چین بزرگترین قربانی جرایم مرتبط با رمزارز

جرایم رمزارزی در چین
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
زمان مطالعه: 2 دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰

خصومت دولت چین با رمزارزها در یک سال‌ اخیر غیرقابل انکار است. با اینکه چین یکی از بزرگترین استخراج‌کنندگان رمزارز در سراسر دنیاست و کاربران چینی علاقه زیادی به رمزارزها نشان می‌دهند،‌ دولت چین در چند ماه گذشته سخت‌گیری‌های زیادی در این زمینه انجام داده‌اند. دلیل اصلی سخت‌گیری‌های دولت چین، راه‌اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) در این کشور عنوان شده است. اگرچه راه‌اندازی CBDC برای دولت چین از اهمیت زیادی برخوردار است، اما گفته می‌شود جرایم مربوط به ارزهای دیجیتال در چین افزایش قابل توجهی داشته و همین مسئله دولت این کشور را نگران کرده است. 

به گزارش شرکت تحلیلی چین‌آنالیسیس (Chainalysis)، در چند سال اخیر آدرس‌های رمزارز چینی با فعالیت‌های غیرقانونی میلیاردها دلار دریافت و پرداخت کرده‌اند.

با اینکه چین در یکسال گذشته قوانین سختگیرانه‌ای را برای معاملات رمزارزی و استخراج ارزهای دیجیتال در نظر گرفته است، این کشور همچنان یکی از بزرگترین استخراج‌کنندگان رمزارز در جهان است. گزارش‌های زیادی مبنی بر استفاده غیرقانونی از رمزارزها در چین منتشر شده که نشان می‌دهند میلیاردها دلار دارایی دیجیتال در اقدامات مجرمانه مصرف شده است. گزارش‌ها حاکی از آنند که پول‌های کثیف توسط کلاهبرداران در فضای دارک‌نت معامله می‌شوند.

در گزارشی که شرکت چین‌آنالیسیس منتشر کرده، از آپریل ۲۰۱۹ تا ژوئن ۲۰۲۱ (۱۵ فروردین ۱۳۹۸ تا خرداد ۱۴۰۰) بیش از ۲/۲ میلیارد دلار رمزارز در چین با فعالیت‌های غیرقانونی به دست آمده‌اند. فعالیت‌های غیرقانونی که در گزارش ذکر شده شامل خرید و فروش مواد مخدر و فنتانیل می‌شود. 

طبق گزارش‌ها، چین نقش زیادی در اکوسیستم رمزارزی بازی می‌کند ولی مهم‌ترین چیزی که در این زمینه مطرح می‌شود حضور کاربران این کشور در جرایم مرتبط با دارایی‌های دیجیتال است. اگرچه چین قربانی جرایم مربوط به رمزارزهاست ولی حجم تراکنش‌های غیرقانونی رمزارزها در این کشور در حال کاهش است. براساس گزارش‌های منتشر شده، روسیه و ایالات متحده آمریکا در دو سال اخیر بیشترین جرایم رمزارزی را به خود اختصاص داده‌اند و کلاهبرداری با رمزارزها در این کشورها رو به افزایش است.

اگرچه میزان پولشویی در چین کاهش یافته، اما این کشور هنوز یکی از بزرگترین قربانی‌های جرایم رمزارزی است. طبق گزارش چین‌آنالیسیس،‌ هر چند پولشویی در چین نسبت به دو سال گذشته کمتر شده و دولت چین نیز فعالیت‌های مربوط به رمزارزها را ممنوع کرده است،‌ اما در خرداد ماه بیش از ۱۱۰۰ فرد مرتبط با پولشویی در این کشور دستگیر شده‌اند. پیش‌بینی شده با فشار دولت چین برای ممنوعیت استخراج رمزارزها در آینده نزدیک شاهد افزایش جرایم مربوط به رمزارزها در این سرزمین باشیم.

 

برای خرید و فروش سریع و امن ارزهای دیجیتال کلیک کنید صرافی ارز دیجیتال بیتستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.