، در حالی که ناظران نگران تهدیدی هستند که از طرف لیبرا به ارزهای محلی مانند بیت کوین وارد می‌شود، زاکربرگ اظهار داشت:

«وقتی کارهایی انجام می‌دهیم که برای جامعه بسیار حیاتی هستند، می‌خواهیم زمان کافی داشته باشیم که بتوانیم بیرون برویم و درباره آن صحبت کنیم و با مردم مشورت کنیم و بازخورد بگیریم و قبل از انتشار آن روی آن کار کنیم.»

از سال ۲۰۱۸ میلادی، زاکربرگ موضع مثبتی به خصوص درباره تکنولوژی بلاک چین داشته است و می‌گوید:

«بلاک چین می‌تواند در آینده به بهبود فیس‌بوک کمک کند.»

مایکل بلومبرگ

نظر مایکل بلومبرگ

مایکل بلومبرگ، جدا از این که در میان ده ثروتمند برتر جهان قرار دارد، پا را فراتر گذاشته و در حال حاضر به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ میلادی شرکت کرده است.

بر خلاف سایر سیاستمداران بلند پایه، مانند رئیس جمهور فعلی آمریکا دونالد ترامپ که نسبت به بیت کوین و لیبرا فیس‌بوک ابراز عقیده منفی کرده‌اند، بلومبرگ دیدگاه نسبتاً مثبتی درباره رمزارزها و تکنولوژی بلاک چین نشان داده است.

از بلومبرگ نقل شده است:

«رمزارزها یک کلاس دارایی به ارزش صدها میلیارد دلار تبدیل شده‌اند، اما هنوز هیچ مقررات یکپارچه‌ای برای آن‌ها توسعه نیافته است. در کنار تمام وعده‌های بلاک چین، بیت کوین و عرضه‌های اولیه سکه، تعداد بسیار زیادی کلاه‌برداری و اقدامات غیر قانونی نیز وجود دارد.»

با گزارش افزایش محبوبیت در نظرسنجی‌ها، سیاست‌های بلومبرگ درباره اصلاحات مالی در کانون توجه قرار دارد. شهردار پیشین نیویورک رمزارزها را به عنوان یک کلاس دارایی به رسمیت شناخته و در کمپین انتخاباتی خود سیاست‌هایی را در نظر گرفته است که از مصرف‌کنندگان در مقابل کلاه‌برداری‌های مرتبط با رمزارزها محافظت می‌کنند و مسئولیت‌های تنظیم کننده‌های رمزارز را با چارچوبی برای عرضه‌های اولیه سکه روشن می‌کند.

ری دالیو

نظر ری دالیو در مورد بیت کوین و بلاک چین

ری دالیو، بنیان‌گذار Bridgewater Associates، اخیراً در مصاحبه‌ای با CNBC مانند بسیاری از سرمایه‌گذاران و حامیان بیت کوین، درباره وضعیت اقتصاد جهانی ابراز نگرانی کرده و اظهار کرد:

«ما در سیاست‌های پولی جایی هستیم که دیگر نمی‌توانیم روش‌های سنتی را در پیش بگیریم.»

با این حال، دالیو به جای این که به کسانی که درباره اقتصاد جهان در آینده نگران هستند، توصیه کند که به بیت کوین روی آورند، معتقد است که طلا بسیار امن‌تر از بیت کوین است. به نظر دالیو دو هدف برای پول وجود دارد: ابزاری برای مبادله و ذخیره ثروت؛ و در حال حاضر بیت کوین برای هیچ کدام از این اهداف مورد مناسبی نیست.

دالیو در یکی از مصاحبه‌های خود اظهار کرده است که بیت‌ کوین هنوز بی ثبات‌تر از آن است که بتواند به عنوان ابزاری برای ذخیره دارایی عمل کند.

ایلان ماسک

نظر ایلان ماسک در مورد بیت کوین و بلاک چین

اخیراً ایلان ماسک، به دلیل توئیت‌های خود درباره بیت کوین کانون توجه قرار گرفته است. اگرچه ماسک ارزش بیت کوین را می‌بیند، اما وی بر این باور است که این رمزارز بیشتر برای انجام معاملات غیرقانونی استفاده می‌شود.

ایلان ماسک می‌گوید:

«این حرف افراد فعال در حوزه رمزارز را عصبانی می‌کند، اما تراکنش‌هایی انجام می‌شود که مطابق با قانون نیستند.»

وی افزود:

«اگرچه رمزارزها را به عنوان یک جایگزین مؤثر برای پول نقد می‌بینم، اما آن را جایگزین اصلی نمی‌دانم.»

با این‌که ماسک به طور کامل رمزارزها را تأیید نمی‌کند، با این حال تصدیق می‌کند تغییری در صنعت مالی رخ داده است و بانک‌ها باید مواظب باشند.

جک ما

نظر جک ما در مورد بیت کوین و بلاک چین

طبق یک مقاله که در سال ۲۰۱۸ میلادی توسط بلومبرگ منتشر شد، جک ما درباره رمزارزها هشدار داده و بیت کوین را به عنوان یک حباب بالقوه معرفی کرد.

بنیا‌ن‌گذار شرکت غول تجارت الکترونیک علی بابا و رئیس شرکت Ant Financial در گذشته اعلام کرده است که وی توجه ویژه‌ای به بیت کوین و بلاک چین، به خصوص ظرفیت آن‌ها برای ایجاد جامعه‌ای بدون پول نقد دارد.

