همکاری بانک غنا و شرکت‌های آلمانی در پروژه CBDC

بانک مرکزی غنا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 3 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۲۵ مرداد ۱۴۰۰

غنا یکی از معدود کشورهای آفریقایی است که توسعه رمزارزها را به صورت جدی دنبال می‌کند. زبان مردم این کشور که در غرب آفریقا قرار دارد، انگلیسی است و همین مسئله تجارت جهانی را برای آن‌ها آسان‌تر کرده است. معاون رییس‌جمهور غنا به تازگی در پنجمین کنفرانس بین‌المللی معامله‌گری و اقتصاد اعلام کرد که باید ارزهای مجازی را پذیرفت. دکتر محمودو باوومیا (Dr. Mahamudu Bawumia)، دلیل گفته‌های خود را رشد روزافزون رمزارزها و قدرت آن‌ها در توسعه اقتصاد جهان عنوان کرد.

طبق گفته‌‌های معاون رییس‌جمهور غنا،‌ یکی از مهم‌ترین سیاست‌های دولت نانا آکوفو-آدودو (Nana Akufo-Addo) دیجیتالی شدن است. باوومیا اعمال سیاست دیجیتالیزه کردن دولت از سوی رییس‌جمهور غنا را پیشرفت اقتصاد این کشور آفریقایی دانسته است.

شیوع و گسترش ویروس کرونا به اقتصاد تمام کشورهای جهان ضربه وارد کرده و دولت غنا معتقد است این موضوع با توجه بیشتر به بخش‌های اقتصادی حل خواهد شد.

دست یاری آلمانی‌ها به غنا

پس از آنکه دولت غنا ادعا کرد که می‌خواهد وارد عصر تازه‌ای از فرهنگ و تاریخ خود شده، به دنبال راه‌حلی برای ورود به دنیای رمزارزها شد. از آن‌جا که دولت‌ها به دلیل غیرمتمرکز بودن دارایی‌های دیجیتال قوانین سخت‌گیرانه‌ای را برای آن‌ها اتخاذ می‌کنند. همچنین با توجه به عدم ارائه طرح مناسبی در زمینه قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال بسیاری از کشورها همچنان قوانین مشخصی برای این دارایی‌ها ندارند. به همین خاطر، اکثر کشورها در سال‌های اخیر ارز دیجیتال بانک مرکزی که به اختصار CBDC خوانده می‌شود را راه‌حل قابل قبولی برای توسعه اقتصاد دیجیتال می‌دانند.

غنا نیز مانند بسیاری از کشورهای جهان در حال تولید ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC)‌ خود است؛ اما چه کسی به این کشور آفریقایی برای تولید CBDC کمک می‌کند؟

شرکت آلمانی گیسکه پلاس دورینت (Giesecke+Devrient) که به اختصار آن را جی+دی (G+D) می‌نامند، روش‌هایی را برای توسعه CBDC در غنا پیشنهاد داده است.

در صفحه ویکی‌پدیا این شرکت آلمانی نوشته شده که «G+D» در زمینه سیستم‌های رسیدگی به پول نقد، کارت‌های هوشمند و چاپ اوراق بهادار فعالیت می‌کند. یکی از اقدامات شرکت «جی+دی» طراحی و امنیت ارزهای دیجیتال بانک مرکزی است.

در وب‌سایت شرکت «جی+دی» نوشته شده: «با افزایش استقبال از روش‌های پرداخت دیجیتالی، معتقدیم که دولت‌ها به یک ارز دیجیتال امن، مطمئن و قابل اعتماد نیاز دارند. CBDC نسخه دیجیتال پول کاغذی است.»

شرکت آلمانی «جی+دی» مذاکراتی را با دولت غنا ترتیب داده تا بتواند در توسعه ارز دیجیتال بانک مرکزی به آن‌ها کمک کند. این شرکت با بانک‌های مرکزی کشورهای مختلفی در زمینه امور مالی همکاری می‌کند.

طبق گزارشات منتشر شده، چند روزی است که شرکت «جی+دی» و بانک مرکزی غنا قرارداد همکاری امضا کرده‌اند. براساس این قرارداد شرکت آلمانی «جی+دی» موظف است تکنولوژی‌های لازم برای ایجاد ارز دیجیتال بانک مرکزی در غنا را فراهم کند. این شرکت همچنین بر این باور است که پروژه راه‌اندازی CBDC سه فاکتور مشخص دارد. 

به گفته مدیران شرکت «جی+دی»، راه‌اندازی CBDC به طراحی، پیاده‌سازی و ارائه نمونه اولیه وابسته است.

عصر دیجیتال غنا

پروژه CBDC یکی از بخش‌های برنامه توسعه غنا با عنوان «دستورکار غنای دیجیتال» است. این برنامه شامل دیجیتالیزه کردن غنا و خدمات دولت الکترونیک برای جمعیت ۳۰ میلیونی این کشور است.

دولت نانا آکوفو-آدودو پیش‌بینی کرده به زودی کارت‌های دیجیتالی با هدف ارائه خدمات از طریق پول‌های جایگزین خواهد ساخت. همچنین تغییر ساختار پرداخت‌ها در دستورکار غنای دیجیتال قرار گرفته است.

دکتر ارنست کی. وای (Dr. Ernest K. Y.) از مسئولان بانک مرکزی غنا در گفتگو با خبرنگاران سایت بیت‌کوینیست اظهار داشت: «CBDC فرصت مناسبی برای ساخت سیستم مالی قدرتمند، کاربردی و رقابتی است که با هدایت بانک مرکزی ایجاد می‌شود. تمام این شاخص‌ها نقش مهمی را در آینده خدمات مالی ایفا می‌کنند. پروژه CBDC، قدم بزرگی برای سودآوری از این مفهوم در حال ظهور است.

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.