حتی اخیراً طی بیستمین انجمن علمی و فناوری سالانه چین، ما موضع خود را در مورد امکان حبابی بودن بیت کوین حفظ کرد و از بلاک چین به عنوان کلیدی که گنجینه‌ای از ابزارهای جدید تکنولوژی مؤثری را باز می‌کند، یاد کرد.

مایکل نووگراتز

نظر مایکل نووگراتز در مورد بیت کوین و بلاک چین

مایکل نووگراتز، مدیرعامل و بنیان‌گذار بانک Galaxy Digital Holdings و مدیر سابق گروه سرمایه‌گذاری Fortress، به درستی پیش‌بینی کرده بود که بیت‌ کوین تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی به ۱۰ هزار دلار خواهد رسید. نووگراتز اظهار کرده است که بیت‌ کوین طلای دیجیتال خواهد بود.

طبق گزارش‌ها نووگراتز حدود ۳۰ درصد از ثروت خود را روی رمزارزها سرمایه‌گذاری کرده است. علی‌رغم سقوط تاریخی بیت‌ کوین در سال ۲۰۱۸ میلادی که باعث شد Galaxy digital Holdings حدود ۱۳۶ میلیون دلار ضرر کند، نووگراتز همچنان مصمم است.

وی به بلومبرگ گفت:

«علی‌رغم ناامیدی سرمایه‌گذارها در نتیجه خساراتی که متحمل شدند، این شرکت کسب و کاری دارد که حتی ممکن است شکست بخورد و آن‌ها پول نقد زیادی برای پیش بردن این کسب و کار برای مدت طولانی دارند.»

اخیراً این میلیاردر تصریح کرد که علی‌رغم نوسانات قیمتی شدیدی که بیت‌کوین با آن رو به رو است، بیشتر درباره این رمزارز مصمم است.

تیم دراپر

نظر تیم دراپر در مورد بیت کوین و بلاک چین

در سپتامبر سال ۲۰۱۹ میلادی، سرمایه‌دار ریسک‌پذیر تیم دراپر پیش‌بینی کرد که تا اواخر سال ۲۰۲۲ میلادی یا اوایل سال ۲۰۲۳ میلادی قیمت بیت کوین به ۲۵۰ هزار دلار می‌رسد.

دراپر، از ژوئن سال ۲۰۱۴ میلادی که بیت‌ کوین‌هایی که توسط سرویس مارشال آمریکا توقیف و به حراج گذاشته شده بود را خریداری کرد، موضع صعودی خود درباره این رمزارز را حفظ کرده است. مقدار کل بیت‌کوینی که این سرمایه‌گذار در آن زمان خریداری کرد حدود ۱۹ میلیون دلار تخمین زده شده است.

اخیراً دراپر در مصاحبه‌ای با CNBC افشا کرد که شش ماه پیش ثروت خود را از بازارهای سهام عمومی خارج کرد تا مقدار بیشتری از آن را روی بیت‌ کوین سرمایه‌گذار کند. درباره سقوط بازار سهام در سراسر جهان به دلیل نگرانی‌های مربوط به ویروس کرونا، دراپر اعلام کرد که میزان خسارت وی کم بوده است.

دوقلوهای وینکلووس

نظر دوقولوهای وینکلووس در مورد بیت کوین و بلاک چین

پس از افزایش قیمت شدید بیت کوین در سال ۲۰۱۷ میلادی، تایلر و کمرون اولین میلیادرهای بیت‌ کوین شدند. این دو برادر و بنیان‌گذاران جمینی، یک صرافی رمزارز، ادعا می‌کنند که مالک حدود یک درصد از کل بیت کوین در حال گردش جهان هستند.

علی‌رغم دشمنی دیرینه‌ای که بین این دو برادر و بنیان‌گذار فیس‌بوک مارک زاکربرگ وجود دارد، دو قلوهای وینکلووس در مصاحبه‌ای اعلام کردند که آن‌ها معتقدند لیبرای فیس‌بوک خبر مثبتی برای فضای رمزارز است.

علاوه‌بر این، طبق گزارش CNBC، سال گذشته، قبل از این که ارز دیجیتال پایدار لیبرای فیس‌بوک معرفی شود، دو قلوها با مارک زاکربرگ گفت و گو کردند. در حال حاضر، برادران وینکلووس، جزء میلیونرهای برتر بیت‌ کوین در جهان شمرده می‌شوند.

بیل هریس

نظر بیل هریس در مورد بیت کوین و بلاک چین

بیل هریس، مدیرعامل سابق و ‌هم‌بنیان‌گذار پی‌پال، به عنوان یکی از خشن‌ترین منتقدان بیت کوین شناخته شده است. در مقاله‌ای که او در سال ۲۰۱۸ میلادی نوشت، مدیرعاکل سابق پی‌پال بیت‌ کوین را یک کلاه‌برداری نامید و افزود: «این رمزارز یک طرح پامپ و دامپ عظیم است که تا به حال دنیا به خود ندیده است.»

هریس در مصاحبه‌ای با CNBC، با بیان این‌که هیچ ارتباطی بین ارزش و سودمندی در بیت کوین و فضای رمزارز نیست، موضع خود را در این رابطه توضیح داد. با این حال، مانند بسیاری از منتقدان، هریس موافق است که تکنولوژی بلاک‌چین کاربردهای فوق‌العاده‌ای دارد.

 

منبع: cointelegraph

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.